Is dat dan enkel voor de bestuurders? Ik heb onlangs gesproken met een schouwer van daar en die kreeg voor zijn dienstverplaatsingen helemaal niets, buiten dan de terugbetaling van een ticket.Hobbes schreef:Om even te muggeziften: Bij NMBS Logistics krijgen de contractuelen ook een vrijkaart, deze is wel enkel geldig voor België en we krijgen geen verkeersvoordelen voor familieleden.
De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Naar een functie met hogere rang wel. In dezelfde rang blijven tijdens de eerste tien jaar van je carrière als bestuurder: ontslag en terug aanwerving...Shrek schreef:In ieder geval: binnen de spoorweggroep is het redelijk eenvoudig om van job te veranderen. Zeker als je een diploma hebt waar ze op een andere afdeling iets mee kunnen doen zal het geen groot probleem zijn om een overplaatsing te krijgen, moest je het na een aantal jaar beu zijn.
Wat betreft privé bij de goederen: slechtere uren (meer nachtwerk, maar minder weekends) dan bij reizigers en overnachtingen in het buitenland. Bijgevolg beter betaald. Maar meeste maatschappijen vragen wel al dat je in het bezig bent van een vergunning om treinen te besturen zodat ze geen hoop geld meer moeten geven aan je opleiding. Er wordt wel eens een opleiding georganiseerd door hen, maar het is dus wel moeilijk om daarbij te geraken.
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Slechtere uren zou ik het niet noemen, dat is ook weer persoonlijk. Ik doe veel liever de nacht dan de vroege, wat je wel veel hebt bij reizigers. Overnachtingen zijn ook niet overal, ik zit in een binnenlandse reeks (wel met kennis NL) maar zonder overnachtingen.Eimai schreef: Wat betreft privé bij de goederen: slechtere uren (meer nachtwerk, maar minder weekends) dan bij reizigers en overnachtingen in het buitenland. Bijgevolg beter betaald. Maar meeste maatschappijen vragen wel al dat je in het bezig bent van een vergunning om treinen te besturen zodat ze geen hoop geld meer moeten geven aan je opleiding. Er wordt wel eens een opleiding georganiseerd door hen, maar het is dus wel moeilijk om daarbij te geraken.
Overigens zijn er bij NMBS Logistics 2 opleidingen per jaar voor nieuwe treinbestuurders
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat NMBS Logistiscs de kruising is tussen de voordelen van de Prive (firmawagen, tankkaart en groot loon) met de NMBS (vrijkaart, mooie uren en rustige diensten). Enkel het contractuele hield mij tegen. Nu hoelang die onbetaalbare en veel te mooie situatie nog blijft duren is koffiedik kijken gezien de flexibele markten waar deze goederenoperatoren mee te maknen hebben. Ik zou zeggen laat je voorkeur niet uitgaan naar geld, wagen, statuut, doorgroeimogelijkheden of internationale betrekkingen, maar naar de opdeling goederen en reizigers. De verschillen zijn heel groot en ik denk dat er velen zijn bij de reizigers die de ander zijn werk niet zouden willen doen, ondanks de auto. Idem voor de prive die voor (letterlijk dan) geen geld van de wereld zouden willen ruilen voor een statutaire betrekking bij de reizigers.Tim schreef:Slechtere uren zou ik het niet noemen, dat is ook weer persoonlijk. Ik doe veel liever de nacht dan de vroege, wat je wel veel hebt bij reizigers. Overnachtingen zijn ook niet overal, ik zit in een binnenlandse reeks (wel met kennis NL) maar zonder overnachtingen.Eimai schreef: Wat betreft privé bij de goederen: slechtere uren (meer nachtwerk, maar minder weekends) dan bij reizigers en overnachtingen in het buitenland. Bijgevolg beter betaald. Maar meeste maatschappijen vragen wel al dat je in het bezig bent van een vergunning om treinen te besturen zodat ze geen hoop geld meer moeten geven aan je opleiding. Er wordt wel eens een opleiding georganiseerd door hen, maar het is dus wel moeilijk om daarbij te geraken.
Overigens zijn er bij NMBS Logistics 2 opleidingen per jaar voor nieuwe treinbestuurders
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Dat van die rustige diensten op de reizigers zou ik niet overal en tegen iedereen zeggen, je zou eens een zware discussie kunnen opstarten.
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Da's een feit, op reizigers is er een grotere tijdsdruk dan op goederen. Als ik eens wat vertraging oploop gaan mijn containers of staalplaten niet klagenSteven schreef:Dat van die rustige diensten op de reizigers zou ik niet overal en tegen iedereen zeggen, je zou eens een zware discussie kunnen opstarten.
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Ik zou ook graag treinbestuurder worden en heb mij ingeschreven voor de infosessie op 19 september. Nu heb ik op de moment nog wel een job die ik dan zal moeten opgeven. Dit is op zich niet zo'n probleem aangezien ik hier een beetje op uitgekeken ben. Alleen vind ik dit wel een risico als moest blijken dat ik niet door 1 van de testen in de opleiding geraak. Is er iemand die onlangs nog aan de opleiding begonnen is? Kan die dan ook zeggen of dit doenbaar is voor iemand zonder enige achtergrond in elektriciteit en mechanica? Ik ben in ieder geval bereid om hier zeer grondig voor te studeren omdat falen echt geen optie is.
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Elektriciteit en mechanica is enkel een beetje basiskennis, daar ligt zeker niet de nadruk bij op de examens, en de meesten hebben er geen enkele achtergrond in. En verder: als je je best doet en niet heel het jaar van de opleiding je voeten eraan veegt dan hoort het examen geen probleem te zijn. Ongelukjes kunnen altijd gebeuren natuurlijk, en sommigen hebben in de simulator bijvoorbeeld iets te veel last van stress of maken een stomme fout. Fase 0 en 1 horen geen enkel probleem te zijn als je een beetje je best doet (of kan doen, sommigen hebben bijvoorbeeld de schoolbanken al zo ver achter zich dat ze het leren verleerd hebben, ook al doen ze geweldig hun best, soms lukt het gewoon niet). Fase 2 is waar de brokken vielen bij onze klas indertijd, en hier zullen sommigen wel eens kunnen verschieten. Fase 3, de certificatie, zou normaal bevestiging moeten zijn van fase 2, al gaan er hier wel een paar onderuit door de stress, en maken bijvoorbeeld een stomme fout op de simulator.
In principe moet je er niet te veel zorgen om maken, maar gewoon je best doen heel het jaar doen. Je wordt stevig getraind voor die examens, en ja, zoals op school overhoringen heel het jaar door om je te forceren om de leerstof niet te laten liggen tot de examens. Maar als je die overhoringen tijdens het jaar goed afwerkt nemen ze dat resultaat, en ook je gedrag tijdens de lessen, ook wel een beetje mee op de examens, als je dan net een mindere dag hebt en op het randje zit zullen ze wel kijken hoe je de rest van het jaar hebt doorgebracht. Ook al heb je de examinator dan misschien nog nooit gezien, ze hebben je op voorhand wel al goed doorgelicht met je instructeurs. In die zin konden we bijvoorbeeld op elk examen in onze klas al voorspellen wie zou gaan buizen, en het gebeurde dan ook net zo. Dus ja, enigszins wil ik toch even geruststellen, zo'n jaar zonder zekerheid dat je op het eind nog een job hebt is vervelend, maar je hebt het voor het grootste deel wel zelf in de hand. Een stomme fout kan natuurlijk wel altijd gebeuren, maar laat dat niet te veel in je hoofd spelen.
In principe moet je er niet te veel zorgen om maken, maar gewoon je best doen heel het jaar doen. Je wordt stevig getraind voor die examens, en ja, zoals op school overhoringen heel het jaar door om je te forceren om de leerstof niet te laten liggen tot de examens. Maar als je die overhoringen tijdens het jaar goed afwerkt nemen ze dat resultaat, en ook je gedrag tijdens de lessen, ook wel een beetje mee op de examens, als je dan net een mindere dag hebt en op het randje zit zullen ze wel kijken hoe je de rest van het jaar hebt doorgebracht. Ook al heb je de examinator dan misschien nog nooit gezien, ze hebben je op voorhand wel al goed doorgelicht met je instructeurs. In die zin konden we bijvoorbeeld op elk examen in onze klas al voorspellen wie zou gaan buizen, en het gebeurde dan ook net zo. Dus ja, enigszins wil ik toch even geruststellen, zo'n jaar zonder zekerheid dat je op het eind nog een job hebt is vervelend, maar je hebt het voor het grootste deel wel zelf in de hand. Een stomme fout kan natuurlijk wel altijd gebeuren, maar laat dat niet te veel in je hoofd spelen.
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Dank u Eimai,hier heb inderdaad echt iets aan.
Ik hoop nu dat ik door alle voorrondes geraak en binnenkort mag beginnen.
Misschien nog 1 vraagje, ik ben van Berlaar bij Lier. Dus Antwerpen ligt voor mij het voordeligst maar naar wat ik hoor zit het daar vol. Is dit inderdaad zo? Een andere optie is Leuven of Aarschot, hoe zit het daar?
Ik hoop nu dat ik door alle voorrondes geraak en binnenkort mag beginnen.
Misschien nog 1 vraagje, ik ben van Berlaar bij Lier. Dus Antwerpen ligt voor mij het voordeligst maar naar wat ik hoor zit het daar vol. Is dit inderdaad zo? Een andere optie is Leuven of Aarschot, hoe zit het daar?
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Er is maar 1 leuze. U dagelijks inzetten om er te komen en dan lukt heel die opleiding voor iedereen die er aan begint. Iemand die denkt alles op het laatste moment te leren mag het vergeten. Verder zijn er naast de instructeurs ook nog eens monitors. De mensen met wie je meegaat om praktijk op te doen. Ook zij zullen u bijstaan met raad en daad. Al is dat van de ene monitor wat meer dan de andere.
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Antwerpen zit vol inderdaad, meeste pensioneringen zijn voorbij en wie er nu zit is van het Antwerpse en wacht niet meer op overplaatsing. Aarschot is een "uitstervende" depot: niemand die daarnaartoe overgeplaatst wordt, enkel wie er nu zit kan er nog blijven, tot die depot uiteindelijk sluit. Leuven geen idee juist.cazper schreef:Misschien nog 1 vraagje, ik ben van Berlaar bij Lier. Dus Antwerpen ligt voor mij het voordeligst maar naar wat ik hoor zit het daar vol. Is dit inderdaad zo? Een andere optie is Leuven of Aarschot, hoe zit het daar?
Denk dat de kans reëel is dat je nu eerst naar Brussel-Zuid moet gaan, wat misschien ook niet ideaal. Maar vraag dat zeker eens op de informatiesessie, want die situatie kan soms snel wijzigen. De opleiding zelf kan trouwens in heel Vlaanderen plaatsvinden, daar zien ze niet zo nauw naar.
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Brussel zuid of Schaarbeek zijn misschien iets verder weg gelegen maar zijn wel depots die wat meer variatie in diensten kunnen bieden tov die andere kleine depots.
Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder
Als je absoluut in Antwerpen wil zitten kan je ook nog de goederen overwegen. Dan zou je in Antwerpen Noord terechtkomen.cazper schreef: Misschien nog 1 vraagje, ik ben van Berlaar bij Lier. Dus Antwerpen ligt voor mij het voordeligst maar naar wat ik hoor zit het daar vol. Is dit inderdaad zo? Een andere optie is Leuven of Aarschot, hoe zit het daar?