Werken bij de nmbs

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Woollenhippo

Werken bij de nmbs

Bericht door Woollenhippo »

Hallo iedereen,

Even geleden heb ik hier al eens een bericht geplaatst omtrent het werken bij de NMBS, maar heb toch nog enkele bijkomende vraagjes omtrent de opleiding. Aangezien ik momenteel 1ste jaar bachelor studeer zou ik hier niet mee bezig moeten zijn, maar bij nader inzien is een 3 jarige opleiding iets te lang en te moeilijk aangezien ik 4 jaar economie heb gestudeerd en nu opeens de bouwwereld intrek. Maar de zin om te werken bij de NMBS is het laatste afgelopen jaar enorm gegroeid daarin bij betrokken privé omstandigheden.

Vragen:

1) Zijn de toelatingsproeven voor iemand uit een ASO(Economie-Wetenschappen) moeilijk? Aangezien de meeste eerst wat ervaring opdoen met hun Frans?
2) De opleidingen die gegeven worden, waar bevinden die zich? (Is dit alleen in Brussel?)
3) Als je geslaagd bent voor toelating. Wordt er dan een beetje rekening gehouden met je woonplaats of mag je een voorkeur opgeven waar je wilt werken? (bv. Als je in VL-B woont maar je wilt in Antwerpen tewerkgesteld worden? Wordt hier naar gekeken?)
4) Op de spoorwegenwervenaan.be vindt je alleen maar info dat de meeste treinbegeleiders op een bepaalde plaats nodig zijn, maar worden er bijvoorbeeld dan op andere plaatsen geen treinbegeleiders meer ingezet? (bv. Antwerpen)
5) Ik heb vaak gelezen dat de opleiding voor treinbestuurder zeer technisch is, maar wat mag men zoal verwachten bij de opleiding omtrent treinbegeleider?
6) Opleidingen worden gegeven in het Nederlands, maar zijn er ook bepaalde zaken die in het Frans gedaan worden?
7) In november waren er enkele infodagen georganiseerd en kon men direct al enkele proeven afleggen, maar wanneer men zich later inschrijft via de site wanneer er geen infodag gepland is. Wanneer krijgt men dan te horen dat je wordt uitgenodigd om de proeven te komen afleggen?
8 ) Kan het lang duren vooraleer je een uitnodiging krijgt?
9) Worden er op dit moment nog veel treinbegeleiders aangenomen of eerder niet?

Het zijn nogal directe en concrete vragen, maar toch hoop ik dat jullie me kunnen verder helpen! Ben benieuwd naar de nieuwe info!

Alvast bedankt!

Groetjes! :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken bij de nmbs

Bericht door Steven »

Mensen met een ASO maken voldoende kans om te slagen, zolang je uzelf niet hoeft te verwijten dat je u best niet deed.

treinbegeleiders krijgen net als andere functies hun opleiding in hun moedertaal, omdat ze een publieke functie hebben zal men echter wel een bepaald deel van de opleiding voorzien voor de andere landstaal.

aanwervingen door middel van een infosessie gebeuren altijd identiek. Dus wat betreft treinbestuurders en treinbegeleiders betreft het altijd dat de infosessie een verplicht deel is van de aanwervingsprocedure.

Men werft altijd aan in functie van de noodwendigheden van het bedrijf, het staat u vrij om een andere depot aan te vragen eens je geslaagd bent in uw opleiding.

Een treinbegeleider krijgt een minder technische opleiding dan een treinbestuurder, ze is ook korter in tijdsduur.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Werken bij de nmbs

Bericht door dekooiker »

Hou er rekening mee dat als u een andere regio kiest dan waar u woont, u daar ook tewerkgesteld zult worden.
Dat betekent dan elke werkdag een verdere verplaatsing en die kan gaan wegen.
Aangezien er een tekort is aan treinbegeleiders loont het om een volgende examenreeks af te wachten die wel voorziet in posten dichter bij huis.
Dat gaat aanzienlijk sneller dan het vragen van overplaatsing waar u niet in dagen, weken of maanden maar in jaren mag rekenen.

Het handboek treinbegeleider is duidelijk begrijpbare tekst.
Toch moet er gestudeerd worden.
Dat is voor elke beroepsopleiding zo.
Er zijn mensen uit de universiteit die niet slaagden voor de toelatingsproef, mensen die 'maar' beroeps deden maakten de opleiding af...
De trein.
Alleen voor durvers.
Woollenhippo

Re: Werken bij de nmbs

Bericht door Woollenhippo »

Steven schreef:Mensen met een ASO maken voldoende kans om te slagen, zolang je uzelf niet hoeft te verwijten dat je u best niet deed.

treinbegeleiders krijgen net als andere functies hun opleiding in hun moedertaal, omdat ze een publieke functie hebben zal men echter wel een bepaald deel van de opleiding voorzien voor de andere landstaal.

aanwervingen door middel van een infosessie gebeuren altijd identiek. Dus wat betreft treinbestuurders en treinbegeleiders betreft het altijd dat de infosessie een verplicht deel is van de aanwervingsprocedure.

Men werft altijd aan in functie van de noodwendigheden van het bedrijf, het staat u vrij om een andere depot aan te vragen eens je geslaagd bent in uw opleiding.

Een treinbegeleider krijgt een minder technische opleiding dan een treinbestuurder, ze is ook korter in tijdsduur.
Dus als ik het goed begrijp en ik mezelf zou inschrijven via de site, moet men wachten tot de eerst volgende infosessie tot men uitgenodigd wordt om bepaalde testen af te leggen? Is de periode tussen de infosessie lang?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken bij de nmbs

Bericht door Steven »

de periode tussen twee verschillende infosessies is soms kort soms wat langer, daar staat niet echt een vaste periode op.
Plaats reactie