De functie Onderstationschef Reizigers

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Stewie

De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door Stewie »

Hallo iedereen!

Ik moet binnenkort op jurygesprek gaan voor de job onderstationschef, maar je vind er maar bitter weinig van op het internet t.o.v de vele andere jobs.
Tijdens de infosessie had ik notities gemaakt, maar ik ben dat blad in het station vergeten toen ik stond te wachten op de trein. (zucht)
Daarom had ik gehoopt dat jullie mij een beetje de goede richting zouden willen insturen.

Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk weten over deze job. :p

- Waar kan een onderstationschef allemaal tewerkgesteld worden? (RoR, perron, wat zijn de taken...?)
- Hoe zit de opleiding in mekaar? (Eventueel de vakken die je moet leren, de verschillende 'fases',..)
- Wat moet ik zeker nog weten voor ik bij de jury ga?
- Heeft iemand van jullie enkele nuttige links waar ik meer informatie kan vinden over dit onderwerp? (Ik verwacht niet dat jullie je tijd steken in het meest uitgebreide antwoord, al zou dit heel erg leuk zijn, maar als dit gewoon ergens op een website staat is dit voor ons beiden gemakkelijk. :) )

Alvast heel erg bedankt!!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door dekooiker »

Hallo,

De ostch reizigers wordt vooral op het terrein tewerkgesteld.
Hij houdt toezicht op het treinverkeer uit oogpunt van aansluitingen en zorgt voor het vlotte verloop ervan.
Ook het in-en uitstappen van minder mobiele reizigers kunnen op de agenda staan, meestal gebeurt dit met medewerking van iemand van de factage/NIT/...

Soms worden treinen op bezet spoor ontvangen en dan moet de ostch perron bevestigen dat er voldoende perronlengte vrij is om de trein binnen te laten.

Uiteraard is de ostch perron één van de meest directe aanspreekpunten voor de reiziger; grondige kennis van het station en de treindienst is noodzakelijk en worden tijdens de lokale opleiding aangepakt.
Hoe de fundamentele opleiding in elkaar zit weet ik niet maar dat vraag ik na.

In principe ben je op het perron aan het werk.
ROR is een post van adjunct en kan in sommige gevallen door een ostch ingevuld worden.

Veel succes!
De trein.
Alleen voor durvers.
Stewie

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door Stewie »

dekooiker schreef:Hallo,

De ostch reizigers wordt vooral op het terrein tewerkgesteld.
Hij houdt toezicht op het treinverkeer uit oogpunt van aansluitingen en zorgt voor het vlotte verloop ervan.
Ook het in-en uitstappen van minder mobiele reizigers kunnen op de agenda staan, meestal gebeurt dit met medewerking van iemand van de factage/NIT/...

Soms worden treinen op bezet spoor ontvangen en dan moet de ostch perron bevestigen dat er voldoende perronlengte vrij is om de trein binnen te laten.

Uiteraard is de ostch perron één van de meest directe aanspreekpunten voor de reiziger; grondige kennis van het station en de treindienst is noodzakelijk en worden tijdens de lokale opleiding aangepakt.
Hoe de fundamentele opleiding in elkaar zit weet ik niet maar dat vraag ik na.

In principe ben je op het perron aan het werk.
ROR is een post van adjunct en kan in sommige gevallen door een ostch ingevuld worden.

Veel succes!
Hartelijk bedankt voor je uitleg!
infusion

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door infusion »

Is er nog meer informatie beschikbaar over het gesprek in kwestie? Ik moet binnenkort namelijk hetzelfde doen :P

Ik gok dat ze ook iets zullen vragen over het nieuwe vervoersplan en de stakingen?
Stewie

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door Stewie »

Wanneer moet jij gaan? En goh dat kan je enkel raden. Kans bestaat dat ze dat gaan vragen natuurlijk.
infusion

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door infusion »

Ik moet donderdag ^^

Heeft er toevallig niemand een samenvatting ofzo van die infosessie? Ik wou nog eens een paar zaken overlopen, maar ik vind vrij weinig online :(
Stewie

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door Stewie »

Ik ben er alvast niet door.
Had volgens jury potentieel en volgens hen was ik goed voorbereid, maar ik had te weinig werkervaring. (Ben pas 19.)

De raad was om eens bij een interim te gaan horen. Speciaal maar bon.
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... schef.aspx

Aan deze link heb je al vrij veel.
Verder kan ik je alleen maar aanraden om op internet wat rond te neuzen, dat heb ik ook gedaan en volgens de jury was ik goed voorbereid.
infusion

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door infusion »

Ik verschiet ervan dat ze zo streng zijn :o Ik had niet gedacht dat je kon falen enkel en alleen door het feit dat je weinig werkervaring hebt.
Stewie

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door Stewie »

Tjah.. Dit is niet echt 100% realistisch natuurlijk. Ik denk gewoon als je met 'n vrij magere cv toekomt en 'n functie met zo'n verantwoordelijkheid op het oog hebt, dat ze snel hun twijfels hebben of je, in mijn geval, als 19-jarige dan wel geschikt bent voor de job.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door groentje »

En je maakt ongetwijfeld nog kans, hoor. Er zullen nog wel aanwervingen gebeuren in de toekomst, en tegen dan heb je hopelijk al wat meer werk- en levenservaring. Het kan je sollicitatie alleen maar helpen, en het werk bij de spoorwegen alleen maar verrijken.
infusion

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door infusion »

Nu ben ik enkel bang omdat ik ook niet zóveel ervaring heb. Ik ben wel wat ouder.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door Eimai »

Probeer vooral zaken te vinden waardoor je kan aantonen dat je verantwoordelijk bent als je nog geen of weinig werkervaring hebt. Misschien dat je hobby's hebt of had die daarvoor in aanmerking komen. Als pas afgestudeerde is het inderdaad moeilijker om binnen te komen voor een dergelijke job, dus moet je het een beetje kunnen uitleggen, en dit zijn antwoorden die je op voorhand best al wat kan voorbereiden.
infusion

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door infusion »

Zou het ook helpen mocht ik hen vertellen dat ik net via de NMBS mijn werkervaring wil verbeteren? Dat het plan is om daar definitief te werken? Als het ware een minpunt omzetten naar iets bruikbaar? :p

Ik heb ook een korte periode gewerkt bij een bedrijf waar ik een positie had met de nodige verantwoordelijkheid. Was wel maar een maand, maar dat helpt misschien als ervaring?
infusion

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door infusion »

Het is dan blijkbaar toch gelukt. Die tip om veel situaties te schetsen waar je al eens te maken kreeg met verantwoordelijkheid heeft zeker geholpen. Daarnaast antwoordde ik ook erg kalm en rustig op alle vragen, wat ik van mezelf eigenlijk helemaal niet verwacht had :p

Nu nog de medische proef en dan pas begint het echte werk :)
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De functie Onderstationschef Reizigers

Bericht door groentje »

Weer een stap dichter! Veel geluk.
Plaats reactie