De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Hobbes »

Depots van B Logistics bevinden zich in Antwerpen-Noord, Zeebrugge, Kortrijk, Gent (Zeehaven) en Genk.
In Wallonië heb je nog Kinkempois (Luik), Monceau, Bertrix en Aken (ex-Montzen).

In Ronet bevindt zich nog een goederendepot met TB's van Transport, maar die gaat op korte termijn verdwijnen.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door HLercules »

@ Hobbes, bestaat de depot van B-log nog in Kortrijk en in de toekomst? Had ergens gehoord dat deze zou verdwijnen. Vertrekken er veel goederentreinen uit Kortrijk?
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Hobbes »

HLercules schreef:@ Hobbes, bestaat de depot van B-log nog in Kortrijk en in de toekomst? Had ergens gehoord dat deze zou verdwijnen. Vertrekken er veel goederentreinen uit Kortrijk?
Er gaan al jaren geruchten dat die depot zou verdwijnen, en dat de TB's van Kortrijk naar Gent zouden moeten verhuizen, maar officieel is daar nergens sprake van.

Kortrijk is al veel treinen kwijtgespeeld, ook door de samenwerking met OSR France (dochtermaatschappij van BLog) die veel treinen doen verder Frankrijk in waardoor de TB's van Kortrijk enkel nog maar korte ritten doen naar Frankrijk (Dourges, Somain, Calais...) en daardoor weinig uitslaapdiensten hebben.

Maar zoals eerder gezegd, momenteel is er vanuit Blog geen sprake van depot Kortrijk af te schaffen, we hebben natuurlijk geen kristallen bol...

En om nog even "on topic" te komen: Vandaag op deze zonnige zaterdag heb ik twee uitnodigingen gehad om naar een BBQ te gaan, maar ik mag dadelijk een dienst naar Woippy gaan verzekeren, met uitslaap. Dus ja, uw sociaal leven lijdt er onder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Steven »

Natuurlijk is het sociaal leven van een treinbestuurder niet altijd evident. Begrip uit uw omgeving moet je niet altijd verwachten en al zeker niet van mensen die gewoon een 9-5 job hebben. Het voornaamste is dat je je job graag doet en met plezier kan gaan werken.
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Lorre »

Allen bedankt voor alle informatie die hier te lezen was. Ik heb vandaag mijn mondeling voor de jury gehad en het ging zeer goed. Binnen twee weken heb ik het medisch onderzoek en 3 november zou normaal gezien de opleiding starten. Ik kijk er al naar uit.
cazper

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door cazper »

Proficiat, veel succes in de opleiding.

Ik ga nu zaterdag naar de infosessie en hopelijk binnenkort ook door alle testen...
jesitim

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door jesitim »

cazper schreef:Proficiat, veel succes in de opleiding.

Ik ga nu zaterdag naar de infosessie en hopelijk binnenkort ook door alle testen...
Ik heb niet zo zeer schrik voor de testen, eerder voor de jury omdat ge dan toch echt wel u motivatie moet gaan uitdrukken en aantonen dat ge geschikt zijt...
Het vroeg opstaan kunnen ze me al niet tegenspreken, nu zaterdag om 5u30 eruit voor de infosessie :O Hoewel ik het al gewend ben van mijn vakantiejob bij NMBS. (Alhoewel treinbestuurders soms nog vroeger uit bed moeten, want voor mij niet echt een probleem is want ik vind shiftwerk leuker dan 9 to 5)
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Eimai »

jesitim schreef:Het vroeg opstaan kunnen ze me al niet tegenspreken, nu zaterdag om 5u30 eruit voor de infosessie :O
Welkom in de job waar een beginuur om 3 uur 's morgens geen uitzondering is :-p
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Lorre »

jesitim schreef:
cazper schreef:Proficiat, veel succes in de opleiding.

Ik ga nu zaterdag naar de infosessie en hopelijk binnenkort ook door alle testen...
Ik heb niet zo zeer schrik voor de testen, eerder voor de jury omdat ge dan toch echt wel u motivatie moet gaan uitdrukken en aantonen dat ge geschikt zijt...
Het vroeg opstaan kunnen ze me al niet tegenspreken, nu zaterdag om 5u30 eruit voor de infosessie :O Hoewel ik het al gewend ben van mijn vakantiejob bij NMBS. (Alhoewel treinbestuurders soms nog vroeger uit bed moeten, want voor mij niet echt een probleem is want ik vind shiftwerk leuker dan 9 to 5)
Voor de jury moet je echt geen schrik hebben. Bereid je goed voor, doe wat onderzoek naar wat de NMBS juist is. Ik kreeg vragen zoals, wat doet Infrabel, wie onderhoudt de treinen, wie is de baas van de NMBS... allemaal zaken vanuit de infosessie en die gemakkelijk te vinden zijn op wikipedia en andere sites.

Ik had op voorhand mijn motivatie al eens neergepend, zo weet je ongeveer al wat je gaat zeggen tijdens het gesprek zelf.

Naast twee technische vragen, een vraag over de remming van de trein en een situatie met verschillende seinbeelden kregen ook enkele andere vragen zoals:
Hoe ben je naar hier gekomen? Welk treintype was dat?
Je moet om 3u beginnen in Brussel, met de auto doe je er 1u over, hoe laat vertrek je, hoe laat sta je op, hoe laat ga je slapen?
Er waait een boom op de weg, je moet enorm hard remmen met je auto om tot de stilstand te komen. Je kan via de berm langs de boom omrijden, wat doe je?
Hoe ga je je vrije tijd plannen (ik doe vrijwilligerswerk bij een jeugdhuis en speel voetbaal, vandaar dat ik die vraag kreeg, denk ik)?
En dan kreeg ik nog enkele vragen over mijn vakantiejobs bij de NMBS (ik deed elke vakantie loketwerk en ze vroegen waarom ik dat niet vast wou doen enz...)

Ga ook eens kijken op dit forum of op treinbestuurder.be daar vind je ook veel tips en info.

Veel succes en hopelijk worden we binnenkort collega treinbestuurders!
jesitim

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door jesitim »

Voor de jury moet je echt geen schrik hebben. Bereid je goed voor, doe wat onderzoek naar wat de NMBS juist is. Ik kreeg vragen zoals, wat doet Infrabel, wie onderhoudt de treinen, wie is de baas van de NMBS... allemaal zaken vanuit de infosessie en die gemakkelijk te vinden zijn op wikipedia en andere sites.

Ik had op voorhand mijn motivatie al eens neergepend, zo weet je ongeveer al wat je gaat zeggen tijdens het gesprek zelf.

Naast twee technische vragen, een vraag over de remming van de trein en een situatie met verschillende seinbeelden kregen ook enkele andere vragen zoals:
Hoe ben je naar hier gekomen? Welk treintype was dat?
Je moet om 3u beginnen in Brussel, met de auto doe je er 1u over, hoe laat vertrek je, hoe laat sta je op, hoe laat ga je slapen?
Er waait een boom op de weg, je moet enorm hard remmen met je auto om tot de stilstand te komen. Je kan via de berm langs de boom omrijden, wat doe je?
Hoe ga je je vrije tijd plannen (ik doe vrijwilligerswerk bij een jeugdhuis en speel voetbaal, vandaar dat ik die vraag kreeg, denk ik)?
En dan kreeg ik nog enkele vragen over mijn vakantiejobs bij de NMBS (ik deed elke vakantie loketwerk en ze vroegen waarom ik dat niet vast wou doen enz...)

Ga ook eens kijken op dit forum of op treinbestuurder.be daar vind je ook veel tips en info.

Veel succes en hopelijk worden we binnenkort collega treinbestuurders!
Bedankt voor de toelichting! Op de meeste van die voorbeeldvragen zou ik perfect kunnen antwoorden. Heb zelf ook nog in het Contact Center gewerkt van NMBS als student deze zomer en daar kreeg ik al vroegen over de structuur bij de spoorwegen (en dan nog in het Frans).
Bij de boom, hard remmen enkel als er geen verkeer is om zo de andere bestuurders niet in gevaar te brengen? Aangezien bij de spoorwegen toch veiligheid op nummer 1 staat lijkt zo een antwoord me wel mogelijk.
En inderdaad hopelijk worden we collega's, het zou leuk zijn om de job te hebben!
cazper

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door cazper »

Hier ook nog eens een dikke mercie en hopelijk allemaal collega's binnenkort
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Eimai »

jesitim schreef:Bij de boom, hard remmen enkel als er geen verkeer is om zo de andere bestuurders niet in gevaar te brengen? Aangezien bij de spoorwegen toch veiligheid op nummer 1 staat lijkt zo een antwoord me wel mogelijk.
Je moet eerder denken à la: hulpdiensten bellen, ervoor zorgen dat er niemand anders tegen die boom rijdt, etc.
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Lorre »

Eimai schreef:
jesitim schreef:Bij de boom, hard remmen enkel als er geen verkeer is om zo de andere bestuurders niet in gevaar te brengen? Aangezien bij de spoorwegen toch veiligheid op nummer 1 staat lijkt zo een antwoord me wel mogelijk.
Je moet eerder denken à la: hulpdiensten bellen, ervoor zorgen dat er niemand anders tegen die boom rijdt, etc.
Hier heb ik dit op geantwoord en dat was blijkbaar een goed antwoord aan de juryleden te zien:
1) Ik zet de vierpinkers van mijn wagen op.
2) Ik trek mijn fluovestje aan.
3) Ik zet mijn gevarendriehoek aan de andere kant van de boom, de kant waar mij auto niet staat.
4) Ik bel de hulpdiensten.
Dan zei de jury dat de hulpdiensten pas binnen een uur zouden komen.
5) Ik bel mijn werkgever dat ik niet op tijd kan zijn.
6) In afwachting van de hulpdiensten, probeer ik het verkeer tijdig te waarschuwen voor dit gevaar.
jesitim

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door jesitim »

Lorre schreef:
Eimai schreef:
jesitim schreef:Bij de boom, hard remmen enkel als er geen verkeer is om zo de andere bestuurders niet in gevaar te brengen? Aangezien bij de spoorwegen toch veiligheid op nummer 1 staat lijkt zo een antwoord me wel mogelijk.
Je moet eerder denken à la: hulpdiensten bellen, ervoor zorgen dat er niemand anders tegen die boom rijdt, etc.
Hier heb ik dit op geantwoord en dat was blijkbaar een goed antwoord aan de juryleden te zien:
1) Ik zet de vierpinkers van mijn wagen op.
2) Ik trek mijn fluovestje aan.
3) Ik zet mijn gevarendriehoek aan de andere kant van de boom, de kant waar mij auto niet staat.
4) Ik bel de hulpdiensten.
Dan zei de jury dat de hulpdiensten pas binnen een uur zouden komen.
5) Ik bel mijn werkgever dat ik niet op tijd kan zijn.
6) In afwachting van de hulpdiensten, probeer ik het verkeer tijdig te waarschuwen voor dit gevaar.
Lijkt mij inderdaad goed, veiligheid komt niet in het gedrang en je probeert zelfs de veiliheid te garanderen. Komt wel in orde denk ik :D
Simba1

Re: De laatste twijfels omtrent treinbestuuder

Bericht door Simba1 »

cazper schreef:Proficiat, veel succes in de opleiding.

Ik ga nu zaterdag naar de infosessie en hopelijk binnenkort ook door alle testen...
Interessant!
Ik ben eens benieuwd of die infosessies nog druk bezocht worden.
300 personen, 100 personen,....
Ikzelf kan pas rond de zomer van 2016 dus ik moet nog even wachten :( :(
Vertellen ze ook voor welke regio ze aanwerven?
Plaats reactie