Medische controle onderstationschef Infrabel

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Carrousel

Medische controle onderstationschef Infrabel

Bericht door Carrousel »

Beste toekomstige collega's!

Ik ben bijna aan het einde van m'n sollicitatie procedure voor bovenstaande functie! Vandaag heb ik mijn oproepingsbrief ontvangen om naar de medische keuring te gaan. Hierbij heb ik enkele vraagjes..

1)Wat houdt een medisch onderzoek juist in bij Infrabel?
2) Weet ik de dag zelf al of ik 'gekeurd' ben of niet?
3) Na de medische controle moet ik mij aanmelden voor een foto voor de persoonlijke toegangsbadge. Krijg ik diezelfde dag nog een contract voorstel of moet ik later terugkeren naar BXL om mijn contract te tekenen? Ik moet nl. nog mijn ontslag aanbieden bij m'n huidige werkgever...
4) Is iemand op de hoogte wanneer de opleiding start?
5) Ik zou graag in juni enkele dagen verlof nemen, kan dat tijdens de opleiding?

Alvast bedankt voor de hulp =)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Medische controle onderstationschef Infrabel

Bericht door Asterix »

Ik kan je enkel mijn ervaringen uit de zomer van 2013 vertellen:
Carrousel schreef:1)Wat houdt een medisch onderzoek juist in bij Infrabel?
- zicht (de gekende lichtbak met de letter E in alle mogelijke groottes en vormen, test op kleurenblindheid, test op dieptezicht,....)
- gehoor (afwisselde piepjes in een hoofdtelefoon)
- urinetest (waar op alle mogelijke stoffen wordt getest of het zal niet veel schelen)
- gesprek met de dokter en nog enkele typische testjes zoals evenwicht etc
Carrousel schreef:2) Weet ik de dag zelf al of ik 'gekeurd' ben of niet?
Ja, de dokter deelt je dat mee, tenzij er nog twijfel is. Zo kan je bijvoorbeeld vals positief testen op 'drugs' door het gebruik van bepaalde hoestsiropen. Dat moet dan in het labo verder worden geverifieerd.
Carrousel schreef:3) Na de medische controle moet ik mij aanmelden voor een foto voor de persoonlijke toegangsbadge. Krijg ik diezelfde dag nog een contract voorstel of moet ik later terugkeren naar BXL om mijn contract te tekenen? Ik moet nl. nog mijn ontslag aanbieden bij m'n huidige werkgever...
Het handelt enkel om de foto. Je zal later nog worden opgeroepen om eens langs te gaan op de personeelsdienst om de nodige getuigschriften (diploma, uittreksel strafregister,...) te gaan binnen brengen.
Let op, bij de overheid teken je geen contract. Je wordt 'gewoon' eenzijdig aangenomen door hen.
Carrousel schreef:5) Ik zou graag in juni enkele dagen verlof nemen, kan dat tijdens de opleiding?
Tijdens de opleiding ligt dat moeilijk, tenzij er collectief vakantie wordt toegekend. De vraag is of je in juni al aan de opleiding zal beginnen. Er zitten er bij ons al verschillende te wachten op hun opleiding.

Alvast succes toegewenst!
Carrousel

Re: Medische controle onderstationschef Infrabel

Bericht door Carrousel »

Jeroen schreef: Het handelt enkel om de foto. Je zal later nog worden opgeroepen om eens langs te gaan op de personeelsdienst om de nodige getuigschriften (diploma, uittreksel strafregister,...) te gaan binnen brengen.
Let op, bij de overheid teken je geen contract. Je wordt 'gewoon' eenzijdig aangenomen door hen.
!
Bedankt voor het snelle antwoord Jeroen!

Ik heb ondertussen m'n documenten nogmaals doornomen.. Ik mag dezelfde dag m'n kopie van het diploma, uittreksel uit strafregister & uittreksel uit de geboorteakte afgeven. Gelukkig bespaart me dat nog een trip naar Brussel. =)

Wat bedoel je met eenzijdig aangenomen?
Stel dat ik me bvb bedenk, dan kan ik gewoon een mailje sturen bij manier van spreken?

Kan iemand mij een concreet voorbeeld geven uit de praktijk van zijn of haar werkschema van de komende 10 dagen bvb? M'n vriendin, die in de zachte sector werkt, heeft schrik dat ze me amper nog zal zien door het 3 x 8 werkschema.

Alvast bedankt!
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Medische controle onderstationschef Infrabel

Bericht door groentje »

Ik heb net een week achter de rug dat ik 1 dag heb gewerkt. Je leest dat goed: ik moest maandag een vroege werken, dinsdag heb ik met een collega kunnen wissen. De andere dagen waren compensatie voor gewerkte weekends en andere dagen 'teveel'. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar dagen rond te reizen.
Nu begint een week met 3 lates en 1 vroege zonder weekend, de week erna een vroege en 3 lates ook zonder weekend, daarna van maandagavond tot maandagochtend 7 nachten, van donderdag tot zondag lates, etc. Ja, je bent geregeld thuis als je eega er niet is, en omgekeerd, maar bedenk wel dat je officieel slechts 36 uur per week werkt. En dat gecombineerd met diensten van 8 uur geeft toch al snel een mooi aantal dagen dat je thuis bent, hoor.
Nee, niet elk etentje 's avonds zal lukken, en elk weekend bij de (schoon)ouders al evenmin, maar tenzij je daar zelf voor kiest, zal je nog heel wat avonden en weekends thuis zijn. En met wat planning en onderling wisselen met collega's blijven er dus genoeg momenten over met familie, vrienden en vriendin.
Wat ik bijvoorbeeld hoor van collega's tijdens de nachtprestaties: je hebt gedaan om 6, stel dat je er ongeveer een uurtje over doet om thuis te geraken, wellicht geeft dat je de mogelijkheid om samen te ontbijten. Indien je kinderen hebt, kan jij de kinderen naar school brengen, vooraleer te gaan slapen. En 's avonds kan je ze terug gaan halen, en samen eten vooraleer te gaan werken. Bij een vroege kan je het ontbijt al klaarzetten, en samen avondmalen. Met een late heb je de tijd om samen te ontbijten, en eventueel samen te lunchen, als je in dezelfde stad werkt.
Kortom, het is echt niet onmogelijk om plezier in je relatie en je familie te combineren met ploegenwerk.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Medische controle onderstationschef Infrabel

Bericht door Asterix »

Carrousel schreef:Ik heb ondertussen m'n documenten nogmaals doornomen.. Ik mag dezelfde dag m'n kopie van het diploma, uittreksel uit strafregister & uittreksel uit de geboorteakte afgeven. Gelukkig bespaart me dat nog een trip naar Brussel. =)
Ik snap eerlijk gezegd niet dat kandidaten niet beter hun documenten doorlezen. Enfin, je hebt dus een antwoord op je vraag...
Carrousel schreef:IWat bedoel je met eenzijdig aangenomen?
Ik bedoel hiermee dat je met je werkgever niet kan onderhandelen over bijvoorbeeld je wedde of je werkuren. Je tekent dan ook geen contract.
Carrousel schreef:Stel dat ik me bvb bedenk, dan kan ik gewoon een mailje sturen bij manier van spreken?
Ja, je kan afzien van je aanstelling.
Carrousel schreef:Kan iemand mij een concreet voorbeeld geven uit de praktijk van zijn of haar werkschema van de komende 10 dagen bvb? M'n vriendin, die in de zachte sector werkt, heeft schrik dat ze me amper nog zal zien door het 3 x 8 werkschema.
Lees ook DIT eens.
Plaats reactie