"Operatie Slak" !??

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Re:

Bericht door traxie »

Bibke schreef:
Shrek schreef: 16 jan 2018, 11:57
Bibke schreef: 16 jan 2018, 10:52 Daar heb net een probleem mee. Waar is het gelijkheidsbeginsel? Ik kan het nog iet of wat begrijpen dat men die regel invoerde voor nieuwe mensen maar niet voor mensen voor wie dat eerder niet gelde.
Waarom zou er gelijkheid moeten zijn in arbeidsvoorwaarden? De directeur van B-Post heeft toch ook andere voorwaarden dan de postbode's? Daar is helemaal niets mis mee.
Ja maar dat zijn totaal verschillende functies. Dat is wat anders. Trouwens die hebben geen statuut of contract, dat is een overeenkomst.
Ik denk dat je het op basis van het gelijkheidsbeginsel nooit zou kunnen halen. Naar mijn mening is het disproportioneel, dat de regels veranderen tijdens de koers is altijd al geweest bij een statuut in wiens voordeel dat is doet niet ter zake ookal strookt het niet met het rechtvaardigheidsgevoel van veel treinbestuurders, rechtvaardigheidsgevoel daar gaat het ook niet om bij de raad van state.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door profke »

http://www.gva.be/cnt/dmf20180116_03303 ... xcuusbonus
Machinisten NMBS eisen 6.000 euro excuusbonus
Vandaag om 02:00 door sylvia mariën

Treinbestuurders bij de NMBS hebben aan CEO Sophie Dutordoir en haar directie hun verzoeken overgemaakt voor de opwaardering van hun beroep. Het moet een antwoord bieden op het massale vertrek van personeel, vooral naar privébedrijven in goederenvervoer.

Vorige week kon u in uw krant lezen dat er steeds meer treinbestuurders ontslag nemen bij de NMBS om bij een privéfirma in goederenvervoer te gaan werken. Alleen moeten ze bij de NMBS wel een opzegtermijn van een jaar uitdoen. Dat frustreerde een treinbestuurder uit Bergen, Cedric Grumiaux, zodanig dat hij Operatie Slak op poten zette: expres traag rijden en voor vertraging zorgen. “Dat is een interne aangelegenheid”, antwoordt de NMBS op de vraag of en hoe Grumiaux gesanctioneerd is voor zijn actie.
Duidelijke afspraken

De werkgever in spe van Grumiaux, Lineas – zeg maar de geprivatiseerde versie van het vroegere B-Cargo – schrijft de man niet af. “Wij begrijpen de actie van Cedric”, zegt woordvoerster Veerle Van Mierlo, “maar we veroordelen ze ook. Wij hebben die dag expliciet aan hem gevraagd om te stoppen met zijn actie en met het geven van interviews, wat hij gedaan heeft. Er zullen nu duidelijke afspraken worden gemaakt.”
Machinisten NMBS eisen 6.000 euro excuusbonus

‘De Slak’ heeft overigens een spoor nagelaten: de inschrijvingen voor de nieuwe avondcursus die Lineas en Syntra vanaf april in Antwerpen organiseren, zijn verdubbeld en kandidaturen voor de job van treinbestuurder komen bij Lineas aan de lopende band binnen.

Enkele treinbestuurders van verschillende NMBS-depots zijn, op eigen aandringen, eind vorige week al in gesprek kunnen gaan met CEO Sophie Dutordoir en haar directie, bijna drie uur lang. “Het gesprek verliep uitermate constructief”, is er te lezen in de nota die na afloop werd opgemaakt. “We hebben de directie bedankt omdat ze wilde luisteren naar onze verzuchtingen.”

Die verzuchtingen zijn: “Gebrek aan respect, een lage verloning voor een grote verantwoordelijkheid, een kleutermentaliteit en het gebrek aan budget ondanks verkwistende uitgaven.”

Ruiterlijke toegevingen

“Mevrouw Dutordoir gaf ruiterlijk toe dat het niet kan zijn dat een treinbestuurder minder verdient dan een treinbegeleider. We hebben gesteld dat treinbegeleiders hun wedde waard zijn, maar dat de wedde van machinisten een rechtzetting verdient. De directie is er zich van bewust dat heel wat machinisten overlopen naar de concurrentie, en dat ze daar een antwoord op moet geven.”

De treinbestuurders maakten een lijst met voorstellen over aan Dutordoir. Ze willen een mobiliteitsvergoeding van 300 euro. Een baremaherziening met loonopslag. Een vaste premie, ook tijdens verlof of ziekte. Een eenmalige excuusbonus van 6.000 euro netto, voor zes jaar lang gemis aan loonopslag. Een deftige weekendvergoeding en nachtvergoeding. Een verhoging van de taalpremie. En een verzekering voor de treinbestuurders die na hun vijftigste worden afgekeurd, zonder mogelijkheid op herklassering.

De directie en de machinisten zitten over enkele maanden opnieuw samen. Officieel reageert de NMBS niet.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door dekooiker »

Natuurlijk reageert NMBS niet: dat is interne keuken en het sociaal overleg zou opgeblazen worden als er allerhande zaken verkondigd zouden worden.
Mij lijkt het enige dat, met steun van de rest van het personeel dat onregelmatig of in ploegen werkt, kans krijgt een verhoging van de zaterdagtoeslag en nachtvergoeding.
Die zijn veel te laag in verhouding tot het gebrachte offer.
Of de kleutermentaliteit gaat veranderen zal afhangen van hoe lang het waterhoofd der spoorwegen nog blijft bestaan.
(Herman Welter kan er meer over vertellen)
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef: 17 jan 2018, 18:31Mij lijkt het enige dat, met steun van de rest van het personeel dat onregelmatig of in ploegen werkt, kans krijgt een verhoging van de zaterdagtoeslag en nachtvergoeding.
Zouden de treinbestuurders dan in hun overleg met de CEO hebben geëist dat ook andere spoorberoepen erop vooruit gaan? Of geldt dan opeens de "discriminatie" niet meer?

Alle gekheid op een stokje, de Raad van State heeft inderdaad tweemaal geoordeeld dat er niets aan het handje is: niet in het arrest van Van Craen tegen HR Rail en ook niet in dat van Verstraete tegen HR Rail. De eeuwig vermeende discriminatie mag naar de prullenmand:

De treinbestuurders lijken zich dan ook op het eerste gezicht in een verschillende situatie te bevinden, vergeleken met de andere personeelscategorieën die geen dergelijke opleiding ten koste van de verwerende partij dienen te volgen en dan ook gemakkelijker lijken te kunnen worden vervangen. Die verschillende situatie rechtvaardigt op het eerste gezicht een onderscheiden behandeling, die de continuïteit van de dienstverlening van de verwerende partij als doelstelling lijkt te hebben.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door dekooiker »

Asterix schreef: 17 jan 2018, 23:48
Zouden de treinbestuurders dan in hun overleg met de CEO hebben geëist dat ook andere spoorberoepen erop vooruit gaan? Of geldt dan opeens de "discriminatie" niet meer?
HR Rail gaat niet over één nacht ijs en weet goed genoeg dat als ze bepaalde vergoedingen alleen voor de bestuurders opwaarderen, het bedrijf gegarandeerd plat ligt.
Daarom dat andere categorieën niet vermeld moeten worden want die volgen vanzelf :wink:
Zie ARPS 523, voor de puristen van het bedrijf.
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door HLE 2302 »

dekooiker schreef: 18 jan 2018, 08:07
Asterix schreef: 17 jan 2018, 23:48
Zouden de treinbestuurders dan in hun overleg met de CEO hebben geëist dat ook andere spoorberoepen erop vooruit gaan? Of geldt dan opeens de "discriminatie" niet meer?
HR Rail gaat niet over één nacht ijs en weet goed genoeg dat als ze bepaalde vergoedingen alleen voor de bestuurders opwaarderen, het bedrijf gegarandeerd plat ligt.
Daarom dat andere categorieën niet vermeld moeten worden want die volgen vanzelf :wink:
Zie ARPS 523, voor de puristen van het bedrijf.
Excuseer ?! Ook niet alle beroepen bij het spoor zijn per definitie onderbetaald hé! Het feit dat treinbestuurder ondergewaardeerd en onderbetaald word is historisch gegroeid. Trouwens zijn het niet de mannen van het seinhuis die horen te klagen denk ik ?

Als er een E370 aan ons word overhandigd moeten jullie alleen maar de juiste KP invullen, wij moeten het in den donker maar uitvissen. Wij dragen op dat moment de eindverantwoordelijkheid en als we daarin een foutje durven maken zijn we ons brevet kwijt. En toch moet de persoon die een E370 aflevert een rang 4 zijn, dat is bij ons al minstens gelijkgesteld aan eerste treinbestuurder. Ik moet geen eerste treinbestuurder bellen hoor om een E370 in ontvangst te kunnen nemen of om een sein te kunnen overschrijden !!!!

Trouwens, met de wijzigingen van graad Traffic en Safety controller gaan jullie toch ook omhoog, want als ik dat zo bekijk word een seingever (rang 7) Traffic controller (rang 5) met als enigste verschil dat ze de volgorde van verkeer mogen bepalen. En een OSTCH word Safety controller (rang 5 naar rang 4)

Dus jullie werden recent verhoogd, wat is hier dan discriminatie ? :roll: :roll: :roll: :roll:
Als wij een tikkeltje bij krijgen wil dat zeggen dat jullie meteen rang 3 moeten worden ?! Komaan man!
Bovendien mag je niet vergeten dat in jullie beroep, en vergis u niet ik heb er wel degelijk veel respect voor en de opleiding is zeker geen makkie. Het is zelfs zo dat deze job mij naast treinbestuurder ook enorm interesseert. Maar objectief bekeken staan jullie er nooit alleen voor, met het EBP systeem heb ik de indruk dat er veel minder mis kan gaan want de computer vraagt jullie alles (aantal boekjes etc, al aantal keer aan mij gevraagd ondanks niet voorzien in onze procedure) en bovendien zitten jullie daar nooit alleen maar met een hele hoop mensen dus als er zich een situatie voordoet waarin de onmiddelijke bediende het antwoord niet weet kan hij zich direct tot zijn overste richten.

Nu bij de treinbestuurder: er is op een aantal plaatsen ETCS die ons een veilige dekking geeft. Maar op de overige 90% is er hooguit TBL1+ die controleert of je 300m opwaarts van het sein een snelheid lager dan 40 km/h hebt bereikt en dat is het dan maar. Als je een bordje over het hoofd ziet in de dichte mist, GrGH vergeet wegens wat ook van situatie (problemen met het materiaal, vermoeidheid door prestatiedruk etc.) is er niets maar dan ook niets buiten een brandend lampje die je helpt om een zware fout te voorkomen. En als je een fout maakt, wat nota bene niemand express zal doen want dit is voor iedere treinbestuurder z'n grootste nachtmerrie, halen ze je als een misdadiger van je trein en kan je een paar weken tot zelfs maanden zetel zitten, al uw testen opnieuw doen (medisch/psychologisch/reglementering) en heb je in die maanden een pak minder premies waardoor je loontje helemaal om te wenen is.

Onze verantwoordelijkheid word volgens mij door veel mensen onderschat, zélfs door deze binnen dezelfde firma.

Ik heb binnen de NMBS ook een andere functie gehad, en deze was meer dan correct betaald t.o.v het beroep die ik nu doe. En collega's die hier niet mee akkoord zijn moeten maar de overstap wagen naar treinbestuurder, we hebben er genoeg nodig de komende jaren.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door gysev »

HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15Als er een E370 aan ons word overhandigd moeten jullie alleen maar de juiste KP invullen, wij moeten het in den donker maar uitvissen. Wij dragen op dat moment de eindverantwoordelijkheid en als we daarin een foutje durven maken zijn we ons brevet kwijt. En toch moet de persoon die een E370 aflevert een rang 4 zijn, dat is bij ons al minstens gelijkgesteld aan eerste treinbestuurder. Ik moet geen eerste treinbestuurder bellen hoor om een E370 in ontvangst te kunnen nemen of om een sein te kunnen overschrijden !!!!
Dat is toch wat simplistisch. Er is ook zoiets als veiligheidsmaatregelen treffen om je veilig te laten rijden. En vergeet niet: je bent niet de enige die op dat moment onderweg is. Die ene bediende op een blokpost moet zich wel met meer bezighouden dan "wat KP's invullen".
HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15Trouwens, met de wijzigingen van graad Traffic en Safety controller gaan jullie toch ook omhoog, want als ik dat zo bekijk word een seingever (rang 7) Traffic controller (rang 5) met als enigste verschil dat ze de volgorde van verkeer mogen bepalen. En een OSTCH word Safety controller (rang 5 naar rang 4) Dus jullie werden recent verhoogd, wat is hier dan discriminatie ? :roll: :roll: :roll: :roll:
Niet onbelangrijk detail: na een examen waar lang niet iedereen voor geslaagd was... Bovendien zijn die nieuwe rollen nog niet overal van toepassing.
HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15Maar objectief bekeken staan jullie er nooit alleen voor, met het EBP systeem heb ik de indruk dat er veel minder mis kan gaan want de computer vraagt jullie alles (aantal boekjes etc, al aantal keer aan mij gevraagd ondanks niet voorzien in onze procedure) en bovendien zitten jullie daar nooit alleen maar met een hele hoop mensen dus als er zich een situatie voordoet waarin de onmiddelijke bediende het antwoord niet weet kan hij zich direct tot zijn overste richten.
Nu ja, er is al flink bespaard op personeel en de dagen dat je met twee of drie kan samenzitten om te overleggen zijn al lang voorbij. De actiezones van verkeersleiders zijn ondertussen zo groot dat je bij problemen nog nauwelijks kan volgen. Het is zelfs al "traditie" dat twee posten worden samengevoegd wegens personeelsgebrek... Overleg met de oversten? Meestal is die dan ook druk bezig en heeft hij echt wel wat anders te doen. Trouwens, je weet toch ook wel dat nogal wat bestuurders bij incidenten niet bereikbaar zijn omdat ze overleggen met hun permanentie?
Vergeet ook die fabel dat er met EBP veel minder mis kan gaan. Het aantal onttrekkingen uit de veiligheid wegens professionele fouten is alvast niet verminderd :(
HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15En als je een fout maakt, wat nota bene niemand express zal doen want dit is voor iedere treinbestuurder z'n grootste nachtmerrie, halen ze je als een misdadiger van je trein en kan je een paar weken tot zelfs maanden zetel zitten, al uw testen opnieuw doen (medisch/psychologisch/reglementering) en heb je in die maanden een pak minder premies waardoor je loontje helemaal om te wenen is.
Join the club, dat is voor verkeersleiders net hetzelfde. Trouwens, als een misdadiger? Niet overdrijven hé. Dat is een voorziene procedure opgelegd door DVIS en ik heb nooit geweten dat een bestuurder daarbij uitgescholden of beledigd wordt. In de praktijk zijn de meesten zelfs zeer kalm en begripvol omdat ze onmiddellijk zelf weten - en erkennen - dat ze een fout hebben gemaakt. Je moet die wilde verhalen op je TCT niet altijd geloven. Voor mensen op blokposten gebeurt dat onder de ogen van al hun collega's. Wat moeten zij dan zeggen? Voor ons komt er geen API en coach ter plaatse...
HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15Onze verantwoordelijkheid wordt volgens mij door veel mensen onderschat, zélfs door deze binnen dezelfde firma.
Dat geldt in beide richtingen vrees ik :wink:
HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15Ik heb binnen de NMBS ook een andere functie gehad, en deze was meer dan correct betaald t.o.v het beroep die ik nu doe. En collega's die hier niet mee akkoord zijn moeten maar de overstap wagen naar treinbestuurder, we hebben er genoeg nodig de komende jaren.
Twee van mijn collega's hebben dat enkele jaren geleden gedaan, één naar Brugge en de andere naar Charleroi. Ze hebben zich dat niet beklaagd volgens wat ik hoor.

Nu, begrijp me niet verkeerd: ik vind ook dat bestuurders bij de NMBS ondergewaardeerd worden. Wel ironisch dat dit nu naar boven komt dankzij die vermaledijde privéoperatoren waartegen zoveel actie gevoerd is :lol:
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door steamdriven »

Akkoord of niet, kern van de zaak is dat de NMBS alle moeite van de wereld heeft om zijn bestuurders te houden en misschien nog meer om er nog nieuwe te vinden. Dat betekent dus dat het gevraagde helemaal niet (meer) in verhouding staat tot het gebodene. En inderdaad, de open markt biedt de huidige TB mogelijkheden die er voorheen niet waren. En die er voor andere beroepscategoriën binnen het spoor misschien niet zijn.
Maar het is nu zo en daar moet iedereen bij de NMBS -en de privé- mee verder, of je dat nu wil of niet. Of je dat rechtvaardig vindt of niet.

Puntje bij paaltje, wordt het beroep van TB niet grondig en dra geherwaardeerd, dan zal dit probleem alleen toenemen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Shrek »

steamdriven schreef: 24 jan 2018, 19:43 Akkoord of niet, kern van de zaak is dat de NMBS alle moeite van de wereld heeft om zijn bestuurders te houden en misschien nog meer om er nog nieuwe te vinden. Dat betekent dus dat het gevraagde helemaal niet (meer) in verhouding staat tot het gebodene. En inderdaad, de open markt biedt de huidige TB mogelijkheden die er voorheen niet waren. En die er voor andere beroepscategoriën binnen het spoor misschien niet zijn.
Maar het is nu zo en daar moet iedereen bij de NMBS -en de privé- mee verder, of je dat nu wil of niet. Of je dat rechtvaardig vindt of niet.

Puntje bij paaltje, wordt het beroep van TB niet grondig en dra geherwaardeerd, dan zal dit probleem alleen toenemen.
Ik durf tegen te spreken dat dat de kern van de zaak is.
Er is een mechanisme ontstaan waarbij de privé-bedrijven de opleiding van de NMBS misbruiken om zelf snel aan geschoold personeel te geraken.
Eender hoeveel loon de NMBS uitkeert, de privé zal er altijd over gaan als ze daardoor peperdure opleidingen kunnen uitsparen.
Dus ook al wordt er serieus geherwaardeerd, de privé zal mee herwaarderen en het probleem zal er niet mee opgelost worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steven »

Het overlopen is niet iets dat permanent op dit niveau zal blijven. Ook al begint de privé massaal op te leiden er zijn er te weinig die de job wil doen, voor mensen met een technisch diploma is er genoeg werk met een gelijkaardig loon let leukere werkuren. Zeker in de haven genoeg van die jobs te vinden. De spoorweg kampt dus niet enkel met de concurrentie van privé spoorbedrijven maar ook van andere privé bedrijven waar er gelijkaardige jobs zijn met gelijkaardige diploma vereisten en verloning. Er zitten gewoon te veel vissers aan de vijver alleen is nmbs een van de laatste om dat zelf door te hebben.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door groentje »

En verloning speelt wellicht wel een rol, maar minstens zoveel mensen zeggen de NMBS vaarwel omwille van andere redenen, sommigen zijn zelfs bereid om financieel een stap achteruit te zetten. Sommige maatregelen hoeven echt niet zo duur te zijn...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 25 jan 2018, 00:22
steamdriven schreef: 24 jan 2018, 19:43 Akkoord of niet, kern van de zaak is dat de NMBS alle moeite van de wereld heeft om zijn bestuurders te houden en misschien nog meer om er nog nieuwe te vinden. Dat betekent dus dat het gevraagde helemaal niet (meer) in verhouding staat tot het gebodene. En inderdaad, de open markt biedt de huidige TB mogelijkheden die er voorheen niet waren. En die er voor andere beroepscategoriën binnen het spoor misschien niet zijn.
Maar het is nu zo en daar moet iedereen bij de NMBS -en de privé- mee verder, of je dat nu wil of niet. Of je dat rechtvaardig vindt of niet.

Puntje bij paaltje, wordt het beroep van TB niet grondig en dra geherwaardeerd, dan zal dit probleem alleen toenemen.
Ik durf tegen te spreken dat dat de kern van de zaak is.
Er is een mechanisme ontstaan waarbij de privé-bedrijven de opleiding van de NMBS misbruiken om zelf snel aan geschoold personeel te geraken.
Eender hoeveel loon de NMBS uitkeert, de privé zal er altijd over gaan als ze daardoor peperdure opleidingen kunnen uitsparen.
Dus ook al wordt er serieus geherwaardeerd, de privé zal mee herwaarderen en het probleem zal er niet mee opgelost worden.
De vraag is ook :hoe kan je die opleidingen ook minder "peperduur"geven? Wat is de duur van de NMBS opleiding? Wat is de ballast?
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door traxie »

Naar aanleiding van een bericht onlangs in district no, vrees ik dat de geesten nog lang niet gerijpt zijn. Het was een opsomming van de huidige 'voordelen'. De teneur was, stop met zagen, in combinatie met een hopeloze noodkreet.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door steamdriven »

Shrek schreef: 25 jan 2018, 00:22 Ik durf tegen te spreken dat dat de kern van de zaak is.
Er is een mechanisme ontstaan waarbij de privé-bedrijven de opleiding van de NMBS misbruiken om zelf snel aan geschoold personeel te geraken.
Eender hoeveel loon de NMBS uitkeert, de privé zal er altijd over gaan als ze daardoor peperdure opleidingen kunnen uitsparen.
Dus ook al wordt er serieus geherwaardeerd, de privé zal mee herwaarderen en het probleem zal er niet mee opgelost worden.
Ik heb ook nergens gezegd dat verloning het enig zaligmakende is.
Zoals Steven zegt, er zijn nog veel andere dingen -sommige typisch NMBS, andere beroepsinhoud gerelateerd- die het beroep voor velen onaantrekkelijker maken t.o.v. gelijkaardige vereisten in andere sectoren.

Maar laat het duidelijk zijn, voor een anorak en gratis soep alleen, gaan vele TB niet blijven hoor...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Bibke »

steamdriven schreef: 24 jan 2018, 19:43 Akkoord of niet, kern van de zaak is dat de NMBS alle moeite van de wereld heeft om zijn bestuurders te houden en misschien nog meer om er nog nieuwe te vinden.
Ik durf dat tegen te spreken. Ik ken het verhaal van een TB die van een privé-operator terug naar de NMBS-reizigers wou gaan en die door HR Rail gepest (ik durf dat zo het te noemen) met allerlei uitvindsels, zodanig dat die uiteindelijk gezegd heeft: "Als het zo moet, geen probleem, dan blijf ik bij de privé, ik wou eens iets anders maar ben mijn huidige job nog steeds niet beu.".

Zo creëer je wel een knelpuntenberoep.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie