Nieuwe selectie procedure TBS?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
JefDeclerq

Nieuwe selectie procedure TBS?

Bericht door JefDeclerq »

In 2016 heb ik deelgenomen aan de info sessie om treinbestuurder te worden.
Daar kregen wij leerstof ter voorbereiding op de proeven die gingen volgen bestaande uit drie onderdelen namelijk basisprincipes van de remming, seininrichting & technische kennis.
Helaas door een dronken autobestuurder heb ik mijn plannen een tijdje in de kast mogen opbergen.
Nu november 2017 wil ik er terug volledig voor gaan en heb mij ingeschreven voor de infosessie die plaatsvind in Brussel op 25 november!

Bij het aanmelden via de webpagina spoorwegevenwervenaan.be kon ik al de bundel verkrijgen als voorbereiding.
Hetgeen mij opviel is dat dit een volledig herwerkte versie is?
De specifieke onderdelen zoals mechanica, pneumatica, electronica zijn slechts nog één pagina met eenheden geworden? Ik vroeg mij af of de mondelinge procedure dan ook is gewijzigd?
Want ik meen mij te herinneren dat ze een oefening gingen vragen over mechanica, pneumatica of electronica en deze dan moest opgelost worden?

Is dit nog steeds het geval of zijn de vragen anders opgebouwd en meer de focus zullen leggen op de nieuwe onderdelen?

Groetjes,

Jef
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe selectie procedure TBS?

Bericht door Steven »

Een nieuwe inhoud wijst ook op nieuwe vragen, men verlegt de focus dus een beetje. Dit is niet de eerste keer dat men zoiets doet.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Nieuwe selectie procedure TBS?

Bericht door traxie »

Alles om nieuw volk te krijgen, ik vrees alleen dat de vijver van competente mensen die tegen de huidige veranderde voorwaarden willen werken ondertussen leeg is.
JefDeclerq

Re: Nieuwe selectie procedure TBS?

Bericht door JefDeclerq »

traxie schreef: 25 okt 2017, 07:54 Alles om nieuw volk te krijgen, ik vrees alleen dat de vijver van competente mensen die tegen de huidige veranderde voorwaarden willen werken ondertussen leeg is.
Doel je dan op de nieuwe ontslag regeling?
Vergoeding als je binnen de 10 jaar ontslag neemt & één jaar opzegtermijn?

Hoe staan jullie tegenover de nieuwe voorwaarden & de job als treinbestuurder?
Wanneer ik (ex)- bestuurders vraag om hun mening zegt 60% dat ik het niet moet doen...
De uren, hoge(re) werkdruk, controle op alles,...

Mij spreekt het beroep nog altijd aan.
Als ze zeggen 'vroeger was het...'
Heb ik altijd iets van ok deze tijd heb ik toch nooit meegemaakt dus ik mis niks.
De uren heb ik ook geen schrik van werk nu ook zeer onregelmatig.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Nieuwe selectie procedure TBS?

Bericht door Hobbes »

Er zijn nog andere firma's waar je treinbestuurder kan worden he.

Als je goederentreinbestuurder wil worden zijn firma's zoals Lineas, Crossrail, Railtraxx, DB Cargo,... meer dan volwaardige alternatieven.

Bij Lineas kan je bijvoorbeeld de ganse opleiding volgen, terwijl men momenteel bij de andere operatoren reeds een brevet moet hebben. (als ik mij niet vergis).
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Nieuwe selectie procedure TBS?

Bericht door traxie »


JefDeclerq schreef:
traxie schreef: 25 okt 2017, 07:54 Alles om nieuw volk te krijgen, ik vrees alleen dat de vijver van competente mensen die tegen de huidige veranderde voorwaarden willen werken ondertussen leeg is.
Doel je dan op de nieuwe ontslag regeling?
Vergoeding als je binnen de 10 jaar ontslag neemt & één jaar opzegtermijn?

Hoe staan jullie tegenover de nieuwe voorwaarden & de job als treinbestuurder?
Wanneer ik (ex)- bestuurders vraag om hun mening zegt 60% dat ik het niet moet doen...
De uren, hoge(re) werkdruk, controle op alles,...

Mij spreekt het beroep nog altijd aan.
Als ze zeggen 'vroeger was het...'
Heb ik altijd iets van ok deze tijd heb ik toch nooit meegemaakt dus ik mis niks.
De uren heb ik ook geen schrik van werk nu ook zeer onregelmatig.
De veranderingen die jij opnoemt en daarbij degene die nog op til zijn, zoals de mogelijk van ontslag bij medische ongeschiktheid, ook na meer dan 12 jaar dienst en daarmee gecombineerd de sterk opgetrokken pensioenleeftijd.

De job op zich is nog altijd aangenaam, dat zal hij bij de privé ook wel zijn. Ik kan natuurlijk niet vergelijken met de job van TB bij de privé. De uren zijn inderdaad zeer belastend, je moet afwegen of werken in het weekend, eventueel lang buiten reeks en (in de toekomst waarschijnlijk) problemen met verlof op lange termijn niet te zwaar wegen op je leven. De werkdruk valt al bij al wel mee, ik heb geen reden om aan te nemen dat die bij privé operatoren of andere jobs minder zou zijn. De controle is naar verluid in sommige depots meer dan in andere, dat hangt waarschijnlijk af van de onmiddellijke chef.

De vraag is wat je aanspreekt, wil je goederen vervoer of reizigers en wil je naar het buitenland of niet, met uitslapen en nachtdiensten als gevolg. Privaat goederenvervoerders hebben (vaak) een hogere verdienste. Aan jou de keuze!
Plaats reactie