eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het net

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
taz

eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het net

Bericht door taz »

Goedendag iedereen,

Een eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het net NMBS/Infrabel, wat houdt dat precies in? Is dat het onderhoud van de treinen en locomotieven? En wat is dan het verschil indien je voor NMBS of Infrabel werkt?

Alvast bedankt.

Taz
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het ne

Bericht door b-loc »

Gevonden vacature over deze functie

Technicus-mecanicien voor de behoeften van het net (M/V)
Je past verschillende technieken toe bij de fabricage, de montage en het onderhoud van onze uitrustingen, installaties en materieel. Je spoort fouten op en herstelt ze. Je moet de veiligheidsmaatregelen voor het treinverkeer en het personeel toepassen en controleren. Je taken variëren naargelang de specialiteit waarvoor je zal worden opgeleid. Je werkt alleen of in een kleine ploeg.

Afhankelijk van de plaats waar je tewerkgesteld wordt, werk je binnen (werkplaats, station) en/of buiten (vlakbij de sporen). Je hebt vaste uren, werkt ook ’s avonds of tijdens het weekend en kan opgeroepen worden om dringende herstellingen uit te voeren.

Gezocht profiel:
Je wil graag nieuwe technieken aanleren.
Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en bent in staat belangrijke beslissingen te nemen.
Je kan snel en adequaat problemen analyseren en bent een uitstekende planner.
Je bent dynamisch en hebt zin voor initiatief.
Je werkt graag samen in een team, maar kan ook zelfstandig werken.
Je bent Belg of je bezit de nationaliteit van een lidstaat van de EU.
Je diploma

Je hebt een diploma van secundair onderwijs behaald in het technisch (na 6 jaar) of beroepssecundair onderwijs (na 7e jaar) in het studiegebied “mechanica-elektriciteit” OF
je kan een bewijsstuk of attest van slagen voorleggen, afgeleverd door het technisch- of beroepsecundair onderwijs voor sociale promotie na een cyclus van ten minste 750 lestijden, dat als gelijkwaardig wordt beschouwd met het hierboven vermelde diploma.

Vereiste studies:
» 3de en 4de graad secundair onderwijs
» 3de en 4de graad beroepssecundair onderwijs (BSO3 & BSO4)
» Techniek en transport
» Mechanica
» 3de en 4de graad secundair onderwijs
» 3de graad technisch secundair onderwijs (TSO3)
» Techniek

Gevraagde competenties:
Bijkomende uitrusting installeren (cabines, asaandrijving, comfort-, beschermingsinrichting, ...)
Controleren en assembleren van machineonderdelen (mechanische, hydraulische transmissie, veiligheidsapparatuur, stabilisatoren, ...) vóór aflevering
De aard van de werkzaamheden bepalen op basis van technische dossiers en aanwijzingen van een deskundige of klanten
De uitrusting (motoren, hydraulische centrales, mechanismen, ...) onderhouden
De werking van hydraulische en pneumatische circuits controleren en technische herstellingen bepalen
De werkzaamheden plannen volgens de behoeften of bestellingen van klanten
Defecte onderdelen (onderdelen van thermische, hydraulische motoren, pompen, afregelingsonderdelen, ...) vervangen of herstellen
Een herstelling ter plaatse uitvoeren (landbouwterrein, weg, ...) of een machine slepen (werfmachine, landbouwmachine, ...)
Gerecupereerde bestanddelen en vloeistoffen (batterijen, koolwaterstof, smeermiddelen, ...) sorteren en naar de behandelings- of opslagzones brengen
Kosten en herstellingstermijn inschatten en een kostenraming voor de interventie opmaken
Motoren, mechanismen, veiligheidsuitrusting, ... testen en afstellen
Onderdelen bewerken of reserveonderdelen vervaardigen
Opvolgdocumenten van de interventie invullen en de informatie doorgeven aan de betrokken dienst
Preventief of curatief basisonderhoud van machines of uitrusting uitvoeren
Werken aan materieel: Bosbouwmaterieel (hakmachine, maaimachine, sleepbak, ...)
Werken aan materieel: Hef-, laad- en losmaterieel (heftruck, autoporteur, telescopische arm, hoogwerker, kraan, rolbrug, ...)
Werken aan materieel: Landbouwmaterieel (tractor, werktuigen voor planten, bescherming van teelten, hooien, ...)
Werken aan materieel: Machines voor mijnbouw
Werken aan materieel: Werfmaterieel (nivelleerder, graafmachine, bulldozer, delfmachine, rupsvoertuig, ...)
Werken aan motoren: Aardgas
Werken aan motoren: Benzine
Werken aan motoren: Biobrandstof (Diester, ...)
Werken aan motoren: Diesel
Werken aan motoren: Elektrisch
Werken aan motoren: LPG
Werken aan voertuigen: Gepantserde voertuigen en machines
Werken aan voertuigen: Zware havenvoertuigen (straddle carrier, reach stacker, terminal tractor, …)
Werkervaring: Niet van belang

Aanbod en voordelen:
Gewoon contract.
Contract van onbepaalde duur
Tijdregeling: Voltijds

een gevarieerde job met veel verantwoordelijkheid en met de mogelijkheid je talenten te ontplooien.
een statutaire betrekking met de mogelijkheid een carrière uit te bouwen bij de NMBS-Groep.
een degelijke opleiding. De regelmaat en de veiligheid van het treinverkeer zijn voor ons van het allergrootste belang. Vermits ze voor een zeer groot deel afhangen van de kwaliteit van onze installaties en het rollende materieel, mag het niet verbazen dat we veel investeren in je opleiding. Ze duurt 20 tot 50 dagen afhankelijk van de gekozen specialiteit. Zowel de belangrijke technische elementen als de veiligheidsmaatregelen en een algemene studie van ons bedrijf komen aan bod. De opleiding wordt aangevuld met praktijkoefeningen (training on the job).
een aantrekkelijk salaris: een beginnende technicus-mecanicien die alleenstaand is, verdient netto ongeveer 1.373 euro per maand. Na 4 jaar is dat bedrag al opgelopen tot 1.551 euro per maand. Je ontvangt daarnaast ook productiviteitspremies en maaltijdcheques ter waarde van 5,50 euro/stuk. Tenslotte ontvang je ook een jaarpremie en vakantiegeld.
We kunnen je voorheen opgedane professionele ervaring deels of volledig verrekenen in je wedde.
heel wat bijkomende voordelen.

Op de onderstaande website wordt gezegd dat je wordt tewerkgesteld bij "USG HR Professionals", deze heeft een samenwerkingsverband met de NMBS-groep.

bron: http://www.vindazo.be/
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het ne

Bericht door Bordensteker »

taz schreef:Goedendag iedereen,

Een eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het net NMBS/Infrabel, wat houdt dat precies in? Is dat het onderhoud van de treinen en locomotieven? En wat is dan het verschil indien je voor NMBS of Infrabel werkt?

Alvast bedankt.

Taz
Die overdreven ambtelijke opsommingen lijken soms ook wel door notarissen of juristen opgesteld te zijn, en ze gaan er kennelijk van uit dat de kandidaat al veel van de spoorwegen kent. Dat is lang niet altijd waar, en ook voor de buitenstaander moet je duidelijk willen maken wie wie is.

De naam Infrabel staat voor de beheerder van de BELgische spoorwegINFRAstructuur, en dat gaat dus over de spoorwegen en de andere “vaste installaties” zoals stations (behalve de heel grote) en halten, perrons, bovenleiding, overwegen, bruggen. Spoorwegen zijn dus ook de wissels, de ondergrond en het ballastbed van steenslag waarop de dwarsliggers en spoorstaven liggen. En om die wissels te bedienen zijn er gecentraliseerd in het land seinhuizen, waar men wissels bedient en de treinenloop over de zo ingestelde routes met seinen beveiligt.

Infrabel is dus alles wat u ziet als u buiten de vogels kunt horen fluiten. De meestal geruisloze vaste installaties en het onderhoud ervan.

Plots komt er dan een trein: overwegen gaan met oude of nieuwe bellen dicht, de trein raast langs, en daarna keert de rust terug.

Nou, die lawaaimakende trein was van een spooroperator: vaak reizigersoperator NMBS, of van een goederenvervoerder, waarvan er al meerdere private ondernemingen zijn.

En soms is een trein van Infrabel zélf. Want om de spoorbaan te onderhouden heeft Infrabel zelf ook een aantal rijdende machines en voorts ook speciale goederentreinen en ook haar eigen locomotieven.
Op de sporen rijden is dus geen hoofdtaak van Infrabel, maar staat in dienst van de onderhoudstaak.

Infrabel zorgt voor de spoorbaan en toebehoren zodat er een trein kan rijden.
De spooroperatoren zoals NMBS, Eurostar, en de goederenvervoerders zoals o.a. NMBS Logistics, Crossrail, Captrain, DB Schenker, die laten er treinen over rijden, waarbij Infrabel dan weer zorgt dat ze elkaar onderweg niet in de haren vliegen.

O, en belangrijk: het personeel van Infrabel is een soort semi-overheidsambtenaar en valt administratief onder HR Rail, en hetzelfde geldt voor het personeel van reizigersoperator NMBS.
Daarentegen werkt de uit de oude NMBS "weg-geprivatiseerde" goederenoperator NMBS Logistics meer en meer met eigen "contractueel" personeel.

Misschien heb ik het hier en daar niet helemaal juist uitgelegd (ik schud dit ook zo maar even uit mijn mouw), maar dán mag de discussie hopelijk nóg duidelijker maken hoe het zit!

Voor de vraagsteller Taz: uit de tekst die b-loc aanhaalt constateer ik dat die zich richt op werken bij Infrabel. Je kunt dus aan van alles komen te werken, vaste installaties, maar ook de vele eigen rijdende machines. Maar niet de gewone NMBS treinen waar banken en zetels in staan.
Daarvoor zou je bij de NMBS zelf moeten zijn (waarbij je ook dan weer wel onder HR Rail komt te vallen qua personeelsbeheer en administratie). Maar uw bazen hebben daar een NMBS pet op, en bij Infrabel hebben ze een Infrabel pet.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het ne

Bericht door dekooiker »

Het zal zeker geen functie zijn met hoofdbezigheid de baantreinen of technische treinen, die worden door andere mensen onderhouden en gereden.
In de boven beschreven functie kan je voor seininrichting geplaatst worden, of voor zwakstroom, sterkstroom...heel uitgebreid eigenlijk.
Hierover vragen stellen tijdens de mondelinge proef is teken van interesse ;-)
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het ne

Bericht door Asterix »

Bordensteker schreef:De naam Infrabel staat voor de beheerder van de BELgische spoorwegINFRAstructuur, en dat gaat dus over de spoorwegen en de andere “vaste installaties” zoals stations (behalve de heel grote) en halten
Bij mijn weten heeft Infrabel geen stations en haltes meer.
Bordensteker schreef:O, en belangrijk: het personeel van Infrabel is een soort semi-overheidsambtenaar en valt administratief onder HR Rail, en hetzelfde geldt voor het personeel van reizigersoperator NMBS.
Daarentegen werkt de uit de oude NMBS "weg-geprivatiseerde" goederenoperator NMBS Logistics meer en meer met eigen "contractueel" personeel.
Blijkbaar krijg je hier ook een "gewoon" privé-contract.
Heeft iemand een zicht voor welke functies er anno eind 2014 nog statutair wordt aangeworven en voor welke contractueel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het ne

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:
Bordensteker schreef:De naam Infrabel staat voor de beheerder van de BELgische spoorwegINFRAstructuur, en dat gaat dus over de spoorwegen en de andere “vaste installaties” zoals stations (behalve de heel grote) en halten
Bij mijn weten heeft Infrabel geen stations en haltes meer.
Bordensteker schreef:O, en belangrijk: het personeel van Infrabel is een soort semi-overheidsambtenaar en valt administratief onder HR Rail, en hetzelfde geldt voor het personeel van reizigersoperator NMBS.
Daarentegen werkt de uit de oude NMBS "weg-geprivatiseerde" goederenoperator NMBS Logistics meer en meer met eigen "contractueel" personeel.
Blijkbaar krijg je hier ook een "gewoon" privé-contract.
Heeft iemand een zicht voor welke functies er anno eind 2014 nog statutair wordt aangeworven en voor welke contractueel?
www.despoorwegenwervenaan.be laat dat heel duidelijk zien :wink: Maar bij Infrabel is er nog heel weinig statutair te vinden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het ne

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:http://www.despoorwegenwervenaan.be laat dat heel duidelijk zien :wink: Maar bij Infrabel is er nog heel weinig statutair te vinden.
Ik druk mij duidelijker uit: ik bedoel niet zozeer concrete vacatures maar eerder 'voor welke functies is het beleid anno eind 2014 om aan te werven als statutair en voor welke contractueel?'
Sorry voor de verwarring.

Ik stel de vraag omdat ik de indruk heb dat de overgang van statutair naar contractueel zeer geruisloos is gegaan. Blijkbaar is niemand hiertegen in het verweer gekomen?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het net

Bericht door dekooiker »

Bij Infrabel zijn het de technici en onderstationschefs (=verkeersleiders niveau 2 en 3) die statutair aangeworven worden.
De rest is bijna zonder uitzondering contractueel.
Een knieval voor VLD en NVA?
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het ne

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef:Bij Infrabel zijn het de technici en onderstationschefs (=verkeersleiders niveau 2 en 3) die statutair aangeworven worden.
De rest is bijna zonder uitzondering contractueel.
Een knieval voor VLD en NVA?
Die evolutie is al veel langer bezig hoor :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het ne

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Bij Infrabel zijn het de technici en onderstationschefs (=verkeersleiders niveau 2 en 3) die statutair aangeworven worden.
Ik ben nog statutair maar nu had ik uit goede bron vernomen dat de nieuwe lichting(en) verkeersleiders ook contractueel zijn?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: eerste-technicus mecanicien voor de behoeften van het ne

Bericht door dekooiker »

Het zou me verbazen.
Als het allemaal contractuelen zijn, wie gaat op termijn dan de huidige graden van adjunct-stationschef en eerste adjunct-stationschef invullen?
Dat is immers voor statutairen voorbehouden middels selectieproef.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie