"Operatie Slak" !??

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door overweg13 »

Bij het leger bestond deze regeling alleszins. Zo heb ik weet van iemand die als militair geneeskunde studeerde en die daarna als ik me niet vergis 10 (tien) jaar als medicus in het leger actief moest blijven. Nu zal een volledige opleiding geneeskunde uiteraard nog veel meer kosten dan een opleiding tot treinbestuurder, maar het principe is eigenlijk hetzelfde.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Shrek »

Een opzegtermijn van 1 jaar is inderdaad vrij lang, maar de NMBS moet wel iets doen om te voorkomen dat ze een bestuurdersschool voor privé-operatoren wordt.
Want laten we duidelijk zijn, als iemand na 1 jaar al weg wilt en een plekje in de privé heeft dan is er voorbedachte rade in het spel. De NMBS (en dus onrechtstreeks u en ik) steken tienduizenden euro's in de opleidingen, waarna de privéfirma's quasi gratis het geschoold personeel inpikken. Dit proces is totaal immoreel en moet dus gestopt worden.

Dit heeft op zich ook helemaal niets te zien met de arbeidsomstandigheden of verloning van een bestuurder bij de NMBS. Dat mag inderdaad verbeteren, maar is een ander debat. Want ook al verbetert dat bij de NMBS, de privé zal er steeds over gaan om dat gratis geschoold personeel over te nemen.

Een lange opzegtermijn lijkt mij dan één van de manieren om het verwerpelijke systeem van de privé te blokkeren. Een hoge geldsom vragen bij iemand die pakweg binnen de eerste 10 jaar stopt is een andere optie, maar dat is veel moeilijker te implementeren denk ik.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Asterix »

Men mag de zaken niet door mekaar halen. De opzegperiode van 1 jaar heeft niets te maken met de hoge kosten voor opleiding. Daarvoor bestaat er een verwant systeem waarbij de treinbestuurder elk jaar 10% van zijn 'schuld' inlost door arbeid te leveren. Wil hij 8 jaar na zijn aanwerving en opleiding alsnog verkassen, zal hij de resterende 20% van de taart moeten terugbetalen.

De langere opzegperiode daarentegen lijkt te draaien om het gegeven dat de job van treinbestuurder een knelpuntberoep is geworden waardoor men met lede ogen moet aanzien dat de concurrentie de schaarse arbeidskrachten komt wegpikken. Het is typisch dat bij een economische heropleving de privé interessanter wordt en men als spoorwegman het statuut als een blok aan het been gaat beschouwen. Eenmaal de cyclus terugkeert naar een economisch minder goede periode, worden het statuut en de bijhorende jobzekerheid opeens wél weer aantrekkelijk.

Mensen die voor een welbepaald stelsel kiezen (arbeidsovereenkomst of statuut) moeten dan ook goed beseffen dat er aan beiden voor- en nadelen zijn verbonden. Maar al te vaak zie ik collega's met een gebrek aan kennis het statuut bewieroken maar het is in zo een zaken als hierboven dat het zijn andere kant laat zien: de kant die u duidelijk maakt dat u niet op gelijke voet staat met de werkgever en u eigenlijk zijn speelbal bent. Men kan niet de boter en het geld van de boter hebben. Het wordt tijd dat men dat eens beseft.
Laatst gewijzigd door Asterix op 13 jan 2018, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Catenist »

Maar hetzelfde zien we in de privé in grote bedrijven ook hoor. Iemand die volledig wordt geschoold tot zelfs het niveau van industrieel ingenieur, die dan vervolgens vertrekt naar een ander bedrijf, waar hij dan kan uitpakken met een sterk cv en meer kan verdienen. Bij de betrokken bedrijven wordt evenwel geen relatie gelegd tussen opleiding en opzegtermijn. Toch kan ik me vinden in het standpunt van de nmbs, maar daar tegenover staat dat je mensen die niet langer gemotiveerd zijn nog x aantal tijd de baan op stuurt met een pak reizigers en de daarbij horende verpletterende verantwoordelijkheid.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door jan_olieslagers »

@Catenist: ik kan me nog niet gauw voorstellen dat iemand bij een privé-bedrijf een langdurige opleiding kan gaan volgen op kosten van de werkgever, en bovendien tegelijkertijd een loon uitbetaald krijgt. Voor ad-hoc cursussen van een week of twee gebeurt dat natuurlijk wel volop. Mocht het toch al eens gebeuren voor zo'n uitvoerige opleiding dan kan ik me niet anders voorstellen dan dat ook daar de werkgever zijn investering wil zien renderen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15Dus de spelregels mogen gewijzigd worden, en toch moet er maar geknikt worden ? Als alles over het ganse spoor gelijk moet zijn hé, dan moet iedereen maar 1 jaar vooropzeg doen. Dan zullen we nog een keer praten, treinbestuurders worden met dit jaar vooropzeg gewoon gigantisch gediscrimineerd, in plaats van het probleem aan te pakken en de voorwaarden te verbeteren schuiven ze het probleem gewoon vooruit.
Ik kan mij niet herinneren dat treinbestuurders hebben geëist dat hun voordelen ook op andere groepen zouden worden toegepast toen ze die verwierven. Waarom zou er dan nu opeens sprake zijn van discriminatie?

In ruil voor jobzekerheid hebt u zich onder het statuut geplaatst en u hiermee onderworpen aan de werkgever. Dat was destijds ongetwijfeld nog in een cultuur waarin het statuut heilig was en de boze-boze kapitalisten en hun "streken" uit de privé te mijden waren. Niemand stelde zich daar vragen bij want waar kon een spoorman anders terecht dan bij de NMBS?

Dankzij de liberalisering zijn de treinbestuurders een gegeerd goed geworden en nu beginnen ze dan ook te beseffen dat ze ook wat te winnen hebben bij de flexibiliteit van een arbeidscontract en de markt van vraag en aanbod. Zo wordt het eens zo verguisde systeem uit de privé aanlokkelijk en wordt die vastheid van betrekking een blok aan het been. En dan zou de NMBS nog een gouden handdruk moeten geven en u uiteraard weer met open armen ontvangen wanneer het in de privé weer slecht gaat? Ik vrees dat de wereld op een andere manier draait. Dat zullen nog veel spoorwegmannen op een pijnlijke manier ervaren.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef: 13 jan 2018, 21:28
HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15Dus de spelregels mogen gewijzigd worden, en toch moet er maar geknikt worden ? Als alles over het ganse spoor gelijk moet zijn hé, dan moet iedereen maar 1 jaar vooropzeg doen. Dan zullen we nog een keer praten, treinbestuurders worden met dit jaar vooropzeg gewoon gigantisch gediscrimineerd, in plaats van het probleem aan te pakken en de voorwaarden te verbeteren schuiven ze het probleem gewoon vooruit.
Ik kan mij niet herinneren dat treinbestuurders hebben geëist dat hun voordelen ook op andere groepen zouden worden toegepast toen ze die verwierven. Waarom zou er dan nu opeens sprake zijn van discriminatie?

In ruil voor jobzekerheid hebt u zich onder het statuut geplaatst en u hiermee onderworpen aan de werkgever. Dat was destijds ongetwijfeld nog in een cultuur waarin het statuut heilig was en de boze-boze kapitalisten en hun "streken" uit de privé te mijden waren. Niemand stelde zich daar vragen bij want waar kon een spoorman anders terecht dan bij de NMBS?

Dankzij de liberalisering zijn de treinbestuurders een gegeerd goed geworden en nu beginnen ze dan ook te beseffen dat ze ook wat te winnen hebben bij de flexibiliteit van een arbeidscontract en de markt van vraag en aanbod. Zo wordt het eens zo verguisde systeem uit de privé aanlokkelijk en wordt die vastheid van betrekking een blok aan het been. En dan zou de NMBS nog een gouden handdruk moeten geven en u uiteraard weer met open armen ontvangen wanneer het in de privé weer slecht gaat? Ik vrees dat de wereld op een andere manier draait. Dat zullen nog veel spoorwegmannen op een pijnlijke manier ervaren.
Ik ben helemaal niet van plan om mijn ontslag in te dienen, ik ben waarschijnlijk al in de minderheid. Dat wil daarentegen niet zeggen dat mensen die wél hun ontslag willen nemen zo gestraft moeten worden door ze 1 jaar lang te gijzelen. Ik denk niet dat wij veel voordelen hebben die het andere personeel niet heeft ? (buiten een opslag na 18 jaar annceniteit waar de meeste stielen aan het spoor deze al na 12 jaar krijgen, voordeel KUCH) Omgekeerd hebben we wel een opzegtermijn die veel langer is dan al het andere personeel. Waar bij mij vooral het schoentje wringt is de manier waarop alles behandeld werd tot nu toe, ik hoop dat er nu binnenkort eindelijk eens beterschap op komst is. Treinbestuurders bij de NMBS zijn op heden ondergewaardeerd en hun loon ligt een pak lager dan bij de private collega's, dat iemand in een privé bedrijf veel meer verdient is ook logisch gezien het aantal uren die ze vaak meer werken. Als je echter hun loon door hun uren gaat delen en het bekijkt op uurloon dan verdienen ze nog steeds een pak meer dan wij, en hebben ze tal van voordelen die wij niet hebben. De NMBS zal dit ook weten en beseffen, en in plaats van concreet naar een oplossing te gaan zoeken hebben ze gewoon de opzegtermijn van 3 maand naar 1 jaar verplaatst, het probleem gewoon vooruitschuiven noem ik dat. Het feit dat enkel en dan ook enkel treinbestuurders 1 jaar vooropzeg moeten doen dat noem ik discriminatie ja.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 13 jan 2018, 21:21 @Catenist: ik kan me nog niet gauw voorstellen dat iemand bij een privé-bedrijf een langdurige opleiding kan gaan volgen op kosten van de werkgever, en bovendien tegelijkertijd een loon uitbetaald krijgt. Voor ad-hoc cursussen van een week of twee gebeurt dat natuurlijk wel volop. Mocht het toch al eens gebeuren voor zo'n uitvoerige opleiding dan kan ik me niet anders voorstellen dan dat ook daar de werkgever zijn investering wil zien renderen.
Enkele jaren geleden waren er nog al verzorgenden die een echt diploma verpleegkundige wilden halen. In het ziekenhuis waar mijn vrouw werkte, werd alleszins geëist dat na de beëindiging van die aanvullende opleiding de nieuwbakken verpleegkundigen nog een aantal jaren aan het werk bleven. Lijkt me erg logisch te zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 14 jan 2018, 12:25Enkele jaren geleden waren er nog al verzorgenden die een echt diploma verpleegkundige wilden halen. In het ziekenhuis waar mijn vrouw werkte, werd alleszins geëist dat na de beëindiging van die aanvullende opleiding de nieuwbakken verpleegkundigen nog een aantal jaren aan het werk bleven. Lijkt me erg logisch te zijn.
Dat lijkt me ook logisch. Maar na die periode heb je dan wel een normale opzegtermijn, neem ik aan, niet een van een jaar. Als ik het goed begrijp, dan hebben machinisten bij de NMBS sinds een paar jaar tot aan hun pensioen zo'n lange opzegtermijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door overweg13 »

Eigenaardig is wel dat een lange opzegtermijn precies een bescherming is voor de werknemer en dus ook afhankelijk is van het aantal gewerkte jaren.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door nighttrain »

HLE 2302 schreef: 14 jan 2018, 10:30
Asterix schreef: 13 jan 2018, 21:28
HLE 2302 schreef: 12 jan 2018, 10:15Dus de spelregels mogen gewijzigd worden, en toch moet er maar geknikt worden ? Als alles over het ganse spoor gelijk moet zijn hé, dan moet iedereen maar 1 jaar vooropzeg doen. Dan zullen we nog een keer praten, treinbestuurders worden met dit jaar vooropzeg gewoon gigantisch gediscrimineerd, in plaats van het probleem aan te pakken en de voorwaarden te verbeteren schuiven ze het probleem gewoon vooruit.
Ik kan mij niet herinneren dat treinbestuurders hebben geëist dat hun voordelen ook op andere groepen zouden worden toegepast toen ze die verwierven. Waarom zou er dan nu opeens sprake zijn van discriminatie?

In ruil voor jobzekerheid hebt u zich onder het statuut geplaatst en u hiermee onderworpen aan de werkgever. Dat was destijds ongetwijfeld nog in een cultuur waarin het statuut heilig was en de boze-boze kapitalisten en hun "streken" uit de privé te mijden waren. Niemand stelde zich daar vragen bij want waar kon een spoorman anders terecht dan bij de NMBS?

Dankzij de liberalisering zijn de treinbestuurders een gegeerd goed geworden en nu beginnen ze dan ook te beseffen dat ze ook wat te winnen hebben bij de flexibiliteit van een arbeidscontract en de markt van vraag en aanbod. Zo wordt het eens zo verguisde systeem uit de privé aanlokkelijk en wordt die vastheid van betrekking een blok aan het been. En dan zou de NMBS nog een gouden handdruk moeten geven en u uiteraard weer met open armen ontvangen wanneer het in de privé weer slecht gaat? Ik vrees dat de wereld op een andere manier draait. Dat zullen nog veel spoorwegmannen op een pijnlijke manier ervaren.
Ik ben helemaal niet van plan om mijn ontslag in te dienen, ik ben waarschijnlijk al in de minderheid. Dat wil daarentegen niet zeggen dat mensen die wél hun ontslag willen nemen zo gestraft moeten worden door ze 1 jaar lang te gijzelen. Ik denk niet dat wij veel voordelen hebben die het andere personeel niet heeft ? (buiten een opslag na 18 jaar annceniteit waar de meeste stielen aan het spoor deze al na 12 jaar krijgen, voordeel KUCH) Omgekeerd hebben we wel een opzegtermijn die veel langer is dan al het andere personeel. Waar bij mij vooral het schoentje wringt is de manier waarop alles behandeld werd tot nu toe, ik hoop dat er nu binnenkort eindelijk eens beterschap op komst is. Treinbestuurders bij de NMBS zijn op heden ondergewaardeerd en hun loon ligt een pak lager dan bij de private collega's, dat iemand in een privé bedrijf veel meer verdient is ook logisch gezien het aantal uren die ze vaak meer werken. Als je echter hun loon door hun uren gaat delen en het bekijkt op uurloon dan verdienen ze nog steeds een pak meer dan wij, en hebben ze tal van voordelen die wij niet hebben. De NMBS zal dit ook weten en beseffen, en in plaats van concreet naar een oplossing te gaan zoeken hebben ze gewoon de opzegtermijn van 3 maand naar 1 jaar verplaatst, het probleem gewoon vooruitschuiven noem ik dat. Het feit dat enkel en dan ook enkel treinbestuurders 1 jaar vooropzeg moeten doen dat noem ik discriminatie ja.
Ik denk dat ik hier redelijk goed geplaatst ben om mijn opinie te geven daar ik en een andere treinbestuurder de eersten waren om de overstap te maken naar "den prive", dat was dan Eurotunnel. Ik was bij de gelukkigen ik kreeg 5 jaar een vergoeding om WEG te blijven bij de NMBS (time's are changing zong Bob Dylan). Dat is nu wel even anders dus.
Wij hadden ook eisen in 1989 na 2 zeer goed opgevolgde stakingen.
Wij werden toen uitgemaakt door de vakbondstop als "vuile egoistische corporatisten" (1989) ik hoor het Michel Bovy nog roepen in een achterzaaltje van een Gents kaffee, waarna hij snel de benen nam voor zijn trein naar Leuven. Ook toen hebben het ACOD en het CCOD alles gedaan om de door de directie gedane voorstellen, te kelderen . En het was niet zo zeer om geld te doen. Want als treinbetsuurder is jobzekerheid een gevoelig punt en dit zowel bij de NMBS en de prive. Er is jobzekerheid zolang je lichaam doet wat het moet doen. Zoniet ben je een speelbal van beslissingen genomen door anderen op een moeilijk moment. weinig mensen weten wat die "10 jaren "regel werkelijk inhoud tot je ervoor komt te staan. En als je in die situatie bevind ben je beter "gesyndikeerd", want dan gaan de poppen aan het dansen, om een proper vervangings jobke te vinden met zo weinig mogelijk loonverlies.
Weinig zijn de bedrijven die op heden treinbestuurders hebben van 67 jaar. Dus het is beslissen of voor de pest of de cholera. Treinbetsuurder het een zeer mooi beroep als je het graag doet en als je naasten achter u staan, maar tot 67 als baanmachinist , ik heb mijn twijfels.
Nog een prettige dag gewenst.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door groentje »

Niet helemaal, overweg13, er is ook in de privé een verschil tussen de opzeg van iemand die ontslag neemt, en iemand die ontslagen wordt. De facto kunnen statutaire bedienden ook niet zomaar ontslagen worden, dat kan pas bij een ernstige fout, en dan is dat op staande voet zonder recht op een ontslagvergoeding of zelfs een werkloosheidsuitkering. Iemand die 'te veel' is ontslagen is moeilijk zij het theoretisch wel mogelijk.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: "Operatie Slak" !??

Bericht door traxie »

overweg13 schreef:Eigenaardig is wel dat een lange opzegtermijn precies een bescherming is voor de werknemer en dus ook afhankelijk is van het aantal gewerkte jaren.
Dat hangt af of de werknemer ontslag neemt of ontslagen wordt. In geval van de werkgever die ontslaat is de opzegtermijn veel langer dan de werknemer die ontslag neemt. Dat is ook vrij logisch, de werknemer die ontslag neemt is niet meer gemotiveerd. Defacto wordt de treinbestuurder verplicht om veel risico te nemen als hij weg wilt. Stel je voor dat je een andere job wilt, dan treinbestuurder, waar ga je een job kunnen krijgen voor binnen een jaar. Dus eigenlijk kan je nooit een job vinden voor je je ontslag indient en als je dan geen werk vindt heb je ook geen werkloosheidsuitkering.

Maar los van de drijfveren van de nmbs. Is het niet in proportie, zowel het jaar als de 10 jaar. 10 jaar voor een opleiding van 1 jaar. Het 1 jaar opzeggingstermijn gedurende je volledige loopbaan, is toch beetje gijzeling. Het is in elk geval nogal veelzeggend over het Hr-beleid dat je als bedrijf wilt uitbouwen. Het resultaat is dat de mensen die blijven gefrustreerd zijn en degene die willen vertrekken alsnog vertrekken. Tijd voor een positief Hr-beleid!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re:

Bericht door Shrek »

traxie schreef: 14 jan 2018, 15:37 Maar los van de drijfveren van de nmbs. Is het niet in proportie, zowel het jaar als de 10 jaar. 10 jaar voor een opleiding van 1 jaar. Het 1 jaar opzeggingstermijn gedurende je volledige loopbaan, is toch beetje gijzeling. Het is in elk geval nogal veelzeggend over het Hr-beleid dat je als bedrijf wilt uitbouwen. Het resultaat is dat de mensen die blijven gefrustreerd zijn en degene die willen vertrekken alsnog vertrekken. Tijd voor een positief Hr-beleid!
En met welke positieve maatregelen kan je dan beletten dat een privé-bedrijf de NMBS als school gebruikt?
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Re:

Bericht door traxie »


Shrek schreef:
traxie schreef: 14 jan 2018, 15:37 Maar los van de drijfveren van de nmbs. Is het niet in proportie, zowel het jaar als de 10 jaar. 10 jaar voor een opleiding van 1 jaar. Het 1 jaar opzeggingstermijn gedurende je volledige loopbaan, is toch beetje gijzeling. Het is in elk geval nogal veelzeggend over het Hr-beleid dat je als bedrijf wilt uitbouwen. Het resultaat is dat de mensen die blijven gefrustreerd zijn en degene die willen vertrekken alsnog vertrekken. Tijd voor een positief Hr-beleid!
En met welke positieve maatregelen kan je dan beletten dat een privé-bedrijf de NMBS als school gebruikt?
Beletten ga je dat niet kunnen met niets. Tenzij je de opleiding los koppelt. Maar je kan wel proberen de mensen tevreden te houden. Dat mensen zich gewaardeerd voelen. Dé oplossing daarvoor bestaat niet, het gaat van goede kwalitatieve werkmiddelen, schoenen, jassen, rugzak tot de manier waarop je met je mensen omgaat.
Plaats reactie