Selectieproeven treinbestuurder

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Brivera

Selectieproeven treinbestuurder

Bericht door Brivera »

Ik ben al een carrière gestart bij de NMBS.
Omdat ik het elke dag treinen zie toekomen & vertrekken en de interesse altijd aanwezig is geweest zou ik graag solliciteren voor de functie van treinbestuurder.
Een andere redenen hiervoor is ook omdat ik weet dat het terug een serieuze opleiding is.
Nu hoef ik nog geen rekening te houden met kinderen en mij ten volle kan concentreren op de opleiding.
Nu had ik nog enkele vragen over de selectieproeven & de opleiding.
De vragen over de werking van de automatische rem & basisprincipes seininrichting zullen geen enkel probleem vormen.
Er is een gedeelte de technische geschiktheidsproef?
Hierbij komt elektriciteit, mechanica, pneumatiek aan bod?
Zelf ben ik nooit echt sterk geweest in deze onderdelen.
Is dit een zeer groot stuk op het (mondelinge) examen, is het basiskennis die ze vragen of toch al de complexere oefeningen?
Komt dit veel terug tijdens de opleiding of komt het voldoende aan bod tijdens de opleiding?

De opleiding is een duur van 12 maand?
Is dit vanaf de eerste lesdag tot de eerste dag alleen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Selectieproeven treinbestuurder

Bericht door Eimai »

Over hoe belangrijk die technische kennis van elektriciteit, mechanica en pneumatica is tijdens het jurygesprek kan ik niet over oordelen, dat is van na mijn sollicitatie toen daarvan nog geen sprake was. Tijdens de opleiding werd er in het begin wel een beetje aandacht aan besteed, maar eigenlijk is het voor de verdere opleiding niet echt van tel, het geeft een beetje extra inzicht en achtergrondinfo ja, maar 't is niet dat je boogstralen gaat berekenen tijdens het rijden met de luchtweerstand en dan de optimale hoek krijgt om die bocht door te rijden tegen 140 km/u of dergelijke, of hoeveel stroom je moet afnemen om die helling van 3% op te rijden. Maar voor zover ik het begrijp is het wel een makkelijk criterium voor de jury om de kijken wie wel en wie geen moeite heeft gedaan voor de sollicitatie.

De opleiding is ongeveer 12 maanden, van de eerste dag van opleiding tot de dag van de certificatie. Na die certificatie volgen nog weken van lijnstudie en lessen over het materieel, pas daarna kan je alleen beginnen rijden (maar in Antwerpen bv. doen ze daar nog een week of twee bij dat je met twee pas afgestudeerden samen gaat rijden). Afhankelijk van de situatie, beschikbare lesgevers en noden van de depot is dit een extra maand of meerdere maanden, daar valt op voorhand niet veel over te voorspellen.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Selectieproeven treinbestuurder

Bericht door traxie »

In mijn tijd stelden ze wat vragen over elektriciteit, pneumatica en mechanica. De bundeltjes die op de site van de spoorwegen werven aan staan zijn daarvoor voldoende.

De gemiddelde tijd tussen aanwerving en eerste zelfstandige rit zou ik eerder op een klein jaar en een half schatten. Zoals hierboven geschetst werd, de basisopleiding duurt ongeveer een jaar daarna komen er nog enkele bijkomende opleidingen.

Verder is motivatie belangrijk. Overtuig de jury dat je de opleiding tot een goed einde zal brengen en dat jij te vertrouwen bent met een trein onder uw gat :p.

Nog even waarschuwen dat de verdienste bij mij, iets lager was tijdens de opleiding als gezegd. Als alleenstaande zonder iemand ten laste en zonder anciënniteit zat het in 2015 op ongeveer 1545 netto bij een volledige maand les.
Eens je alleen rijdt is dat iets hoger, voornamelijk afhankelijk van het aantal zondaguren.

Veel succes
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Selectieproeven treinbestuurder

Bericht door dekooiker »

Een vriendin van me, niet meteen heel technisch onderlegd, slaagde voor de toegangsproef voor treinbestuurder.
Ik denk dat men nu al blij is kandidaten te kunnen krijgen want voor de meest essentiële functies is er een tekort en dat zal er niet meteen op beteren.
Succes.
De trein.
Alleen voor durvers.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Selectieproeven treinbestuurder

Bericht door CursorX »

dekooiker schreef:Een vriendin van me, niet meteen heel technisch onderlegd, slaagde voor de toegangsproef voor treinbestuurder.
Ik denk dat men nu al blij is kandidaten te kunnen krijgen want voor de meest essentiële functies is er een tekort en dat zal er niet meteen op beteren.
Succes.
't Is niet omdat men er moeilijker kan vinden dat ze softer gaan worden op die proeven hoor...
Maar zoals gezegd, als je leert wat in die bundel staat, en je maakt er wat oefeningen op (use google, er zijn er veel te vinden, niveau 3e - 4e middelbaar), dan kan het eigenlijk niet echt fout lopen.
Brivera

Re: Selectieproeven treinbestuurder

Bericht door Brivera »

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ik denk dat ik mijn kans ga wagen en mij inschrijven na de zomer.
Zodat ik mij de komende tijd goed kan voorbereiden op de proeven.

Motivatie hoop ik goed te kunnen overbrengen op de jury.
Voor de rest veronderstel ik dat ze de klassieke vragen zullen stellen?
Geen fout tegen de veiligheid, drinken, wat bij ongepast gedrag bij collega, ...?

Wat de verdienste betreft neem ik aan dat die +/- hetzelfde zal zijn als mijn opleiding die ik gevolgd heb.
Was ook 1545 voor een volle maand les (rang 5), met een CA van 0,9 tijdens de opleiding?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Selectieproeven treinbestuurder

Bericht door Eimai »

Brivera schreef: met een CA van 0,9 tijdens de opleiding?
K1 wordt na het examen van fase 2 wel al 1,0 als ik me niet vergis.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: RE: Re: Selectieproeven treinbestuurder

Bericht door traxie »

Eimai schreef:
Brivera schreef: met een CA van 0,9 tijdens de opleiding?
K1 wordt na het examen van fase 2 wel al 1,0 als ik me niet vergis.
Bij mij was dat pas eens ik alleen mocht rijden. Dus een twee maanden na de certificering. Ik kan maar hopen dat het bij jou sneller is :D
Plaats reactie