Hollander bij Belgische spoorwegen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
pauw

Hollander bij Belgische spoorwegen

Bericht door pauw »

Hallo,

ik ben bezig met een sollicitatie voor rangeerbestuurder als Nederlander bij een grote belgische cargo speler. Ze vragen mij een voorkeur voor standplaatsen maar ik heb geen idee wat een interessante plek is, Gent of Genk, Zeebrugge, Antwerpen, Muizen?? Heeft iemand daar tips voor en een idee wat de werkzaamheden zullen zijn en de doorgroeimogelijkheden?

Ook vraag ik me af of er specifieke Belgische spoor uitdrukkingen zijn (of Frans-belgische) die je niet zomaar kunt weten als Nederlander (en frans) sprekende.

Dinsdag a/s is mijn eerste grote interview met tests in Antwerpen!!

Alvast bedankt, Pauw
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hollander bij Belgische spoorwegen

Bericht door groentje »

Er doen wel woordenlijstjes de ronde op het internet, geloof ik. Je zal in België niet gauw machinist genoemd worden, bijvoorbeeld, etc.
Antwerpen-Noord is natuurlijk de grootste en belangrijkste standplaats, en afhankelijk van waar je woont, lijkt me dat ook het interessantste om te werken als Nederlander (woon je ook in NL?). Er lijkt bovendien een concentratie gaande te zijn naar Antwerpen, elders zijn de activiteiten eerder afgebouwd. Vraag het zeker ook eens aan onze Bordensteker, ook een landgenoot die als rangeerbestuurder werkt in Antwerpen...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Hollander bij Belgische spoorwegen

Bericht door Bordensteker »

... als rangeerbestuurder werkte in Antwerpen!
Waar ik eigenlijk nog niet genoeg van kon krijgen, maar ja, ik ben nu gepensioneerd: aan alles komt ooit een eind.

Beste pauw, er is een privé-bericht in je inbox van dit forum!
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Hollander bij Belgische spoorwegen

Bericht door Hobbes »

Er werken nog wel een paar Nederlanders bij ons, over de taal zou ik me niet te veel zorgen maken hoor.

Uiteraard zijn er een paar specifieke uitdrukkingen en woorden, maar dat leer je al doende, sommige woorden ken je als Belgische spoorwegleek ook niet.

Zoals hier al aangehaald is Antwerpen-Noord wel het interessantste, alhoewel elke depot (standplaats) wel zijn specifieke bestemmingen heeft.

In ieder geval succes met je gesprek!
pauw

Re: Hollander bij Belgische spoorwegen

Bericht door pauw »

Bedankt! Ik heb er zin in, nu de computertest thuis maken!!
Plaats reactie