"Operatie Slak" !??

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Shrek »

brouckie schreef: 28 aug 2018, 18:53
nighttrain schreef: 28 aug 2018, 17:44 Vroeger had je ook treinbestuurders die FGSP binnenkwamen met 100Km/h kop perron (T27 met 10 M4) met 2 gele als inrit en andere aan 80 en nog andere aan 60, Waar gaat uw voorkeur naar uit?
Is dat nog mogelijk vandaag? Vraagje voor de pro's.
Dit is nog steeds mogelijk. Gent kan je aan 90km/u binnenrijden, Brugge zelfs aan 120km/u. Maar dan moeten de heren van Infrabel wel meewerken, anders is het aan 30km/u... :cry: :cry:
Hij zegt bij 2 gele, dat kan vandaag echt niet meer hoor.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door brouckie »

Shrek schreef: 28 aug 2018, 18:56
brouckie schreef: 28 aug 2018, 18:53
nighttrain schreef: 28 aug 2018, 17:44 Vroeger had je ook treinbestuurders die FGSP binnenkwamen met 100Km/h kop perron (T27 met 10 M4) met 2 gele als inrit en andere aan 80 en nog andere aan 60, Waar gaat uw voorkeur naar uit?
Is dat nog mogelijk vandaag? Vraagje voor de pro's.
Dit is nog steeds mogelijk. Gent kan je aan 90km/u binnenrijden, Brugge zelfs aan 120km/u. Maar dan moeten de heren van Infrabel wel meewerken, anders is het aan 30km/u... :cry: :cry:
Hij zegt bij 2 gele, dat kan vandaag echt niet meer hoor.
Verkeerd gelezen. Bij 2 gele is het vandaag overal max 30. Wat meer dan normaal is.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door rvdborgt »

brouckie schreef: 28 aug 2018, 20:03
Shrek schreef: 28 aug 2018, 18:56
brouckie schreef: 28 aug 2018, 18:53 Dit is nog steeds mogelijk. Gent kan je aan 90km/u binnenrijden, Brugge zelfs aan 120km/u. Maar dan moeten de heren van Infrabel wel meewerken, anders is het aan 30km/u... :cry: :cry:
Hij zegt bij 2 gele, dat kan vandaag echt niet meer hoor.
Verkeerd gelezen. Bij 2 gele is het vandaag overal max 30. Wat meer dan normaal is.
40 is normaal bij mijn weten. 30 legt de NMBS zichzelf op.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steven »

40 zegt Infrabel. Nmbs zegt 30 en etcs zegt 40 of 25 (het meest voorkomende tot nu).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef: 14 aug 2018, 10:51
Asterix schreef: 13 aug 2018, 13:33 Inmiddels werd met ingang van 1 juli het statuut van het spoorwegpersoneel gewijzigd: de maximale opzegtermijn voor treinbestuurders bedraagt nu nog maar 6 kalendermaanden.
"Maar 6 maanden". Daar moet je wel bijvertellen dat het vroeger "maar 3 maanden" was en ze dit zonder boe of ba naar 1 jaar hebben opgetrokken, om ze nu met veel poeha als "herwaardering" te verkopen en te halveren naar 6 maand, en ondertussen in alle stilte de rendementsvergoeding verdrievoudigen van 10 000 naar 30 000 € waardoor private ondernemingen geen treinbestuurders meer in dienst wensen te nemen die nog geen 10 jaar dienst hebben wegens te hoge "boete". De waarheid is dus niet zo positief als jij ze voorstelt.
Blijkbaar zijn er wederom cadeaus uitgedeeld aan het treinbesturingspersoneel: creatie van een extra weddeschaal en bijkomende toelages (een toelage voor beginnende bestuurders en dan levenslang tijdens de carrière een getrouwheidstoelage). Jammer dat er voor operationeel Infrabel-personeel niets in zit. Wij kampen nochtans ook met personeelstekorten.

Het is de bestuurders uiteraard gegund maar ik denk dat we nu wel definitief de discussie over het feit of er nog voor mekaar wordt opgekomen en of we nog één blok zijn tegenover de werkgever, kunnen afsluiten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steven »

Asterix, het merendeel van wat de treinbestuurders krijgen op dit moment is een rechtzetting door wat ze ooit eerst hebben afgegeven. De treinbestuurders die ruim 18 jaar dienst hebben krijgen een premie (eenmalig) de schaalverhoging werd vroeger van 12 naar 18 jaar gebracht en nu terug naar 12 jaar. Die premie moet dus een gat van zes jaar uit het verleden opvullen. (Wat het puur wiskundig niet eens doet). Er is dus niets levenslang ingevuld. Vele zaken zijn eenmalig. Dus stel het aub niet te rooskleurig voor.
Alle rangen verhogen op 12 jaar van schaal, treinbestuurders kregen het dus lange tijd maar op 18, stilletjes aangepast door de vakbonden zonder het dan nog officieel mee te delen. Moet ik er een tekening bijmaken wat de reacties waren toen er iemand achter? De vakbonden hebben dus voornamelijk rechtgezet wat ze zelf ooit veranderd hebben in de negatieve zin. Diegene die er het meest kunnen uithalen zijn de nieuwste treinbestuurders. Die krijgen de eerste vier jaar extra premie zodat het effect ontstaat dat ze vier jaar lang met een loonancienniteit van 4 jaar zitten ipv op te bouwen.
Plaats reactie