Zoek de nmbs nog veel TBs?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door traxie »

Voor de opleiding mag je rekenen op 1540, daar zijn de afhoudingen voor maaltijdcheques al af. Tijdens praktijk is het iets meer.
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

Bedankt voor de antwoorden!

Dus het opleidingsloon is wat onderschat maar de rest zal kloppen!

Ben ook eens benieuwd of jullie deze maand netto meer zullen hebben door de taxshift, iets wat de regering toch beloofd heeft nietwaar!
Zou leuk zijn als een aspirant-treinbestuurder eens zijn loonfiche van december en nu januari vergelijkt en ziet of zijn nettoloon nu gestegen is!

Ander vraagje: we gaan ervan uit dat we slagen nietwaar! Hoelang na de opleiding krijg je een vaste reeks of moet je een tijdje VK doen of moet je zoveel mogelijk lijnen en materiaal leren kennen?
Hoe erloopt de fase na de opleiding?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Steven »

Die fase na de opleiding hangt van twee zaken af. De depot waar je start en uw persoonlijke voorkeur. Want als jij niet wenst te blijven in uw eerste depot (je mag een andere vragen) gaan ze u daar meestal maar de minimum aanleren om de diensten te kunnen verzekeren die nodig zijn. Heb je de intentie van er te blijven dan gaan ze kijken wat mogelijk is in functie van uw voorkeur is (welke reeks je wenst). Zodoende kan dat wat verschillend zijn van persoon tot persoon.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Eimai »

Hoe snel je in de reeksen zit hangt inderdaad af van depot tot depot. In Antwerpen is het op dit moment zo dat er een aantal plaatsen in de L-reeks zijn voorbehouden voor de nieuwkomers De L-reeks is de reeks die enkel motorstelletjes kent en ietwat beperkter qua aantal lijnen is en dus goed geschikt om je carrière aan te vangen om de lat niet ineens te hoog te leggen eens je er alleen voor staat. Na materieel- en lijnstudie duik je dus de L-reeks in en blijft daar een aantal maanden, een beetje afhankelijk van de situatie hoe lang. Als er nieuwe klassen aankloppen gaat het wat sneller vooruit omdat die die plaatsen weer moeten innemen. Eens je tijd daar op is vlieg je meestal een tijdje naar het VKE, krijg je extra opleidingen afhankelijk van welke reeks je gevraagd hebt, waarna je dan opnieuw afhankelijk van de reeks en de beschikbare plaatsen uiteindelijk in duikt. Dan zijn we normaal toch al zeker ruim een half jaar verder sinds de eerste dag dat je alleen reed.
Simba1 schreef:Ben ook eens benieuwd of jullie deze maand netto meer zullen hebben door de taxshift, iets wat de regering toch beloofd heeft nietwaar!
Zoiets valt bij ons nauwelijks op omdat onze premies zo enorm verschillen van maand tot maand. Een goeie maand kan makkelijk twee à driehonderd euro schelen met een slechte... Overigens denk ik dat die tax shift niet veel meer gaat voorstellen dan tien euro netto, als het al verrekend gaat worden op onze loonbrief. En genoeg extra belastingen om een veelvoud van dat kleine extraatje meteen weer aan uit te geven...
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door traxie »

In TCT Gent gaan leerlingen dan weer vaker naar satellietdepots. Hoe snel je in een andere depot zit hangt af van pensioneringen en verloop. De grote pensioengolf lijkt volgens mij voorbij.
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

traxie schreef:In TCT Gent gaan leerlingen dan weer vaker naar satellietdepots. Hoe snel je in een andere depot zit hangt af van pensioneringen en verloop. De grote pensioengolf lijkt volgens mij voorbij.
Dit antwoord gaat terug naar de oorspronkelijke vraag! (Zoekt de nmbs nog veel TBs?) :D

Is de grote golf echt voorbij nu, wordt het moeilijk om nu nog te hopen op een depot dichtbij. :(
Jammer. :( :(
Naar Welke sattelietdepots van TCT Gent word je nu meest gezonden, zijn alle tekorten weggewerkt? Wat niet uitzonderlijk zou zijn na de vele aanwervingen de laatste jaren! En zo komen weer bij de eerste post van deze thread! Is het nog interessant om te solliciteren voor TB!
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door traxie »

Tot nu toe moeten degene die wachten niet zo lang wachten. Een jaartje of een jaar en een half. Geraardsbergen is niet zo populair en bijgevolg populair om nieuwe heen te sturen. Ik zou zeggen, als ik kan beginnen is het interessant. Wanneer het wel/niet interessant is hangt vooral van jou af.
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

traxie schreef:Ik zou zeggen, als ik kan beginnen is het interessant. Wanneer het wel/niet interessant is hangt vooral van jou af.
Liever gisteren dan vandaag! :D
Maar we weten toch graag waar we beginnen, de info blijft toch er zeldzaam! Er is niets verkeerd aan gezonde nieuwsgierigheid nietwaar!
Ben jij al bezig aan uw opleiding Traxie?
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door traxie »

Simba1 schreef:
traxie schreef:Ik zou zeggen, als ik kan beginnen is het interessant. Wanneer het wel/niet interessant is hangt vooral van jou af.
Liever gisteren dan vandaag! :D
Maar we weten toch graag waar we beginnen, de info blijft toch er zeldzaam! Er is niets verkeerd aan gezonde nieuwsgierigheid nietwaar!
Ben jij al bezig aan uw opleiding Traxie?
Ik zit in de laatste fase van de opleiding, het loopt op zijn einde dus.
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

[/quote]
Ik zit in de laatste fase van de opleiding, het loopt op zijn einde dus.[/quote]

Interessant!!
En was de opleiding zwaar tot nu toe? Of viel deze best mee?
Wanneer wist jij naar welke depot (praktijk) je moest, op je eerste dag en mag je kiezen uit sommige depots van je TCT voor je praktijk of heb je geen keuze en moet je nemen wat ze geven?
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

Simba1 schreef:


Ben ook eens benieuwd of jullie deze maand netto meer zullen hebben door de taxshift, iets wat de regering toch beloofd heeft nietwaar!
Zou leuk zijn als een aspirant-treinbestuurder eens zijn loonfiche van december en nu januari vergelijkt en ziet of zijn nettoloon nu gestegen is?
En we zijn een nieuwe maand!

Iemand al zijn loonbriefje reeds bekeken? Vooral diegene in opleiding.
Heb je nu iets meer?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Steven »

Dat is moeilijk te zeggen. Wij hebben zoveel verschillende factoren in ons loon dat het volstaat om ettelijke zondagen uitbetaald te krijgen en dan is het ineens wel veel meer. Om dan de maand nadien veel minder te hebben omdat je twee weken verlof had.
tak

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door tak »

De sfeer is tegenwoordig zo slecht dat zeer veel treinbestuurders ontslag geven. Men heeft geprobeerd om dat te stoppen dmv de verplichting de opleiding terug te betalen. Daar dit niet veel uit lijkt te halen heeft men nu beslist 1 jaar opzeggingstermijn voor te schrijven. Indien je dus treinbestuurder wordt en het valt tegen of is zwaarder dan verwacht kan je in feite niet meer weg. Welke werkgever gaat u nog willen aannemen als hij een jaar moet wachten ? Bezint eer ge begint!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Steven »

Maar ook dat zal men niet kunnen volhouden vrees ik. Als iemand echt weg wil ...
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door traxie »

tak schreef:De sfeer is tegenwoordig zo slecht dat zeer veel treinbestuurders ontslag geven. Men heeft geprobeerd om dat te stoppen dmv de verplichting de opleiding terug te betalen. Daar dit niet veel uit lijkt te halen heeft men nu beslist 1 jaar opzeggingstermijn voor te schrijven. Indien je dus treinbestuurder wordt en het valt tegen of is zwaarder dan verwacht kan je in feite niet meer weg. Welke werkgever gaat u nog willen aannemen als hij een jaar moet wachten ? Bezint eer ge begint!
Een scholingsbeding moet proportioneel zijn en kan maximaal 3 jaar zijn. Precedenten bij defentie in het achterhoofd, daar ging het voornamelijk om artsen. Het lijkt me straf dat wanneer je als TB nog in stage bent dit ook al van toepassing zou zijn, je buiten smijten duurt immers minder lang. Normale regeling voor ambtenaren die ontslag nemen is een opzeg van minimaal 30 dagen te verkorten in onderling overleg.
Het lijkt me dus voornamelijk bangmakerij.
Plaats reactie