statutair ?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
treinstein

statutair ?

Bericht door treinstein »

Hoi !

Ik ben onlangs aangeworven als assistent werfleider spoorwerken bij Infrabel en begin er binnenkort aan.
Nu was ik uit verveling wat aan het rondsurfen op de jobaanbiedingen van Infrabel/NMBS , en het viel mij op dat 90% van de jobs niet statutair zijn geworden. Enkele maanden terug was dit nog niet zo.
Zelf ben ik nog als statutair aangeworven, maar diezelfde functie is dat nu niet meer.. :shock:
Wat zou de reden zijn van deze verandering? Eenvoudigere/snellere aanwervingen om het personeelstekort dicht te rijden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: statutair ?

Bericht door Shrek »

De evolutie naar het uitdoven van het statuut is al lang bezig. Voor nieuwe rang 3 is dat al langer, nu is het ook voor al de anderen.
treinstein

Re: statutair ?

Bericht door treinstein »

Shrek schreef:De evolutie naar het uitdoven van het statuut is al lang bezig. Voor nieuwe rang 3 is dat al langer, nu is het ook voor al de anderen.
Wie heeft daar baat bij? Bedrijf of werknemer? :roll:
Worden lonen dan "onderhandelbaar" als niet-statutair?
Nog andere grote verschillen?

ik snap er allemaal niet teveel van.. :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: statutair ?

Bericht door Steven »

Het statuut heeft zijn voordelen en nadelen. Je weet perfect waar en hoe je loon zal stijgen maar je zal nooit persoonlijk kunnen onderhandelen voor een beter loonpakket zoals dat in de privé ook kan. Het is zelfs zo dat men bepaalde beroepen niet beter of anders kan belonen zonder dit voor iedereen toe te passen, het statuut en zijn bijhorend rangen met elk zijn eigen loonschaal staan dit in de weg. Het kan nu eenmaal niet dat iemand met een langere rang een hoger loon heeft dan iemand van een hogere rang. Voordelen zijn dat de meeste zaken die afgedwongen zijn op exact dezelfde wijze voor al het personeel van toepassing zijn. De vastheid van betrekking is hier de meest bekende van.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: statutair ?

Bericht door HLE18 »

treinstein schreef: Worden lonen dan "onderhandelbaar" als niet-statutair?
Ja dat is zo maar wil natuurlijk niet zeggen dat ze je gaan betalen wat je wil ook al is dat niet abnormaal hoog wat je vraagt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: statutair ?

Bericht door dekooiker »

Gevolg van de hetze tegen ambtenaren vanwege de media en (liberale) politici.
Statutairen kunnen zogezegd niet gemakkelijk ontslagen worden.
Dat is onzin; twee negatieve beoordelingen volstaan om tot ontslag over te gaan en uiteraard is ook daar zoals overal mogelijk om in beroep te gaan tegen deze beslissing.
Een statutair betaalt elke maand een aanzienlijk bedrag (ongeveer één tiende) van zijn wedde extra voor zijn pensioen en krijgt, eens op pensioen, een hoger bedrag dan wie dat in de privé niet deed.
Logisch maar meestal wordt alleen verteld dat een ambtenaar meer pensioen krijgt.

Grote keerzijde is dat de doorstroming naar hogere functies van beneden uit wordt gestopt.
Iemand die vroeger inspecteur was, had er al een heel parcours opzitten, bijvoorbeeld wisselwachter-seingever A-onderstationschef 1e klasse-adjunct-stationschef-eerste adjunct-stationschef-inspecteur.
Daar gaan jaren over en die man of vrouw maak je niets wijs.
De trein.
Alleen voor durvers.
poxer

Re: statutair ?

Bericht door poxer »

Valt mij ook op vooral vacatures bij Infrastructuur zijn contractueel, vacatures bij personenvervoer zijn nog merendeels statutair.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: statutair ?

Bericht door dentheo »

Best eigenaardig want Infrabel is de monopolist en NMBS zou "ooit, in de verre toekomst" concurrentie kunnen krijgen.
Of misschien wil men die evolutie afremmen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: statutair ?

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Best eigenaardig want Infrabel is de monopolist en NMBS zou "ooit, in de verre toekomst" concurrentie kunnen krijgen.
Of misschien wil men die evolutie afremmen ?
Het al dan niet hebben van een monopolie hoeft een modern HR-beleid niet noodzakelijk in de weg te staan...
poxer

Re: statutair ?

Bericht door poxer »

Ik denk dat er bij infrastructuur in de toekomst veel zal uitgegeven worden aan de privé, nog veel meer dan nu (denk ik).

Zoals bij wegen en verkeer bij de Vlaamse overheid, bijna alles word uitbesteed aan de privé maar het departement blijft bestaan met enkele politieke zitjes en een paar kleine regionale afdelingen die enkel nog uitvoerende werken controleert en opvolgt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: statutair ?

Bericht door Shrek »

poxer schreef:Ik denk dat er bij infrastructuur in de toekomst veel zal uitgegeven worden aan de privé, nog veel meer dan nu (denk ik).

Zoals bij wegen en verkeer bij de Vlaamse overheid, bijna alles word uitbesteed aan de privé maar het departement blijft bestaan met enkele politieke zitjes en een paar kleine regionale afdelingen die enkel nog uitvoerende werken controleert en opvolgt.
Dat denk ik niet meteen hoor. Dat is het ProRail scenario en geloof mij: bij Infrabel lopen ze niet zo hoog op met ProRail en hun werkwijze :wink:
Zeker zaken als onderhoud zullen nog lang bij Infrabel blijven. Het is niet voor niets dat er miljoenen geïnvesteerd worden om het onderhoud efficiënter en gerichter te maken. Dat soort investeringen doe je niet als er een verborgen agenda is om dat allemaal uit te besteden.
Trouwens: waarom zou je dat doen? Er zijn geen voorbeelden waar dat beter/goedkoper is dan het werk zelf doen.
Plaats reactie