Examen treinbestuurder: vragen over elektriciteit

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Jacobus

Examen treinbestuurder: vragen over elektriciteit

Bericht door Jacobus »

Beste iedereen,

Wellicht is dat hier al wel eens ter sprake gekomen, hoor, maar ik ben nieuw, dus jullie zullen het me wel vergeven: als je je inschrijft voor de selectieproeven voor treinbestuurder, wordt er van jou dan een grote kennis over elektriciteit verwacht? Of leer je alles wat je moet weten, eens je aangenomen bent? Worden er op het examen zulke vragen gesteld? Of andere vragen in de technische sfeer? Hoe kan ik me daar dan het best op voorbereiden? Bestaat er ergens een boek waar ik de basis over elektriciteit kan aanleren?

Alvast bedankt!
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

ik studeer al 3 jaar elektriciteit, heb er al 5-tal boeken over gehad en ik heb het gevoel er nog nie alles van te kennen :lol:

het examen is meer een soort van denkexamen denkik
zo'n dingen als 1 1 2 3 5 8, wat hebben ze gemeen



ik denk dat het zoiets zal zijn en dat elektriciteit gevraagd wordt als je begint met de cursus


maarjah, ik ben momenteel nog schoolganger en bankenverslijter, dus ik weet nog nie hoe het zo in elkaar zit :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

voor de aanwerving bestaat in princiepe de elektriciteit en mechanica die je ooit gezien zou moeten hebben in de lessen zoals chemie en fysica (vooral deze laatste dan)
Jacobus

Bericht door Jacobus »

Tja, fysica heb ik ooit nog wel gehad in het ASO, maar dat is intussen al meer dan 16 jaar geleden. Zelfs elektriciteit, in het eerste middelbaar, als keuzevak. 'k Vrees dat ik daar geen jota meer van ken... :oops:

In de toelatingsvoorwaarden voor treinbestuurder staat dat een diploma hoger algemeen secundair onderwijs in principe volstaat; nu, dan heb je eigenlijk geen al te grote technische bagage nodig zeker? Ik ging er een beetje van uit dat je die technische achtergrond wel krijgt eens de opleiding start. Maar blijkbaar moet je dus wel het een en ander kennen van elektriciteit en mechanica... :?

Hoe wordt dat dan ondervraagd tijdens het examen? Is dat ook multiple choice? Of gebeurt dat tijdens de mondelinge proef?
Anarchy55

Bericht door Anarchy55 »

Jacobus, ik heb ook zes jaar ASO gevolgd en bijgevolg niets van elektriciteit gezien. Op alle fasen voor een aanrwerving van treinbestuurder zijn er nooit vragen hierover gesteld. Aangezien ze ook voor TB ASO diploma's toelaten veronderstel ik ook dat je de nodige zaken wel leert. Maar zoals ik al zei ze vragen er niet over.
yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Bericht door yannickvw »

Op examen is het gewoon een gesprek over uw motivatie, kennis van beroep, en karakter. Er is hier ergens nen topic, ik geloof "tb boven 50", daar heb ik eens ingezet hoe die eerste test eruit ziet.
Jean

Bericht door Jean »

Eenvoudig uitleggen v principe v serieschakeling , parallelshakeling en serie-pararallelschakeling (en weten dat die ook gemengde schakeling wordt genoemd ).


En een vraag over het principe ve elektrische locomotief : je het 3000V bovenleidingsspanning maar de 4 tractiemotoren mogen elk maar 1500V krijgen . Welke zijn de schakelmogelijkheden en welke geeft meeste kracht ?
adminn

Bericht door adminn »

niet echt moeilijk dus
2dejaarhumanioravragen
joel

Bericht door joel »

Ik kan beter ook maar eens één en ander gaan opfrissen :oops:
.Pieter

Bericht door .Pieter »

joel schreef:Ik kan beter ook maar eens één en ander gaan opfrissen :oops:
Geen zorgen, Anarchy 55 heeft het hier volledig juist. Net als bij hem heb ik bij de volledige selectieprocedure geen enkele vraag gehad over electriciteit. Alleen over de aspecten die anarchy 55 al aanhaalde!!

Groeten
Anarchy55

Bericht door Anarchy55 »

Pieter,

Heb je je uitslag al? Wat vond jij van de psychotechnische testen?
Traxxion

Bericht door Traxxion »

Anarchy55 schreef:Pieter,

Heb je je uitslag al? Wat vond jij van de psychotechnische testen?
Weet er iemand of de psychotechnische proeven voor ingenieurs dezelfde zijn als voor TB, TBG,...?
SExyBAck

Bericht door SExyBAck »

En een vraag over het principe ve elektrische locomotief : je het 3000V bovenleidingsspanning maar de 4 tractiemotoren mogen elk maar 1500V krijgen . Welke zijn de schakelmogelijkheden en welke geeft meeste kracht ?

Wat is nu eigenlijk het antwoord op deze vraag?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

serie-parrelel he :P
SExyBAck

Bericht door SExyBAck »

Uitleg?? We willen immers allemaal bijleren... :lol:
Plaats reactie