Jobstand 2016

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jobstand 2016

Bericht door Steven »

inderdaad een hele hoop geld waar je lang moet voor werken om ze te KUNNEN betalen in vele gevallen, kortweg gezegd de meeste (van diegene die willen vertrekken) zitten gewoon vast. We spreken over 1000-en euro's. Bij de NMBS zelf zegt men dat een opleiding 45.000 kost.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Jobstand 2016

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: Je kan een privé-werkgever ook niet zomaar met de overheid vergelijken, iets met appelen en peren. Bij de overheid is de werknemer geen gelijke partij, hij of zij heeft amper iets te zeggen. Dat is misschien niet fijn maar bij de overheid krijg je dan ook weer zaken die je bij de privé niet krijgt, werkzekerheid bijvoorbeeld.
Ik ken geen enkel bedrijf waar de vakbond zo doorgedrongen is in de structuur en het beleid als bij de NMBS.
(Is het hoofd van HR Rail geen gewezen vakbondsman ?)
En zich dan toch zo gedragen versus de werknemers ?
Zijn sommige stropers boswachters geworden nu ze in kostuum mogen gaan werken ? :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jobstand 2016

Bericht door Steven »

Asterix schreef: Je kan een privé-werkgever ook niet zomaar met de overheid vergelijken, iets met appelen en peren. Bij de overheid is de werknemer geen gelijke partij, hij of zij heeft amper iets te zeggen. Dat is misschien niet fijn maar bij de overheid krijg je dan ook weer zaken die je bij de privé niet krijgt, werkzekerheid bijvoorbeeld.


Als je morgen een andere job vindt, vertrek je gewoon. Wat gaan ze je doen? In het slechtste geval zal je wat centen moeten betalen maar dat ga je dan maar moeten incalculeren bij die nieuwe droomjob.
die werkzekerheid ondermijnt men ook men tracht enorm veel functies gewoon contractueel aan te werven hoor, zover men al niet werkt met externen (onder meer op de informatica afdeling doet men dat).

zomaar vertrekken? als je goed leest dan merk dat mensen die onwettig afwezig blijven een rechtszaak aan hun been hebben, wie durft/kan een advocaat te betalen tegen de nmbs?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

Eimai schreef:
Asterix schreef:Als je morgen een andere job vindt, vertrek je gewoon. Wat gaan ze je doen? In het slechtste geval zal je wat centen moeten betalen maar dat ga je dan maar moeten incalculeren bij die nieuwe droomjob.
"wat centen" is in dit geval een volledig jaar loon.
Ik geloof dat nooit. Ik moet de eerste nog tegenkomen die dat ooit heeft moeten betalen.
dentheo schreef:Ik ken geen enkel bedrijf waar de vakbond zo doorgedrongen is in de structuur en het beleid als bij de NMBS.
(Is het hoofd van HR Rail geen gewezen vakbondsman ?)
En zich dan toch zo gedragen versus de werknemers ?
Zijn sommige stropers boswachters geworden nu ze in kostuum mogen gaan werken ? :D :D
Verbaast jou dat?
Steven schreef:die werkzekerheid ondermijnt men ook men tracht enorm veel functies gewoon contractueel aan te werven hoor, zover men al niet werkt met externen (onder meer op de informatica afdeling doet men dat).

zomaar vertrekken? als je goed leest dan merk dat mensen die onwettig afwezig blijven een rechtszaak aan hun been hebben, wie durft/kan een advocaat te betalen tegen de nmbs?
Ja maar het is het ene of het andere, hé. Die contractuele informaticus zal inderdaad minder werkzekerheid hebben maar zal dan ook zelf gemakkelijker weg kunnen. Eenmaal je in een vakje zit, moet je ook alle voor- en nadelen erbij nemen. Sommigen lijken op maandag de werkzekerheid van een statutaire functie te willen en op dinsdag willen ze als een contractuele een minimale opzeg doen en snel kunnen vertrekken. Trouwens, je advocaat tegen de NMBS zal je even veel kosten als tegen een andere werkgever. Het is ook niet omdat de werkgever iets bepaalt, dat de hoven en rechtbanken dat zomaar klakkeloos gaan overnemen. Laat ze dus maar een rechtszaak aanspannen, ze zijn God niet.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Jobstand 2016

Bericht door dekooiker »

Asterix schreef: En hoe waardeert de privé het beroep dan? Je krijgt bij het spoor toch heel wat verlofdagen en extra-legale voordelen? Ik denk dat je daar in de privé toch ver zal moeten voor gaan zoeken.
De statutairen hebben 4 (vier) dagen meer verlof.
Men wil 'het volk' doen geloven dat we 50 dagen verlof hebben en gooien KD, CR, R allemaal op één hoop.
In de privé zijn er heus wel bedrijven waar je 36 dagen per jaar vrij bent en dat zal ongeveer gelijkstaan met die extra gewerkte uren per week.
GSM voor eigen gebruik en kosten betaald, bedrijfswagen, tankkaart,...het zijn voordelen die alléén maar in de privé bestaan.
Bij de NMBS-groep kunnen ze zomaar uw verlof intrekken of uw werkrooster wijzigen zonder er maar één woord over te zeggen; u moet het gezien hebben.
Dat heb ik tijdens mijn werkjaren in de privé nooit meegemaakt want daar kwam eerst altijd de beleefde vraag of het kon dat...

Staat tegenover privé zijn aparte verhalen en zomaar iets vergelijken dreigt gemakkelijk scheef te lopen omdat niet het hele plaatje in aanmerking wordt genomen.
Maar zoals gezegd: er zijn mensen die vandaag liefst statutair zijn en de andere dag contractueel.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

Ongeacht welke naam je het kind geeft, in de context van 38 uren per week (zoals - denk ik - in de meeste privé-bedrijven de norm is) ben je bij het spoor met haar 36-urenweek dus veel thuis. En zelfs in die context van 36 uren staat daar een heel mooi loon tegenover, inclusief extra-legale voordelen en premies allerhande, niet in het minst voor een zogenaamd telegram om over te werken. Daarvan begint het bij een privé-werknemer (zoals ik was) te duizelen.

Ook als jongere (een 18-jarige die niets speciaals kan wanneer hij van school komt) ben je zeer goed af bij het spoor en kan je snel en relatief gemakkelijk opklimmen. Ik wil wel eens zien hoeveel van die mensen in de privé al die voordelen - inclusief die 36 vakantiedagen - hebben, ik ken er alvast geen enkele. Dikbetaalde ICT'ers of ingenieurs misschien... Maar goed, ik weet dat verschillende collega's die nooit in de privé hebben gewerkt, vinden dat dat allemaal niet klopt en dat de werkcondities bij het spoor bijna barbaars zijn. Ik wens hen oprecht veel succes in de privé en ik hoop dat het hen beter afgaat dan die 5 collega's die ik in mijn jonge carrière al ben tegengekomen: met veel tamtam vertrokken en op handen en voeten teruggekomen ;-)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Jobstand 2016

Bericht door kika »

dentheo schreef:
profke schreef:vindt hier nu niemand het "logisch" dat, als je een jaar lang opleiding volgt, op kosten van het bedrijf, dat de werkgever het nodige inregelt om die kosten terug te kunnen verdienen?

Bij het leger, als je daar piloot wil worden, moet je ook 10 jaar blijven
Belgocontrol, de luchtverkeersleiding: idem
en het zijn heus niet de enigen....
Heb je ook een voorbeeldje uit de privé ?

Anderzijds weet men het bij uw voorbeelden "op voorhand" en komt men er niet mee af als de opleiding al gedaan is zoals nu gebeurd is bij de NMBS.
Concurrentiebeding en opleidingsclausules zijn schering en inslag. Met dien verstande dat het bedrag lager wordt én dat het afkoopbaar is. Misschien dat dat niet in het contract is geregeld, maar de facto is het dat wel. Werkgevers hebben niets aan ongemotiveerden die de laatste maanden tegen hun zin moeten uitzitten. Cruciaal is de verandering in voorwaarden nadat men al is aangeworven. Ik vind dat dat dan enkel zou mogen gelden voor nieuwe opleidingen (extra type, nieuwe route,..).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Jobstand 2016

Bericht door kika »

Asterix schreef:Je kan een privé-werkgever ook niet zomaar met de overheid vergelijken, iets met appelen en peren. Bij de overheid is de werknemer geen gelijke partij, hij of zij heeft amper iets te zeggen. Dat is misschien niet fijn maar bij de overheid krijg je dan ook weer zaken die je bij de privé niet krijgt, werkzekerheid bijvoorbeeld.
Dat werknemers wel iets te zeggen zouden hebben bij de privé is een illusie. Dat zijn enkelingen, hoger opgeleiden e.d. Niet voor niets dat vakbonden überhaupt konden ontstaan.

Ik vind dit allemaal maar een heel raar verhaal en helemaal niet gebalanceerd. Aanvechten zullen velen inderdaad niet doen, zoals Steven zegt, toch zou ik het waarderen als iemand dat doet. Als je naar een Crossrail overstapt, snap ik dat de NMBS graag daar een afkoopsom ziet, of dat je dat direct na je opleiding doet. Als je van sector veranderd of beroepsgroep zou het zeker niet zo extreem mogen zijn. En al helemaal niet met achteraf aangepaste voorwaarden. Ik snap de verontwaardiging heel goed.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jobstand 2016

Bericht door Steven »

Asterix schreef:Ongeacht welke naam je het kind geeft, in de context van 38 uren per week (zoals - denk ik - in de meeste privé-bedrijven de norm is) ben je bij het spoor met haar 36-urenweek dus veel thuis. En zelfs in die context van 36 uren staat daar een heel mooi loon tegenover, inclusief extra-legale voordelen en premies allerhande, niet in het minst voor een zogenaamd telegram om over te werken. Daarvan begint het bij een privé-werknemer (zoals ik was) te duizelen.
Kleine belangrijke nuance, we moeten maar 36u/week halen in een rooster van 40u/week. we krijgen compensatie in tijd en niet in geld. Dat weet iedereen. Maar dat er vele zijn die enorme achterstanden hebben opgelopen in het opnemen van die vrije dagen is minder gekend en soms goed verzwegen.
Wat baat het recht te hebben op vrije dagen ter compensatie van bepaalde werkuren als je amper of niet in staat bent deze op te nemen?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Jobstand 2016

Bericht door rdv »

kika schreef:
Asterix schreef:Je kan een privé-werkgever ook niet zomaar met de overheid vergelijken, iets met appelen en peren. Bij de overheid is de werknemer geen gelijke partij, hij of zij heeft amper iets te zeggen. Dat is misschien niet fijn maar bij de overheid krijg je dan ook weer zaken die je bij de privé niet krijgt, werkzekerheid bijvoorbeeld.
Dat werknemers wel iets te zeggen zouden hebben bij de privé is een illusie. Dat zijn enkelingen, hoger opgeleiden e.d. Niet voor niets dat vakbonden überhaupt konden ontstaan.

Ik vind dit allemaal maar een heel raar verhaal en helemaal niet gebalanceerd. Aanvechten zullen velen inderdaad niet doen, zoals Steven zegt, toch zou ik het waarderen als iemand dat doet. Als je naar een Crossrail overstapt, snap ik dat de NMBS graag daar een afkoopsom ziet, of dat je dat direct na je opleiding doet. Als je van sector veranderd of beroepsgroep zou het zeker niet zo extreem mogen zijn. En al helemaal niet met achteraf aangepaste voorwaarden. Ik snap de verontwaardiging heel goed.
Dé privé bestaat ook niet hé. In de chemie bvb wordt je goed betaald en krijg je redelijk veel verlof (o.m. door arbeidsduurvermindering), maar in veel andere bedrijven/bedrijfjes/sectoren (o.m. de socio-culturele sector, kmo's, ...) worden heel veel gratis overuren gepresteerd en daar staat niet altijd een goed loon of bedrijfswagen of veel vakantie tegenover. Of is er op papier veel vakantie of kunnen overuren worden gecompenseerd, maar is het praktisch of operationeel niet haalbaar en gaan die overuren/vakantie verloren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

kika schreef:Cruciaal is de verandering in voorwaarden nadat men al is aangeworven. Ik vind dat dat dan enkel zou mogen gelden voor nieuwe opleidingen (extra type, nieuwe route,..).
Opnieuw, dat is typisch overheid. Als men daarmee niet kan leven, moet men niet bij de overheid gaan werken. Als die overheid morgen eenzijdig de wetgeving betreffende het statuut aanpast, zal daar ook geen enkele ambtenaar iets over te zeggen hebben, al zeker niet als de vakbonden dat goedkeuren.
kika schreef:Dat werknemers wel iets te zeggen zouden hebben bij de privé is een illusie. Dat zijn enkelingen, hoger opgeleiden e.d. Niet voor niets dat vakbonden überhaupt konden ontstaan.
Een werknemer in de privé-sector wordt veel beter beschermd dan bij de overheid. In de privé zal een laagopgeleide werknemer misschien minder mondig zijn en minder sterk in zijn schoenen staan maar het eenzijdig veranderen van zo een essentiële arbeids- en loonvoorwaarden zouden nooit zomaar kunnen worden opgelegd. En als ze worden opgelegd, zou de werknemer ervoor kunnen kiezen er niet mee akkoord te gaan en te vertrekken met een opzegvergoeding van de werkgever.
kika schreef:Ik vind dit allemaal maar een heel raar verhaal en helemaal niet gebalanceerd. Aanvechten zullen velen inderdaad niet doen, zoals Steven zegt, toch zou ik het waarderen als iemand dat doet. Als je naar een Crossrail overstapt, snap ik dat de NMBS graag daar een afkoopsom ziet, of dat je dat direct na je opleiding doet. Als je van sector veranderd of beroepsgroep zou het zeker niet zo extreem mogen zijn. En al helemaal niet met achteraf aangepaste voorwaarden. Ik snap de verontwaardiging heel goed.
Ik snap de verontwaardiging ook heel goed maar ze lijkt te komen van mensen die de spelregels niet helemaal goed hebben begrepen. Wat niet wegneemt dat een rechtbank daadwerkelijk zou kunnen oordelen dat een opzegtermijn van een jaar overdreven is. Dat zie ik perfect gebeuren. Er is trouwens bij de overheid geen reglementering - bij mijn weten - die een verschil maakt in situatie waarbij een ambtenaar die vertrekt al dan niet opnieuw in dezelfde sector aan de slag gaat. Dat is eigenlijk ook het probleem van de werkgever niet, hij is gewoon zijn centen kwijt die hij had geïnvesteerd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Kleine belangrijke nuance, we moeten maar 36u/week halen in een rooster van 40u/week. we krijgen compensatie in tijd en niet in geld. Dat weet iedereen. Maar dat er vele zijn die enorme achterstanden hebben opgelopen in het opnemen van die vrije dagen is minder gekend en soms goed verzwegen.
Wat baat het recht te hebben op vrije dagen ter compensatie van bepaalde werkuren als je amper of niet in staat bent deze op te nemen?
Wanneer je bepaalde grenzen overschrijdt, krijg je een financiële vergoeding, het zogenaamde 'bijloon'. En men moet inzake die vrije dagen ook het volledige verhaal vertellen: er zijn er maar al te veel die met veel plezier die dagen opsparen om ofwel vroeger op pensioen te kunnen vertrekken ofwel om ze naderhand terug te verkopen aan de directie aan 150%. Althans bij Infrabel is dat zo.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jobstand 2016

Bericht door Steven »

Bij de NMBS weigert men die verkoop. Je moet er ook zot voor zijn want het grootste deel van dat geld gaat via de belastingen toch gewoon naar de fiscus.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Jobstand 2016

Bericht door dekooiker »

Nee, want doordat ze aan 150% uitbetaald worden heb je nog steeds een 100% over na aftrek van belastingen.
Er zijn zeker misbruiken maar ik kwam op 4 jaar aan meer dan 50 dagen tegoed en ik had nochtans graag deze allemaal opgenomen.
Personeelstekort zorgt ervoor dat deze uitbetaald konden worden én dat ze ook opgespaard konden worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jobstand 2016

Bericht door groentje »

Bij Infrabel zijn er regelmatig keren geweest dat er achterstallige dagen zijn uitbetaald, ja, aan 150%, doorgaans. Maar men probeert er tegenwoordig wel veel aan te doen om mensen die dagen te laten opnemen tijdens de loopbaan, en niet op een paar maand van het pensioen. Vroeger kon je misschien nog bijna een jaar op voorhand vertrekken, maar die tijd is zo langzamerhand ook bij ons voorbij, hoor.
Plaats reactie