Rangeerder - NMBS

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Mickey18

Rangeerder - NMBS

Bericht door Mickey18 »

Hallo,

Ik heb vorige week gesolliciteerd voor zowel de vacature 'Rangeerder' als 'Vakbediende (sporen)'.
Ik vroeg mij nu af of er mensen op het forum zijn die deze jobs hebben en wat hun werkdag zoal is.

En heeft er iemand misschien ook nog wat tips voor de selectie ?

Alvast bedankt! :)
Laatst gewijzigd door Mickey18 op 11 aug 2014, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door HLE 2302 »

Hallo !

Ruim 2 jaar geleden ben ik zo begonnen aan het spoor. Over de selectieproeven daarvoor kan ik je echter niks vertellen. Want 2 jaar terug was er enkel een medische keuring, en dan de interne opleiding.

Over de job zelf: Afhankelijk van je werkplek een beetje meid van alle werk. Als je in Kortrijk zit dan ben je in hoofdzaak bezig met het rangeren van treinen, defecte rijtuigen uithalen, treinen herschikken, locomotieven toeren, etc.
Als je op een werkplaats zit waar ik zat. Poperinge bijvoorbeeld, dan is je werk nogal gemengd. In Poperinge was er één trein waarvan de locomotief moest toeren, om deze daarna met een opdrukbeweging (met remkoppeling) binnen te plaatsen in de bundel. Verder bestond het werk in Poperinge vooral uit het reinigen van lokalen en soms ook treinen. En tot slot ook het helpen van hulpbehoevende reizigers. Best een job met veel afwisseling, ik heb het graag gedaan.

Mvg!
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Mickey18

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door Mickey18 »

Bedankt voor de info, het ziet er inderdaad een interessante job uit, maar dit is de jobomschrijving van Rangeerder toch ?
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe de werkdag van een Vakbediende (sporen) eruit ziet, deze job interesseert mij toch net iets meer haha maar ik zou beide jobs toch wel doen :)
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door HLE 2302 »

Mickey18 schreef:Bedankt voor de info, het ziet er inderdaad een interessante job uit, maar dit is de jobomschrijving van Rangeerder toch ?
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe de werkdag van een Vakbediende (sporen) eruit ziet, deze job interesseert mij toch net iets meer haha maar ik zou beide jobs toch wel doen :)
Als je de keus hebt tussen de 2 zou ik toch rangeerder nemen, vakbediende is nog een graad lager dan rangeerder, bijgevolg verdien je minder en in weer en wind sta je in het grote nergens buiten zonder lokalen/beschutting. Nee, zou niks voor mij geweest zijn. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Mickey18

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door Mickey18 »

Volgens de vacatures verdiend rangeerder net iets minder dan vakbediende (maar 7 euro per maand haha) en buiten werken is wel iets wat ik persoonlijk fijn vind om te doen :D

Maar ieder zijn ding haha voor mij zijn ze alle 2 goed :)
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door Robin »

als rangeerder werk je ook buiten, naargelang het werk heb je wel de momenten om te schuilen voor een onweer ofzo.
Ook is het waarschijnlijk 3 ploegen zo dus verdien je goed hoor ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Mickey18

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door Mickey18 »

Dan is het misschien nog wel interessanter dan vakbediende haha :wink:

Ik heb gisteren ook mijn brief gekregen voor de infosessie en het schriftelijke gedeelte op woensdag 06/08/2014, maar wat houd het schriftelijke gedeelte precies in ?
kristof007

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door kristof007 »

beste is het ook nu woensdag dat je moet gaan?
Mickey18

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door Mickey18 »

Ja inderdaad deze woensdag moet ik gaan :D
kristof007

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door kristof007 »

ik mag ook gaan voor de proef en naar het schynt zou dit nog mee vallen;;;
Mickey18

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door Mickey18 »

Inderdaad ik heb die test al eens gedaan via de website van de spoorwegen en die was zeer gemakkelijk.
Nu woensdag hebben wij de infosessie en het schriftelijke gedeelte, volgens mij is het schriftelijke gedeelte die pc proef dus dat zal wel goed meevallen :mrgreen:

Maar dat is goed om te weten dat je ook mag gaan, dan zie ik je daar! :)
Mickey18

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door Mickey18 »

Gisteren naar de infosessie geweest en het schriftelijke gedeelte gedaan, deze proef was dus toch niet op de pc zoals ik verwacht had (nogal logisch eigenlijk bij een 'schriftelijke' proef haha :lol: ) maar deze was zeer kort en gemakkelijk, nu hopen dat ik snel mijn brief krijg waarin staat dat ik geslaagd ben en hopelijk kan ik 20 augustus naar het mondeling! :)
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door loic1811 »

Wat voor vragen krijg je dan op je schriftelijk en mondeling ? Achteraf dan wellicht medisch onderzoek en dan de opleiding ?
Mickey18

Re: Rangeerder & Vakbediende (sporen)

Bericht door Mickey18 »

Ik heb op dit moment enkel het schriftelijke gedeelte gedaan, het mondeling is normaal gezien 20 augustus.

Op het schriftelijke gedeelte krijg je een 20-tal meerdere keuze vragen waaronder een paar veiligheidsborden die je moet kennen (zoals veiligheidsschoenen verplicht, veiligheidshelm verplicht, enz) en dan krijg je nog een aantal wiskunde vragen (gewoon basis en ook meerdere keuze) en dan nog een tekst die je moet lezen en vervolgens een aantal vragen moet oplossen met behulp van de tekst (weer meerdere keuze). Ook moet je een biografisch formulier invullen met je gegevens, studieverleden, werkervaring, motivatie om bij de spoorwegen te gaan werken, enz...

Het is een vrij gemakkelijke proef, duurt ook niet zolang, ik heb er ongeveer 15 min over gedaan maar let wel op met strikvragen zoals 'een halfvol vat weegt 34 kg, hoeveel weegt een vol vat als je weet dat het vat zelf 13 kg weegt'.
Doordat ik slecht geslapen had heb ik hier dus ook geen rekening mee gehouden en hoogst waarschijnlijk die vraag verkeerd beantwoord, dus een goede nachtrust is van belang zoals velen hier op het forum al gezegd hebben :wink:

Al bij al is het vrij gemakkelijk, je krijgt 1u de tijd voor het schriftelijke gedeelte, dus neem zeker je tijd en denk goed na bij strikvragen :mrgreen:

En inderdaad, na het schriftelijke gedeelte krijg je met de post de uitslag en een uitnodiging voor het mondeling, als je daarvoor slaagt krijg je een uitnodiging voor een medisch onderzoek en als je medisch geschikt verklaard word en de nodige documenten binnen brengt (zoals uitreksel van strafregister en uitreksel van geboorteakte) dan word je aangeworven en start je opleiding, maar dat vertellen ze je allemaal tijdens de infosessie :)
Mickey18

Re: Rangeerder - NMBS

Bericht door Mickey18 »

Vandaag mijn resultaat gehad in een brief, ik heb 12/20 gehaald op het schriftelijke gedeelte! :D
Op 27/08/2014 mag ik het mondeling gaan doen, nu mag het aftellen beginnen! :)
Plaats reactie