Jobstand 2016

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Vroeger kon je misschien nog bijna een jaar op voorhand vertrekken, maar die tijd is zo langzamerhand ook bij ons voorbij, hoor.
Dat zal van dienst tot dienst afhangen want bij ons is dat niet het geval. En die mensen zitten nog wel in het kader dus zijn er geen bijkomende aanwervingen om hen te vervangen, waardoor het nog actieve deel van de groep extra dagen moet kloppen en zo wordt het nooit iets, natuurlijk.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jobstand 2016

Bericht door groentje »

Hier worden het aantal diensten daarvoor verminderd...
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Jobstand 2016

Bericht door Hobbes »

Asterix schreef:
kika schreef:Cruciaal is de verandering in voorwaarden nadat men al is aangeworven. Ik vind dat dat dan enkel zou mogen gelden voor nieuwe opleidingen (extra type, nieuwe route,..).
Opnieuw, dat is typisch overheid. Als men daarmee niet kan leven, moet men niet bij de overheid gaan werken. Als die overheid morgen eenzijdig de wetgeving betreffende het statuut aanpast, zal daar ook geen enkele ambtenaar iets over te zeggen hebben, al zeker niet als de vakbonden dat goedkeuren.
Ik kan het na dit topic enige tijd gevolgd hebben toch niet laten om nogmaals even te reageren. Van zo'n uitspraken zoals die hier boven krijg ik dus het heen en weer.

Men gaat voor de overheid werken met bepaalde voorwaarden (voor -en nadelen). Men wijzigt een aantal zaken ingrijpend, en dan krijg je dus als antwoord: Als je daar niet tegen kunt moet je maar niet voor de overheid gaan werken. Ja hallo, is dat het niveau van de discussie?

Ik heb zelf 16 jaar als statutair TB gewerkt bij de NMBS. Als men mij pakweg 5 jaar geleden had gezegd dat ik ooit ontslag zou nemen om in de privé te gaan werken dan had ik die persoon gek verklaard.
Een mens verandert nu eenmaal als hij ouder wordt, ik heb op een bepaald moment de heel moeilijke beslissing genomen om mijn ontslag te geven om in de privé te gaan werken, omdat ik mij niet meer goed voelde op de plaats waar ik werkte. (gelukkig lang voordat de pestmaatregels van kracht werden)

Als ik sommigen hier hoor, dan moet je de rest van je leven in het vakje blijven zitten waar je op een bepaald moment in terecht komt, en mag je nooit meer van gedacht, en van job/statuut veranderen.

Blijkbaar ben ik niet de enige die zich niet meer zo goed voelt bij de NMBS, als ik het allemaal zo wat volg. Als men dat jaar opzeg niet had ingevoerd was men nog veel meer volk kwijt geweest. Een normaal bedrijf zou zich dan gaan afvragen wat er scheelt, en misschien een aantal veranderingen doorvoeren om de boel wat te sussen. Bij de NMBS draait men de duimschroeven nog wat harder aan, en dan maar huilen dat ze geen kandidaten vinden voor de job...

En dan hoor ik dikwijls dat de mensen die voor de privé kiezen dat enkel doen voor het hoger loon, of de extralegale voordelen. In sommige gevallen zal dat inderdaad het geval zijn. In mijn geval (de mensen die mij kennen weten dat heel goed) had dat er geen hol mee te maken.
NMBS, zorg ervoor dat de mensen hun "werkvreugde" terugkrijgen, en dan moet er niemand meer overstappen naar de privé. Er lopen echt nog wel gemotiveerde mensen rond met passie voor hun job...
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: RE: Re: Jobstand 2016

Bericht door traxie »

Hobbes schreef:
Asterix schreef:
kika schreef:Cruciaal is de verandering in voorwaarden nadat men al is aangeworven. Ik vind dat dat dan enkel zou mogen gelden voor nieuwe opleidingen (extra type, nieuwe route,..).
Opnieuw, dat is typisch overheid. Als men daarmee niet kan leven, moet men niet bij de overheid gaan werken. Als die overheid morgen eenzijdig de wetgeving betreffende het statuut aanpast, zal daar ook geen enkele ambtenaar iets over te zeggen hebben, al zeker niet als de vakbonden dat goedkeuren.
Ik kan het na dit topic enige tijd gevolgd hebben toch niet laten om nogmaals even te reageren. Van zo'n uitspraken zoals die hier boven krijg ik dus het heen en weer.

Men gaat voor de overheid werken met bepaalde voorwaarden (voor -en nadelen). Men wijzigt een aantal zaken ingrijpend, en dan krijg je dus als antwoord: Als je daar niet tegen kunt moet je maar niet voor de overheid gaan werken. Ja hallo, is dat het niveau van de discussie?

Ik heb zelf 16 jaar als statutair TB gewerkt bij de NMBS. Als men mij pakweg 5 jaar geleden had gezegd dat ik ooit ontslag zou nemen om in de privé te gaan werken dan had ik die persoon gek verklaard.
Een mens verandert nu eenmaal als hij ouder wordt, ik heb op een bepaald moment de heel moeilijke beslissing genomen om mijn ontslag te geven om in de privé te gaan werken, omdat ik mij niet meer goed voelde op de plaats waar ik werkte. (gelukkig lang voordat de pestmaatregels van kracht werden)

Als ik sommigen hier hoor, dan moet je de rest van je leven in het vakje blijven zitten waar je op een bepaald moment in terecht komt, en mag je nooit meer van gedacht, en van job/statuut veranderen.

Blijkbaar ben ik niet de enige die zich niet meer zo goed voelt bij de NMBS, als ik het allemaal zo wat volg. Als men dat jaar opzeg niet had ingevoerd was men nog veel meer volk kwijt geweest. Een normaal bedrijf zou zich dan gaan afvragen wat er scheelt, en misschien een aantal veranderingen doorvoeren om de boel wat te sussen. Bij de NMBS draait men de duimschroeven nog wat harder aan, en dan maar huilen dat ze geen kandidaten vinden voor de job...

En dan hoor ik dikwijls dat de mensen die voor de privé kiezen dat enkel doen voor het hoger loon, of de extralegale voordelen. In sommige gevallen zal dat inderdaad het geval zijn. In mijn geval (de mensen die mij kennen weten dat heel goed) had dat er geen hol mee te maken.
NMBS, zorg ervoor dat de mensen hun "werkvreugde" terugkrijgen, en dan moet er niemand meer overstappen naar de privé. Er lopen echt nog wel gemotiveerde mensen rond met passie voor hun job...
:adore:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

Hobbes schreef:Als ik sommigen hier hoor, dan moet je de rest van je leven in het vakje blijven zitten waar je op een bepaald moment in terecht komt, en mag je nooit meer van gedacht, en van job/statuut veranderen.
Ik weet niet of het niveau van de discussie zoveel hoger zal eindigen als je je gesprekspartners woorden in de mond gaat leggen.

Ik heb nooit gezegd dat men levenslang in dezelfde functie of bij dezelfde werkgever dient te blijven. Maar het zal inderdaad langer duren dan in de privé, zoals het ook aan de kant van de werkgever langer zal duren om de wegen te doen scheiden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Jobstand 2016

Bericht door kika »

Asterix schreef:Ik snap de verontwaardiging ook heel goed maar ze lijkt te komen van mensen die de spelregels niet helemaal goed hebben begrepen. Wat niet wegneemt dat een rechtbank daadwerkelijk zou kunnen oordelen dat een opzegtermijn van een jaar overdreven is. Dat zie ik perfect gebeuren. Er is trouwens bij de overheid geen reglementering - bij mijn weten - die een verschil maakt in situatie waarbij een ambtenaar die vertrekt al dan niet opnieuw in dezelfde sector aan de slag gaat. Dat is eigenlijk ook het probleem van de werkgever niet, hij is gewoon zijn centen kwijt die hij had geïnvesteerd.
Volgens mij interpreteren wij 'de spelregels' zo ontzettend verschillend, dat ik niet anders kan dan achter mijn oren krabben. Ik zie het ook niet als typisch overheid, ook bij multinationals heb je een significante hoeveelheid heel boze medewerkers nodig om een maatregel of verandering niet te laten doorgaan, of bij een KMO moet je je heel heel boos maken. RDV merkte daarbij (terecht) op dat er natuurlijk niet 1 privé is.

M.b.t. vertrek en binnen dezelfde sector/baan verderwerken: daar heb je wel een punt in deze. De concurrentie is beperkt tot werknemers vinden/opleiden, niet in het eigenlijke veld.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Jobstand 2016

Bericht door trainlovertje »

Vandaag voor het eerst op de trein gehoord dat de treinbegeleider reclame was aan het maken voor zijn vak. De boodschap klonk ongeveer als volgt: "Even uw aandacht voor deze bijzondere opmerking: NMBS zoekt nog Nederlandstalige treinbegeleiders en treinbestuurders. Als u beschikt over een diploma secundair onderwijs en interesse heeft, aarzel dan niet en ga naar www.despoorwegenwervenaan.be voor meer informatie. Bedankt voor uw aandacht."
Simba1

Re: Jobstand 2016

Bericht door Simba1 »

Er volgde algemeen hoongelach op de oproep!
Ik ben toch niet gek! Riep een treinreiziger de treinbegeleider toe!
De treinbestuurder die weer eens zijn vrije dag moest opofferen om een dienst te verzekeren wegens personeelsgebrek zuchtte.
De treinbegeleider stak zich de rest van de rit weg!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

Verkeersleider bij Infrabel wordt nu binnen de spoorwegen ook beschouwd als een knelpuntberoep. Er verslikten zich bij de bekendmaking enkelen in de koffie, wetende dat men zich vaak steendood verveelt wegens gebrek aan werk.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Jobstand 2016

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef:Verkeersleider bij Infrabel wordt nu binnen de spoorwegen ook beschouwd als een knelpuntberoep. Er verslikten zich bij de bekendmaking enkelen in de koffie, wetende dat men zich vaak steendood verveelt wegens gebrek aan werk.
Maar ik vraag me dan af, als de verkeersleiders zich vervelen. Waarom nemen ze de ARS dan niet over en doen ze het zelf ? Dat blijft in vele gevallen beter en ook aangenamer voor treinbestuurders. (minder onnodig 2G etc.)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Jobstand 2016

Bericht door dekooiker »

De hoeveelheid werk heeft niets met het kader te maken.
Het kader moet volraken om iedereen zijn rusten, verlof e.d. te kunnen geven.
Dan kan het een probleem worden, zie ook naar de vrij strenge selectie en dan nog eens examens rijk in tal...
Het is zo een van die beroepen als bij de brandweer: gebeurt er niks, dan is er niks te doen.
Dan zijn ze met teveel en gebeurt er iets, dan zijn ze meestal met te weinig.
Ik mag zeggen dat ik me destijds als regelaar Antwerpen-C zelden verveeld heb of met de duimen moest draaien, idem voor Berchem...het hangt ook af van de post die je doet.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef:Maar ik vraag me dan af, als de verkeersleiders zich vervelen. Waarom nemen ze de ARS dan niet over en doen ze het zelf ? Dat blijft in vele gevallen beter en ook aangenamer voor treinbestuurders. (minder onnodig 2G etc.)
Zonder iedereen over dezelfde kam te willen scheren, is het vaak een kwestie van gemakzucht. Zeker niet een teveel aan werk.
dekooiker schreef:De hoeveelheid werk heeft niets met het kader te maken.
Het kader moet volraken om iedereen zijn rusten, verlof e.d. te kunnen geven.
Het is inderdaad de vraag in hoeverre het kader realistisch is. Maar het is taboe om daarover te spreken. Net zoals het nog lang taboe zal zijn om mensen te laten kiezen om hen meer uren per week te laten werken en daar dan ook meer wedde en hogere premies voor te ontvangen.
dekooiker schreef:Het is zo een van die beroepen als bij de brandweer: gebeurt er niks, dan is er niks te doen.
Dan zijn ze met teveel en gebeurt er iets, dan zijn ze meestal met te weinig.
Dat klopt maar die vergelijking gaat ook maar gedeeltelijk op. Bij de brandweer oefent men op rustige ogenblikken (dan denk ik bij ons aan een lesgever met simulator naast de seinzaal) of legt men terreinbezoeken af. Het is natuurlijk gemakkelijker om mensen daarin niet te begeleiden maar dan wel te komen jammeren dat er tv wordt gekeken of spelletjes op de smartphone worden gespeeld.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jobstand 2016

Bericht door groentje »

Op TC wordt dat kader anders toch ingeperkt, en ik veronderstel dat dat ook geldt in de seinposten... Vanaf oktober worden er 4 tafels afgeschaft in het weekend...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Op TC wordt dat kader anders toch ingeperkt, en ik veronderstel dat dat ook geldt in de seinposten... Vanaf oktober worden er 4 tafels afgeschaft in het weekend...
Heeft dat iets te maken met het afschaffen van TC in de toekomst? Of hoe zit het met dat project?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Jobstand 2016

Bericht door groentje »

In het kader van de besparingsopdracht door de regering, stond er. TC zal sowieso nog wel een 5-tal jaar bestaan, schat ik, nu al beginnen inkrimpen zou me wat voorbarig lijken.
Plaats reactie