3x8 ploegensysteem - onderstationschef Infrabel

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
walter12

3x8 ploegensysteem - onderstationschef Infrabel

Bericht door walter12 »

Zaterdag heb ik geschiktheidstesten gedaan voor onderstationschef Infrabel, en geslaagd. volgende week maandag moet ik het mondelinge gedeelte afleggen. Ondertussen probeer ik in te schatten of de job echt iets voor mij is. Inhoudelijk zeker wel, maar op het vlak van werkuren heb ik voorlopig nog niet veel info teruggevonden.

Werken als onderstationsschef bij Infrabel district noordoost, betekent werken in 3x8 ploegensysteem in een 40u week, maar hier vind ik weinig info over terug. Heeft iemand een voorbeeld hoe een werkschema er uit ziet? zodat ik mij alvast een beeld kan vormen of dit schema enigszins leefbaar is met gezin e.d. ? Alle info welkom over dit systeem!
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 3x8 ploegensysteem - onderstationschef Infrabel

Bericht door groentje »

Er zijn lokale uitzonderingen, soms officieus, maar meestal werk je van 6 tot 14, 14 to 22, en 22 tot 6. Nachten worden op veel posten gecombineerd tot 1 week, en die komen dan eens in de 6 à 7 weken terug, tenzij er veel minder nachtdiensten zijn. Na de nachten ben je altijd een paar dagen thuis, waarna je dan bijvoorbeeld 3 of 4 lates werkt, opnieuw wat thuis, wat vroeges, enz. Op veel plaatsen vind je wel een collega om mee te wisselen als je bijvoorbeeld liever vroeges hebt dan lates, of omgekeerd, en in de mate van het mogelijke wordt rekening gehouden met bepaalde afspraken, al zal je af en toe niet naar je avondles kunnen.
Of het je ligt, leer je eigenlijk maar door ondervinding, sommigen hebben er al snel last van, anderen kunnen beter tegen de veranderingen. Ploegen laten je vaak wel toe om bijvoorbeeld je kinderen naar school te brengen, of hen net gaan halen, afhankelijk van de dienst. Goede afspraken met je partner zijn wel onontbeerlijk.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 3x8 ploegensysteem - onderstationschef Infrabel

Bericht door dekooiker »

Een praktisch voorbeeld zegt meer...daarom een heel realistisch werkrooster meegeven.

ma CV
di late
wo late
do late
vr R
za vroege
zo vroege
ma vroege
di vroege
wo vroege
do CV
vr R
za CV
zo R
ma nacht
di nacht
woe nacht
enz...
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie