Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie

Een opleiding als treinbegeleider starten na het secundaire onderwijs?

Ja
4
50%
Neen
1
13%
Misschien
3
38%
 
Totaal aantal stemmen: 8

Woollenhippo

Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Woollenhippo »

Hallo iedereen,

ik zit momenteel nog met enkele vragen rond het beroep treinbegeleider. Ik zou eventjes willen zeggen dat ik mijn studie in het secundair onderwijs (ASO) met succes heb afgerond en ook weldra een hogeschool opleiding ga aanvatten. Door bepaalde omstandigheden in mijn privéleven maak ik dikwijls gebruik van de NMBS (trein naar Antwerpen-Berchem), wat me meteen opviel was de job van treinbegeleider. Ik heb lang getwijfeld om direct na men secundaire schoolcarrière me in te schrijven op de site en geen verdere studies aan te vatten, maar men ouders hebben me toch omgepraat. Ik hoop uit de grond van men hart dat hier enkele mensen me kunnen helpen bij het beantwoorden op mijn vragen. Is de opleiding moeilijk voor iemand uit een ASO-richting? De selectieproeven zijn ze moeilijk? Wordt de lat voor de kennis van het Frans erg hoog gelegd? Hoelang duurt het na het behalen van alle proeven dat de opleiding start en achteraf wanneer je begint te werken? Wordt er bij je beginplaats rekening gehouden tussen je voorkeur tussen Antwerpen en Brussel? Zijn de lonen(+premies) in verhouding met het werk dat je levert, goed?

Alvast bedankt,

Woollenhippo
Tom

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Tom »

Ik heb net dezelfde twijfel gehad een aantal jaren geleden toen ik ook afgestudeerd was van het ASO. Ik wou toen treinbestuurder worden en (net zoals bij jou) hebben mijn ouders aangedrongen om eerst een universiteitsstudie af te werken. Na het behalen van mijn masterdiploma heb ik gesolliciteerd voor treinbestuurder. Ik moet nog enkel mijn medische proeven afleggen. Ik kan me dus goed inleven in jouw twijfel(s).

Persoonlijk zou ik eerst proberen verder te studeren. Je kan hierna nog altijd beslissen om treinbegeleider worden. Je bent maar één keer jong en de studententijd is een heel plezante tijd. Om het kort te stellen: Studeren sluit treinbegeleider worden niet uit, treinbegeleider worden sluit studeren wel uit. Dit is uiteraard persoonlijk, misschien hecht je niet zoveel belang aan studeren en/of het studentenleven.

Je hebt (denk ik) geen hogeschooldiploma nodig om te kunnen slagen voor de toelatingsproeven en de examens van de opleiding.
Woollenhippo

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Woollenhippo »

Tom schreef:Ik heb net dezelfde twijfel gehad een aantal jaren geleden toen ik ook afgestudeerd was van het ASO. Ik wou toen treinbestuurder worden en (net zoals bij jou) hebben mijn ouders aangedrongen om eerst een universiteitsstudie af te werken. Na het behalen van mijn masterdiploma heb ik gesolliciteerd voor treinbestuurder. Ik moet nog enkel mijn medische proeven afleggen. Ik kan me dus goed inleven in jouw twijfel(s).

Persoonlijk zou ik eerst proberen verder te studeren. Je kan hierna nog altijd beslissen om treinbegeleider worden. Je bent maar één keer jong en de studententijd is een heel plezante tijd. Om het kort te stellen: Studeren sluit treinbegeleider worden niet uit, treinbegeleider worden sluit studeren wel uit. Dit is uiteraard persoonlijk, misschien hecht je niet zoveel belang aan studeren en/of het studentenleven.

Je hebt (denk ik) geen hogeschooldiploma nodig om te kunnen slagen voor de toelatingsproeven en de examens van de opleiding.

Persoonlijk lijkt mij eerst een diploma halen ook een betere optie, maar dan kan ik daarna nog steeds gaan voor de opleiding van treinbegeleider. Aangezien de hogeschoolopleiding maar 3 jaar(onder voorbehoud) duurt is dit niet zo heel lang.
deathproof

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door deathproof »

Maar is het dan niet een beetje zonde om voor een master te gaan als je toch dit werk wil uitvoeren?

Als je echt treinbegeleider wil worden later, zou ik daar direct voor gaan. Er gaan nu veel mensen in pensioen die moeten aangevuld worden. Nu heb je de grootste kansen om te slagen.

Je had eigenlijk beter een beetje voor je afgestudeerd was al zitten solliciteren en zien of je mocht beginnen.
Woollenhippo

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Woollenhippo »

deathproof schreef:Maar is het dan niet een beetje zonde om voor een master te gaan als je toch dit werk wil uitvoeren?

Als je echt treinbegeleider wil worden later, zou ik daar direct voor gaan. Er gaan nu veel mensen in pensioen die moeten aangevuld worden. Nu heb je de grootste kansen om te slagen.

Je had eigenlijk beter een beetje voor je afgestudeerd was al zitten solliciteren en zien of je mocht beginnen.
Langs de ene kant misschien wel, maar men ouders zeiden me dat ik beter voor een back-up plan moest zorgen.. Als ik later dan zou deelnemen aan de proeven van treinbegeleider en ik op één of andere manier niet zou worden toegelaten toch steeds gestudeerd had?
deathproof

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door deathproof »

Daarom was het niet slecht als je al had gesolliciteerd. Dan kon je al die testen eens meemaken, en wie weet mocht je beginnen.

Ik begrijp je hoor, maar het is niet nodig om een hoger diploma te hebben als treinbegeleider/treinbestuurder.
Tom

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Tom »

deathproof schreef:Maar is het dan niet een beetje zonde om voor een master te gaan als je toch dit werk wil uitvoeren?
Als je echt treinbegeleider wil worden later, zou ik daar direct voor gaan. Er gaan nu veel mensen in pensioen die moeten aangevuld worden. Nu heb je de grootste kansen om te slagen.
'Zonde' zou ik het nu niet noemen, het toch een persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt. Daarenboven is studententijd toch iets speciaals, iets wat je alleen maar tussen je 18 en 25ste kan doen. Als treinbegeleider is het volgens mij niet zo evident om nog van 'de jongen tijd' te kunnen genieten.
Maar zoals ik al zei, is het allemaal erg persoonlijk.
deathproof

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door deathproof »

Maar naast persoonlijke ontwikkeling, studeer je ook verder om een betere job te krijgen later. Met meer verantwoordelijkheid en dus ook meer loon.
Dit zal hier niet het geval zijn, dus vind ik dat zonde.
Tom

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Tom »

deathproof schreef:Maar naast persoonlijke ontwikkeling, studeer je ook verder om een betere job te krijgen later. Met meer verantwoordelijkheid en dus ook meer loon.
Dit zal hier niet het geval zijn, dus vind ik dat zonde.
Daar heb je volledig gelijk in.

Puur economisch gezien is het inderdaad beter om dan aan de slag te gaan in een job met meer verantwoordelijkheid en vergoeding. Maar de ervaring van de universiteit en de studententijd is moeilijk in geld te waarderen. Daarom is het een persoonlijke keuze waardoor het moeilijk is om hét juiste antwoord te geven..
Laatst gewijzigd door Tom op 05 sep 2015, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Woollenhippo

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Woollenhippo »

Ik denk persoonlijk ook wel van hmm als het echt aankomt op het financiële aspect is natuurlijk een hogeschool/universiteitsopleiding altijd meer zal verdienen dan deze job bij de NMBS. Maar wat dan weer langs de andere kant meespeelt denk ik is dat het loon van een treinbegeleider belangen nog niet zo slecht is (geen ervaring mee) aangezien ze er verschillende premies bovenop krijgen. Eerst zag ik het echt wel direct zitten om direct na het secundaire onderwijs me in te schrijven voor de toelatingsproeven van de NMBS voor treinbegeleider, maar langs de andere kant als je niet zou worden toegelaten dan stond je nergens.. Het lijkt me echt een toffe, verantwoordelijke job! Steeds als ik de trein naar Antwerpen neem en ik zie deze mensen aan het werk dan zou ik wel eens één van hun willen zijn. Als ik eventueel de hogeschool opleiding zonder problemen zou doorlopen ben ik nog maar steeds in de prille 20 en zijn er verschillende mogelijkheden open?

Momenteel staat er dat ze alleen maar treinbegeleiders zoeken in de regio's Vlaanderen en Brussel? Verandert dit ook na een tijd? Kom je na je opleiding automatisch in een bepaalde regio terecht bv. Antwerpen?
Tom

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Tom »

Woollenhippo schreef:Maar wat dan weer langs de andere kant meespeelt denk ik is dat het loon van een treinbegeleider belangen nog niet zo slecht is (geen ervaring mee) aangezien ze er verschillende premies bovenop krijgen.
Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar het loon van een treinbestuurder is €200 tot €300 als de aanbiedingen die ik kreeg (om dan nog niet te spreken over de bedrijfswagen die je erbij krijgt). Daarenboven zijn de werkuren veel vriendelijker. Voor het geld moet je het absoluut niet doen als treinbestuurder/begeleider.

Ps: het voorgestelde loon op de website (www.despoorwegenwervenaan.be) zijn inclusief de premies heb ik hier al links en rechts gelezen.
Woollenhippo

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Woollenhippo »

Tom schreef:
Woollenhippo schreef:Maar wat dan weer langs de andere kant meespeelt denk ik is dat het loon van een treinbegeleider belangen nog niet zo slecht is (geen ervaring mee) aangezien ze er verschillende premies bovenop krijgen.
Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar het loon van een treinbestuurder is €200 tot €300 als de aanbiedingen die ik kreeg (om dan nog niet te spreken over de bedrijfswagen die je erbij krijgt). Daarenboven zijn de werkuren veel vriendelijker. Voor het geld moet je het absoluut niet doen als treinbestuurder/begeleider.

Ps: het voorgestelde loon op de website (http://www.despoorwegenwervenaan.be) zijn inclusief de premies heb ik hier al links en rechts gelezen.
Inderdaad, ik bedoelde alleen maar dat ik denk dat het nu ook weer niet zo slecht verdient.. Tenslotte mensen moeten kunnen er toch verder mee kunnen.. Denk je dat de toelatingsproeven moeilijk zijn?
Tom

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Tom »

Woollenhippo schreef: Inderdaad, ik bedoelde alleen maar dat ik denk dat het nu ook weer niet zo slecht verdient.. Tenslotte mensen moeten kunnen er toch verder mee kunnen.. Denk je dat de toelatingsproeven moeilijk zijn?
Het inderdaad niet slecht. Om het cru te stellen: het is behoorlijk meer dan "aan de band" gaan werken, maar het is ook behoorlijk minder dan een "geschoolde job".

Wat betreft de toelatingsproeven voor treinbestuurder waren niet echt heel moeilijk, maar dit is wederom weer heel persoonlijk!
Woollenhippo

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door Woollenhippo »

Tom schreef:
Woollenhippo schreef: Inderdaad, ik bedoelde alleen maar dat ik denk dat het nu ook weer niet zo slecht verdient.. Tenslotte mensen moeten kunnen er toch verder mee kunnen.. Denk je dat de toelatingsproeven moeilijk zijn?
Het inderdaad niet slecht. Om het cru te stellen: het is behoorlijk meer dan "aan de band" gaan werken, maar het is ook behoorlijk minder dan een "geschoolde job".

Wat betreft de toelatingsproeven voor treinbestuurder waren niet echt heel moeilijk, maar dit is wederom weer heel persoonlijk!
Nja maar wanneer je goed nadenkt over het financiële aspect, kan je er een hele eind meekomen. Het zal natuurlijk heel wat minder zijn dan als je CEO bent van een multinational... Wat me vooral interessant lijkt is de grote verantwoordelijk die je draagt over al de reizigers. Het enigste wat me een beetje voor angst bezorgd zijn de proeven in het Frans en het jurygesprek dat zal worden gevoerd tijdens de aanwervingsprocedure
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Een job als treinbegeleider bij de NMBS

Bericht door groentje »

Misschien een Erasmuservaring in Frankrijk om je Frans wat bij te spijkeren?
Ik ga ervan uit dat er nog wel vacatures worden opengesteld, en dat er dus niet meteen een heel grote haast is om 'binnen' te raken. Een bachelor is uiteindelijk slechts 3 jaar, en biedt toch wat extra vaardigheden die je later nog van pas kunnen komen. Je leert studeren (altijd handig voor de opleiding, én voor latere bevorderingsexamens), je leert mensen kennen, een netwerk buiten het spoor is altijd handig, en je houdt je kansen gaaf om toch een andere richting uit te gaan.

Qua verloning valt er echt niet te klagen, niet zozeer omdat wij een gigantisch loon verdienen, maar omdat een starter in de privé, zelfs met een bachelor- of masterdiploma, ook zelden een vetpot verdient. Echt niet elke pas afgestudeerde zal een loon van 2500 netto, een bedrijfswagen, maaltijdcheques, groepsverzekering en bedrijfs-PC krijgen, hoor. Menig starter, zeker uit de humane richtingen, moet het doen met een nettoloon flink tussen 1400 en 1900 euro, misschien met maaltijdcheques. En zonder vastheid van betrekking. Die is bij ons ook niet absoluut, maar toch vrij zeker. Bedenk wel dat het loon voor rijdend personeel en personeel dat in ploegen werkt, voor een flink stuk bestaat uit premies. Premies voor weekends, voor nachten, voor uitslapen (vooral goederenbestuurders)... Zie je dat niet zitten, dan val je terug op heel wat minder.
Plaats reactie