Vraagje over de testen van TBG; med. controle bij de NMBS

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Fubar

Re: Vraagje over de testen van TBG; med. controle bij de NMBS

Bericht door Fubar »

mss hadk dat beter ook vermeld eerst.
ik heb dus gesolliciteerd voor onderstationschef bij infrabel te worden.
ikke

Re: Vraagje over de testen van TBG; med. controle bij de NMB

Bericht door ikke »

Ik ga ook voor deze opleiding. Heb enkel een beetje minder gehoor wat mijn rechter oor betreft. Is dit een struikelpunt?

Verder denk ik dat bij zo'n oortest iedereen slecht hoort. Tot de duur denk je constant dat je een piep hoort.

Ik haat dat test apparaat...
Pie

Re:

Bericht door Pie »

mdainane schreef:hoi,

even bedanken voor de antwoorden. Dit helpt wel, moet ik zeggen.

By the way, deze site vind ik een te gekke initiatief. Veel mensen die deelnemen aan de toelatingsproeven zitten met veel vragen. Deze site zorgt ervoor dat de meeste vragen beantwoordt worden, waardoor de kandidaat toch wa gerusteren naar de testen kan toeleven.

Doe zo voort

Greetzzzzzzz
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik heb deze site nu pas ontdekt, nadat ik reeds voor de proeven+gesprek van TBG was geslaagd, nu wacht ik enkel de uitnodiging voor het medisch onderzoek nog af. Ik las hier ook dat daarbij gebruik wordt gemaakt van de Ishihara-test en tot mijn grote verbazing ben ik volgens deze test kleurenblind-Daltonist, terwijl ik de rest van m'n 26-jarige leven wél rood en groen kon onderscheiden, zowel in het verkeer als in stilstaande fases.

Zou iemand die geslaagd is voor deze test in het echt, eens de link willen uittesten om te zien of deze bollen representatief zijn aub? Alvast bedankt!
Ghabe

Re: Re:

Bericht door Ghabe »

Pie schreef: Zou iemand die geslaagd is voor deze test in het echt, eens de link willen uittesten om te zien of deze bollen representatief zijn aub? Alvast bedankt!
Heb recentelijk zo'n test moeten doen bij de medische controle. Het was niet als TBG maar als OSCH (weet niet of dat van belang is voor de voorgelegde kleurenblindheidstest)

'k weet natuurlijk niet wat er gebeurt als je niet slaagt bij die test. Gaan ze verder kijken naar welke kleuren je niet kunt onderscheiden ?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Re:

Bericht door kika »

Pie schreef: Zou iemand die geslaagd is voor deze test in het echt, eens de link willen uittesten om te zien of deze bollen representatief zijn aub? Alvast bedankt!
Niet van internet halen en zeker niet op een computerscherm doen. Het geeft een goede indruk als je recht voor een goed (gecallibreerd) scherm zit, maar het beste doe je dit met een boek. Uitslapen helpt ook. Moet er wel bijzeggen dat ik 2 weken geleden de test bij een bevriende arts heb gedaan, dus niet bij de NMBS.
Laatst gewijzigd door kika op 11 jan 2012, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Vraagje over de testen van TBG; med. controle bij de NMB

Bericht door profke »

ik zelf ben(licht) kleurenblind.
die conclusie komt ook uit de test.

de waarheid ligt meestal wel ergens "grijs".
ikzelf zou zogezegd geen rood/groen kunnen zien, doch groene lichten zitten typisch vanonder, en rode vanboven.

da geeft dus geen probleem.

hoe streng nmbs is weet ik niet.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Vraagje over de testen van TBG; med. controle bij de NMB

Bericht door Bordensteker »

Graag gedaan!

Ik heb geen schrik dat ikzelf erbij door de mand zou kunnen vallen, hoogstens eventueel de test zelf :D , want ik heb sinds 1966 voor hobby zweefvliegen en later voor motorvliegen en twee verschillende beroepen regelmatig zulke testen gedaan, en daar nooit moeite mee gehad.

Ik zag in alle plaatjes het juiste cijfer of getal. En toevallig nadat ik na drie uurtjes slapen wakker ben geworden - de ene nachtrust is de andere niet ...
Zoals kika echter al aangeeft, lijkt me mijn resultaat geen bewijs dat die online test helemaal in orde zou zijn.

De mij voor mijn diensten verstrekte locomotieven van het type 77 hebben een manometer om de luchtdruk in het hoofdreservoir weer te geven. De aanwijsnaald van elk van die instrumenten is zo te zien handmatig rood geschilderd, en dat zal wel een bepaalde standaard zijn vrees ik? In elk geval wordt het instrument in dit type locomotief in het donker inwendig verlicht met zwak groen schijnsel. Daardoor ziet de bestuurder dan een zwak groen licht op een wijzerplaat met witte streepjes op zwarte ondergrond. En ... in dit licht: géén wijzer! Daar word je niet wijzer van!
Tijdens de rit is de stand van die wijzer normaal ook niet boeiend: het in- en uitschakelen van de compressor gebeurt automatisch, en zoniet, dan krijg je een rode meldlamp als de druk te ver wegzakt.
En tijdens de remproef hebben we de algemene binnenverlichting aan. Opgelost.


_________________
ik vind het weer wel moeilijk om op crisissen een getal te plakken
Plaats reactie