doorgroei

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
taz

doorgroei

Bericht door taz »

Goeiendag iedereen,

Ik werk momenteel als een 1ste technicus mecanicien, en ik heb een ingenieursdiploma. Hoe lang moet men eerst een functie uitoefenen vooraleer men kan doorgroeien? (In mijn situatie dus naar een ingenieurspositie).

Alvast bedankt voor een antwoord.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: doorgroei

Bericht door dentheo »

Van sommige vragen op dit forum sta ik toch een beetje versteld ...heeft de NMBS geen personeelsdienst ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: doorgroei

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Van sommige vragen op dit forum sta ik toch een beetje versteld ...heeft de NMBS geen personeelsdienst ?
Neen.

Voor personeelsvragen moeten zowel mensen van NMBS als Infrabel bij een extern bedrijf gaan...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: doorgroei

Bericht door dentheo »

Zomaar als "weetje":

Enkele jaren geleden had de NMBS als geheel de grootste personeelsdienst van Belgie, in personeelsleden (enkele duizenden) en zeer verrassend zelfs in % van het totaal aantal personeelsleden van het bedrijf.
Dat werd op een studiedag over bedrijfsbeheer gepresenteerd als "grap" van hoe het ook kan, maar gelukkig niet moet.

Hoeveel man personeel valt nu onder HR (?) de derde poot ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: doorgroei

Bericht door groentje »

Tja, de personeelsdienst doet hier ook wat andere bedrijven uitbesteden aan sociale secretariaten en bedrijfsgeneeskunde, bovendien heeft het spoor zijn eigen mutualiteit en zijn eigen pensioendienst, iets waar een doorsnee bedrijf zich ook geen zorgen over moet maken.
En dan hebben we nog onnodig ingewikkelde regels voor vanalles en nog wat, en vastbenoemde ambtenaren die je moeilijk ergens anders kan inzetten...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: doorgroei

Bericht door dentheo »

Je zou dan toch denken dat het personeel iemand heeft om naartoe te bellen om inlichtingen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: doorgroei

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:Hoeveel man personeel valt nu onder HR (?) de derde poot ?
Iedereen valt daar onder (bij benadering 36.000 man). Je wordt door HR Rail aangeworven maar afgedeeld naar NMBS of Infrabel onder wiens hiërarchisch gezag je komt. Sommigen worden van daaruit dan nog eens afgedeeld, soms extern.
Trouwens, een antwoord op de vraag die hier werd gesteld, kan je uiteraard ook intern vinden. Het is echter vaak moeilijk om de juiste dienst te vinden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: doorgroei

Bericht door dentheo »

En hoeveel man werkt er nu bij die HR-poot ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: doorgroei

Bericht door dekooiker »

taz schreef: Ik werk momenteel als een 1ste technicus mecanicien, en ik heb een ingenieursdiploma. Hoe lang moet men eerst een functie uitoefenen vooraleer men kan doorgroeien? (In mijn situatie dus naar een ingenieurspositie).
Het eerste dat elke bediende moet doen bij dienstaanvang is het orderboek raadplegen.
Daar staan regelmatig vacante posten in; zo had je al iets kunnen terugvinden.
Ga naar de pagina's regelgeving (oud intranet!) en lees wat er momenteel openstaat.
Regelmatig bezoeken en je zal wel iets naar je zin vinden.
Ingenieurs zijn nog steeds in trek en het lijkt er stilaan op dat het alleen die mensen hogere kansen zullen krijgen naar de toekomst toe.
Natuurlijk kan je ook voor de openbare examens kiezen en dat is een vrij eenvoudige procedure.

Wil u nog verder doorgroeien dan is er een speciale module om te bekijken naar waar je vanuit de huidige of toekomstige positie kunt geraken en onder welke voorwaarden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie