Rangeerder TW Merelbeke

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Desirotje »

Op de website van de spoorwegen staat er een vacature voor rangeerder in de TW van Merelbeke.
Kan er mij iemand eens zeggen wat dat juist inhoud deze job?

alvast bedankt
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Steven »

De wekbsite geeft al veel info

Je job

De rangeerder heeft als taak in te staan voor het rangschikken en vormen van de treinen.

Hij/zij zorgt voor de veilige begeleiding van de treinen in de stationsinstallaties.

Hij/zij verricht de koppelings- en ontkoppelingsoperaties van het materieel en bereidt die voor.

Hij/zij wordt betrokken bij diverse operationele taken met betrekking tot het informeren en kanaliseren van de reizigers bij ernstige incidenten op het vlak van het treinverkeer in het district waar hij/zij werkt.

Hij/zij verricht ook diverse taken in het station: onderhoud van de lokalen, het materieel en de perrons, sneeuw ruimen, onthaal, hulp en begeleiding van personen met beperkte mobiliteit (PBM).
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Desirotje »

Ik heb een e-mail ontvangen dat ik uitgenodigd ben voor het schriftelijke gedeelte.

Wat houdt dit juist in en is het moeilijk?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gregory88

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Gregory88 »

Desirotje schreef:Ik heb een e-mail ontvangen dat ik uitgenodigd ben voor het schriftelijke gedeelte.

Wat houdt dit juist in en is het moeilijk?
Zie 'het rangeerder onderwerp' op dit forum... http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=39&t=11802

Ik heb zelf die schriftelijke testen meegedaan voor rangeerder vorig jaar en als dit nog steeds hetzelfde is, is het vrij gemakkelijk. Deel 1 bestond uit pictogrammen herkennen (nooduitgang, veiligheidsschoenen, helm,..), deel 2 hoofdrekenen (redelijk basic) en deel 3 was begrijpend lezen (tekst lezen en dan werden er vragen over gesteld). Dit alles op 2 recto-verso bladzijdes en je kreeg er 60min voor. Je hebt dus meer dan tijd genoeg om alles 3 keer te controlleren en rustig op te lossen, het waren in totaal zelfs geen 20 vragen dacht ik.
Tot daar valt het dus goed mee, t'is pas nadien bij de jury dat het serieus is.
celtjan

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door celtjan »

Te Merelbeke zal je de treinbestuurders/bestuurder rangeringen met loc's, treinstellen/motorwagens begeleiden om deze de werkplaats binnen/buiten te duwen/trekken.
Ik hoop jou daar in de toekomst es te kunnen ontmoeten.
Succes!

Gr,
Jan
Tornado

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Tornado »

Ik heb mij ook ingeschreven en vandaag mijn uitnodigingsbrief ontvangen . Is het enkel voor Merelbeke of kan het zijn dat we soms naar Gent moeten ? Waar gaan deze opleidingen infeite door ? Ook vroeg ik me af wat het verschil is tussen een rangeerder die voor B-Transport werkt en B-Technics :mrgreen:
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Desirotje »

Is er online ergens zo'n oefentest te vinden?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Tornado

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Tornado »

Ik denk niet dat je veel online kan gaan oefenen hoe ik het begrepen heb vragen ze vooral veel over basiskennis :)
celtjan

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door celtjan »

Op de examens kunnen al eens vertegenwoordigers zitten van de erkende vakbonden.
Die spelen meestal wel de gestelde vragen door aan hun centrales/verantwoordelijken.
Die ze dan op hun beurt ter beschikking aan de kandidaten die erom vragen.

Met een beetje geluk wordt het wel Gent. Maar 't kan evengoed te Kortrijk, Brussel, Leuven of zelfs (uitzonderlijk!) Hasselt
worden. De plaats van opleidingen is sterk afhankelijk van op welke depot lokalen en lesgevers vrij zijn!
Het praktisch deel volg je nu meestal in het depot waar je de eerste diensten zal draaien / of (uitzonderlijk) het dichtstbijzijnde depot bij thuis.

Gr,
Jan
Tornado

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Tornado »

Bedankt voor de uitleg ! Weet er iemand wanneer de eerste kandidaten met hun opleiding kunnen starten ?
Tornado

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Tornado »

Gregory88 schreef:
Desirotje schreef:Ik heb een e-mail ontvangen dat ik uitgenodigd ben voor het schriftelijke gedeelte.

Wat houdt dit juist in en is het moeilijk?
Zie 'het rangeerder onderwerp' op dit forum... http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=39&t=11802

Ik heb zelf die schriftelijke testen meegedaan voor rangeerder vorig jaar en als dit nog steeds hetzelfde is, is het vrij gemakkelijk. Deel 1 bestond uit pictogrammen herkennen (nooduitgang, veiligheidsschoenen, helm,..), deel 2 hoofdrekenen (redelijk basic) en deel 3 was begrijpend lezen (tekst lezen en dan werden er vragen over gesteld). Dit alles op 2 recto-verso bladzijdes en je kreeg er 60min voor. Je hebt dus meer dan tijd genoeg om alles 3 keer te controlleren en rustig op te lossen, het waren in totaal zelfs geen 20 vragen dacht ik.
Tot daar valt het dus goed mee, t'is pas nadien bij de jury dat het serieus is.
Het viel inderdaad goed mee ! Binnenkort naar de jury :)
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Desirotje »

Ik ben ook geslaagd, viel inderdaad goed mee.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
celtjan

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door celtjan »

De gelukwensen!
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Desirotje »

Heeft iemand de uitnodiging voor het mondeling gedeelte al ontvangen?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Rangeerder TW Merelbeke

Bericht door Desirotje »

Wat vragen ze zoal op dat mondeling examen en hoe bereid ik mezelf voor?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Plaats reactie