Rangeerder - NMBS
Rangeerder - NMBS
Hallo,
Ik heb vorige week gesolliciteerd voor zowel de vacature 'Rangeerder' als 'Vakbediende (sporen)'.
Ik vroeg mij nu af of er mensen op het forum zijn die deze jobs hebben en wat hun werkdag zoal is.
En heeft er iemand misschien ook nog wat tips voor de selectie ?
Alvast bedankt!
Ik heb vorige week gesolliciteerd voor zowel de vacature 'Rangeerder' als 'Vakbediende (sporen)'.
Ik vroeg mij nu af of er mensen op het forum zijn die deze jobs hebben en wat hun werkdag zoal is.
En heeft er iemand misschien ook nog wat tips voor de selectie ?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Mickey18 op 11 aug 2014, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
Hallo !
Ruim 2 jaar geleden ben ik zo begonnen aan het spoor. Over de selectieproeven daarvoor kan ik je echter niks vertellen. Want 2 jaar terug was er enkel een medische keuring, en dan de interne opleiding.
Over de job zelf: Afhankelijk van je werkplek een beetje meid van alle werk. Als je in Kortrijk zit dan ben je in hoofdzaak bezig met het rangeren van treinen, defecte rijtuigen uithalen, treinen herschikken, locomotieven toeren, etc.
Als je op een werkplaats zit waar ik zat. Poperinge bijvoorbeeld, dan is je werk nogal gemengd. In Poperinge was er één trein waarvan de locomotief moest toeren, om deze daarna met een opdrukbeweging (met remkoppeling) binnen te plaatsen in de bundel. Verder bestond het werk in Poperinge vooral uit het reinigen van lokalen en soms ook treinen. En tot slot ook het helpen van hulpbehoevende reizigers. Best een job met veel afwisseling, ik heb het graag gedaan.
Mvg!
Ruim 2 jaar geleden ben ik zo begonnen aan het spoor. Over de selectieproeven daarvoor kan ik je echter niks vertellen. Want 2 jaar terug was er enkel een medische keuring, en dan de interne opleiding.
Over de job zelf: Afhankelijk van je werkplek een beetje meid van alle werk. Als je in Kortrijk zit dan ben je in hoofdzaak bezig met het rangeren van treinen, defecte rijtuigen uithalen, treinen herschikken, locomotieven toeren, etc.
Als je op een werkplaats zit waar ik zat. Poperinge bijvoorbeeld, dan is je werk nogal gemengd. In Poperinge was er één trein waarvan de locomotief moest toeren, om deze daarna met een opdrukbeweging (met remkoppeling) binnen te plaatsen in de bundel. Verder bestond het werk in Poperinge vooral uit het reinigen van lokalen en soms ook treinen. En tot slot ook het helpen van hulpbehoevende reizigers. Best een job met veel afwisseling, ik heb het graag gedaan.
Mvg!
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
Bedankt voor de info, het ziet er inderdaad een interessante job uit, maar dit is de jobomschrijving van Rangeerder toch ?
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe de werkdag van een Vakbediende (sporen) eruit ziet, deze job interesseert mij toch net iets meer haha maar ik zou beide jobs toch wel doen
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe de werkdag van een Vakbediende (sporen) eruit ziet, deze job interesseert mij toch net iets meer haha maar ik zou beide jobs toch wel doen
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
Als je de keus hebt tussen de 2 zou ik toch rangeerder nemen, vakbediende is nog een graad lager dan rangeerder, bijgevolg verdien je minder en in weer en wind sta je in het grote nergens buiten zonder lokalen/beschutting. Nee, zou niks voor mij geweest zijn.Mickey18 schreef:Bedankt voor de info, het ziet er inderdaad een interessante job uit, maar dit is de jobomschrijving van Rangeerder toch ?
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe de werkdag van een Vakbediende (sporen) eruit ziet, deze job interesseert mij toch net iets meer haha maar ik zou beide jobs toch wel doen
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
Volgens de vacatures verdiend rangeerder net iets minder dan vakbediende (maar 7 euro per maand haha) en buiten werken is wel iets wat ik persoonlijk fijn vind om te doen
Maar ieder zijn ding haha voor mij zijn ze alle 2 goed
Maar ieder zijn ding haha voor mij zijn ze alle 2 goed
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
als rangeerder werk je ook buiten, naargelang het werk heb je wel de momenten om te schuilen voor een onweer ofzo.
Ook is het waarschijnlijk 3 ploegen zo dus verdien je goed hoor .
Ook is het waarschijnlijk 3 ploegen zo dus verdien je goed hoor .
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
Dan is het misschien nog wel interessanter dan vakbediende haha
Ik heb gisteren ook mijn brief gekregen voor de infosessie en het schriftelijke gedeelte op woensdag 06/08/2014, maar wat houd het schriftelijke gedeelte precies in ?
Ik heb gisteren ook mijn brief gekregen voor de infosessie en het schriftelijke gedeelte op woensdag 06/08/2014, maar wat houd het schriftelijke gedeelte precies in ?
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
ik mag ook gaan voor de proef en naar het schynt zou dit nog mee vallen;;;
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
Inderdaad ik heb die test al eens gedaan via de website van de spoorwegen en die was zeer gemakkelijk.
Nu woensdag hebben wij de infosessie en het schriftelijke gedeelte, volgens mij is het schriftelijke gedeelte die pc proef dus dat zal wel goed meevallen
Maar dat is goed om te weten dat je ook mag gaan, dan zie ik je daar!
Nu woensdag hebben wij de infosessie en het schriftelijke gedeelte, volgens mij is het schriftelijke gedeelte die pc proef dus dat zal wel goed meevallen
Maar dat is goed om te weten dat je ook mag gaan, dan zie ik je daar!
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
Gisteren naar de infosessie geweest en het schriftelijke gedeelte gedaan, deze proef was dus toch niet op de pc zoals ik verwacht had (nogal logisch eigenlijk bij een 'schriftelijke' proef haha ) maar deze was zeer kort en gemakkelijk, nu hopen dat ik snel mijn brief krijg waarin staat dat ik geslaagd ben en hopelijk kan ik 20 augustus naar het mondeling!
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
Wat voor vragen krijg je dan op je schriftelijk en mondeling ? Achteraf dan wellicht medisch onderzoek en dan de opleiding ?
Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)
Ik heb op dit moment enkel het schriftelijke gedeelte gedaan, het mondeling is normaal gezien 20 augustus.
Op het schriftelijke gedeelte krijg je een 20-tal meerdere keuze vragen waaronder een paar veiligheidsborden die je moet kennen (zoals veiligheidsschoenen verplicht, veiligheidshelm verplicht, enz) en dan krijg je nog een aantal wiskunde vragen (gewoon basis en ook meerdere keuze) en dan nog een tekst die je moet lezen en vervolgens een aantal vragen moet oplossen met behulp van de tekst (weer meerdere keuze). Ook moet je een biografisch formulier invullen met je gegevens, studieverleden, werkervaring, motivatie om bij de spoorwegen te gaan werken, enz...
Het is een vrij gemakkelijke proef, duurt ook niet zolang, ik heb er ongeveer 15 min over gedaan maar let wel op met strikvragen zoals 'een halfvol vat weegt 34 kg, hoeveel weegt een vol vat als je weet dat het vat zelf 13 kg weegt'.
Doordat ik slecht geslapen had heb ik hier dus ook geen rekening mee gehouden en hoogst waarschijnlijk die vraag verkeerd beantwoord, dus een goede nachtrust is van belang zoals velen hier op het forum al gezegd hebben
Al bij al is het vrij gemakkelijk, je krijgt 1u de tijd voor het schriftelijke gedeelte, dus neem zeker je tijd en denk goed na bij strikvragen
En inderdaad, na het schriftelijke gedeelte krijg je met de post de uitslag en een uitnodiging voor het mondeling, als je daarvoor slaagt krijg je een uitnodiging voor een medisch onderzoek en als je medisch geschikt verklaard word en de nodige documenten binnen brengt (zoals uitreksel van strafregister en uitreksel van geboorteakte) dan word je aangeworven en start je opleiding, maar dat vertellen ze je allemaal tijdens de infosessie
Op het schriftelijke gedeelte krijg je een 20-tal meerdere keuze vragen waaronder een paar veiligheidsborden die je moet kennen (zoals veiligheidsschoenen verplicht, veiligheidshelm verplicht, enz) en dan krijg je nog een aantal wiskunde vragen (gewoon basis en ook meerdere keuze) en dan nog een tekst die je moet lezen en vervolgens een aantal vragen moet oplossen met behulp van de tekst (weer meerdere keuze). Ook moet je een biografisch formulier invullen met je gegevens, studieverleden, werkervaring, motivatie om bij de spoorwegen te gaan werken, enz...
Het is een vrij gemakkelijke proef, duurt ook niet zolang, ik heb er ongeveer 15 min over gedaan maar let wel op met strikvragen zoals 'een halfvol vat weegt 34 kg, hoeveel weegt een vol vat als je weet dat het vat zelf 13 kg weegt'.
Doordat ik slecht geslapen had heb ik hier dus ook geen rekening mee gehouden en hoogst waarschijnlijk die vraag verkeerd beantwoord, dus een goede nachtrust is van belang zoals velen hier op het forum al gezegd hebben
Al bij al is het vrij gemakkelijk, je krijgt 1u de tijd voor het schriftelijke gedeelte, dus neem zeker je tijd en denk goed na bij strikvragen
En inderdaad, na het schriftelijke gedeelte krijg je met de post de uitslag en een uitnodiging voor het mondeling, als je daarvoor slaagt krijg je een uitnodiging voor een medisch onderzoek en als je medisch geschikt verklaard word en de nodige documenten binnen brengt (zoals uitreksel van strafregister en uitreksel van geboorteakte) dan word je aangeworven en start je opleiding, maar dat vertellen ze je allemaal tijdens de infosessie
Re: Rangeerder - NMBS
Vandaag mijn resultaat gehad in een brief, ik heb 12/20 gehaald op het schriftelijke gedeelte!
Op 27/08/2014 mag ik het mondeling gaan doen, nu mag het aftellen beginnen!
Op 27/08/2014 mag ik het mondeling gaan doen, nu mag het aftellen beginnen!