"Operatie Slak" !??

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Re:

Bericht door Shrek »

traxie schreef: 14 jan 2018, 16:17 Beletten ga je dat niet kunnen met niets. Tenzij je de opleiding los koppelt. Maar je kan wel proberen de mensen tevreden te houden. Dat mensen zich gewaardeerd voelen. Dé oplossing daarvoor bestaat niet, het gaat van goede kwalitatieve werkmiddelen, schoenen, jassen, rugzak tot de manier waarop je met je mensen omgaat.
Iemand die op voorhand al in zijn hoofd zit met een verhuis naar de privé kan je met werkmiddelen of omgang niet van gedacht laten veranderen hoor - waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat niet moet verbeteren, maar dat gaat aan deze problematiek niets veranderen.

Het geheel loskoppelen, zoals in de luchtvaart bijvoorbeeld de normale gang van zaken is, lost het probleem inderdaad op. Maar dat lijkt mij quasi ondoenbaar en onbetaalbaar voor de kandidaat-bestuurders. Zij zouden dan eerst enorm veel geld moeten investeren (en een jaar zonder inkomsten zitten) om dan aangeworven te worden. Als je dan niet slaagt in de opleiding ben je helemaal gejost.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Re:

Bericht door nighttrain »

traxie schreef: 14 jan 2018, 16:17
Shrek schreef:
traxie schreef: 14 jan 2018, 15:37 Maar los van de drijfveren van de nmbs. Is het niet in proportie, zowel het jaar als de 10 jaar. 10 jaar voor een opleiding van 1 jaar. Het 1 jaar opzeggingstermijn gedurende je volledige loopbaan, is toch beetje gijzeling. Het is in elk geval nogal veelzeggend over het Hr-beleid dat je als bedrijf wilt uitbouwen. Het resultaat is dat de mensen die blijven gefrustreerd zijn en degene die willen vertrekken alsnog vertrekken. Tijd voor een positief Hr-beleid!
En met welke positieve maatregelen kan je dan beletten dat een privé-bedrijf de NMBS als school gebruikt?
Beletten ga je dat niet kunnen met niets. Tenzij je de opleiding los koppelt. Maar je kan wel proberen de mensen tevreden te houden. Dat mensen zich gewaardeerd voelen. Dé oplossing daarvoor bestaat niet, het gaat van goede kwalitatieve werkmiddelen, schoenen, jassen, rugzak tot de manier waarop je met je mensen omgaat.
Toch wel, betaal de mensen aan de marktvoorwaarden, heb een modern HR beleid .Stop de wafelijzer politiek zoals vroeger het politieke Belgie. Als je iets doet voor de ene ,moet daarom niet iedereen er mee van "genieten". Maar dan ben je een coperatist.
Mischien moeten de treinbestuurders openstaan voor een flexibele opstelling tov bv decouches, maar wel in degelijke foyers of hotels en niet tussen 2 vezel platen en veldbedjes. Zoals in Frankrijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Steven »

Het zit hem dikwijls in de kleine dingen. Personeel hou je niet enkel tevreden met geld. Maar ook met degelijke infrastructuur, degelijke werkmiddelen, duidelijke communicatie, in geval van treinbestuurders een duidelijke eenvoudige reglementering. Het zit hem in zoveel kleine dingen. Nu bestaan vele regels eerder uit repressie en niet uit belonen. Dat zorgt meer voor een negatieve sfeer bij velen. Dus men zoekt in de privé niet enkel meer geld, maar ook een andere werksfeer. Iets humaner.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Re:

Bericht door traxie »


Steven schreef:Het zit hem dikwijls in de kleine dingen. Personeel hou je niet enkel tevreden met geld. Maar ook met degelijke infrastructuur, degelijke werkmiddelen, duidelijke communicatie, in geval van treinbestuurders een duidelijke eenvoudige reglementering. Het zit hem in zoveel kleine dingen. Nu bestaan vele regels eerder uit repressie en niet uit belonen. Dat zorgt meer voor een negatieve sfeer bij velen. Dus men zoekt in de privé niet enkel meer geld, maar ook een andere werksfeer. Iets humaner.
Daar kan ik weinig aan toevoegen :).
Shrek schreef:
traxie schreef: 14 jan 2018, 16:17 Beletten ga je dat niet kunnen met niets. Tenzij je de opleiding los koppelt. Maar je kan wel proberen de mensen tevreden te houden. Dat mensen zich gewaardeerd voelen. Dé oplossing daarvoor bestaat niet, het gaat van goede kwalitatieve werkmiddelen, schoenen, jassen, rugzak tot de manier waarop je met je mensen omgaat.
Iemand die op voorhand al in zijn hoofd zit met een verhuis naar de privé kan je met werkmiddelen of omgang niet van gedacht laten veranderen hoor - waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat niet moet verbeteren, maar dat gaat aan deze problematiek niets veranderen.

Het geheel loskoppelen, zoals in de luchtvaart bijvoorbeeld de normale gang van zaken is, lost het probleem inderdaad op. Maar dat lijkt mij quasi ondoenbaar en onbetaalbaar voor de kandidaat-bestuurders. Zij zouden dan eerst enorm veel geld moeten investeren (en een jaar zonder inkomsten zitten) om dan aangeworven te worden. Als je dan niet slaagt in de opleiding ben je helemaal gejost.
Van de personen die ik ken die naar privéoperatoren zijn overgeschakeld zijn er volgens mij geen die dit vooraf vanplan waren. Het loon is vaak maar één van de redenen.

De keerzijde is wel dat indien de opleiding zou afsplitsen het loon van bestuurder navenant moet stijgen om de lening die voor de opleiding zou afgesloten worden terug te kunnen betalen. Een korte berekening komt op een 600 euro netto neer plus interest. Dit is een scenario waar niemand beter zou van worden denk ik. Behalve dan de opleidingscentra.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Bibke »

HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15
dekooiker schreef: 12 jan 2018, 08:25 Ontslag willen nemen is een recht en dan dienen er regels gevolgd te worden.
Zo'n actie ondernemen is spelen met je huidige én toekomstig werk.
Van de huidige werkgever krijg je gegarandeerd een boete en of de toekomstige werkgever u nog lust na zoveel heisa is maar de vraag.
Dus de spelregels mogen gewijzigd worden, en toch moet er maar geknikt worden ? Als alles over het ganse spoor gelijk moet zijn hé, dan moet iedereen maar 1 jaar vooropzeg doen. Dan zullen we nog een keer praten, treinbestuurders worden met dit jaar vooropzeg gewoon gigantisch gediscrimineerd, in plaats van het probleem aan te pakken en de voorwaarden te verbeteren schuiven ze het probleem gewoon vooruit.
Het is een serieuze discriminatie. Ik vraag me al langer af of dit wel wettelijk is. Deftige vakbonden waren daar al mee naar het Grondwettelijk hof gestapt. Maar hierdoor zie je dat gans dat spel van de vakbonden bij de NMBS niet klopt.
Ze zouden moeten functioneren zoals de vakbonden bij de privé en de overheidsdiensten niet met zulke rare privileges, zoals huisvesting in de NMBS-gebouwen, geen sociale verkiezingen, ....
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door nighttrain »

Bibke schreef: 15 jan 2018, 12:40
HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15
dekooiker schreef: 12 jan 2018, 08:25 Ontslag willen nemen is een recht en dan dienen er regels gevolgd te worden.
Zo'n actie ondernemen is spelen met je huidige én toekomstig werk.
Van de huidige werkgever krijg je gegarandeerd een boete en of de toekomstige werkgever u nog lust na zoveel heisa is maar de vraag.
Dus de spelregels mogen gewijzigd worden, en toch moet er maar geknikt worden ? Als alles over het ganse spoor gelijk moet zijn hé, dan moet iedereen maar 1 jaar vooropzeg doen. Dan zullen we nog een keer praten, treinbestuurders worden met dit jaar vooropzeg gewoon gigantisch gediscrimineerd, in plaats van het probleem aan te pakken en de voorwaarden te verbeteren schuiven ze het probleem gewoon vooruit.
Het is een serieuze discriminatie. Ik vraag me al langer af of dit wel wettelijk is. Deftige vakbonden waren daar al mee naar het Grondwettelijk hof gestapt. Maar hierdoor zie je dat gans dat spel van de vakbonden bij de NMBS niet klopt.
Ze zouden moeten functioneren zoals de vakbonden bij de privé en de overheidsdiensten niet met zulke rare privileges, zoals huisvesting in de NMBS-gebouwen, geen sociale verkiezingen, ....
Opgelet niet vloeken he! Het grondwettelijk hof, hoe sexy het ook mag klinken, heeft daar niks over te zeggen. Het régent de bevoegdheden In Belgie en kan wetten vernietigen. Hier hebben we te maken met een arbeidsregeling binnen een bedrijf die omschreven zijn in statuten,goedgekeurd door een paritair comitee met vertegnwoordigerss van het statutair personneel. Mischien de arbeidsrechtbank ens proberen,In onze tijd hadden we professor Blanplain, nu zijn ze ook allemaal politiek gekleurd tot en met,denk Ik.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door traxie »

Idd de raad van state is in deze bevoegd, het ovs leidde ivm de opzegtermijn van 1 jaar reeds een procedure in bij de raad van state. Ik zal de uitspraak eens uitzoeken maar het ovs werd toen niet in zijn gelijk gesteld.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re:

Bericht door Bibke »

traxie schreef: 16 jan 2018, 08:38 Idd de raad van state is in deze bevoegd, het ovs leidde ivm de opzegtermijn van 1 jaar reeds een procedure in bij de raad van state. Ik zal de uitspraak eens uitzoeken maar het ovs werd toen niet in zijn gelijk gesteld.
:shock:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re:

Bericht door Shrek »

traxie schreef: 16 jan 2018, 08:38 Idd de raad van state is in deze bevoegd, het ovs leidde ivm de opzegtermijn van 1 jaar reeds een procedure in bij de raad van state. Ik zal de uitspraak eens uitzoeken maar het ovs werd toen niet in zijn gelijk gesteld.
En maar normaal ook, een bedrijf heeft gewoon het recht om verschillende beroepen verschillend te benaderen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Re:

Bericht door Bibke »

Shrek schreef: 16 jan 2018, 10:30
traxie schreef: 16 jan 2018, 08:38 Idd de raad van state is in deze bevoegd, het ovs leidde ivm de opzegtermijn van 1 jaar reeds een procedure in bij de raad van state. Ik zal de uitspraak eens uitzoeken maar het ovs werd toen niet in zijn gelijk gesteld.
En maar normaal ook, een bedrijf heeft gewoon het recht om verschillende beroepen verschillend te benaderen.
Daar heb net een probleem mee. Waar is het gelijkheidsbeginsel? Ik kan het nog iet of wat begrijpen dat men die regel invoerde voor nieuwe mensen maar niet voor mensen voor wie dat eerder niet gelde.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Re:

Bericht door Shrek »

Bibke schreef: 16 jan 2018, 10:52 Daar heb net een probleem mee. Waar is het gelijkheidsbeginsel? Ik kan het nog iet of wat begrijpen dat men die regel invoerde voor nieuwe mensen maar niet voor mensen voor wie dat eerder niet gelde.
Waarom zou er gelijkheid moeten zijn in arbeidsvoorwaarden? De directeur van B-Post heeft toch ook andere voorwaarden dan de postbode's? Daar is helemaal niets mis mee.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Re:

Bericht door Bibke »

Shrek schreef: 16 jan 2018, 11:57
Bibke schreef: 16 jan 2018, 10:52 Daar heb net een probleem mee. Waar is het gelijkheidsbeginsel? Ik kan het nog iet of wat begrijpen dat men die regel invoerde voor nieuwe mensen maar niet voor mensen voor wie dat eerder niet gelde.
Waarom zou er gelijkheid moeten zijn in arbeidsvoorwaarden? De directeur van B-Post heeft toch ook andere voorwaarden dan de postbode's? Daar is helemaal niets mis mee.
Ja maar dat zijn totaal verschillende functies. Dat is wat anders. Trouwens die hebben geen statuut of contract, dat is een overeenkomst.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door dentheo »

Is Belgie hier al rijp voor ?

https://www.ovpro.nl/personeel/2018/01/ ... %202018-03

Let wel op met de Nederlandse schooltypes, een "college" is daar een technische school...
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Re:

Bericht door kika »

traxie schreef: 14 jan 2018, 22:46 De keerzijde is wel dat indien de opleiding zou afsplitsen het loon van bestuurder navenant moet stijgen om de lening die voor de opleiding zou afgesloten worden terug te kunnen betalen. Een korte berekening komt op een 600 euro netto neer plus interest. Dit is een scenario waar niemand beter zou van worden denk ik. Behalve dan de opleidingscentra.
Vroeg ik reeds eerder: leidt de privé mensen op van 0 tot TB? En waarom zouden die opleidingscentra niet (boekhoudkundig) apart gevoerd kunnen worden? Het risico van iemand aan te werven voordat die doorheen de studie is, kan dan mede worden gedragen door de privé. Zo doet de marine ook een beroep op de Antwerpse zeevaartschool voor (een deel van) haar opleidingen. En als dat niet strookt met het arbeidsrecht, mag dat (een beetje) op de schop :mrgreen:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Re:

Bericht door HLE 2302 »

kika schreef: 16 jan 2018, 16:34
traxie schreef: 14 jan 2018, 22:46 De keerzijde is wel dat indien de opleiding zou afsplitsen het loon van bestuurder navenant moet stijgen om de lening die voor de opleiding zou afgesloten worden terug te kunnen betalen. Een korte berekening komt op een 600 euro netto neer plus interest. Dit is een scenario waar niemand beter zou van worden denk ik. Behalve dan de opleidingscentra.
Vroeg ik reeds eerder: leidt de privé mensen op van 0 tot TB? En waarom zouden die opleidingscentra niet (boekhoudkundig) apart gevoerd kunnen worden? Het risico van iemand aan te werven voordat die doorheen de studie is, kan dan mede worden gedragen door de privé. Zo doet de marine ook een beroep op de Antwerpse zeevaartschool voor (een deel van) haar opleidingen. En als dat niet strookt met het arbeidsrecht, mag dat (een beetje) op de schop :mrgreen:
Om op uw vraag te antwoorden, zowel Crossrail als Lineas hebben een eigen opleidingscenter.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie