"Operatie Slak" !??

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Asterix »

Hobbes schreef: 15 aug 2018, 15:49Vroeger was de opzegtermijn zelfs maar 1 maand, zoals trouwens nog steeds bij alle andere beroepscategorieën bij de NMBS...
Dat klopt niet: voor functies met een universtair diploma is het ook 3 tot 6 kalendermaanden.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Ducktape »

Personeel dat niet gemotiveerd meer is zal natuurlijk wel minder moeite doen om vertraging eruit te rijden + idd zoals gezegd een massaal aantal aanrijdingen die de stiptheid direct de dieperik in doen kelderen.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Zwoopaman »

De slechte stiptheidscijfers van de laatste tijd hebben natuurlijk meerdere redenen, maar operatie slak is er zeker ook één van.
Een deel van de bestuurders is ontevreden met de herwaardering en dat zal zich ook laten voelen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door overweg13 »

Zwoopaman schreef: 23 aug 2018, 09:13 De slechte stiptheidscijfers van de laatste tijd hebben natuurlijk meerdere redenen, maar operatie slak is er zeker ook één van.
Een deel van de bestuurders is ontevreden met de herwaardering en dat zal zich ook laten voelen.
Sociale chantage op de kap van de reizigers...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steven »

tja vorige week alleen al 5 aanrijdingen en 1 overweg ongeval met een voertuig, zoiets doet nooit goed aan de stiptheid.
Eimai
Berichten: 793
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Eimai »

Zwoopaman schreef: 23 aug 2018, 09:13 De slechte stiptheidscijfers van de laatste tijd hebben natuurlijk meerdere redenen, maar operatie slak is er zeker ook één van.
Een deel van de bestuurders is ontevreden met de herwaardering en dat zal zich ook laten voelen.
Opzettelijk vertraging maken heb ik nog niet vaak gehoord onder collega's, maar ik hoor wel heel weinig motivatie om gemaakte vertragingen proberen goed te maken, of bijvoorbeeld bij keren van kant na te laat binnen komen nog te haasten om op tijd terug te vertrekken, en tijd zullen maken voor basisdingen zoals naar het toilet gaan.

Maar dat had de directie ook wel zelf kunnen voorspellen door dat plan er per se door te draaien. Maar die snappen helaas nog geen honderdste van wat onze job in de praktijk inhoudt.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 23 aug 2018, 10:22
Zwoopaman schreef: 23 aug 2018, 09:13 De slechte stiptheidscijfers van de laatste tijd hebben natuurlijk meerdere redenen, maar operatie slak is er zeker ook één van.
Een deel van de bestuurders is ontevreden met de herwaardering en dat zal zich ook laten voelen.
Sociale chantage op de kap van de reizigers...
Geachte Heer" Overweg 13",
U als treinspotter sinds mensenheugenis en oud vakbondsmilitant zou U nog de jaren 79/80 moeten herineren toen LOCO ook met stiptheidsacties het sociale leven probeerde te verbeteren van de treinbestuurders.
We hebben dat toen ook niet gedaan voor meer loon. De treinen hadden nog nooit zo veilig gereden en geen SPAD's.En wij hebben nooit sabotages gedaan in tegenstelling tot zij van het rode fabriekje.
Na verloop van tijd heeft de maatschappij toegevingen gedaan, en de vakbonden zijn met de pluimen gaan lopen.
Maar het was toch gedaan met 10 urendiensten, rusten van 9 uur en overgangen werden ingevoerd en nog andere voorhistorische maatregelen aangepast.
In tegenstelling met stakingen ,geraken de reizigers wel op hun bestemming, iets later maar toch....
Wat verkiest u als sociaal drukkingsmiddel staken of stiptheidsacties?
En in feite zijn die stiptheidsacties niets meer of minder dan een reglement toepassen, dus de maatschappij zou ze moeten feliciteren.
Het was ook minder spannend om op de keper rijden om toch die minuut vertraging eruit te halen. Maar daarvoor moet je natuurlijk de metier uitgeoefend hebben om erover te praten. Want fotos nemen van rijdende treintjes is nog iets anders dan 1000 mensen of 1000 Ton benzine/chemische stoffen veilig op zijn eindbestemming brengen.En ja ik heb het gedaan en zit nog altijd in de operationele trein operaties en dit reeds 42 jaar.
Vriendelijke groeten vanuit Jeddah
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door overweg13 »

Ik ben nu eenmaal dat type reiziger dat vaak moet overstappen en dan zijn die minuutjes wel belangrijk. Ik wil graag aannemen dat dergelijke stiptheidsacties de meeste reizigers niet treffen, maar zoals altijd zijn er ook treinbestuurders die hierin overdrijven. En dan kan dit net zo storend worden als met een echte staking, want dan blijf je gewoon thuis en strand je niet ergens te velde.
Dat je met de ene treinbestuurder makkelijk tien minuten vertraging inloopt en dat een andere in dezelfde omstandigheden nog vertraging bijmaakt, dat zal ik als een vorm van chantage blijven beschouwen, op de kap van de reiziger. De stiptheidscijfers zijn sowieso laag, dus in Brussel zullen ze er wel niet echt wakker van liggen, het is de reiziger die de dupe is.
Overigens geef je impliciet in je reactie toe dat tb's het ondertussen veel beter hebben dan voor de acties van LOCO. Het zou interessant kunnen zijn om eens alle verworvenheden op een chronologische schaal te brengen en mocht dat mogelijk zijn: de daarmee gelijklopende tevredenheid van de tb's. Ik denk dat dit nog wel eens rare resultaten zou kunnen geven.
Maar laat het duidelijk zijn: tevreden tb's (en tbg's) spelen ook in het voordeel van de reiziger. Als er verbeteringen mogelijk zijn, dan sta ik graag aan jullie kant. Maar je zult ook begrijpen dat ik de tb die ervoor gezorgd heeft dat ik mijn aansluiting heb gemist, hartstochtelijk sta te vervloeken, enfin, zit te vervloeken, want meestal heb je de situatie al door voor hij zijn trein aan het perron zet.
Overigens is het een knappe strategische zet van u om me af te schilderen als een treinspotter die maar wat fotootjes wil maken. Dat doe ik ook, maar in de eerste plaats ben ik iemand die er destijds voor gekozen heeft om me met het openbaar vervoer te verplaatsen: ik ben in de eerste plaats een geïnteresseerde klant, geen spotter. Dat laatste is een prettig bijverschijnsel.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 27 aug 2018, 18:29 Ik ben nu eenmaal dat type reiziger dat vaak moet overstappen en dan zijn die minuutjes wel belangrijk. Ik wil graag aannemen dat dergelijke stiptheidsacties de meeste reizigers niet treffen, maar zoals altijd zijn er ook treinbestuurders die hierin overdrijven. En dan kan dit net zo storend worden als met een echte staking, want dan blijf je gewoon thuis en strand je niet ergens te velde.
Dat je met de ene treinbestuurder makkelijk tien minuten vertraging inloopt en dat een andere in dezelfde omstandigheden nog vertraging bijmaakt, dat zal ik als een vorm van chantage blijven beschouwen, op de kap van de reiziger. De stiptheidscijfers zijn sowieso laag, dus in Brussel zullen ze er wel niet echt wakker van liggen, het is de reiziger die de dupe is.
Overigens geef je impliciet in je reactie toe dat tb's het ondertussen veel beter hebben dan voor de acties van LOCO. Het zou interessant kunnen zijn om eens alle verworvenheden op een chronologische schaal te brengen en mocht dat mogelijk zijn: de daarmee gelijklopende tevredenheid van de tb's. Ik denk dat dit nog wel eens rare resultaten zou kunnen geven.
Maar laat het duidelijk zijn: tevreden tb's (en tbg's) spelen ook in het voordeel van de reiziger. Als er verbeteringen mogelijk zijn, dan sta ik graag aan jullie kant. Maar je zult ook begrijpen dat ik de tb die ervoor gezorgd heeft dat ik mijn aansluiting heb gemist, hartstochtelijk sta te vervloeken, enfin, zit te vervloeken, want meestal heb je de situatie al door voor hij zijn trein aan het perron zet.
Overigens is het een knappe strategische zet van u om me af te schilderen als een treinspotter die maar wat fotootjes wil maken. Dat doe ik ook, maar in de eerste plaats ben ik iemand die er destijds voor gekozen heeft om me met het openbaar vervoer te verplaatsen: ik ben in de eerste plaats een geïnteresseerde klant, geen spotter. Dat laatste is een prettig bijverschijnsel.
Geachte treinspotter/gebruiker "overweg 13"
Er zijn inderdaad verbeteringen aangebracht sinds LOCO.Maar ik denk dat sinds 1995 de prodruktie druk recht evenredig is toegenomen, Dit door voornamelijk het gebruik van ander tractie materiaal dat bepaalde handelingen sneller laat verlopen en efficienter maken.Dus ik denk dat het aantal trein kilometers/dag flink toegenomen is. Frontveranderingen met locs, zullen waarschijnlijk niet meer bestaan of diesel locs klaar maken.Alsook bepaalde fenomenen (spoorlopers en ander onburgelijk gedrag) het stress gehalte doen toenemen. Dit alles is niet bevordelijk voor de slaap en gemoedsrust. Al deze parameters die niet in waarden/ cijfers te gieten zijn, zorgen voor sociale spanningen.Moesten we een anonieme medische survey uitvoeren met mobele bloeddrukmeters bij treinbestuurders, zouden we verschieten van de resultaten. Maar daar hebben de syndicaten nog niet aan gedacht.Tussen 1978 en begin jaren 90, werden in veel depots het werk uitgevoerd met 20%meer effectief dan nodig onder politieke druk (werkloosheid beperken). En natuurlijk de samenleving heeft andere accenten, wij hadden nog 48 uren in de werkweek.
dixit:"Dat je met de ene treinbestuurder makkelijk tien minuten vertraging inloopt en dat een andere in dezelfde omstandigheden nog vertraging bijmaakt, dat zal ik als een vorm van chantage blijven beschouwen, op de kap van de reiziger"Wat zijn dezelfde omstadigheden?Moeilijk te zeggen zonder elk detail te kennen,
Nog een fijne avond toegewenst.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door overweg13 »

nighttrain schreef: 27 aug 2018, 19:57 Nog een fijne avond toegewenst.
Van sgelijken.
Met vriendelijke groet

overweg13
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door brouckie »

overweg13 schreef: 27 aug 2018, 18:29 Maar je zult ook begrijpen dat ik de tb die ervoor gezorgd heeft dat ik mijn aansluiting heb gemist, hartstochtelijk sta te vervloeken, enfin, zit te vervloeken, want meestal heb je de situatie al door voor hij zijn trein aan het perron zet.
Dus als een trein traag rijdt en vertraging maakt is het per definitie de schuld van de treinbestuurder? Zou niet de eerste keer zijn dat ze op het seinhuis blunderen en een stoptrein/goederentrein voorlaten, of nog erger, ons gewoon ergens ten velde vergeten. Misschien rijdt uw trein wel traag omdat we een bevel voorzichtig rijden hebben gekregen voor personen in het spoor. Misschien was er een probleem met de locomotief en rijdt deze op halve kracht. Om nog maar te zwijgen van al die nodeloos gesloten seinen die we heden ten dage ontmoeten... U merkt, redenen genoeg waardoor een aansluiting verloren kan gaan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door overweg13 »

Beste Brouckie, toon me de passage waarin ik zeg dat een traag rijdende trein per definitie de schuld is van de treinbestuurder. Ik heb genoeg tijd op seinhuizen en stations doorgebracht om te weten dat het heel wat complexer is dan dat. Verre van mij om te beweren dat ik er alles, laat staan, veel van afweet, maar het ligt er vaak zo vingerdik op dat ik een echt probleem wel kan onderscheiden van een door de tb gecreëerd probleem, zeker als dat telkens opnieuw in de opeenvolgende stations gebeurt. Ik wil zelfs aannemen dat het gewoon ook van het temperament van de mens in de stuurpost afhangt, maar zelfs dan is het vaak duidelijk te herkennen dat het om moedwillig gedrag of individuele gewoonten gaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 28 aug 2018, 14:08 Beste Brouckie, toon me de passage waarin ik zeg dat een traag rijdende trein per definitie de schuld is van de treinbestuurder. Ik heb genoeg tijd op seinhuizen en stations doorgebracht om te weten dat het heel wat complexer is dan dat. Verre van mij om te beweren dat ik er alles, laat staan, veel van afweet, maar het ligt er vaak zo vingerdik op dat ik een echt probleem wel kan onderscheiden van een door de tb gecreëerd probleem, zeker als dat telkens opnieuw in de opeenvolgende stations gebeurt. Ik wil zelfs aannemen dat het gewoon ook van het temperament van de mens in de stuurpost afhangt, maar zelfs dan is het vaak duidelijk te herkennen dat het om moedwillig gedrag of individuele gewoonten gaat.
Uw post van 18h29 van gisterenavond , dixit: "Dat je met de ene treinbestuurder makkelijk tien minuten vertraging inloopt en dat een andere in dezelfde omstandigheden nog vertraging bijmaakt, dat zal ik als een vorm van chantage blijven beschouwen, op de kap van de reiziger."
Vertraging bijmaken door trager te rijden, denk ik zo, hoe kan hij anders vertraging bijmaken, als U het ziet als sociale chantage? Niet door de signalisatie/weersomstandigheden bepperkingen door het materieel!!
Vroeger had je ook treinbestuurders die FGSP binnenkwamen met 100Km/h kop perron (T27 met 10 M4) met 2 gele als inrit en andere aan 80 en nog andere aan 60, Waar gaat uw voorkeur naar uit?
Is dat nog mogelijk vandaag? Vraagje voor de pro's.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steve »

Hij schrijft nochtans duidelijk "in dezelfde omstandigheden". Gesloten seinen, snelheidsbeperkingen e.d. zijn niet bepaald dezelfde omstandigheden.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door brouckie »

nighttrain schreef: 28 aug 2018, 17:44 Vroeger had je ook treinbestuurders die FGSP binnenkwamen met 100Km/h kop perron (T27 met 10 M4) met 2 gele als inrit en andere aan 80 en nog andere aan 60, Waar gaat uw voorkeur naar uit?
Is dat nog mogelijk vandaag? Vraagje voor de pro's.
Dit is nog steeds mogelijk. Gent kan je aan 90km/u binnenrijden, Brugge zelfs aan 120km/u. Maar dan moeten de heren van Infrabel wel meewerken, anders is het aan 30km/u... :cry: :cry:
Plaats reactie