3/8 - 7/7 ploegensysteem

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
taz

3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door taz »

Goedendag iedereen,

Wat verstaat men onder een ploegensysteem van 3/8 - 7/7 bij de nmbs/Vorst?

Met vriendelijke groeten
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door Eimai »

taz schreef:Wat verstaat men onder een ploegensysteem van 3/8 - 7/7 bij de nmbs/Vorst?
Ik neem aan 3 maal 8 (dus 3 ploegen van 8 uur, namelijk: 6u-14u, 14u-22u, 22u-6u) en dat 7 dagen op 7.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door Steven »

Dat klopt emai
taz

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door taz »

...en hoe zit het dan met het verlof/rust.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door 2012 »

taz schreef:...en hoe zit het dan met het verlof/rust.
Dat is nu net al die heisa da in de media gemaakt worden over "ons 80 dagen verlof" ... zoveel waren het er vorige week ...

Elkeen die werkt krijgt voor elke zaterdag en zondag een vrije dag, soms ben je thuis op za- en of zondag, soms pak je die dagen in de week.
In totaal heb je dus al 104 vrije dagen, die je deels in de week krijgt, deels op weekends.
Die dagen kies je wel niet zelf, deze worden opgelegd door de rolbeurt van 7/7 systeem he, je werkt in een systeem van 7 weken, na week 7 doe je weer week 1, dan week 2 enz. In die 7 weken zitten een aantal vrije dagen geprogrameerd zodat je uw voorzien aantal vrije dagen blijft, soms dag in de week thuis, dan es weekend thuis enz....
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door nighttrain »

2012 schreef:
taz schreef:...en hoe zit het dan met het verlof/rust.
Dat is nu net al die heisa da in de media gemaakt worden over "ons 80 dagen verlof" ... zoveel waren het er vorige week ...

Elkeen die werkt krijgt voor elke zaterdag en zondag een vrije dag, soms ben je thuis op za- en of zondag, soms pak je die dagen in de week.
In totaal heb je dus al 104 vrije dagen, die je deels in de week krijgt, deels op weekends.
Die dagen kies je wel niet zelf, deze worden opgelegd door de rolbeurt van 7/7 systeem he, je werkt in een systeem van 7 weken, na week 7 doe je weer week 1, dan week 2 enz. In die 7 weken zitten een aantal vrije dagen geprogrameerd zodat je uw voorzien aantal vrije dagen blijft, soms dag in de week thuis, dan es weekend thuis enz....
OK, maar onder welk ritme ttz 111111RRRR ,222222RRRR, 333333RRRR of zijn er maar 3XRMischien of 112233RRRR is het tijd voor de NMBS ,zoals J. Thys gisteren zei af te stappen van de pre historie met die ruste en compensaties enz?
Voor zij die niet eigen zijn met ploegsystemen 1 is de vroege 2 delate en 3 de nacht en R is repos of rust
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door Steven »

Je gaat altijd uit van zes werkende dagen en dat komt niet zoveel voor normaal.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Je gaat altijd uit van zes werkende dagen en dat komt niet zoveel voor normaal.
Hoe ga je anders 3X8 en 7/7 organiseren?
Wij werken hier 112233RRRR =1600h per jaar = 35 H/ week gemiddeld en 7 op 7 en 24/24 en 3X8.5.
Ik heb het hier niet over een treinbestuurders baan regeling.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door Steven »

Dat weet ik ook wel. Ik kijk gewoon even naar de diensten die ik zelf ken die in de klassieke 3x8 werken. De meeste hebben een 3 of 4 dagen dezelfde dienst. Dan 1, 2 of 3 dagen thuis en zo verder. Als ze bij ons op de permanentie zes dagen opeenvolgend doen is omdat ze het zelf geregeld hebben, om een andere collega vrij te krijgen op een bepaalde dag.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door dekooiker »

Ikzelf werk per series van 7 dagen dezelfde dienst waarna een aantal dagen thuis.
In die aantal dagen kan nog één of meerdere dagen opleiding of wat dan ook tussenkomen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door Steven »

Er zijn meerdere opties om een 3X8 en 7/7 in een raster te gieten. Je kan meerdere ploegen per week hebben of 1 ploeg doen een week lang voor X dagen.
Veel zal al afhangen wie het rooster moet opstellen. Is het een dienst in beperkte kring dan kan iemand van de groep zelf verantwoordelijk zijn. In andere gevallen is het iemand die buiten de groep staat die zich permanent bezig zal houden met het opstellen van de dienstroosters in functie van te leveren diensten, zieken, aanvraag vakanties, ....
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door groentje »

En niet zelden is het mogelijk om met collega's te wisselen. Als een collega de late heeft en ik de vroege, en hij vraagt me of ik zijn vroege wil doen ipv mijn late, en ik heb niets gepland, zal ik daar graag op ingaan, omgekeerd zijn er die 's avonds graag thuis zijn voor de kinderen, of een cursus, of wat dan ook. Zolang de regels van maximum aantal opeenvolgende dagen en geen vroege direct op een late, zal er niet gauw iemand iets van zeggen. Wel best laten veranderen op het officiële dienstrooster, zodat je niet om 6 uur wakker gebeld wordt, omdat de collega waarmee je gewisseld hebt, zich heeft overslapen...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 3/8 - 7/7 ploegensysteem

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Dat weet ik ook wel. Ik kijk gewoon even naar de diensten die ik zelf ken die in de klassieke 3x8 werken. De meeste hebben een 3 of 4 dagen dezelfde dienst. Dan 1, 2 of 3 dagen thuis en zo verder. Als ze bij ons op de permanentie zes dagen opeenvolgend doen is omdat ze het zelf geregeld hebben, om een andere collega vrij te krijgen op een bepaalde dag.
Hangt af hoeveel personen gebudgeteerd zijn per functie . Bij een 24/24 7/7 heb je 5 man nodig om alles te bedienen , voor 1unieke funktie dus 7 in totaal om te kunnen voldoen aan verloven opleidingen enz.
Als je er meer hebt dan is het luxe en kan je af van die alternatieve roulementen.
Plaats reactie