Examen treinbestuurder: vragen over elektriciteit

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Misschien zijn er enkele mensen die nix van elektriek snappen... Dus kzal et ma es uitleggn (in proper nederlands...)

Er zijn verschillende mogelijkheden om de motoren te schakelen. Ik leg er 3 uit die ervoor zorgen dat iedere moter exact dezelfde spanningswaarde krijgt (als de motoren hetzelfde vermogen hebben bij serie natuurlijk).

edit: excuseer...
edit 2: uitleg bij de figuren:
een bolleke is een tractiemotor
een gestippeld vierkant is de loc
Laatst gewijzigd door SIMPY.be op 12 okt 2006, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

simpy is ni omdat mensen niets van dat onderwerp weten dat ze stom zijn, dus effe woordje weggehaald uit uw zin :wink:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

MOGLIJKHEID 1:

Alles in SERIE...
De spanning van de wasdraad zal zich over de 4 motoren verspreiden. Maw. Iedere motor krijgt 3000/4 V = 750V over zich. Hieruit zien we dat ze slechts op half vermogen zullen draaien, en dit is dus niet de ideaalste oplossing, maar ze werkt.
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (7.68 KiB) 4139 keer bekeken
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

MOGELIJKHEID 2:

Alles in PARRALLEL
Hierdoor worden alle tractiemotoren op de bovending gezet waardoor ze ook 3000V krijgen. Aangezien ze maar 1500 aankunnen zal dit vuurwerk geven!
Deze oplossing is dus NIET aangewezen en zal wss zorgen dat je niet slaagt voor de test!
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (7.64 KiB) 4135 keer bekeken
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

MOGELIJKHEID 3:

Een combinatie van het voorgaande: SERIE-PARALLEL
Men kan spelen met 4 motoren, dus als men nu deze in 2 groepjes van 2 telkens in serie zet, en de 2 groepen zelf in parallel... Wat geeft dit?
De spanning komt telkens met 3000V op één groepje van 2 motors, en verdeelt deze 3000V in 1500V per motor. In het 2de groepje motors gebeurt hetzelfde. Iedere motor zal 1500V krijgen, en dus is dit de optimale oplossing. Want het volle vermogen wordt benut!
Bijlagen
3.jpg
3.jpg (7.87 KiB) 4131 keer bekeken
SExyBAck

Bericht door SExyBAck »

@simpy.be

Bedankt voor de uitleg ivm de schakelingen, iedereen heeft het nu wel begrepen denk ik. Ikzelf dacht ook dat dit de beste oplossing was voor het "probleem". Ik ben dus blijkbaar nog ZO STOM :x niet als ge denkt, waarvoor DANK!!!
Plaats reactie