cursus verkeersleider Infrabel

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
pslo

cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door pslo »

hallo,
binnen enige tijd start ik mijn opleiding en aangezien ik nu veel tijd heb, zou ik toch al eens die cursus willen bekijken.
besef dat ik 't meeste niet ga begrijpen of chinees gaat zijn :), maar dat geeft me de kans het toch al eens door te nemen.
iemand die me deze kan bezorgen ? gescand, gecopieerd, ... wil gerust even binnenspringen of kosten betalen voor opsturen.
bedankt,
Pascale
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door Steven »

Je gaat niet de enige zijn voor wie dit nieuw is in tegendeel zelfs. De nmbs en ook Infrabel hebben op de meeste van hun boeken/handleidingen een copyright laten zetten. De cursus doornemen zonder bijhorende uitleg is niet vanzelfsprekend voor de meeste beroepen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door Asterix »

Je bedoelt wellicht "Assistent-verkeersleider"?

Wanneer word je aangeworven en wanneer begint de daadwerkelijke opleiding?
matthewp

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door matthewp »

Dag pslo,

ik werk zelf al 1,5 jaar als onderstationschef Infrabel of "assistent-verkeersleider". En ik zou in elk geval geen moeite (proberen) doen om de cursus op voorhand te lezen. Infrabel wijzigt zijn reglementering elk half jaar redelijk ingrijpend met als gevolg dat je echt verkeerde dingen zou kunnen leren.
Wat je wel al eens kan beginnen instuderen, is de netkaart. En het soort materieel dat de NMBS gebruikt. Dat zijn zaken die in de eerste fase voorkomen en ook niet zo snel wijzigen.

De theorie leer je beter bij de opleiders in Brussel-Noord want het meeste vergt toch een deftig woordje uitleg voor de meeste buitenstaanders :)
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door groentje »

Ik heb mijn syllabi ook nog liggen, maar die van mij zijn ondertussen al 8 jaar oud, toen was onderstationschef zelfs nog niet opgesplitst tussen NMBS (Mobility) en Infrabel... Sommige zaken zijn niet veranderd, een wissel ligt nog steeds links als hij links ligt, de seinenbeelden zijn niet (veel) veranderd, maar tal van andere zaken wél. Ik vrees, dus, dat je er niet veel mee zou zijn. Heel veel formulieren zijn veranderd, redelijk wat procedures, er zijn procedures en documenten weggevallen en bijgekomen...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door Bordensteker »

matthewp schreef:Infrabel wijzigt zijn reglementering elk half jaar redelijk ingrijpend met als gevolg dat je echt verkeerde dingen zou kunnen leren.
Nadat ik eerder in mijn leven meer dan twintig jaar zelf aan het aanpassen, vormgeven en verdelen van luchtvaartreglementering en vliegtuiggebruiksvoorschriften had besteed, was het voor mij toch nog een ontdekking hoe moeilijk het is om zelf allerlei om de haverklap afgeschafte regels en werkwijzen uit het goed geïndoctrineerde brein te krijgen.
Dus ik sluit me volmondig aan bij de stelling dat je best niet alvast in de reglementering moet gaan lezen!
De methode van een fundament leggen in de opleiding is bovendien ook toegesneden op het werken op schoon opgeleverde bouwgrond, niet op het voortbouwen op niet onder architectuur alvast gemetselde muurtjes voor de toekomstige gebouwen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door dekooiker »

Komt nog bij dat voor de opleiding die vanaf nu zal starten er één en ander gewijzigd is.
Bepaalde zaken verdwijnen of verhuizen naar een plaatselijke opleiding (T-schakelaar).
Nu nog ondingen als lokale bewegingen eruit en we zijn dichter bij een reglementering die eenvoudig is om mee te werken.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door dentheo »

Het kan volgens mij alleen helpen voor het "jargon", elk bedrijf heeft zijn "taal", maar niet blindstaren op de details!!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Bepaalde zaken verdwijnen of verhuizen naar een plaatselijke opleiding (T-schakelaar).
Eigenlijk wel jammer :)
pslo

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door pslo »

hallo guys,
yep, inderdaad ; normaal start ik mei, was eerst november, maar dan bericht gekregen dat het pas mei was :(.
waar vind ik ergens zo'n verkeersplan/map ? je wil toch zeggen welke lijnen/verbindingen er zijn ?
gr,
Pascale
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door Asterix »

pslo schreef:waar vind ik ergens zo'n verkeersplan/map ? je wil toch zeggen welke lijnen/verbindingen er zijn ?
Die vind je HIER

Je kan als buitenstaander perfect al heel veel zaken leren: de lijnnummers, de verschillende treinverbindingen en hun stopplaatsen, de stations op de verschillende lijnen, de spoorwegoperatoren die rondrijden op ons net.
Dat is eigenlijk de basis. Daar kan je dus al eens je tanden inzetten :wink:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door dekooiker »

Eenzelfde lijst kan je vinden als bijlage aan de netverklaring.
Daar staan lijnen, afstandspunten van vertakkingen en stations, telegrafische codes...en dat allemaal openbaar!
Home › Spoorweg-ondernemingen › Rijden op ons netwerk › Netverklaring › Bijlagen > Technische documentatie > E.01

Het is misschien wel een boeiend document maar zo heel veel ben je er in de opleiding niet mee.
Het helpt wel om inzicht te krijgen van de mogelijkheden en dat is bijzonder handig in de praktijk.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door overweg13 »

Sinds enige tijd heeft Infrabel in zijn netverklaring een aantal telegrafische afkortingen aangepast, waarschijnlijk om tot meer eenvormigheid te komen. Het betreft vooral historisch onbestaande afkortingen, voor nieuwe stations of halten, of voor stopplaatsen die nooit een station en dus geen telegrafische afkortingen gehad hebben. Zo werd Noorderkempen oorspronkelijk als NDKMP aangeduid en Boondaal met BOOND, maar in de laatste versie is dat NDK en BOL geworden, in de traditie van drie- of vierletterige afkortingen. Voor sommige heeft men blijkbaar nog geen nieuwe afkorting gevonden (FLJON is nog altijd Liège-Jonfosse), en in voor zover ik er al gevonden heb, zit er alvast één dubbele in: FHZ is vanouds Herzele, maar nu heeft men deze afkorting ook toegewezen aan Haren-Zuid.
Worden deze afkortingen trouwens gebruikt in de communicatie tussen tb's en andere diensten, zoals Traffic Control?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door Steven »

De afkortingen zijn in gebruik in de overzichten van de diensten voor treinbestuurders. Waarschijnlijk ook op vele andere diensten. Ook bij het ingeven van de route op hle13/18/19, i11 gebruikt men deze afkortingen. Op de papieren registratie van ritten gebruiken treinbestuurders ook de afkortingen. Het betreft in alle gevallen het vertrek en eindstation. De tussengelegen haltes gebruiken we dus zelden of nooit.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: cursus verkeersleider Infrabel

Bericht door overweg13 »

Het kan dus eigenlijk niet veel kwaad dat dezelfde afkorting twee keer gebruikt wordt, omdat het hier nu niet bepaald om belangrijke punten gaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie