Rollenspel treinbegeleider

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Saarh

Rollenspel treinbegeleider

Bericht door Saarh »

Welke zaken kan ik verwachten tijdens het rollenspel bij de mondelinge proef van treinbegeleider?

Hoe reageer je best op volgende situaties:
- Klant wil zijn vervoersbewijs niet tonen
Moet je dan overgaan naar een vaststelling van onregelmatigheid. Maar wat als hij dan weigert om zijn/haar identiteitskaart te tonen?
- Klant heeft geen vervoersbewijs omdat hij geen geld heeft/financiële problemen/vluchteling.
- Klant is verbaal agressief en wilt zijn vervoersbewijs niet tonen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Rollenspel treinbegeleider

Bericht door kika »

Wat ik als reiziger meestal zie is: 2,3x herhalen, proberen te de-escaleren, daarna duidelijk maken dat dat als de beste persoon -voor wie je alle begrip hebt- niet wilt meewerken dat je collega's moet optrommelen die in het volgende station zullen klaarstaan. Vergeet vooral ook je eigen veiligheid niet.
Sver1

Re: Rollenspel treinbegeleider

Bericht door Sver1 »

Bij mij was er één rollenspeloefening en een paar casussen die behandelt werden:

Rollenspel:
- Reiziger weigert ticket te tonen door vertraging en zegt dat ze het pas binnen 10 minuten wil tonen.
=> Hier heb ik volgehouden dat ze het moest tonen en uiteindelijk gewaarschuwd dat 'k securail er zou bij halen. Achteraf is er mij vertelt dat dat misschien te streng was en ik later had moeten terugkeren zodat de reiziger niet afhaakt van openbaar vervoer.

Casus:
- Oude man heeft een abonnement dat geldig is vanaf 10h maar wil op de trein om 09h55. Trein rijdt maar om het uur.
=> Ik heb voorgesteld om een ticket te verkopen tot aan het volgend station. Geen opmerkingen over gehad.

- Trein waar je niet zomaar van een stel naar een ander kan. Jeugdbeweging stapt op in een stel, groep bejaarden in ander. Welke wagon stap je op en waarom?
=> Ik heb voor de bejaarden gekozen zodat 'k kon helpen als er iets gebeurd. Denk wel niet dat er hier een juist antwoord is, meer een gevoelsvraag.

- Studente vult go pass in als je binnen komt.
=> Beboeten. Geen opmerking over gehad.

- Groep spaanse studenten vult go pass niet in en beweert er niets van te kennen.
=> Die heb ik ook beboet om mogelijk misbruik te voorkomen, stomweg omdat ik dacht dat de jury dat had willen horen. De opmerking was dat ik zo mogelijk reizigers wegjaag die wel goeie bedoelingen hebben.

Al bij al was ik er door dankzij goeie motivatie en omdat ik geïnformeerd was, maar mijn rollenspel liet wat te wensen over omdat ze me te streng en commercieel ingesteld vonden. Ga zeker ook niet de te zachte toer op want dat hebben ze ook niet graag.

En vooral wees consequent en denk bij alles in de eerste plaats aan de veiligheid.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Rollenspel treinbegeleider

Bericht door Portbou »

Bedankt voor het plaatsen van die casussen/casi (?). Vind het interessant om lezen welke situaties zoal nagebootst worden tijdens de opleiding...

Wat ik me wel afvraag : geen enkele casus waarbij klant dreigt met fysiek geweld ?
Sver1

Re: Rollenspel treinbegeleider

Bericht door Sver1 »

Niet bij mij maar dat is natuurlijk geen garantie dat ze er gene zouden durven vragen :wink:
Blue Bird

Re: Rollenspel treinbegeleider

Bericht door Blue Bird »

Als ik dit zo lees, ben ik toch maar blij dat ik treinbestuurder ben en geen contact moet hebben met de reizigers. Ik zou nooit weten hoe te reageren in zo'n gevallen. :?
Rangeerspoor

Re: Rollenspel treinbegeleider

Bericht door Rangeerspoor »

Tja, wat is inderdaad het rollenspel bij dreiging van fysiek geweld? Dat vraag ik me ook al een tijdje af.

Ik herinner me nog levendig één bepaald geval van agressie tegen een vrouwelijke TB. Toen ik merkte dat de slagen nu snel zouden worden uitgedeeld, zette ik me recht in de trein waarop de agressieveling het zag en weg liep in de trein (was een erg lange trein vanuit Arlon-Brussel). Eén iemand die recht stond om in te grijpen was genoeg om de situatie te ontladen.

Wat me opviel: geen kat stond recht, alle reizigers op de volle trein deden toch wel toevallig of ze héél geconcentreerd op hun smartphone bezig waren of keken héél strak naar het raam. Er was gewoon niemand die iets ondernam.

Ik zei aan de TB om Securail te bellen maar, zichtbaar nog van streek, zei ze dat ze geen vertraging wou door zo'n interventie omdat anders alle reizigers gestraft werden.

Nochtans was ze het geduld zelve, de 'dader' was een dronken agressieveling die alle conversatie weigerde en uiteindelijk gewelddadig dreigde te worden. Hoe wordt zoiets besproken op de opleiding?
Plaats reactie