eerste assistent verkeersleider

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
filip

eerste assistent verkeersleider

Bericht door filip »

Dag iedereen. Ik werk momenteel als treinbestuurder maar heb al geruime tijd zin in iets anders... Daar ik nog ergens een bachelordiploma liggen heb zou ik kunnen meedoen voor eerste assistent verkeersleider. Ik had echter enkele vragen, die ik hier op het forum nog niet beantwoord zag.
1) Grootste ergernis bij het beroep van treinbestuurder vind ik het slechte verlofsysteem. Daar ik een vrouw in het onderwijs heb ben ik gebonden aan de schoolvakanties. Hoe werkt het verlofsysteem bij verkeersleiders ?
2) Als eerste assistent staat men aan het hoofd van een groep assistenten. Leiderschap is niet echt mijn specialiteit. Is dit noodzakelijk voor die functie of is het eerder een formaliteit ?
3) hoeveel weekends werken jullie per maand....

Nog enkele andere vragen...

-Weet er misschien iemand of ze binnenkort nog eerste technici zoeken voor RIOC helpdesk ? Toevallig iemand op het forum die daar reeds werk ?
-Monitoring desk engineers bij infrabel ? weet iemand hier iets meer over ?

ja, veel vragen en zagen....

toch bedankt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door Asterix »

filip schreef:1) Grootste ergernis bij het beroep van treinbestuurder vind ik het slechte verlofsysteem. Daar ik een vrouw in het onderwijs heb ben ik gebonden aan de schoolvakanties. Hoe werkt het verlofsysteem bij verkeersleiders ?
Voor wat betreft de regio waar ik werk, kan ik daar zelf weinig over vertellen. Je krijgt je verlof ingepland op basis van de operationele mogelijkheden en daar stellen zich naar mijn aanvoelen relatief weinig problemen. Je krijgt sowieso per jaar 1 periode met 14 dagen ononderbroken vakantie. In de zomermaanden kan er een beperking van maximum 14 dagen aaneensluitende vakantiedagen worden opgelegd omdat men anders in operationele moeilijkheden kan geraken.
filip schreef:2) Als eerste assistent staat men aan het hoofd van een groep assistenten. Leiderschap is niet echt mijn specialiteit. Is dit noodzakelijk voor die functie of is het eerder een formaliteit ?
Het is niet zo dat je als eerste assistent aan het hoofd staat van de assistenten. In de praktijk staan beide groepen op hetzelfde niveau (en worden ze beiden aangestuurd door de regelaar die het seinhuis leidt). Elk regelt in zijn zone het treinverkeer. Ofwel werk je hiervoor samen met 1 of 2 operatoren/seingevers die de treinen "trekken" (en komt het inderdaad aan jou toe om de noodzakelijke beslissingen te nemen) ofwel werk je alleen doordat je én assistent-verkeersleider en operator/seingever in één persoon bent (wat meer en meer gebeurt). Normaal gezien kennen die mensen hun job en kan je zeker op hen rekenen. Met goede communicatie, respect en de wil om bij te leren kom je al heel ver :wink:
filip schreef:3) hoeveel weekends werken jullie per maand....
Dat verschilt van seinpost tot seinpost en zelfs van werkzone tot werkzone binnen eenzelfde seinpost, al naargelang voor welke zone je bent opgeleid en of die wordt bediend in het weekend. Het aantal kan schommelen van 0 tot 2, misschien al eens 3. Weet wel dat je meestal kan wisselen met collega's. Er zijn er altijd wel die kandidaat zijn om een weekendje bij te doen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

eerste assistent verkeersleider

Bericht door dekooiker »

Er werd eerder in vacatures gemeld dat een eerste assistent aan het hoofd van een team assistenten zou staan.
Dat is achterhaald.
In de toekomst (einddoel voor alle seinhuizen: 2020) zullen eerste assistenten de veiligheidsfuncties moeten doen.
De 'gewone' assistenten zullen voor de regeling van het verkeer in hun zone instaan.

De operatoren waarvan Jeroen spreekt verdwijnen; zij kunnen deelnemen aan een opleiding om zo assistent-verkeersleider te worden.

Jeroen spreekt van twee weken verlof.
Dat ken ik op mijn werkzetel niet.
Ik werk steeds 7 dagen na elkaar en ben dan een aantal dagen thuis.
Daar het een vastliggend rooster is kan ik, met maar aantal dagen verlof te vragen, lang na elkaar thuis zijn.
Het werkt overal een beetje anders en dat is historisch gegroeid.
De meeste mensen bedanken voor telkens 7 dagen op rij te werken maar het went snel.
Iemand die alle werkposten van een gebied kent werkt in veel gevallen twee weekends per maand.

Als je bestuurder bent nog dit: nu is het werken in onwaarschijnlijke opeenvolgingen van begin-en einduur, in ploegen heeft echter ook nadelen.
Vroeger reed ik met lijnbussen en die afwisseling vond ik interessanter dan het saaie 6-14, 14-22 of 22-6.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door groentje »

Er zijn inderdaad heel wat verschillen tussen de regio's, maar over het algemeen zou ik durven zeggen, dat verlof bij ons iets makkelijker te regelen is, dan bij het rollend personeel, aangezien onze diensten meestal even lang duren. De 7 opeenvolgende diensten kennen wij meestal alleen maar voor nachtdiensten, andere zijn zeldzaam. Hoe vast je roulement is, dus de diensten die steeds in eenzelfde orde terugkomen, verschilt ook nogal. Maar zoals gezegd, vaak is het geen probleem om te wisselen, en de 3X8 betekent ook, de regels voor opeenvolgende diensten wel al eenvoudiger zijn als bij bestuurders, al komen er hier ook nog heel wat onnozele regeltjes bij kijken. Je zit hoedanook een pak comfortabeler dan wanneer je bij nacht en ontij door de bundels moet.
filip

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door filip »

Bedankt voor de reacties. Misschien zet ik de stap wel, afgaande op wat ik hier hoor is de regelmaat groter en dat zint mij wel. Nog even een laatste vraag, die vaak nogal gevoelig ligt.....de verloning. Momenteel heb ik als TB met 12 jaar ancienniteit, gehuwd met 1 kind ten laste, een netto maandloon dat varieert tussen 2000 en 2100 per maand. Ga ik hier als eerste assistent verkeersleider op vooruit ?
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door groentje »

Ik vermoed van wel, ik heb 7 jaar anciënniteit, niemand ten laste, en breng een vergelijkbare pree naar huis als 'gewone' OSTCH Infrabel (nog steeds de officiële betiteling). Ik werk wel in Brussel, met volledige tweetaligheidspremie, da's toch wel een kleine 200 euro bruto extra.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door dekooiker »

In die loonschaal heeft u bruto zonder enige premies 2784 euro.
Tel daarbij aan 15 gewerkte dagen de productiviteitspremie van een 125 euro bruto bij.
Nachturen, zaterdaguren en zondaguren zijn er niet bij berekend.
Je zal dus bijna hetzelfde verdienen.
De trein.
Alleen voor durvers.
filip

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door filip »

Kan er mij iemand met zekerheid zeggen welke artikels men moet afleggen bij SELOR voor de taalpremie van eerste assistent verkeersleider ?
Ik had de vraag al eens gesteld en toen zei men artikel 2 en 8, maar klopt dit wel ?

Alvast bedankt !
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door Asterix »

filip schreef:Kan er mij iemand met zekerheid zeggen welke artikels men moet afleggen bij SELOR voor de taalpremie van eerste assistent verkeersleider ?
Ik had de vraag al eens gesteld en toen zei men artikel 2 en 8, maar klopt dit wel ?
Ik weet niet waar je je vragen allemaal stelt maar je hebt ze aan mij hier gesteld en ik heb toen geantwoord 8 en 10.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door Zorba »

Weet iemand of de toegangstesten voor eerste en 'gewone' assistent verkeersleider hetzelfde zijn?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door byter »

Momenteel zelfde testen, exact zelfde opleiding en ook hetzelfde werk. Alleen ander barema/eerste klasse vrijkaart voor eerste.
Number1

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door Number1 »

29 januari 2016 is er een jobday voor eerste assistent verkeersleider in Brussel.
Eigenlijk woon ik in het Leuvense en was district Noord-Oost beter geweest maar op die sessie ben ik niet geraakt.
Is dit definitief te laat of kan dit nog aangegeven worden eventueel?

thx!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door Steven »

Overplaatsingen kunnen altijd aangevraagd worden. Maar laat duidelijk zijn dat als je op slag in het juiste district zit het wel eenvoudiger is.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door groentje »

Van Leuven naar Brussel is anders nog goed te doen, en aangezien Blok 9 van Leuven naar Hasselt gaat, zou Noordoost betekenen dat je op termijn naar Hasselt of Antwerpen moet. Brussel lijkt mij dan zo slecht nog niet. Tweetaligheid is dan wel een must.
Overplaatsingen kunnen inderdaad, maar ik geloof dat je tegenwoordig wel voor 5 jaar vast zit, net om het verloop wat tegen te gaan. Als je dus liever niet in Brussel werkt, zou ik misschien wel naar die Jobday gaan, maar nog niet tekenen.
Number1

Re: eerste assistent verkeersleider

Bericht door Number1 »

Brussel is ok hoor, alleen is Leuven wel echt veel dichterbij voor mij.
Ik las inderdaad dat je 5 jaar in Brussel moet blijven tenzij je promoveert. Vandaar de vraag of je op het interview bv niet kunt aangeven of Leuven nog mogelijk is...
Plaats reactie