"Operatie Slak" !??

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

"Operatie Slak" !??

Bericht door profke »

http://www.gva.be/cnt/dmf20180111_03292 ... bestuurder
Een treinbestuurder liet deze week de trein van Bergen naar Luik met 37 minuten vertraging aankomen. De man wil zo snel mogelijk ontslagen worden, zo getuigt hij in Gazet van Antwerpen. Hij heeft al een contract in de veel beter betalende privésector. Maar er is een probleem: bij de NMBS geldt een opzegtermijn van een jaar voor treinbestuurders. Met zijn ‘operatie slak’ hoopt hij zo snel mogelijk ontslagen te worden.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door dentheo »

Eigenaardig genoeg staat dat in bijna alle kranten...dan stel ik mij altijd vragen.
Werkt die journalist voor al die bladen ?
Welke organisatie heeft die teksten aangeleverd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steven »

Eentje die voor persbureau Belga werkt en die geeft het dan door aan de kranten?
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door jan_olieslagers »

Zo dacht ik het ook, ja. Ik meen me te herinneren dat, toen het voor het eerst gemeld werd op de VRT nieuwssite, een verwijzing naar Belga bij stond. Mogelijks is die later vervangen door de naam van de journalist die het bericht bijwerkte.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Patrick »

Als deze treinbestuurder bewust zo'n soloactie organiseert dan is dat een vorm van sabotage. Als toekomstige werkgever (privé-vervoerder) zou ik dan deze kandidaat ronduit weigeren.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door dentheo »

Zou die opzegtermijn en de "boete" in zijn contract gestaan hebben toen hij begon ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steven »

Wij hebben geen contract, dus je tekent dat ook niet bij aanwerving. Je valt onder een statuut. Een hoop papieren die gelden voor heel de spoorweg. De privé werkt met individuele contracten.
Eimai
Berichten: 793
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Eimai »

dentheo schreef: 11 jan 2018, 17:39 Zou die opzegtermijn en de "boete" in zijn contract gestaan hebben toen hij begon ?
Zoals hierboven staat, treinbestuurders zijn statutair, dus vastbenoemd. Dan krijg je geen contract met je werkgever. De werkvoorwaarden staan in het statuut, en de werknemer moet geen toelating geven om die te wijzigen. Het statuut kan veranderd worden door de directie, eventueel met vakbonden indien een grotere meerderheid nodig is.

In het geval van het jaar opzeg, dit was altijd één maand, maar het is ik denk anderhalf jaar geleden met hulp van het ACOD goedgekeurd om dat naar één jaar te brengen voor de treinbestuurders. Dus ja, als je één vakbond zot genoeg krijgt om zoiets te ondertekenen en die totaal niet beseft wat er op de werkvloer omgaat hang je eraan als werknemer... Als morgen een vakbond vindt dat we het met 500 euro minder kunnen doen elke maand om werkgelegenheid binnen heel de nmbs te waarborgen of zoiets dan kan daar niks aan gedaan worden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

"Operatie Slak" !??

Bericht door dekooiker »

Ontslag willen nemen is een recht en dan dienen er regels gevolgd te worden.
Zo'n actie ondernemen is spelen met je huidige én toekomstig werk.
Van de huidige werkgever krijg je gegarandeerd een boete en of de toekomstige werkgever u nog lust na zoveel heisa is maar de vraag.
De trein.
Alleen voor durvers.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door traxie »

Ik keur de actie af maar versta het wel. Het is fout dat je onverwacht wordt geconfronteerd met dat jaar opzeg. Dat jaar opzeg is niet te rechtvaardigen. De opleiding van een treinbestuurder duurt langer, dus die redenering houdt geen stand, daarnaast is een jaar bijzonder lang. Let op dat dit bij een gewoon arbeidscontract niet zou kunnen. Daarnaast het scholingsbeding, als er sprake zou zijn van een gewone arbeidsovereenkomst zou dat niet rechtsgeldig zijn, aangezien een treinbestuurder te weinig verdient tijdens die eerste jaren. Dat het bedrijf enig terugverdientijd nodig heeft daar kan ik nog inkomen, 10 jaar vind ik evewel buiten proportie. Je kan het niet als billijk beschouwen dat iemand bv 9 jaar dit werk moet doet om geen boete te moeten betalen. Het is mijnsinziens duidelijk de werkgever die zijn machtspositie misbruikt.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door HLE 2302 »

dekooiker schreef: 12 jan 2018, 08:25 Ontslag willen nemen is een recht en dan dienen er regels gevolgd te worden.
Zo'n actie ondernemen is spelen met je huidige én toekomstig werk.
Van de huidige werkgever krijg je gegarandeerd een boete en of de toekomstige werkgever u nog lust na zoveel heisa is maar de vraag.
Dus de spelregels mogen gewijzigd worden, en toch moet er maar geknikt worden ? Als alles over het ganse spoor gelijk moet zijn hé, dan moet iedereen maar 1 jaar vooropzeg doen. Dan zullen we nog een keer praten, treinbestuurders worden met dit jaar vooropzeg gewoon gigantisch gediscrimineerd, in plaats van het probleem aan te pakken en de voorwaarden te verbeteren schuiven ze het probleem gewoon vooruit.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steven »

Dat zegt hij niet HLE2302, maar als je tegen iets wil protesteren moet je er ook voor zorgen dat je niet in je eigen voeten schiet.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Larch »

Ik keur het ook niet goed, maar hij is er wel in geslaagd om het probleem in de aandacht te plaatsen. Als je het kleine uur vertraging vergelijkt met de hinder die een collectieve staking veroorzaakt dan......
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door kika »

Het is niet het eerste bericht van dit soort acties, kort na de invoering (voorjaar 2016?) was er ook wat heisa rond. Het principe van het scholingsbeding slaat natuurlijk op opleidingen die (bvb.) max. 3 maanden duren. Vandaag kwam ik er achter dat het Duitse leger een gelijkaardig knap staaltje van 'werknemerbinding' doet, als je een opleiding bij hun volgt tot (bvb.) arts, kan het zijn dat je voor 17 jaar tekent. Daar schrok ik toch van.

Ik krijg toch erg hard het idee dat hier niet het principe speelt van 'wij leiden je op tot xyz, dat kost geld en moeite, daar willen we wat van terugzien,' maar eerder één van 'Concurrentie! Daar moeten we een stokje voor steken!' Voor zij die (om wat voor reden ook) uit het beroep willen stappen, die wil je geen 12 maanden in zo'n functie aan het werk houden met dergelijke verantwoordelijkheden? Voor zij die naar de concurrent willen overstappen, moet er toch iets zinvoller te bedenken zijn? In verschillende andere sectoren/landen is het gebruikelijk dat die nieuwe werkgever, afhankelijk van hoe lang geleden cursus of opleiding was, die opleidingsfacturen betaalt. Leiden die concurrenten eigenlijk ook nieuwe treinbestuurders op, of hebben die geen instructeurs etc.?

Ik heb begrip voor die man, en medelijden, want hij is toch vooral zijn eigen ruiten aan het ingooien lijkt het. Dat eenzijdige aanpassen is nogal … van de pot gerukt.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door jan_olieslagers »

@kika: mij staat voor dat ook bij de Belgische strijdkrachten zulke regels bestaan. Op zijn minst herinner ik me dat het leger erover klaagde, dat mensen bij hen een dure opleiding kwamen volgen en die vervolgens zo snel mogelijk elders te gelde gingen maken.

@HLE2302: de regels mogen niet _zomaar_ gewijzigd worden; als ik het goed begrijp is die wijziging gebeurd in overleg met de vakbonden. M.a.w. politiek gekleurd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie