werkplaats kortrijk

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
the rock

werkplaats kortrijk

Bericht door the rock »

Hallo,

Ik mag binnen enkele maanden beginnen in TOP Kortrijk. Aleen kunnen ze me bij de dienst aanwervingen niet veel vertellen over wat ze daar zoal doen. Ook via internet niet veel over gevonden. Lijkt wel of Kortrijk niet echt een werkplaats is. Over de werkuren wisten ze in brussel ook niet veel. Kan iemand dit meer toelichten?
Alvast bedankt!
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door tomdg »

TOP= Technische Onderhoudspost waar klein onderhoud gebeurd, vastgestelde defecten tijdens de vorige rit opsporen/oplossen, kuisen, trainwash,...
deathproof

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door deathproof »

Zie pb
tomdg schreef:TOP= Technische Onderhoudspost waar klein onderhoud gebeurd, vastgestelde defecten tijdens de vorige rit opsporen/oplossen, kuisen, trainwash,...
Het komt er in essentie op neer (toch wat betreft TOP Kortrijk) dat hier de rijtuigen (deze van Kortrijk) gekuist, hersteld, onderhouden worden. Het beperkt zich dus helemaal niet tot 'klein onderhoud'.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door nahoj »

TOP Kortrijk is eigenaarswerkplaats ("thuisbasis") van bepaalde types rijtuigen (M4, M6), en vanaf december ook van klassieke tweeledige motorrijtuigen. D.w.z. dat ze het periodieke onderhoud van een vast toegewezen deel van die voertuigen uitvoeren.
Tevens worden er schouwingen en toevallige tussenkomsten (herstellingen) uitgevoerd aan deze en, in de mate van het mogelijke, andere voertuigen.
Ik weet niet of er een nachtploeg werkt, maar dat is niet uitgesloten.

@ moderator: misschien verplaatsen naar "Werken bij de spoorwegen"?
poxer

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door poxer »

Als wat mag je beginnen?
poxer

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door poxer »

nahoj schreef:TOP Kortrijk is eigenaarswerkplaats ("thuisbasis") van bepaalde types rijtuigen (M4, M6), en vanaf december ook van klassieke tweeledige motorrijtuigen. D.w.z. dat ze het periodieke onderhoud van een vast toegewezen deel van die voertuigen uitvoeren.
Tevens worden er schouwingen en toevallige tussenkomsten (herstellingen) uitgevoerd aan deze en, in de mate van het mogelijke, andere voertuigen.
Ik weet niet of er een nachtploeg werkt, maar dat is niet uitgesloten.

@ moderator: misschien verplaatsen naar "Werken bij de spoorwegen"?

Waar worden de klassieke tweeledige motorrijtuigen nu onderhouden aub?
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door 260689 »

Ik ben rangeerder in Kortrijk, de TOP heeft een groot aantal M6 als eigennaarswerkplaats (alle M6 200KM/h zijn eigenaar van Kortrijk!) De M4 gaan allemaal weg uit Kortrijk met de nieuwe dienstregeling! Er word daar dagdienst gewerkt (al zijn ze bezig om snachts ook 2 man te laten werken). Snachts lopen er
3 schouwers,
1 depaneerder,
1 electro,
2 rangeerders,
1 rangeerbestuurder voor de rangeringen van rijtuigen,
2 ondercheffen
1 op de koerdienst van de bestuurders.

De geruchten gaan inderdaad de ronde dat de TOP van Kortrijk een groot aantal klassiekjes zal onderhouden!
Ook doet de TOP soms grondige schouwing van de locomotieven en vervangen ze de panto's v HLE's, breaks, AM96 en klassiekjes!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door Asterix »

260689 schreef:Ik ben rangeerder in Kortrijk, de TOP heeft een groot aantal M6 als eigennaarswerkplaats (alle M6 200KM/h zijn eigenaar van Kortrijk!)
Die moeten dan speciaal vanuit Oostende worden overgebracht? Ik dacht immers dat er geen M6 200 km/u per uur in Kortrijk komen.

Hoe zit het daar eigenlijk met de verschillende blokposten? Zijn die nu al gefusioneerd tot één moderne blok?
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door 260689 »

Jeroen schreef:
260689 schreef:Ik ben rangeerder in Kortrijk, de TOP heeft een groot aantal M6 als eigennaarswerkplaats (alle M6 200KM/h zijn eigenaar van Kortrijk!)
Die moeten dan speciaal vanuit Oostende worden overgebracht? Ik dacht immers dat er geen M6 200 km/u per uur in Kortrijk komen.

Hoe zit het daar eigenlijk met de verschillende blokposten? Zijn die nu al gefusioneerd tot één moderne blok?
Die rijtuigen worden overgebracht met RE7993/8993 tussen Kortrijk bundels en Oostende!
Wij hebben nog steeds 2 seinhuizen en 2 blokposten!
SHI is voor de bediening van de TOP en de wachtsporen,
SHII is voor het omloopspoor en Alle in en uitritten betreffende bundels Delta en Bravo!
B11 staat in voor alle in/uitritten van bundels Delta, Bravo en Charlie, het omloopspoor kant Marke en de L75 tussen het station en Moeskroen! (gelegen kant Marke 'Frankrijk')!
B21 staat in voor alle in/uitritten van het station voor de lijnen 66,69,75,89 alsook voor de In/uitritten van bundel Charlie kant Gent
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door nahoj »

poxer schreef:
nahoj schreef:TOP Kortrijk is eigenaarswerkplaats ("thuisbasis") van bepaalde types rijtuigen (M4, M6), en vanaf december ook van klassieke tweeledige motorrijtuigen. D.w.z. dat ze het periodieke onderhoud van een vast toegewezen deel van die voertuigen uitvoeren.
Tevens worden er schouwingen en toevallige tussenkomsten (herstellingen) uitgevoerd aan deze en, in de mate van het mogelijke, andere voertuigen.
Ik weet niet of er een nachtploeg werkt, maar dat is niet uitgesloten.

@ moderator: misschien verplaatsen naar "Werken bij de spoorwegen"?
Waar worden de klassieke tweeledige motorrijtuigen nu onderhouden aub?
De eigenaarswerkplaatsen van de klassieke 2-ledige MR waren/zijn:
- voor 14 december: Kinkempois, Schaarbeek, Charleroi, Oostende;
- na 14 december: Kinkempois, Kortrijk, Charleroi, Oostende.

Merelbeke was tot kort ook eigenaarswerkplaats, maar met de komst van de Desiro en het verdwijnen van de oudere reeksen (de rode) hebben zij hun stellen, net zoals Schaarbeek nu, verloren.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door nahoj »

260689 schreef:De M4 gaan allemaal weg uit Kortrijk met de nieuwe dienstregeling!
Klopt niet.
Als ik me niet vergis, gaan de stuurrijtuigen M4 weg, maar blijven er belangrijke aantallen andere M4 ondergebracht in Kortrijk.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door nahoj »

260689 schreef:
Jeroen schreef:
260689 schreef:Ik ben rangeerder in Kortrijk, de TOP heeft een groot aantal M6 als eigennaarswerkplaats (alle M6 200KM/h zijn eigenaar van Kortrijk!)
Die moeten dan speciaal vanuit Oostende worden overgebracht? Ik dacht immers dat er geen M6 200 km/u per uur in Kortrijk komen.
Die rijtuigen worden overgebracht met RE7993/8993 tussen Kortrijk bundels en Oostende!
M6 200km/h rijdt nu voornamelijk op Kortrijk-Gent-Brussel-Welkenraedt.
Oostende-Eupen blijft in grote mate I11/I10 200km/h.
Als er M6 rijden op Oostende-Eupen, kunnen die dan niet via uitwisselingen in de omlopen via de verbinding Kortrijk-Welkenraedt regelmatig naar Kortrijk gebracht worden, en zo extra overbrengingsritten uitsparen?
poxer

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door poxer »

Ivm Top Kortrijk,
Komen daar nog altijd klassiekjes binnen voor onderhoud?
Welke hle doen ze van onderhoud?
Hoeveel mekaniekers werken er tijdens de dag? Iemand een foto van de werkplaats binnen
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: werkplaats kortrijk

Bericht door Locomotief 5175 »

Top Kortrijk onderhoud alleen Klassiekjes, M4 en M6, geen Hle electrische loc. Hoeveel personeel werkt daar weet ik niet. Er bestaat een website van de vriendenkring werkplaats Kortrijk. Misschien kunt u dit kijken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie