Carriereverloop treinbestuurder

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
RestUnknown

Carriereverloop treinbestuurder

Bericht door RestUnknown »

Hallo iedereen

Ik vraag me al een tijd af hoe de loopbaan van een treinbestuurder eruit ziet. En meer bepaald naar de hogesnelheidstreinen toe.

Moet je een aantal jaar ervaring hebben voor je voor een Thalys, Eurostar, Duplex,... kan solliciteren of hoe gaat dit juist in zijn werk? En ik kan me voorstellen dat die plaatsen hoog begeerd zijn?

Wat met de toekomst? Het is helaas een sector die nogal snel aan het automatiseren is? Wat dus met werkzekerheid?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Carriereverloop treinbestuurder

Bericht door Steven »

Automatiseren is nog niet voor morgen, omdat de kostprijs voor een volledig automatisch trein en spoorlijn gigantisch hoog is. Laat ons al starten met een veilige spoorweg met een spoornet volledig op etcs level 1 of 2. Je begint altijd ergens met een klein pakket lijnen en materieel, om verder door te stromen naar Thalys of Eurostar zal je u kandidaat moeten stellen voor deze treinen en slagen voor de nodige taalproeven, Thalys geeft in België normaal altijd opleiding in het Frans, voor Eurostar is ook het Engels van zeer groot belang. Men tracht tot nu toe altijd uit de bestaande treinbestuurders te putten met de nodige jaren dienst, bij voorkeur ook al wat ervaring op een hogesnelheidslijn zoals lijn 2 is extra bonus. Veel zal dus ook afhangen van je eigen presentatie, sollicitatie bij Thalys of Eurostar.
Plaats reactie