1ste technicus seingeving

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
pieterd

1ste technicus seingeving

Bericht door pieterd »

Hallo,

Kan er mijn iemand zeggen wat deze functie inhoudt. Ik lees ook dat er s'nachts en in t weekend gewerkt wordt. Hoeveel keer gebeurt dit of is dit onregelmatig.

Alvast bedankt
Pieter
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door b-loc »

Seingeving of seininrichting?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door dekooiker »

Moet seininrichting zijn.
Helaas is ook dit tegenwoordig een contractuele betrekking...

De TELM SI moeten er kort gezegd voor zorgen dat de seininstallaties onderhouden worden (lampen vervangen, kabels nakijken, onderhoud overwegen en dergelijke) en komen zo nodig tussen bij storingen.
Storingen wachten niet totdat de dagploeg het werk aanvat dus u kan mogelijk buiten de diensturen opgeroepen worden.
Daarvoor krijgt u boven de gepresteerde uren een premie.

Meestal wordt er overdag gewerkt en dat van maandag tot vrijdag.
Bij sommige onderhoudswerken gebeurt het dat er op zaterdag en zondag gewerkt wordt of 's nachts (maar dat laatste is voor de meesten uitzonderlijk).
Een frequentie is er niet op te plakken maar mijn ervaring is dat werken buiten de gewone daguren zeer uitzonderlijk is; ik begrijp niet waarom de vacature gewag maakt van een regelmatig gebeuren tenzij er iets moest veranderen hetwelk overigens alleen maar meer geld zou kosten.
De trein.
Alleen voor durvers.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: 1ste technicus seininrichting

Bericht door b-loc »

Eerst en vooral begin je met een opleiding, hierbij krijg je alle belangrijke delen van de seininrichting te zien.
Seininrichtingsplannen, veiligheid, all-Relais, wissels, overwegen, treindetectie, terugstromen, aardingen, elektronisch bediende blokpost
Na elke fase krijg je een examen. De fases die over veiligheid gaan zijn summatief, hierbij krijg je 1 herkansing.
Wanneer alle fases positief zijn afgerond krijg je een regularisatie.
De dagen dat je niet naar de opleiding moet, werk je mee met de ploeg.
Meestal overdag van maandag tot vrijdag. Sommige taken kunnen enkel 's nachts of in het weekend worden uitgevoerd.
Maar het grootste deel van de tijd zal je overdag werken.
Na je regularisatie kun je kiezen om in een snelle interventiedienst te komen.
Hierbij ben je 1 week om de 5-8 weken 24/24 bereikbaar voor storingen.
Je belangrijkste functie's zijn:
-preventief onderhoud en storingen aan de seininstallatie's: wissels, overwegen, seinen, relaiszalen, computerzaal, treindetectie,...
-bij spoorvernieuwingen sta jij in voor de afkoppeling, hermontering en goede werking van je seininstallatie. Dit gebeurt meestal 's nachts en in het weekend. Net zoals het onderhoud van wissels die je niet zomaar overdag buiten dienst kunt krijgen.
Laatst gewijzigd door b-loc op 30 jan 2017, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
pieterd

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door pieterd »

bedankt voor de informatie, lijkt met interessante functie
PeterD

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door PeterD »

Hey iedereen!

Ik had eigenlijk dezelfde vraag. Ik heb ook heel veel interesse in de job maar vroeg me ook af hoeveel je in het weekend en/of s’nachts moet werken? Aangezien in de vacature staat dat dit regelmatig gebeurd.
Ook vroeg ik me af aan welk loon ik me mag verwachten? Ik ben zelf 29 jaar en 8 jaar werkzaam in de meet en regel branche. Hoeveel dagen verlof ik zal hebben? En wat nu eigenlijk het verschil is tussen een statutair en contractueel contract?

Alvast bedankt!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

1ste technicus seingeving

Bericht door dekooiker »

Aantal dagen verlof: 24.

Contractueel: u tekent een contract met daarin een aantal bepalingen zoals aantal dagen tewerkstelling per maand enzoverder.
Het loon is ofwel via CAO vastgelegd of u onderhandelt hierover.
Het aantal verlofdagen wordt berekend aan de hand van de gewerkte dagen in het voorgaande kalenderjaar met verrekeningen van bepaalde afwijkingen zoals jongerenvakantie.

Statutair: er is geen contract en u bent tewerkgesteld volgens de regels van het statuut.
De meest in het oog springende regel is dat u niet zomaar ontslagen kan worden als er even minder of zelfs geen werk is; de werkgever moet u een passende invulling bieden.
U draagt bij de spoorgroep extra bij voor het verplichte ziekenfonds (reken op 200 euro per jaar, meer dan dubbel zoveel als een privaat ziekenfonds) en betaalt ook een deel pensioenbijdrage, men nemen minimum zo'n 150 euro per maand.
U geniet 24 dagen verlof per jaar (vanaf 45 jaar krijgt u er 25).
De trein.
Alleen voor durvers.
PeterD

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door PeterD »

Bedankt voor je antwoord dekooiker!

Bovenop die 24 dagen komen er dan als ik het goed begrijp 13 compensatie dagen en 13 krediet dagen?

Dus een contractueel contract heeft zijn voor en nadelen? een voordeel lijkt me dan dat je over het loon kunt onderhandelen. Kun je later ook nog statutair worden?

Het lijkt me ook alsof de selectieproeven voor een contractuele betrekking korter zijn. In de vacature staat dat je enkel een gesprek hebt me een jury en adhv de uitkomt direct op medische keuring mag gaan.

Alvast bedankt voor je antwoord!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

1ste technicus seingeving

Bericht door dekooiker »

Wat de vrije dagen betreft bent u helemaal mee.
Let op, die KD krijg je alleen maar omdat er per week 40 uur gewerkt wordt.
Het is niet zo dat die zomaar cadeau gegeven worden, al willen sommigen de massa dat laten geloven.

Statutair of contractueel, het heeft allemaal zijn voordelen en nadelen.
Contractueel kan je voor dezelfde functie een hoger loon krijgen of minder moeten afdragen (denk aan de pensioenbijdrages en bijdrage voor het ziekenfonds) waardoor het op korte termijn zeker interessanter kan zijn.

Het voordeel aan statutaire betrekkingen is de vastheid van de betrekking (geen ontslag omwille van economische reden) en later een hoger pensioen.
Er zijn nog andere afwegingen te maken in deze zaken maar toen ik begon ging ik voor de interesse in het werk en de rest neem ik er alsnog bij.

Je kan als contractueel beginnen en gesloten proeven afwachten om statutair te worden of ook nog, solliciteren voor een statutaire betrekking.

Ik kan het niet beter zeggen dan Asterix (van het forum welteverstaan):
Het is typisch dat bij een economische heropleving de privé interessanter wordt en men als spoorwegman het statuut als een blok aan het been gaat beschouwen. Eenmaal de cyclus terugkeert naar een economisch minder goede periode, worden het statuut en de bijhorende jobzekerheid opeens wél weer aantrekkelijk.
De trein.
Alleen voor durvers.
PeterD

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door PeterD »

Over de kredietdagen begrijp ik.Momenteel werk ik 38u dus die 2u meer zijn geen probleem voor mij.

Momenteel is een contractuele betrekking beter voor mij denk ik dan maar later zien we dan wel.

Ik heb net gesolliciteerd voor de vacature in Gent dus hopelijk krijg ik binnekort positief bericht dat ik op gesprek mag komen. Vind het wel raar dat ze antwoord geven via briefwisseling en niet via mail of telefoon.

Bedankt voor alle info dekooiker!
Had nog een laatste vraag : Hoeveel moet je nu eigenlijk in het weekend en/of s'nachts werken of is het ongeveer zoals hierboven werd vermeld?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door Asterix »

PeterD schreef: 17 jan 2018, 12:46Dus een contractueel contract heeft zijn voor en nadelen? een voordeel lijkt me dan dat je over het loon kunt onderhandelen.
Ik zou daar niet te veel van verwachten. Ik vermoed dat men nogal geënt is op een welbepaald bedrag zonder dat daar veel van kan worden afgeweken of dat men dit principieel niet wenst te doen. Als relatief jonge werknemer die technisch geschoold is mag een contractuele betrekking je zeker niet afschrikken. Mocht je elders alsnog beter vinden, ben je snel weg. Daarenboven kan de werkgever niet zomaar doen met jou wat hij wil (bijvoorbeeld overplaatsen).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door Shrek »

PeterD schreef: 17 jan 2018, 12:46 Bedankt voor je antwoord dekooiker!

Bovenop die 24 dagen komen er dan als ik het goed begrijp 13 compensatie dagen en 13 krediet dagen?

Dus een contractueel contract heeft zijn voor en nadelen? een voordeel lijkt me dan dat je over het loon kunt onderhandelen. Kun je later ook nog statutair worden?

Het lijkt me ook alsof de selectieproeven voor een contractuele betrekking korter zijn. In de vacature staat dat je enkel een gesprek hebt me een jury en adhv de uitkomt direct op medische keuring mag gaan.

Alvast bedankt voor je antwoord!
Statutair of contractueel, kan je dat überhaupt nog wel kiezen? Volgens mij worden er bij Infrabel al een tijdje geen statutairen meer aangeworven.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door Asterix »

Tot voor kort nog wél verkeersleiders. Ik weet echter niet hoe het nu precies zit.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door dekooiker »

Kijk op despoorwegenwervenaan.be en er blijken dan nog wel degelijk een aantal statutaire aanbiedingen te zijn, meestal voor technische profielen.

Wat weekendwerk betreft lijkt het me goed mee te vallen.
De meeste weekends zie ik geen technisch personeel behalve bij storingen.
Het is enkel operationeel personeel dat dan aan het werk is.
De trein.
Alleen voor durvers.
PeterD

Re: 1ste technicus seingeving

Bericht door PeterD »

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal!

Ik ben er veel wijzer uit geworden. Ik heb er zeker geen probleem mee om contractueel te beginnen. Ik heb tot nu toe in de privé sector geen ander contract gekend. Het is nu afwachten voor mij of ik op gesprek mag komen, volgens de mail zou ik binnen de 6 weken antwoord moeten krijgen maar hopelijk zijn ze toch iets sneller dan dat :)
Plaats reactie