Job bij de NMBS als Nederlander

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Job bij de NMBS als Nederlander

Bericht door Accelerat »

Ik ben zelf al de hele dag aan het uitzoeken of het mogelijk is om bij de NMBS een treinbestuurder job te krijgen als Nederlander, nu heb ik een paar vragen:

Weet iemand of het mogelijk is om met een HAVO (vergelijkbaar met beglisch ASO) diploma een treinbestuurder job te krijgen?
Is dit ook mogelijk met een VMBO diploma? (da's ietsjes lager als HAVO)
Als je werkzaam bent bij de NMBS bent, moet je dan in België wonen?
Moet men volledig 2 talig zijn?

Ik heb het op msn al rondgevraagd, maar ik wilde het even van iedereen weten, want treinbestuurder bij de NMBS is een grote droom! :P
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik vrees dat je, om bij de NMBS te mogen werken, nog altijd Belg moet zijn. Ik weet niet of het eigenlijk wel mag, voor de meeste jobs zijn EU-burgers gelijkgesteld met Belgen, maar het staat wel nog altijd in de aanwervingsvoorwaarden voor bijvoorbeeld treinbegeleider en onderstationchef. Treinbestuurder wellicht ook.
Buitenlandse diploma's worden wel erkend, indien ze gelijkgesteld kunnen worden aan een Belgisch diploma. Ik ken het Nederlands onderwijssysteem maar gedeeltelijk, maar voor TB vraagt men een diploma ASO of TSO opties elektriciteit en aanverwanten, of een daaraan gelijkwaardig getuigschrift. Indien je bereid bent Belg te worden ( :wink: ), kan je altijd eens informeren bij de NMBS zelf, of een van de vakbonden (ACOD en ACV zijn de belangrijkste). Die zijn doorgaans ook heel erg goed op de hoogte.
Je moet volgens mij niet in België wonen, maar het is denk ik wel aangewezen. Alleen al omwille van je eigen gemak. En je moet een voldoende kennis hebben van de 2e landstaal, als je in een functie terechtkomt waarbij je de taalgrens over moet. Voor TB is dat het geval, geloof ik, maar als je een voldoende basiskennis hebt om de jury te overtuigen, heb je wel enige tijd om te slagen voor het taalexamen van Selor, een overheidsinstantie. Hoedanook, je doet dit maar beter, het scheelt een flinke duit op het einde van de maand. 8)
Ik hoop je toch enigszins te hebben geholpen...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik dacht op de affiches van een aantal vacatures gelezen te hebben dat één van de voorwaarden is dat je inwoner van de EU bent, en dus niet per se Belg.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

TB:
Je bent Belg of je bezit de nationaliteit van een lidstaat van de EU.
Smurfen naar http://www.despoorwegenwervenaan.be en daar de vacatures bekijken.
yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Bericht door yannickvw »

Hoe komt niet bij de NS? Da's te dichtbij of zo :) :wink: ?
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

yannickvw schreef:Hoe komt niet bij de NS? Da's te dichtbij of zo :) :wink: ?
Kijk bij mijn eerste post en daar de laatste regel! :wink:
yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Bericht door yannickvw »

Euh ja, maar ik neem aan dat het ook je droom is om met een trein te rijden? En zoveel verschil is er dan toch niet tussen NS en NMBS he :) ?
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

yannickvw schreef:Euh ja, maar ik neem aan dat het ook je droom is om met een trein te rijden? En zoveel verschil is er dan toch niet tussen NS en NMBS he :) ?
Aangezien ik groot België liefhebber ben lijkt dat mij wel duidelijk :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

je vraagt gewoon best eens wat de voorwaarde is van diploma naar NL norm, ik weet dat een aantal NL diploma's voldoende zijn, maar het zijn er niet veel, EU burger zijn is verder voldoende, een leeg strafblad hebben, een basiskennis van de tweede taal, als treinbestuurder ben je NIET verplicht te slagen voor een taalexamen van selor, wel voor een interne test (waar het niveau gevoelig lager ligt dan het examen van selor), enkel treinbestuurders die dus in het franssprekende taalgebied komen doen deze test.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

In Antwerpen is er al een Nederlander die treinbestuurder is, Hij woont in Belgie, maar of dat echt moet, da weet ek nie...

No Pasaran!
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Ik heb de NMBS gemaild en heb vanmorgen antwoord gehad:
Een basiskennis van de Franse taal is voldoende, als ik het nederlands diploma met een Belgisch kan vergelijken dan zou ik toegelaten worden, alleen om TBG te worden moet je de Belgische nationaliteit bezitten.

Dus het is mogelijk, alleen stond er wel bij dat er op dit moment geen sollicitant kan worden toegelaten. :wink:

EDIT:
En wat dat strafblad betreft, ik heb er nog helemaal geen :wink:
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

sncf-sncb schreef:Ik heb de NMBS gemaild en heb vanmorgen antwoord gehad:
Een basiskennis van de Franse taal is voldoende, als ik het nederlands diploma met een Belgisch kan vergelijken dan zou ik toegelaten worden, alleen om TBG te worden moet je de Belgische nationaliteit bezitten.

Dus het is mogelijk, alleen stond er wel bij dat er op dit moment geen sollicitant kan worden toegelaten. :wink:

EDIT:
En wat dat strafblad betreft, ik heb er nog helemaal geen :wink:
Ik was dus een beetje mis :oops:
Maar goed dat je toch nog eens de NMBS zelf hebt gecontacteerd :D
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Iemand enig idee hoe het omgekeerd zit? Kun je als Belg bij de NS werken? Niet dat ik direct plannen in die richting heb, maar als bewoner van de grensstreek is het misschien wel een optie als het zou mogelijk zijn.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

KB schreef:Iemand enig idee hoe het omgekeerd zit? Kun je als Belg bij de NS werken? Niet dat ik direct plannen in die richting heb, maar als bewoner van de grensstreek is het misschien wel een optie als het zou mogelijk zijn.
Dat zou je eens op http://www.opeenshadikhet.nl/ forum moeten vragen, of contacteer de NS zelf even, http://www.werkenbijns.nl :wink:
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

ik heb een vraagske: hoeveel verdient een aspirant bestuurder precies tijdens de opleiding tegenwoordig (bruto en netto?)
Plaats reactie