"Operatie Slak" !??

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door nighttrain »

Bibke schreef: 25 jan 2018, 11:45
steamdriven schreef: 24 jan 2018, 19:43 Akkoord of niet, kern van de zaak is dat de NMBS alle moeite van de wereld heeft om zijn bestuurders te houden en misschien nog meer om er nog nieuwe te vinden.
Ik durf dat tegen te spreken. Ik ken het verhaal van een TB die van een privé-operator terug naar de NMBS-reizigers wou gaan en die door HR Rail gepest (ik durf dat zo het te noemen) met allerlei uitvindsels, zodanig dat die uiteindelijk gezegd heeft: "Als het zo moet, geen probleem, dan blijf ik bij de privé, ik wou eens iets anders maar ben mijn huidige job nog steeds niet beu.".

Zo creëer je wel een knelpuntenberoep.
Zouden we ook kunnen lezen "vakbond" ipv HR rail ?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Asterix »

Bibke schreef: 25 jan 2018, 11:45
steamdriven schreef: 24 jan 2018, 19:43 Akkoord of niet, kern van de zaak is dat de NMBS alle moeite van de wereld heeft om zijn bestuurders te houden en misschien nog meer om er nog nieuwe te vinden.
Ik durf dat tegen te spreken. Ik ken het verhaal van een TB die van een privé-operator terug naar de NMBS-reizigers wou gaan en die door HR Rail gepest (ik durf dat zo het te noemen) met allerlei uitvindsels, zodanig dat die uiteindelijk gezegd heeft: "Als het zo moet, geen probleem, dan blijf ik bij de privé, ik wou eens iets anders maar ben mijn huidige job nog steeds niet beu.".

Zo creëer je wel een knelpuntenberoep.
Maar zo ga je als firma niet plat op de buik voor gelukszoekers. Ik vind het hallucinant hoe de spoorwegen vroeger blijkbaar met gemak terug mensen in dienst namen die jaren ervoor met veel miserie de deur achter zich hadden dicht getrokken.
Laat die privé-bestuurders dus maar bij hun firma blijven. Ik hoop dan wel dat ze bij de NMBS ook de deur worden gewezen mocht er weer een crisis toeslaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steven »

Goh ja heel de zaak is een zaak van ‘vraag en aanbod’. Bij deze verliest de nmbs enkel. Eens er privé reizigersverkeer komt zal er nog meer verloop zijn vrees ik als de nmbs zich niet aanpast aan deze situatie. Het is niet omdat je een pleister op een wonde doet dat ze stopt met bloeden.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Hobbes »

Asterix schreef: 19 mar 2018, 16:19
Maar zo ga je als firma niet plat op de buik voor gelukszoekers. Ik vind het hallucinant hoe de spoorwegen vroeger blijkbaar met gemak terug mensen in dienst namen die jaren ervoor met veel miserie de deur achter zich hadden dicht getrokken.
Laat die privé-bestuurders dus maar bij hun firma blijven. Ik hoop dan wel dat ze bij de NMBS ook de deur worden gewezen mocht er weer een crisis toeslaan.

Iedereen zijn mening, maar zo'n mentaliteit is één van de zaken die ervoor zorgt dat de NMBS in de 20ste eeuw blijft trappelen.

De liberalisering is nu eenmaal een feit, met al zijn voor-en nadelen. Eén van die zaken is dat er veel meer verloop is in het personeel, zoals bij vele privébedrijven waar er knelpuntenberoepen zijn.

Wat is er mis met iemand die om de zoveel jaar van job of functie verandert?
Vroeger kon men als TB van de reizigers naar de goederen overstappen en vice versa met een simpele overplaatsing.
Ik ken trouwens genoeg anciens die alle watertjes doorzwommen hebben, en soms verscheidene keren om wat afwisseling te hebben of voor welke reden ook.

Nu gaat dat niet meer, wil men na bv 10 jaar reizigersdienst eens een aantal jaar naar de goederen, dan MOET men zijn ontslag geven, en als men een aantal jaren met goederen heeft gereden, dan MOET men heel het NMBS-aanwervingscircus door.

De NMBS zou zich beter wat flexibeler opstellen in HR zaken, dan zouden er nog steeds mensen weggaan, maar dan wordt de kans ook groter dat er mensen de omgekeerde beweging maken.

Aan uw laatste opmerking (en de term "gelukzoekers") te zien steekt het U trouwens vooral dat er mensen weggaan voor betere voorwaarden, en dan moet U mij eens zeggen wat daar mis mee is?

Dit gezegd zijnde geef ik U wel gelijk dat sommige mensen "er mee spelen", en dat vind ik er ook over. Laat ons hopen dat met de nieuwe CEO de NMBS eindelijk op alle vlakken in de 21ste eeuw belandt, en dan heb ik nog hoop voor die firma...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door groentje »

Wie het meeste in nood zit, zal het meeste voorwaarden opgelegd krijgen. Als er door een serieuze terugval in de economie plots een overschot zou zijn van treinbestuurders, kan de NMBS haar eisen stellen en slechts de beste elementen kiezen, maar als, zoals nu, er een tekort is, lijkt het mij dom te zijn om potentiële kandidaten te schofferen.
In de privé wordt het beter aanvaard dat mensen vertrekken en doet men er z'n best om de deur net open te houden. Zeker iemand die z'n capaciteiten heeft behouden en versterkt, zoals bijvoorbeeld een bestuurder... Denk maar niet dat ze bij pakweg Crossrail een bestuurder de deur wijzen enkel omdat hij op een bepaald ogenblik is overgestapt, integendeel. Misschien nemen ze zelfs z'n anciënniteit elders mee, indien relevant.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Davy »

In Nederland zie je trouwens het omgekeerde: daar heeft de privé zoals Arriva de grootste moeite om personeel te vinden, velen willen bij NS aan de slag. Niet onlogisch, want NS is globaalgezien een goede werkgever.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door nighttrain »

Asterix schreef: 19 mar 2018, 16:19
Bibke schreef: 25 jan 2018, 11:45
steamdriven schreef: 24 jan 2018, 19:43 Akkoord of niet, kern van de zaak is dat de NMBS alle moeite van de wereld heeft om zijn bestuurders te houden en misschien nog meer om er nog nieuwe te vinden.
Ik durf dat tegen te spreken. Ik ken het verhaal van een TB die van een privé-operator terug naar de NMBS-reizigers wou gaan en die door HR Rail gepest (ik durf dat zo het te noemen) met allerlei uitvindsels, zodanig dat die uiteindelijk gezegd heeft: "Als het zo moet, geen probleem, dan blijf ik bij de privé, ik wou eens iets anders maar ben mijn huidige job nog steeds niet beu.".

Zo creëer je wel een knelpuntenberoep.
Maar zo ga je als firma niet plat op de buik voor gelukszoekers. Ik vind het hallucinant hoe de spoorwegen vroeger blijkbaar met gemak terug mensen in dienst namen die jaren ervoor met veel miserie de deur achter zich hadden dicht getrokken.
Laat die privé-bestuurders dus maar bij hun firma blijven. Ik hoop dan wel dat ze bij de NMBS ook de deur worden gewezen mocht er weer een crisis toeslaan. minder zv
Ik vindt dit een redeljke zure opmerking en niet geheel inteligent. Waarom ben je een gelukszoeker als je met je talenten een ander sociaal leven wil beginnen. Hetzij door meer te verdienen/ander werkomstandigheden enz. En als je na een tijd terug je leven een andere wending wil geven, en dit kan gebeuren via uw oude werkgever,waarom moet dit negatief beoordeelt worden op subjectieve criteria. Mijn ervaring leert me wel dat minder avontuurlijke mensen (niet veralgemenen ) sneller jaloers en chagrijnig zijn. Een mislukking/ of eventuele terugkeer naar het huis van vertrouwen is nog altijd aanzien als een teken van zwakte in Belgie. In het Engels zeggen ze "wat je niet dood maakt je sterker".En dat de NMBS meer onderhevig is aan de kuren van vastbenoemde en door de syndicaten gepromoveerde waterhoofden is een feit, en die remmen de dynamiek van het bedrijf.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: 19 mar 2018, 16:19
Maar zo ga je als firma niet plat op de buik voor gelukszoekers. Ik vind het hallucinant hoe de spoorwegen vroeger blijkbaar met gemak terug mensen in dienst namen die jaren ervoor met veel miserie de deur achter zich hadden dicht getrokken.
Laat die privé-bestuurders dus maar bij hun firma blijven. Ik hoop dan wel dat ze bij de NMBS ook de deur worden gewezen mocht er weer een crisis toeslaan.
Werknemers die terugkomen worden, bij de privé, dikwijls als promotie gezien voor de werkatmosfeer in hun bedrijf....
Een beetje zoals de verloren zoon die terug komt. Niet elke vakbond is natuurlijk "bijbelvast" :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Asterix »

Inmiddels werd met ingang van 1 juli het statuut van het spoorwegpersoneel gewijzigd: de maximale opzegtermijn voor treinbestuurders bedraagt nu nog maar 6 kalendermaanden.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door traxie »

De vergoedingen zijn navenant gestegen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef: 13 aug 2018, 13:33 Inmiddels werd met ingang van 1 juli het statuut van het spoorwegpersoneel gewijzigd: de maximale opzegtermijn voor treinbestuurders bedraagt nu nog maar 6 kalendermaanden.
"Maar 6 maanden". Daar moet je wel bijvertellen dat het vroeger "maar 3 maanden" was en ze dit zonder boe of ba naar 1 jaar hebben opgetrokken, om ze nu met veel poeha als "herwaardering" te verkopen en te halveren naar 6 maand, en ondertussen in alle stilte de rendementsvergoeding verdrievoudigen van 10 000 naar 30 000 € waardoor private ondernemingen geen treinbestuurders meer in dienst wensen te nemen die nog geen 10 jaar dienst hebben wegens te hoge "boete". De waarheid is dus niet zo positief als jij ze voorstelt.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Hobbes »

HLE 2302 schreef: 14 aug 2018, 10:51
Asterix schreef: 13 aug 2018, 13:33 Inmiddels werd met ingang van 1 juli het statuut van het spoorwegpersoneel gewijzigd: de maximale opzegtermijn voor treinbestuurders bedraagt nu nog maar 6 kalendermaanden.
"Maar 6 maanden". Daar moet je wel bijvertellen dat het vroeger "maar 3 maanden" was en ze dit zonder boe of ba naar 1 jaar hebben opgetrokken, om ze nu met veel poeha als "herwaardering" te verkopen en te halveren naar 6 maand, en ondertussen in alle stilte de rendementsvergoeding verdrievoudigen van 10 000 naar 30 000 € waardoor private ondernemingen geen treinbestuurders meer in dienst wensen te nemen die nog geen 10 jaar dienst hebben wegens te hoge "boete". De waarheid is dus niet zo positief als jij ze voorstelt.
Vroeger was de opzegtermijn zelfs maar 1 maand, zoals trouwens nog steeds bij alle andere beroepscategorieën bij de NMBS...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door overweg13 »

Nu deze draad toch weer nieuw leven ingeblazen is: is er een verband tussen "Operatie Slak" en de steeds maar verder wegzakkende stiptheidscijfers van de NMBS? Of is de vraag stellen, ze ook antwoorden?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 15 aug 2018, 16:51 Nu deze draad toch weer nieuw leven ingeblazen is: is er een verband tussen "Operatie Slak" en de steeds maar verder wegzakkende stiptheidscijfers van de NMBS? Of is de vraag stellen, ze ook antwoorden?
Ik denk het niet. Er zijn weer heel erg veel persoonsongevallen en enorm veel pannes aan het rollend materieel. Die 2 verklaren op zich al dde slechte cijfers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef: 15 aug 2018, 16:51 Nu deze draad toch weer nieuw leven ingeblazen is: is er een verband tussen "Operatie Slak" en de steeds maar verder wegzakkende stiptheidscijfers van de NMBS? Of is de vraag stellen, ze ook antwoorden?
Dat weten we niet precies maar er worden dagelijks dossiers opgemaakt ten laste van treinbestuurders omdat treinen schijnbaar onverklaarbaar vertraging oplopen op verschillende punten van hun traject. Naderhand blijkt dan soms dat er een technisch probleem of een ander soort probleem was of soms blijft de vertraging onverklaarbaar...
Plaats reactie