nieuwe uitdaging tegemoet

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
jk_89

nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door jk_89 »

Mijn naam is Jurgen en ben 25 jaar. Een tijdje geleden gesolliciteerd voor de vacature van eerste assistent verkeersleider. En gisteren bij de medische keuring het positieve nieuws gekregen mag starten bij Infrabel.

Super content dat ik Leuven krijg als 'thuisbasis', aangezien ik van de kanten van Hasselt ben, en ze me vorig jaar Mechelen hadden voorgeschoteld.

De opleiding zou starten op 3 november en zal een jaar duren. En dan hopelijk slagen :D

Als er mensen zijn die tips hebben betreffende opleiding (buiten véél studeren :D ) dan had ik het graag gehoord.

Groeten!
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door Zorba »

Proficiat Jurgen, laat zeker je verdere stappen weten. Mijn vriendin had ook interesse maar blijkbaar is de vacature nu ingevuld :)
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door markske »

Van de kanten van Hasselt en werken in Leuven.
Niet slecht wetende dat Leuven binnen hier en een paar jaar sluit en verhuist naar Hasselt. :)
Extra motivatie om inderdaad veel te studeren.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door dekooiker »

Leuven, da's EBP.
Wat me steeds opvalt is dat EBP-geschoolden minder weten over het verleden van seininrichting.
Lang geleden lagen blokposten vrij dicht op elkaar.
Je vertrok met een sein dat alleen de open stand ('groen') kon geven en reed naar het verwittigingssein van de volgende blok.
Dat kon alleen dubbel geel of groen geven.
Het blokstelsel met gesloten spoor is er van toepassing, die term kom je later wel tegen.
Nog steeds zijn er veel toestanden die daarop gebaseerd zijn.

Er is een interessante brochure over de geschiedenis van de seininrichting op intraweb te vinden.
De moeite waard, lees ze maar!
De trein.
Alleen voor durvers.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door Eimai »

dekooiker schreef:Lang geleden lagen blokposten vrij dicht op elkaar.
Je vertrok met een sein dat alleen de open stand ('groen') kon geven en reed naar het verwittigingssein van de volgende blok.
Lijn 54 tussen Sint-Niklaas en Mechelen is nog zo'n mooi voorbeeldje (voor zolang het nog duurt), blokposten in Temse, Puurs en Willebroek.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door Asterix »

markske schreef:Van de kanten van Hasselt en werken in Leuven.
Niet slecht wetende dat Leuven binnen hier en een paar jaar sluit en verhuist naar Hasselt. :)
Extra motivatie om inderdaad veel te studeren.
Er wordt ook gefluisterd dat de nieuwe 'superblok' in Aarschot zou komen, waar ook het nieuwe LCI zal worden gebouwd.
dekooiker schreef:Leuven, da's EBP.
Wat me steeds opvalt is dat EBP-geschoolden minder weten over het verleden van seininrichting.
Is dat niet eerder eigen aan de 'nieuwe' lichtingen medewerkers? Zo een basisopleiding moet renderen dus veel praten over het verleden wordt (helaas) niet gedaan. De klas met "All-relais-mensen" weet er niet méér van af, is althans mijn inschatting. De anciens, die weten véél!
dekooiker schreef:Er is een interessante brochure over de geschiedenis van de seininrichting op intraweb te vinden.
De moeite waard, lees ze maar!
Waar precies kan je ze vinden?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door byter »

Wat betreft de concentratie van seinhuizen is het koffiedik kijken. In elke regio hoor je wel een andere versie ;p

3 jaar geleden heb ik de opleiding gedaan en als je extern bent dan zijn de eerste weken zeker overweldigend. Ik had geen flauw idee hoe een trein reed en in fase 0 krijg je al een stevige basis. Het is dan ook belangrijk zeker actief mee te doen met de oefeningen op SSP want daar leer je veel uit. Qua moeilijkheid valt het mee... fase 4 vond ik best wel stevig en krijg je veel te zien in een hoog tempo.

Tussen de fases heb je meestal ook wel wat tijd, gebruik die nuttig. Extra oefeningen van vakopleiding, eventueel eens meegaan met de PAT, een dag meevolgen bij ostch perron of ROR, ... als je de kans krijgt om in een stuurpost mee te rijden zeker doen (bijvoorbeeld na fase 2 als je de normale werking kent) maar dit laatste is niet meer zo evident.

Veel succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door Steven »

Wat jullie veel meer mogen doen als het van mij afhangt. Het treinverkeer vanop de "frontseat" meemaken kan een heel andere kijk brengen op het gevolg van bepaalde reiswegen etc.
Ik ben om dezelfde reden al meermaals op een seinhuis geweest om ook die werking beter te begrijpen.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door groentje »

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar de procedures worden er niet simpeler op, en ik wil ook geen bestuurders in problemen brengen doordat ze een ongeautoriseerd persoon in de stuurpost hebben toegelaten. De bedoeling is dat je alleen bent, zodat je je aandacht bij het spoor en de seinen kan houden, iemand erbij, zelfs als het voor professionele doeleinden is, kan toch voor afleiding zorgen.
Niks ernstigs, hoor, maar ik heb, met stuurposttoelating op een officiële lijnstudie, toch al meegemaakt dat een bestuurder een seinbeeld te laat kwiteerde (sorry, ik ben de juiste terminologie kwijt), waardoor er dus een noodremming volgde. Op lijn 37 niet meteen met zware gevolgen, en de trein was snel genoeg weer weg, maar toch. Je voelt je dan toch altijd een beetje schuldig.
Overigens sluit ik me ook aan bij het rijtje gelukwensers, ik wens je doorzettingsvermogen en een mooie carrière.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door Steven »

Groentje ik heb in juli op 14 van de 17 werkdagen een leerling meegehad. Hoe denk je dat dat bij hun verloopt? Inderdaad ook zij vergeten al is een punting uit te voeren en dan kan het ook als monitor voorvallen dat uw opmerking net te laat is. Het gevolg is ook dan een noodremming. Wij zijn altijd van mening geweest dat een trein beter eens te veel dan te weinig stopt. Daar is geen schaamte voor nodig. Wie niets doet kan niets verkeerd doen. Zolang het geen opzettelijke fouten zijn, zijn wij allemaal maar mensen.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door groentje »

Dat weet ik ook wel, hoor, en het is inderdaad niets ernstigers dan eens stilvallen, maar ergens blijf je er toch mee in je achterhoofd zitten, dat de bestuurder wellicht niet was vergeten te punten als ik hem niet net wat had gevraagd, of iets had gezegd, en hem zo afleidde, ook als het werkgerelateerd was.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door Eimai »

byter schreef:als je de kans krijgt om in een stuurpost mee te rijden zeker doen (bijvoorbeeld na fase 2 als je de normale werking kent) maar dit laatste is niet meer zo evident.
Echt, absoluut doen, en wat mij betreft mogen ze iedereen die op de blokposten en traffic control werken elke maand wel eens een dag geven dat ze eens gewoon komen meerijden en het effect zien van hun werk. En ook wat het technisch inhoudt om met een trein te rijden.

Zo heb ik bijvoorbeeld de indruk dat ze op de blokposten niet echt zien wat het effect is als ze ons op twee geel laten vertrekken, met al onze besturingsregels tegenwoordig betekent dat al vaak rijden tegen 30 km/u en drie minuten vertraging, en dat terwijl dat op sommige plaatsen kan vermeden worden door het sein nog geen halve minuut langer dicht te houden (er zijn dan ook veel bestuurders die gewoon erg traag aanzetten in de hoop dat het nog groen wordt). Mechelen spoor 7-10 richting Nekkerspoel is zo'n mooi voorbeeld.

En ook niet bang zijn van ons eens te bellen als er iets te melden valt over het verdere traject, zoals al maar laten weten dat de stoptrein voor ons in de weg rijdt, want niks zo "leuk" als vertraging eruit proberen te halen door maximumsnelheid te rijden om dan tien minuten op twee geel te rijden. Dan rij ik liever ineens wat trager. We zien als treinbestuurder ook niet het volledige plaatje, ervaring leert wel welke treinen er rond je (zouden moeten) rijden en waar de conflicten zijn, maar soms wordt er voor ons schijnbaar zoiets onlogisch gedaan en dan is het soms wel beter te weten wat de bedoeling is dan te denken van "welke amateurs zitten er nu op de blok"... Als het geweten is dat een bepaald baken of krokodil niet goed werkt, verwittig ons dan ook op voorhand, zodat we kunnen opletten, we riskeren boetes als we het zelf niet opmerken. En als je eens het sein vergeet open te zetten, geef dat dan gewoon zo eerlijk toe als we bellen waarom het dicht staat, wij vergeten zelf ook wel eens iets, we gaan daar niet boos om zijn :-)

Als ik kon wil ik zelf ook wel eens een dag in een blok volgen, maar geen idee hoe we dat voor mekaar kunnen krijgen :-)
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door groentje »

Op Traffic Control krijgen we dan weer de opmerking dat we niet voor elk wittewasje de bestuurders mogen storen, in principe is alleen veiligheidscommunicatie toegelaten. We hebben al bestuurders gehad die, bij het ontvangen van een oproep, beslissen af te remmen tot ze vinden dat ze veilig de oproep kunnen beantwoorden. Als je dan net wou bellen om te te melden dat ze net voor de IC zijn gelaten, in de hoop dat ze niet zullen treuzelen, dan voelt dat als een koude douche.
Ik verwittig bestuurders meestal wel, hoor, dat ze een parallelrit zullen uitvoeren tot X, om trein Y voor te laten, en de meeste appreciëren dat wel, ook al is het niet meteen goed nieuws als dat betekent dat je ergens moet wachten...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door Eimai »

Je moet natuurlijk niet met het weerbericht afkomen en de laatste voetbaluitslagen, maar ik weet het toch graag op voorhand als er problemen te verwachten zijn verderop. Maar vaak zijn we als treinbestuurder de laatste die van iets weten, en aangezien de treinbegeleiders tegenwoordig ook al gekweekt worden om schrik te krijgen van onze stuurpost komen ze ook al vaak niets zeggen.

Soit, 't is maar een aanbeveling hé. :-)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Bericht door dekooiker »

Steven schreef:Wat jullie veel meer mogen doen als het van mij afhangt. Het treinverkeer vanop de "frontseat" meemaken kan een heel andere kijk brengen op het gevolg van bepaalde reiswegen etc.
Ik ben om dezelfde reden al meermaals op een seinhuis geweest om ook die werking beter te begrijpen.
Wat ik straf vind is dat een bestuurder zo lang in het donker kan blijven verderwerken.
Daar het op de baan meestal redelijk donker is (in tegenstelling tot de openbare weg waar je de gazet kan lezen bij overdaad aan verlichting) vraagt dat meer inspanning om vol te houden.
Dat ervaren kan alleen door eens mee te rijden.

Laatst liep er 'ergens' ten lande in de vorming iemand rond met gele vest doch wie het was wisten we niet.
Bleek bestuurder rangering, net afgestudeerd, op verkenning te zijn.
Toen ze het seinhuis mocht bezoeken begreep ze pas waarom het lang kan duren eer een trein door kan rijden.
Mag ze daar komen?
Nee.
Zinvol.
Zeker wel.

Daarom, probeer zoveel mogelijk aan de weet te komen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie