Zoek de nmbs nog veel TBs?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Simba1

Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

Is het nog interessant om nu voor Treinbestuurder te gaan.
Ik weet dat de nmbs al drie jaar iedere maand (soms meermaal) een infosessie doet en iedere maand nieuwe treinbestuurders aanwerft.
Na meer dan drie jaar zou ik denken dan alle depots overvol zitten en dat een depot naar jou keuze heel lang zal duren, zoniet nooit!
Is er nog veel plaats in sommige depots?
Ik weet wel dat er veel pensioeneringen zijn maar er werd dan ook veel aangeworven!
Is er nog plaats voor nieuwe Tbs NU?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door CursorX »

Men gaat de vacature niet online zetten als er geen nood is, dus ja, er worden nog veen treinbestuurders gezocht.
Gisteren sprak ik toevallig met iemand van de HR die instaat voor de aanwervingen en die wist me te vertellen dat het huidige tempo van aanwervingen zeker nog een jaar of drie zal aangehouden worden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Steven »

Er zijn nog heel veel depots met pensioengerechtigde collega's voor zeker 5 jaar. Men is al 15 jaar volop aan het aanwerven met een korte tussenstop van een maand of 9 in die periode. Feit dat het niet noodzakelijk jonge mensen zijn (de leeftijdsgrens van 35 jaar bestaat niet meer) zorgt ook voor dat bepaalde mensen soms maar tien jaar treinbestuurder zijn.
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

Super, dan is er nog hoop voor mij!
Ik heb vorige jaar een aanwerving moeten weigeren voor TCT Gent door externe factoren.
Zeer zeer frustrerend, ik kan pas door die externe factoren pas opnieuw deelnemen van zomer 2016.
Ik zag die droom wegvliegen buiten mijn wil om.
Maar er is dus nog hoop! Ik zal wel alle proeven opnieuw moeten doen maar kom het is me eenmaal gelukt dus een tweede maal moet ik nog sterker staan! Hopelijk doet de jury niet moeilijk over mijn weigering vorig jaar, was overmacht en dikke dikke pech!
Bedankt voor de antwoorden en nu aftellen tot de zomer van 2016!
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

Ik vraag me eigenlijk ook af of de infosessies nog steeds goed vol zitten.
Na al jaren moet de vijver toch wel wat leeg zijn voor die job.
Want het is en blijft een roeping, want een gemakkelijke job is het zeker niet!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Steven »

Elk jaar studeren er jonge mensen af. Er komen dus zeker nog hele jonge mensen binnen. Sommige hebben dan weer een late roeping.
celtjan

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door celtjan »

We zitten nog altijd met de grote 'uitstroom' van TB's van de generatie van eind de 70's...
En die moeten 'vervangen' nog altijd worden...
Intern zijn er nog altijd maandelijks overplaatsingen tss de verschillende depots aan de gang...

En anders zijn er nog de goederen in de privé (welliswaar met andere, maar niet noodzakelijk minder gunstige voorwaarden)
d'r Is wel een behoorlijk 'gehop' van TB's tussen de verschillende privé operatoren onderling.

Gr,
Jan
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Steven »

Dit terug effe onder de aandacht brengen. Een aantal HLE 18 heeft reclame gekregen met de vacature voor treinbestuurder. Men zoekt dus nog volop nieuwe mensen.
Wat ik nog aanvul is dat naast de vele mensen die op pensioen gaan er ook nog mensen verdwijnen omdat ze medisch afgekeurd zijn of doorschuiven naar een andere functie bij de spoorweg.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Hobbes »

Steven schreef:Dit terug effe onder de aandacht brengen. Een aantal HLE 18 heeft reclame gekregen met de vacature voor treinbestuurder. Men zoekt dus nog volop nieuwe mensen.
Wat ik nog aanvul is dat naast de vele mensen die op pensioen gaan er ook nog mensen verdwijnen omdat ze medisch afgekeurd zijn of doorschuiven naar een andere functie bij de spoorweg.
Of hun ontslag geven, deze week alleen al hebben alweer 5 TB's van Antwerpen-Centraal hun ontslag gegeven om bij B-Logistics te beginnen.
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

Hallo, een vraagje?
Ik heb wat voorsprong genomen op mijn herstel en me vorige maand terug ingeschreven voor de functie TB. (Normaal ging het voor de zomer van 2016 zijn, maar het kribbelde te veel en besliste om vroeger men kans te gaan)
Hopelijk gaat alles nu wel goed :D

Ik heb de mondelinge jury al doorlopen en heb een brief gekregen dat ik 13/20 had.
Dat vond ik best weinig daar ik alles kon beantwoorden en het gesprek vlot verliep?
Ik sta wel in de top 3 gerangschikt maar wat dat betekent?
Ik werk niet bij de nmbs en heb geen familie binnen de nmbs.

Hebben sollicitanten die werken bij de nmbs of die er familie hebben voordeel tijdens deze testen?
Heb ooit eens gehoord dat hun punten maal 1,??? gedaan worden, of iets dergelijk.
Nu ik ben zeer blij dat ik mijn parkoer mag verder zetten richting cps nu.
We zijn er dus nog niet!
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door traxie »

Je bent reeds geslaagd cps is medisch en psychologisch. Hier krijgt niemand een voorkeursbehandeling, zelfs tbs niet.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Eimai »

Inderdaad, op cps weten ze niet eens of je familie bij het spoor hebt of niet. En ik denk niet dat de psycholoog waarmee je een gesprek moet doen het iets kan schelen of dat zo is of niet.

En top 3 gerangschikt betekent wat het zegt: dat je derde in rij bent om opgeroepen te worden voor de medische en psychische testen in de groep mensen die met hetzelfde bericht gesolliciteerd hebben. Maar aangezien er nog genoeg klassen beginnen precies maakt het niet echt uit hoeveelste je bent. Er zijn jobs waar dat veel verschil uitmaakt maar voor treinbestuurder niet.
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

Thx voor de antwoorden!
De vraag ging eigenlijk over de score die je krijgt na de mondelinge jury! Dat die score maal 1,? gedaan werd voor iemand die reeds werkt of familie heeft bij de maatschappij!
Maar erdoor is erdoor, belangrijk is het niet!
Ik had een goed gevoel bij het gesprek en was verbaasd door de lage score, daarmee deze vraag!
Simba1

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Simba1 »

Ander vraagje:

Ik heb even de tijd genomen om mijn loon als toekomstig toptreinbestuurder te berekenen, om toch te weten waaraan je begint!
(Leningen moeten betaald worden nietwaar)

Situatie is zonder kinderenen zonder maaltijdcheques.
Maar met een mogelijke schatting van productiepremies.
Ook zonde
r vakantiegeld en jaarpremie.
( anc=jaren anciënniteit)

- Anc 0 : 1480 netto. (opleiding).
- Anc 1 : 1600 netto. (opleiding + ietsjes ploegpremies).
- Anc 2 : 1730 netto. (ploegpremies + productiepremies).
- Anc 3 : 1790 netto. (" + ").
- Anc 4: 1810 netto. (" + ").

enzovoort, iedere tweejaar komt er dan ongevgeer 50 euro bij.

iedere situatie is anders dan weet ik wel naar gewerkte zondagen en nachturen, ook materiaalkennis en lijnkennis hebben een invloed enz.
Maar kloppen deze bedragen ongeveer of heb ik me overschat af onderschat.

thx, :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Zoek de nmbs nog veel TBs?

Bericht door Steven »

Je zal er niet ver naast zitten al denk ik dat de meeste mensen tijdens de opleiding rond 1550€ zitten. Hangt deels mee af van de dagen en uren waarop je praktijk doet. Als je dan al eens op een zondag (uitzonderlijk) praktijk volgt merk je dat verschil wel.
Plaats reactie