Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Rangeerspoor

Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)

Bericht door Rangeerspoor »

Goedenavond,

In de periode voor 2005 (of voor 1999?) bestonden er kennelijk meerdere graden van onderstationchef.

De huidige verdeling (binnen Infrabel) is zo (dank aan dekooiker):
Verkeersleider N3: onderstationschef, adjunct-onderstationschef = openbare proef of gesloten proef
Verkeersleider N2: eerste onderstationschef = openbare proef of gesloten proef
Verkeersleider N1: adjunct-stationschef = gesloten proef
Hoofdverkeersleider N2: eerste adjunct-stationschef = gesloten proef
Hoofdverkeersleider N1: inspecteur van de beweging

Bij de NMBS bestaat nog de functie/graad OSTCH perron. Het lijkt erop dat deze functie nog het meest onbeschadigd uit de veranderingen is gekomen.

In Brussel-Leopoldswijk (pardon, ik bedoel natuurlijk "Brussel-Luxemburg" :mrgreen: ) zie ik nog "Adjunct-Onderstatonschef" op de deur hangen.

Mijn vraag is nu, hoe ging het er vroeger aan toe? Waren er meerdere OSTCH in de grote stations? En wat voor een graad had de OSTCH van een klein station als Gijzegem indertijd? Had dat bijvoorbeeld OSTCH 4e klasse geweest?

Alvast bedankt voor jullie tijd.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)

Bericht door nighttrain »

Vroeger had je nog klerken van de beweging.
Bv In FGSP deden de onderstations chef 1 ste klasse of de 2 de klasse de hoge sporen en de Klerken van de beweging en of de Onder stations chef 2 de klasse de lage sporen (geen "Internationale treinen") Dan had je ook nog sommige klerken van de beweging op kontrakt.
Of in kleinere stations was de klerk van de beweging alleen of een 2 de klasse onderstationschef.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)

Bericht door dekooiker »

De nieuwe graden zijn er gekomen omdat sinds de opdeling in spoorwegonderneming en infrastructuurbeheerder het loon hetzelfde bleef maar de taken totaal verschilden.
Op een perron heb je weliswaar lastige reizigers maar is een fout tegen de veiligheid veel minder voor de hand liggend.
Ik zie het positief in dat men de seingevers eindelijk eens wat meer gaat betalen; het zijn zij die dikwijls het verschil maken door hun ervaring.

Lang(?) geleden was er ook een graad toegevoegd onderstationschef; iemand die kan verduidelijken wat en hoe dat juist zat?
De trein.
Alleen voor durvers.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)

Bericht door nighttrain »

dekooiker schreef:De nieuwe graden zijn er gekomen omdat sinds de opdeling in spoorwegonderneming en infrastructuurbeheerder het loon hetzelfde bleef maar de taken totaal verschilden.
Op een perron heb je weliswaar lastige reizigers maar is een fout tegen de veiligheid veel minder voor de hand liggend.
Ik zie het positief in dat men de seingevers eindelijk eens wat meer gaat betalen; het zijn zij die dikwijls het verschil maken door hun ervaring.

Lang(?) geleden was er ook een graad toegevoegd onderstationschef; iemand die kan verduidelijken wat en hoe dat juist zat?
die was buiten kader. met eigen verloning bv voor vrijgestelden of vakbondsafgevaardigden te vergelijken met dienstdoenden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef: Ik zie het positief in dat men de seingevers eindelijk eens wat meer gaat betalen; het zijn zij die dikwijls het verschil maken door hun ervaring.
Ik ben eens benieuwd wat ze in Brussel met de eentaligen gaan doen. Ze konden zich als seingever er van af maken met de uitleg dat ze niet geacht worden om contact te hebben met bestuurders maar in de nieuwe taakverdeling zal het voor hen zijn. Zij die graag afgeven op de ondercheffen trekken nu al een lange lip.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)

Bericht door dekooiker »

Die hebben altijd een lange lip getrokken dus veel verschil is er niet.
Er zullen altijd mensen zijn die afgunstig zijn naar iemand in een hogere rang.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie