Vervoersvoordelen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Lies

Vervoersvoordelen

Bericht door Lies »

Werknemers bij de NMBS krijgen vervoersvoordelen, maar wat houden deze net in? Op de website van de Spoorwegen werven aan vond ik dit terug
je kan gratis met de trein reizen in de Benelux en daarnaast krijg je voor jezelf en voor je gezinsleden nog een aantal gratis treinbiljetten die geldig zijn op het Belgische, Nederlandse en Luxemburgse spoorwegnet. Na één jaar dienst kan je voor jezelf en je gezinsleden gratis (of voor een zeer voordelige prijs) vervoerbewijzen krijgen voor veel andere buitenlandse spoorwegnetten. Je kan genieten van voordeeltarieven voor Thalys, Eurostar en voor de hst-verbinding naar verschillende Franse bestemmingen. Bovendien krijg je elk jaar een gratis heen- en terugbiljet dat je kan gebruiken voor de Thalys of voor de Eurostar.
Wie kan gebruik maken van de vrijbiljetten? Kan de werknemer die vrijbiljetten gebruiken om een uitstap te maken met broer/zus/partner? Er zou ook een verschil zijn als de werknemer getrouwd is of wettelijk samenwonend voor 2 jaar? Wat met de Eurostar/Thalys ticketten?

Iemand die dit kan verduidelijken? Bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Steven »

personeelslid in kwestie
Vrijkaart om het hele jaar gratis met de trein reizen in de benelux op treinen van NMBS/NS/CFL (in Nederland mag je dus niet op treinen van Syntus, Veolia, ....)
per jaar heb je 4 coupons die je kan gebruiken voor een reis met thalys of eurostar naar keuze (elke coupon stelt 1 rit voor, voor een heen en terugrit heb je dus 2 coupons nodig.
verkeersvoordelen internationaal. Hiervoor krijg je na 1 jaar effectieve dienst een FIP kaart. Met die FIP kaart heb je recht op verkeersvoordelen internationaal. Deze bestaat uit een korting van 50 of 75% op de treinen in andere landen vermeld op de kaart (europese landen). Eveneens heb je het recht op gratis tickets aan te vragen. Doch voor deze tickets is meestal de regel van toepassing 1 ticket per maatschappij/land. Hierop bestaan uitzonderingen, voor Engeland kan men al 2 tickets vragen en voor Frankrijk zijn dit er 4 of 8 (naargelang waar je juist naar toe wil in Frankrijk).
Deze tickets bevatten onderaan vier vakjes. Dit zijn datumvakjes. Het geeft u het recht het ticket te gebruiken op de door u ingevulde datum en de dag nadien tot 24u. Je kan dus 8 dagen aan elkaar sluitend de trein nemen indien je dat zou willen. Of zoals het past in 4 x 2 dagen.

Partner.
Getrouwd = benelux vrijkaart en FIP voordelen (niet noodzakelijk evenveel rechten op tickets als het personeelslid, verschilt van maatschappij tot maatschappij)
samenwonend = minimum 2 jaar wettelijk samenwonend zijn om deze voordelen te kunnen genieten

Kinderen
Thuiswonende kinderen (en als ik mij niet vergis ook schoolgaand) hebben ook recht op verkeersvoordelen doch in beperktere mate.
Je krijg namelijk ook coupons benelux met een legitimatiekaart. Deze coupons zijn dagtickets (de datum moet ingevuld worden) en moeten in principe samen met de legitimatiekaart voorgelegd kunnen worden.

Je kan dergelijke voordelen niet delen met ouders, broers, zussen, of andere familie/vrienden.
Lies

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Lies »

Bedankt voor het snelle (en uitgebreide) antwoord Steven!

Dus de coupons benelux en legitimatiekaart die een werknemer ontvangt, zijn onbruikbaar zolang de werknemer alleenstaand is? Want de werknemer zelf gebruikt zijn vrijkaart?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Steven »

klopt volledig. doch indien u als treinbestuurder bent aangeworven dan heb je een vrijkaart 2de klasse en coupons eerste klasse. Deze kan je dan gebruiken om een aantal dagen per jaar is in eerste klasse plaats te nemen.Afhankelijk van het aantal jaren dienst zal je extra coupons krijgen.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door loic1811 »

Steven schreef:personeelslid in kwestie




Kinderen
Thuiswonende kinderen (en als ik mij niet vergis ook schoolgaand) hebben ook recht op verkeersvoordelen doch in beperktere mate.
Je krijg namelijk ook coupons benelux met een legitimatiekaart. Deze coupons zijn dagtickets (de datum moet ingevuld worden) en moeten in principe samen met de legitimatiekaart voorgelegd kunnen worden.
Inderdaad ! Ik ben er bijna 20 en kan nog altijd gebruik maken van de coupons hiervoor moet ik enkel jaarlijks een schoolattest voor indienen . Ik heb ook een FIP kaart .. Ook kortingen in heel Europa . Ook ik kan gebruik maken van die 4 tickets voor Thalys en Eurostar :-) . Ik heb nu wel ook het grote voordeel dat we met 3 kinderen zijn waarvan ik de enige ben die gebruik maakt van de coupons ( de 2 andere zijn nog jong genoeg om zo gratis mee te reizen ) Per familie lid krijgen we ook een beperkt aantal coupons maar op het einde van het jaar schieten er toch nog altijd genoeg over 8) . Ook op abonnementen hebben we een groot voordeel als ik me niet vergis wat dit 88% korting ?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door dekooiker »

De kinderen krijgen een legitimatiekaart (= géén vrijkaart!) en kunnen die samen met de coupons gebruiken.
Voordeel tot op de leeftijd van 25 of totdat zij een ander adres hebben als ze jonger dan 25 zijn.
De coupons eerste klas zijn er voor alle mensen uit rang 5, dus ook voor treinbegeleiders, onderstationschefs, assistent informatica, veiligheidsbediende, elektro-mekanieker...

Het verkeersvoordeel (de vrijkaart) wordt door velen gebruikt en door sommigen als overbodig gezien.
Hoe dan ook, het is een kadootje van zo'n 300€ per maand...
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door groentje »

Wel opletten met vrijkaart en coupons, want bij misbruik (uitlenen van zo'n kaart aan derden...), dan kan je recht op de vervoersvoordelen komen te vervallen. Het is collega's al overkomen dat zoonlief dacht een vriendje te tracteren op een ritje met de trein, en dat de hele familie vrijkaart en -biljetjes mocht afgeven voor een jaar...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door dekooiker »

Nog een nuance toevoegen aan het (uitgebreide) antwoord van Steven: je mag de legitimatiekaart in combinatie met coupons zélf dus ook gebruiken.
Voor wie in rangen 6, 7, 8 of 9 zit (schrijvers, seingevers, factagepersoneel, NIT-ploeg,...) krijgen coupons tweede klas.
De trein.
Alleen voor durvers.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Ruben »

Enkele correcties:
Steven schreef:personeelslid in kwestie
Vrijkaart om het hele jaar gratis met de trein reizen in de benelux op treinen van NMBS/NS/CFL (in Nederland mag je dus niet op treinen van Syntus, Veolia, ....)
Klopt als je statutair bent. Als je contractueel bent, is de vrijkaart enkel voor België.
Steven schreef:Partner.
Getrouwd = benelux vrijkaart en FIP voordelen (niet noodzakelijk evenveel rechten op tickets als het personeelslid, verschilt van maatschappij tot maatschappij)
samenwonend = minimum 2 jaar wettelijk samenwonend zijn om deze voordelen te kunnen genieten
- Partner krijgt een legitimatiebewijs en kan de coupons gebruiken, maar heeft geen vrijkaart.
- Samenwonende partners moeten niet per se 2 jaar wettelijk samenwonend zijn. De voorwaarden zijn 1) wettelijk samenwonen en 2) minimum 2 jaar samenwonen. Als je dus al vijf jaar samenwoont, maar pas sinds enkele maanden wettelijk, dan heeft de partner ook recht op verkeersvoordelen.
- Er is één klein verschil tussen wettelijk samenwonenden en gehuwden: wettelijk samenwonenden krijgen wel een FIP-kaart voor kortingen in het buitenland, maar geen FIP-vrijbiljetten. Dat is enkel voor gehuwden.
poxer

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door poxer »

Wat is een legitimatiebewijs juist aub?

Dus het personeelslid krijgt een vrijkaart Benelux en na 1 jaar een FIP kaart.

Wat krijgt de getrouwde of wettelijk samenwonende partner juist?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door dekooiker »

Zie hierboven: de partner krijgt een legitimatiekaart (en u ook trouwens) plus een aantal coupons.
De coupons zijn alleen geldig als ze ingevuld zijn en vergezeld gaan met de legitimatiekaart.
Op die manier is reizen op het net mogelijk alsof het een vrijkaart betreft.
Om de verschilvraag te beantwoorden: de vrijkaart is een gans jaar geldig en een legitimatiekaart voor zover er coupons zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
poxer

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door poxer »

Bedankt Dekooiker :wink:
humpje63

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door humpje63 »

Mag het personeelslid met zijn vrijkaart op weg naar "het werk" de fiets mee nemen op de trein(de werkplaats is enkele km verwijderd van het station) of moet er daarvoor betaald worden!?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Steven »

je kan de fiets meepakken, je moet echter wel in orde zijn en een fietsticket gaan halen (gratis) aan het locket. Dit zijn normaal dagtickets, je moet er dus elke keer een nieuw aanhangen.
Het eenvoudigste is deze zelf van een gaatje te voorzien en snel vast te maken met een elastiek.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersvoordelen

Bericht door Steve »

Tiens, wie heeft eigenlijk recht op een vrijkaart eerste klas? Hoe hoge piet moet je daarvoor zijn binnen de spoorgroep?
Plaats reactie