Safety controller vs Traffic controller

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Safety controller vs Traffic controller

Bericht door mervyn »

Sinds enkele dagen staan er op https://www.despoorwegenwervenaan.be/ twee vacatures:
- safety controller https://www.despoorwegenwervenaan.be/Jo ... ontroller2
- traffic controller https://www.despoorwegenwervenaan.be/Jo ... ontroller2

Wat is het verschil tussen beide?
Is dit wat men vroeger 'assistent verkeersleider' en 'eerste assistent verkeersleider' noemde?

Bedankt!
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Safety controller vs Traffic controller

Bericht door groentje »

Inderdaad. Vanaf september gaan we over op de nieuwe betitelingen. En het is meer dan een cosmetische aanpassing, de werkverdeling wordt ook aangepast. Een van de angsten is, dat mensen, die jaren, soms decennialang hun functie hebben uitgevoerd, plots niet meer in staat geacht worden om die functie uit te oefenen...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Safety controller vs Traffic controller

Bericht door Asterix »

Het grote verschil tussen beiden zal erin bestaan dat nieuwe collega's die worden aangeworven ofwel zullen worden aangeworven in niveau 3 (traffic controller, ex-onderstationschef) waarbij ze slechts een deel van de opleiding zullen krijgen, dan wel niveau 2 (safety controller, ex-eerste onderstationschef) die het volledige pakket zullen krijgen. Niveau 2 zal dus ook de taken van niveau 3 kunnen doen maar omgekeerd niet. Niveau 3 kan door ervaring en interne examens wel doorstomen naar niveau 2.
spoetnik

Re: Safety controller vs Traffic controller

Bericht door spoetnik »

Wat ik vooral raar vindt, is dat er nergens wordt gesproken over kennis van de franse taal.Terwijl dit voor de werkzetel Brussel toch meer dan nodig is?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Safety controller vs Traffic controller

Bericht door groentje »

Tot nog toe wel, ja. En ik denk niet dat dat gauw zal veranderen.
De hervormingen zijn natuurlijk wel voor het hele land, in pakweg Hasselt of Brugge is Frans niet zo belangrijk.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Safety controller vs Traffic controller

Bericht door mervyn »

Heb sollicitatie ingestuurd voor safety controller te Brussel. Ik vermoed dat ik nu wel een uitnodiging zal krijgen voor de job day van 19 mei.
Kijk er naar uit!
Laatst gewijzigd door mervyn op 24 apr 2016, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Safety controller vs Traffic controller

Bericht door dekooiker »

Asterix schreef:Het grote verschil tussen beiden zal erin bestaan dat nieuwe collega's die worden aangeworven ofwel zullen worden aangeworven in niveau 3 (traffic controller, ex-onderstationschef) waarbij ze slechts een deel van de opleiding zullen krijgen, dan wel niveau 2 (safety controller, ex-eerste onderstationschef) die het volledige pakket zullen krijgen. Niveau 2 zal dus ook de taken van niveau 3 kunnen doen maar omgekeerd niet. Niveau 3 kan door ervaring en interne examens wel doorstomen naar niveau 2.
Nuance: wie binnenkomt als verkeersleider niveau 2 zal eerst een jaar zichzelf moeten bewijzen als bekwaam om de taken van niveau 3 te doen.
Daarna volgt de verdere opleiding voor veiligheidstaken.
Daarna een proefperiode voor niveau 2, indien geslaagd heeft men de graad, zoniet zal men terugvallen op niveau 3.

Verkeersleider N3: onderstationschef, adjunct-onderstationschef = openbare proef of gesloten proef
Verkeersleider N2: eerste onderstationschef = openbare proef of gesloten proef
Verkeersleider N1: adjunct-stationschef = gesloten proef
Hoofdverkeersleider N2: eerste adjunct-stationschef = gesloten proef
Hoofdverkeersleider N1: inspecteur van de beweging
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Safety controller vs Traffic controller

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Nuance: wie binnenkomt als verkeersleider niveau 2 zal eerst een jaar zichzelf moeten bewijzen als bekwaam om de taken van niveau 3 te doen.
Daarna volgt de verdere opleiding voor veiligheidstaken.
Daarna een proefperiode voor niveau 2, indien geslaagd heeft men de graad, zoniet zal men terugvallen op niveau 3.
Bedankt voor de aanvulling!

Indien ik het goed begrijp, zullen de N3'ers en N2'ers samen hun opleiding volgen en vervolgens naar het seinhuis doorstromen. De N2'ers die na een jaar goed hebben gepresteerd, gaan terug naar school om hun veiligheidsopleiding te vervolledigen. Is het zo dan?

De vragen die ik nog heb en waarop men hier misschien een antwoord heeft:

1. Worden alle Eerste Onderstationschefs zeker Safety Controller? Ik weet dat dat de bedoeling was maar finaal heb ik daar niets meer over gelezen.

2. Welke impact gaat dit hebben op de ploegen? Ik neem aan dat er 's nachts met de buitendienststellingen meer safety controllers nodig zullen zijn maar dan minder overdag en net omgekeerd bij de traffic controllers. Hoe gaat dat verlopen?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Safety controller vs Traffic controller

Bericht door byter »

Een eerste onderstationschef wordt sowieso verkeersleider niveau 2 en zal dus zowel als safety als traffic controller ingezet kunnen worden. Over de verdeling is nog niet veel geweten.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Safety controller vs Traffic controller

Bericht door dekooiker »

Ik vraag me af hoe ze het gaan organiseren, dit lijkt me niet zo eenvoudig.
Het had de kans geweest om het onding eostch af te schaffen; het brengt totaal niets bij aan de essentie van de zaak.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie