Ontslag-Ziekte

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
NoaA

Ontslag-Ziekte

Bericht door NoaA »

Ik ben sinds 2012 commercieel bediende ( statutair ) en wil graag in de privé gaan werken. Heb gevraagd voor verlof zonder wedde maar word hoogstwaarschijnlijk geweigerd, dus moet ik mijn ontslag dan gaan geven. Ik vraag me echter af wat er gebeurt indien iemand ziek word tijdens zijn opzeg ( ik geloof dat die 1maand duurt startend vanaf de maand volgend op de datum die op aangetekend schrijven staat vermeld) ? Iemand hier ervaring mee ? Alvast bedankt !!
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door Robin »

waarom zou je verlof zonder wedde willen nemen als je toch elders wilt gaan werken?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door groentje »

Het blijft een stap in het donker, hé, zie dat het niet goed uitdraait, dan is het niet slecht om na een jaar terug te kunnen keren. Maar ik zou je niet kunnen helpen, ik ken slechts een iemand die een jaar verlof zonder wedde nam om te reizen. Ik dacht dat men je dat niet zomaar kon weigeren, maar het neemt geloof ik ook niet weg dat je nog je opzeg moet doen.
Ziekte tijdens je opzeg? Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat ze je nog iets harder opvolgen, om te kijken of je wel werkelijk ziek bent, en ondertussen niet al aan de slag bent bij je nieuwe werkgever, of zo. Maar uiteraard geldt dezelfde bescherming als tijdens de rest van je loopbaan, voor de rest, iedereen kan immers ziek worden...
NoaA

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door NoaA »

Robin schreef:waarom zou je verlof zonder wedde willen nemen als je toch elders wilt gaan werken?
Omdat ik inderdaad nog wil afwachten of die job in de privé wel meevalt... Las op intraweb dat je verlof zonder wedde. Voor privé aangelegenheden kan nemen ; daar geven ze zelfs mijn situatie als voorbeeld. Maar blijf alleen twijfelen hoe het zit met die ziekte tijdens opzeg, in de privé word je opzegperiode dan niet verlengd, maar bij ons zijn alle regeltjes natuurlijk anders ;)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door overweg13 »

Ziek worden tijdens je opzeg betekent dat de opzegperiode verlengd wordt met de ziekteperiode. Althans in de privésector.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door dentheo »

Anderzijds mag je in de privé ook dikwijls vroeger weg. Je loopt toch maar in de weg.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door overweg13 »

Dat pleit dan voor mijn vrouw: die heeft een week extra gedaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door dentheo »

Dat bedoel ik soepelheid kan van beide kanten komen... bij NMBS misschien iets moeilijker
Theo
Groeten vanop de Heide
NoaA

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door NoaA »

Als je zelf je ontslag geeft word je opzegtermijn niet verlengd indien je ziek word, enkel indien je werkgever je ontslaat, tenminste in de privésector toch... Niemand (hr /vakbond) kan me met zekerheid zeggen of dit binnen de nmbs ook zo is, typisch spoorwegen waarschijnlijk ? Normaal gezien start je opzeg (1maand) tijdens de kalendermaand volgend op de maand waarin je je ontslag gegeven hebt, maar volgens de vakbond gaat die pas in als Hr de ontslagbrief ontvangt, dus hier weeral niet duidelijk, volgens mij geld de poststempel toch, anders zou het ontslag met een maand uitgesteld kunnen worden ?!
Alvast bedankt voor jullie reacties !
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door Asterix »

Ik zie niet goed in waarom de regels van de privé hier niet van toepassing zouden zijn?

Wat betreft het ontvangen van de ontslagbrief: ofwel de derde werkdag na aangetekende verzending, dan wel meteen bij het aftekenen wanneer je een kopie aan je werkgever bezorgt dan wel een deurwaarder een exploot laat afleveren.
NoaA

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door NoaA »

Kleine update: verlof zonder wedde geweigerd, dus dan maar ontslag aangeboden, 1 kalendermaand (oktober dus). Heb nog een 20tal kd's die ik zou moeten opnemen of uitbetaald moeten worden, worden beide geweigerd. Kan het dan dat je gewoon je kd's kwijt bent als je ontslag neemt op reguliere wijze, cx en rx wist ik wel, maar dit kan volgens mij niet ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door Steven »

Zover ik weet kan je inderdaad uw kd's verliezen bij ontslag van uw kant. Hangt ook wat af over hoeveel jij nu spreekt?
TVDM

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door TVDM »

Ik werk als gedetacheerde TB bij B-log en heb mijne buik meer dan vol van die kindertuin. Nu hebben ze 28!!! Nieuwe managers aangeworven, om de boel recht te trekken maar om voor ons marktcomforme vergoedingen te betalen is geen geld. Ik wil daar dus weg!! Nu is de vraag naar wie stuur ik mijne brief en wat zijn de gevolgen dan voor mij? Hang ik vast aan dat jaar opzeg? Moet ik die sukkels terug betalen? Indien ja dan neem ik al mijn achterstallige KD's en verlof dagen op, dan ben in al 8 maanden thuis en dan hang ik de ezel uit.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door traxie »

Je kan denk ik wel via hr-rail een overplaatsing vragen. De vraag is of je meer tevreden zal zijn bij een ander bedrijf van de nationale spoorwegen. Elk bedrijf bepaald natuurlijk zijn eigen strategie of je er als werknemer nu mee eens bent of niet.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Ontslag-Ziekte

Bericht door Bordensteker »

TVDM schreef:Ik werk als gedetacheerde TB bij B-log en heb mijne buik meer dan vol van die kindertuin. Nu hebben ze 28!!! Nieuwe managers aangeworven, om de boel recht te trekken maar om voor ons marktcomforme vergoedingen te betalen is geen geld. Ik wil daar dus weg!! Nu is de vraag naar wie stuur ik mijne brief en wat zijn de gevolgen dan voor mij? Hang ik vast aan dat jaar opzeg? Moet ik die sukkels terug betalen? Indien ja dan neem ik al mijn achterstallige KD's en verlof dagen op, dan ben in al 8 maanden thuis en dan hang ik de ezel uit.
Beste, welkom op het forum.
Ik vind uw openingszin lichtelijk verwarrend. Zou u nader willen verduidelijken of uw grieven betrekking hebben op (1) B-log (B Logistics), of (2) NMBS Technics, of (3) de specifieke situatie waarin u als TB in loondienst van NMBS Technics (eigenlijk dus HR-Rail) wegens de overdracht van het goederenvervoer gedetacheerd bent bij B Logistics en daarmee in feite onder de dagdagelijkse aansturing van die private operator bent komen te werken?
Het een is het andere niet.
Plaats reactie