Werkuren loketbedienden

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Werkuren loketbedienden

Bericht door Portbou »

Wat is dat nu weer voor een verhaal ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171116_03189743
CGSP Cheminots - Philippe Dubois schreef:Bij de vervoersafdeling van de NMBS zou de directie wel flexibeler omgaan met de werkuren."
Werd hier verkeerd geciteerd ?
Vermits treinen op tijd moeten vertrekken ga ik ervan uit dat op tijd komen voor het rijdend personeel toch ook belangrijk is ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werkuren loketbedienden

Bericht door Steven »

Natuurlijk miet rijdend personeel op tijd zijn, doch door de werkuren moeten velen met de wagen komen. Dus staan ze ook al eens in de file. Dan is het aan deze persoon om zijn permanentie te waarschuwen. Dan komt deze in actie en tracht met personeel te schuiven zodat alle treinen op tijd kunnen vertrekken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Werkuren loketbedienden

Bericht door dekooiker »

Er is geen excuus om zomaar te laat toe te komen omdat de trein niet eerder rijdt.
Tot daar is het bericht correct.
Het gaat om het feit dat, bij aflossen in ploegen, men tot 14/22/06 moet blijven ook al is de aflos er een half uur eerder, of nog, je dus niet meer mag afspreken vandaag doe ik een uur meer, morgen minder en vangt de collega de uren omgekeerd op.

Het is alweer een uiting van volledig losstaan van de werkvloer; een leidinggevende weet dat het zo draait, al jaren, en dat er niets mis mee is.
De dienst is altijd verzekerd en iedereen min of meer tevreden.
Nu wil men het verleggen naar een heel eng stelsel omdat zij, de dagdienst doende NMBS-leiding, het bedrijf niet eens blijken te kennen.
Wil opleggen en regeltjes uitvinden loopt zelden goed.

De gevolgen kan ik voorspellen:
- veel zieken
- geen invallers voor de zieken
- veelvuldig aanvragen van gelegenheidsverloven allerhande
- eisen van de vakbonden om de CV/CR/R/RX gelijk bij te werken
Tot er uiteindelijk diensten niet meer verzekerd worden en 'men' niet anders kan dan terugkomen op de kortzichtige beslissing.
De trein.
Alleen voor durvers.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Werkuren loketbedienden

Bericht door gysev »

dekooiker schreef: 19 nov 2017, 13:07 Het gaat om het feit dat, bij aflossen in ploegen, men tot 14/22/06 moet blijven ook al is de aflos er een half uur eerder, of nog, je dus niet meer mag afspreken vandaag doe ik een uur meer, morgen minder en vangt de collega de uren omgekeerd op.
Aangezien de loketten 's nachts niet open zijn, gaat het hier wel degelijk om de eerste dienst van de dag. Als de NMBS aangeeft dat het loket om 6u open gaat, dan mag een reiziger om 6u05 verwachten om een ticket kunnen kopen voor de trein van 6u15. Kan dat niet - en de automaten zijn weer eens defect - kan diezelfde reiziger nog serieus problemen met de TBG hebben over de te betalen toeslag op de trein want de loketten zijn immers op papier open om 6u.

Je kan je ook vragen stellen over het intelligentieniveau van sommige vakbondsmensen. Staken omdat je op tijd moet zijn? Dat komt waarschijnlijk van hetzelfde groot licht dat er schande van sprak dat twee militairen een bejaarde dame hielpen in Brussel-Zuid...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Werkuren loketbedienden

Bericht door Portbou »

gysev schreef: 19 nov 2017, 14:37 Als de NMBS aangeeft dat het loket om 6u open gaat, dan mag een reiziger om 6u05 verwachten om een ticket kunnen kopen voor de trein van 6u15.
Niet om 06u05 maar om 06u00.
gysev schreef: 19 nov 2017, 14:37 Je kan je ook vragen stellen over het intelligentieniveau van sommige vakbondsmensen. Staken omdat je op tijd moet zijn?
Ik kan me echt niet voorstellen dat hij dat zo gezegd heeft. Ik hoop dat het een verdraaiing van de journalist is die graag een sensationele kop boven zijn artikel wou...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Werkuren loketbedienden

Bericht door dekooiker »

...dat lijkt het wel.
Op tijd beginnen is overal normaal zelfs bij de spoorwegen in weerwil van sommigen die dat willen misbruiken voor politiek gewin.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werkuren loketbedienden

Bericht door groentje »

Het probleem is wellicht dat er sommige collega's de vinger tolerantie namen, en er een arm van maakten. Dan krijg je vroeg of laat reactie op, en dan bloeden de onschuldigen met de schuldigen... In de bureau's is het vaak nog erger, als ik zie hoeveel mensen al een kwartier voor het einde aan de poortjes staan, boekentas in de hand, om toch maar zeker geen minuut extra te moeten werken. Ze kunnen dan wel geen trein eerder nemen, maar ze werken zeker niet tot het voorziene einde van hun werkdag...
Plaats reactie