Pagina 1 van 1

4/5 als treinbestuurder

Geplaatst: 14 apr 2017, 10:25
door Bart88
Hallo,
Ik heb een vraag mbt 4/5 werken als treinbestuurder. Heb je recht om vanaf een bepaalde leeftijd (+50 jaar) vrijwillig in een 4/5e stelsel te gaan werken of kan dit telkens geweigerd worden wegens 'te weinig treinbestuurders beschikbaar'? Of vanaf welke leeftijd kan je dit aanvragen en kan dit niet geweigerd worden?

Re: 4/5 als treinbestuurder

Geplaatst: 14 apr 2017, 15:07
door Meesterpeter
Als je met 4/5 werken bedoelt wat in Nederland "part-time" heet, dan zou dit een prima vraag zijn aan je leidinggevende, de personeelsadministratie of desnoods de vakbond.
In Nederland werken vele machinisten in 4/5 of nog mooier 3,5 /5 of 3/5.
Dat is zeker niet aan een bepaalde leeftijd verbonden, daar zijn de ouderenregelingen speciaal voor.

Werk zelf al zeker 17 jaren part-time 4/5, immers treinen rijden is best leuk, maar vrije tijd nog leuker :D

Re: 4/5 als treinbestuurder

Geplaatst: 14 apr 2017, 15:13
door Steven
In Belgiƫ is bij de NMBS de regelgeving wat complexer, je kan namelijk tijdelijk 4/5 werken als je bijvoorbeeld net een kindje hebt en zodoende je ouderschapsverlof opnemen. Je kan 4/5 werken op weg naar je pensioen en dan is ook ineens die datum gekend, je kan ook gewoon 4/5 werken maar ook dat zou volgens ik begrepen hebben een bepaalde looptijd hebben en terug opnieuw moeten aangevraagd worden na die tijd.

Re: 4/5 als treinbestuurder

Geplaatst: 14 apr 2017, 18:10
door dekooiker
U kan 4/5 werken.
Daartoe dient een P448 ingevuld te worden.
Je kan deeltijds werken omdat uw beroep voor de NMBS-groep onder zware beroepen valt; daartoe dient u wel een aantal jaar in een zwaar beroep gewerkt te hebben.
Er is geen leeftijdsvoorwaarde gesteld.
Informeer u rechtstreeks bij HR-Rail: daar zitten de mensen die het moeten weten.

Re: 4/5 als treinbestuurder

Geplaatst: 17 apr 2017, 11:19
door Meesterpeter
Steven schreef:....... je kan ook gewoon 4/5 werken maar ook dat zou volgens ik begrepen hebben een bepaalde looptijd hebben en terug opnieuw moeten aangevraagd worden na die tijd......
Opvallend die verschillen toch...
In Nederland neem je "gewoon" ontslag voor die ene dag als je minder wilt gaan werken. Nadeel van deze (Parttime) regeling is dan wel, dat als je toch weer meer wilt gaan werken, dit niet altijd zomaar kan, er moet dan wel een uitvraag zijn voor de functie. Met andere woorden, ze nemen je niet zomaar weer aan voor een volle werkweek.
Verder is Parttime werken in Nederland erg voordelig, immers je levert 24 ADV (Arbeidsduur Verkorting) dagen in. Netto ben je op jaarbasis dus 27 dagen meer vrij dan iemand welke voltijd werkt, maar het financiƫle "verlies" is maar betrekkelijk, terwijl je maar 4 dagen (32 uren) per week aanwezig bent.

Re: 4/5 als treinbestuurder

Geplaatst: 24 mei 2017, 08:49
door Bart88
dekooiker schreef:U kan 4/5 werken.
Daartoe dient een P448 ingevuld te worden.
Je kan deeltijds werken omdat uw beroep voor de NMBS-groep onder zware beroepen valt; daartoe dient u wel een aantal jaar in een zwaar beroep gewerkt te hebben.
Er is geen leeftijdsvoorwaarde gesteld.
Informeer u rechtstreeks bij HR-Rail: daar zitten de mensen die het moeten weten.
Het is blijkbaar zo gemakkelijk niet. Zowel HR-Rail als de vakbond zeggen dat je als treinbestuurder pas 4/5 kan krijgen als je +55 jaar bent. Die persoon is nog maar 51, dus zou blijkbaar niet in aanmerking komen.
Volgens bericht 74 H-HR 2013 zou hij nochtans onder eindeloopbaanstelsel kunnen komen, zelfs al is hij nog maar 51. Hiervoor zou hij aan 1 vd volgende voorwaarden moeten voldoen:
* Of loopbaan van 28 jaar hebben
* Of het uitoefenen van een zwaar beroep gedurende minstens 5 jaar in de voorafgaande 10 jaar.

Onder zwaar beroep verstaan ze:
a) Het werk in wisselende ploegen, meer bepaald de ploegenarbeid in minstens twee ploegen van minstens twee personeelsleden, die hetzelfde werk doen, zowel qua inhoud als qua omvang en die elkaar in de loop van de dag opvolgen zonder dat er een onderbreking is tussen de opeenvolgende ploegen en zonder dat de overlapping meer bedraagt dan 1/4 van hun dagtaak, op voorwaarde dat het personeelslid van ploegen alterneert.
b) Het werk met prestaties die gewoonlijk tussen 20u en 6u vallen, met uitsluiting van de personeelsleden die uitsluitend prestaties verrichten tussen 6 uur en 22 uur en van de personeelsleden die gewoonlijk beginnen te werken vanaf 5 uur.

Het is heel moeilijk om een antwoord te vinden. Volgens HR-Rail en vakbond: niet ; maar als ik dat bericht lees, denk ik van wel... Is ook wettelijk zo vastgelegd. Staat ook op de site van RVA, etc.