Pagina 1 van 2

Safety Controller

Geplaatst: 19 feb 2018, 13:51
door Kris
Hallo,

Ik sta op het punt mijn kandidatuur binnen te sturen voor Safety controller (verkeersleider niv. 2) voor regio Brussel. Ik zou graag op volgende vragen een antwoord willen vinden om zeker te zijn of de carrièreswitch (vanuit de brandweer...) wel iets voor mij is ;)

Zijn er mensen aanwezig die op volgende vragen een antwoord hebben:
> hoe lang duurt de opleiding?
> het is een 3*8 rooster: vroege, late, nacht. Welke uren zijn dat exact ? 6-2, 2-10, 10-7 ?
> werkt men met een vaste vrije dag? Hoe zijn de vrije dagen geregeld? Per ploeg? Vast/variabel...
> Wat verdient een safety controller zoal brutto of kan ik ergens (on)geindexeerde brutto jaarverdiensten raadplegen/krijgen.
> Het is geen statutaire functie. Is dit dan wel de moeite? ( voordelen statutairen - niet statutairen..)

Mensen hier aanwezig met ervaring terzake of die interessante weetjes willen delen, graag !

Alvast hartelijk dank!

Kris.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 19 feb 2018, 15:40
door pastore
Is een safety controller ook al niet meer statutair?
De uren zijn 6-14, 14-22, 22-6.
De dagen thuis zijn niet vast, tenzij je kan rekenen op een vaste dienstrooster.
Ik vermoed wel dat je dient te beginnen als traffic controller en als dit goed loopt je kan doorgroeien naar safety controller.

Ik zou bij de brandweer blijven.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 19 feb 2018, 20:11
door traxie
Bij sommige vacatures staat nog uitdrukkelijk statutair bij andere niet. Het valt me op dat de nmbs in haar vacatures nog spreekt van statutair en Infrabel niet. Is dit een slordigheid, zijn beide nog statutair of zijn alle vacatures contractueel. Ik denk dat de vragen die je stelt legitiem zijn en je kan perfect met deze vragen terecht bij de telefoonnummers die bij de vacature staan. Mag ik je dan vragen terug te koppelen naar hier?

De voordelen van statutair zijn dat je kan meedoen aan examens, dat je een benelux vrijkaart ipv België? hebt en Internationale vermindering en vrijkaarten ipv enkel vermindering, na een bepaalde graadanciënniteit een verhoging van schaal. De regeling bij ziekte is gunstiger, de hoogte van het pensioen is gunstiger. Alles onder voorbehoud want ze zijn aan het knibbelen op het statuut. Als je een arbeidscontract hebt moeten ze zich wel houden aan de arbeidswetgeving, dat zou voor tb's bijvoorbeeld willen zeggen dat het scholingsbeding en de opzegtermijn door de nmbs geëist op dit moment niet wettelijk zou zijn. Het statuut passen ze aan zoals ze willen.

Ik weet niet wat de toekomst zal brengen maar het kan best dat dat statuut een blok aan het been wordt. Wat als er geen examens meer worden georganiseerd? Geen idee of dat kan, maar het zijn in elk geval veranderende tijden.

Safety Controller

Geplaatst: 20 feb 2018, 12:34
door dekooiker
De opleiding duur tegenwoordig nog maar een 4 à 5 maanden waarna je aan de slag gaat als traffic controller.
Je doet een half jaar proef en daarna kan je bij gunstige beoordeling de vervolgopleiding voor veiligheid door en eens dat doorlopen ben je een verkeersleider niveau 2.

Het onmiddellijke voordeel aan een contractuele betrekking zal zijn dat je meer verdient dan je collega's die statutair zijn.
(als de beginwedde dezelfde is)
Dat komt omdat je geen bijdrage voor het (eigen) ziekenfonds moet afstaan, toch gemakkelijk 200 euro per jaar, en ook niet extra bijdraagt voor het ambtenarenpensioen, wederom gemakkelijk 150 euro bruto per maand.

Keerzijde: je moet een ziekenfonds zoeken en daar de bijdrage betalen, die hoe dan ook minder is dan bij de Kas van Geneeskundige Verzorging.
Qua pensioen zal je als een gewone werknemer beschouwd worden en dus een lager bedrag krijgen dan de statutairen die minstens 10 jaar dienst gedaan hebben.
Maar wat je nu krijgt, heb je alvast :wink:

Hoe het concreet zit voor verloning weet ik niet.
Daarvoor moet het contract geraadpleegd worden.
Voor de statutairen:
Een VKLN3 start aan schaal 536 met 14778.73 euro (geen indexering toegepast).
Per gewerkt uur 0.9345€ premie (geïndexeerd), zaterdagwerk met toeslag van 2,2035 (niet geïndexeerd) per uur, zondag dubbel uurloon.
VKLN2 is schaal 410 met 16749.72 euro (geen indexering) bruto.
Per gewerkt uur 1,0797 premie; zaterdagen en zondagen zie hoger.
Je zal dus ongeveer 1500-1600 euro netto hebben indien alleenstaande en niemand ten laste.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 20 feb 2018, 12:55
door groentje
Ik weet niet of je je anciënniteit bij de brandweer kan laten meetellen?

Re: Safety Controller

Geplaatst: 20 feb 2018, 19:06
door dekooiker
Dat gaat niet meer...

Re: Safety Controller

Geplaatst: 20 feb 2018, 21:00
door Kris
Bedankt voor de antwoorden.

Dus als ik het begrijp begin je als traffic controller en groei je door naar safety controller. Is hier dan een soort hiërarchie?
Ik had me wel al voorgenomen dat het niet hetzelfde zou verdienen, maar het is toch wel even verschieten . Ook dat anciënniteit van de brandweer niet meetelt.

Maar kom. We zien wel!

edit: al bij bijgelezen hier op het forum. Links en rechts toch wel wat info over 3*8 en opleiding.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 21 feb 2018, 00:34
door groentje
De twee functies zijn pas onlangs uit elkaar getrokken, maar uiteindelijk ben je aangeworven in een graad (Verkeersleider niveau 2 of 3), en daar hangt je verloning in de eerste plaats vanaf. Om Safety Controller te mogen worden, moet je in principe niveau 2 hebben, maar ook alle niveau 2's beginnen vandaag als traffic controller. Als je als niveau 2 bent aangeworven, word je uiteraard wel naar je graad betaald, hooguit is je premiecoëfficient iets lager omdat je nog niet in de veiligheid tussenkomt.
Zoals wellicht bij de brandweer, zijn het vooral de premies die ons loon aantrekkelijk maken, zonder premies verdienen we een relatief normaal salaris voor iemand met een bachelor (ook al zijn de meesten dat niet), maar door het weekendwerk, het nachtwerk, etc, kom je uiteindelijk wel aan een behoorlijk mooi loon, als je het mij vraagt. Ter illustratie, ik ben een VKL N3, dienstdoend N2 (omdat ik nog de volledige, unitaire opleiding heb gehad), met iets meer dan 10 dienstjaren en attest tweetaligheid (ik werk in Brussel, da's bruto 200/maand), en alleenstaand. Ik breng zelden minder dan 2400 naar huis. In het begin van m'n carrière was dat uiteraard zoveel niet, en zeker tijdens mijn opleiding kwam ik (10 jaar geleden) amper aan 1400, maar dat is stelselmatig opgelopen. Blijf je bij de brandweer, zal daar je anciënniteit uiteraard ook oplopen, maar mijn salaris van 10 jaar geleden zegt ook niet zoveel meer.
Wat en hoe je werkt, is behoorlijk afhankelijk van de post, en de goodwill bij degene die de diensttabel opstelt. Maar in principe werk je volcontinue, dus zowel vroeges, lates als nachten. Vorige week had ik vier vroeges en 2 lates, deze week twee vroeges, andere weken heb ik soms 5 vroeges, of 7 nachten... Op heel wat plaatsen kan je echter relatief makkelijk wisselen onder collega's, uiteindelijk zijn alle diensten even lang, en er is altijd wel iemand die liever lates doet, of net vroeges, of die graag de nachtpremie meepikt, etc.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 21 feb 2018, 00:38
door tettekop
Als je aangeworven wordt als safety controller zou de tijdslijn er ongeveer zo uitzien:
  • Aanwerving als stagedoend traffic controller
  • Beroepsopleiding traffic controller (4 maand ongeveer, met 2 eliminerende examens)
  • Lokale opleiding / postkennis (2 a 3 weken op je werkpost, gevolgd door eliminerende ondervraging)
  • Zelfstandig werken als traffic controller (stage, na 6 maand regularisatie, oftewel vaste benoeming)
  • Na ongeveer 6 maand (ifv de kalender van het opleidingscentrum) kun je opgeroepen worden voor de vervolgopleiding safety controller, mits je de stage met voldoening hebt voltooid
  • Opleiding safety controller (5-tal maand)
  • Lokale opleiding / postkennis
  • Zelfstandig werken als safety controller
Bij aanwerving mag je tijdens de opleiding rekenen op ongeveer 1550 euro, na de opleiding komen daar de premies bij naargelang de gewerkte shiften of werkplaats (havenpremie, tweetaligheid voor Brussel...).

Hoewel de safety in een hogere weddeschaal zit, is er op de blok geen hiërarchisch verband tussen de twee. Traffic regelt treinverkeer, safety doet veiligheidstaken. In praktijk loopt dat een beetje dooreen (safety volgt vaak het treinverkeer mee met één oog, en traffic kan ook al eens een onmiddellijke beveiliging doen) maar dat is de theorie.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 22 feb 2018, 20:55
door AK81
Wat waren die onderstationschefs vroeger toch supermannen: volledige opleiding volgen (seinhuizen, perron, factage) en daarna armzielig betaald worden op het huidige niveau van verkeersleiders niveau 3... échte idealisten :lol:

Re: Safety Controller

Geplaatst: 22 feb 2018, 22:56
door dekooiker
Inderdaad...het grote voordeel aan het huidige systeem is wel dat er minder uitval zal zijn; je opleiding zal rendabeler worden en dat is voor elk bedrijf interessant.
Wel spijtig dat men alweer denkt dat diploma's het mooie weer maken.
Of iemand nu een diploma dit of dat heeft: dit soort werk kan je alleen maar leren bij de werkgever zelf.
Iemand met een diploma betekent daarom geen meerwaarde door dat diploma.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 23 feb 2018, 08:11
door traxie
Zoals al aangehaald denk ik dat het voornamelijk een productiviteitswinst betreft. Voornamelijk op het vlak van opleiding. Anderzijds lijkt het me dat je professioneler kan werken als er mensen zijn die een krak zijn in veligheidsprocedures en andere vooral in het verkeer leiden. Één iemand die alles doet dan moet je toch al eens sneller alles opzoeken.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 23 feb 2018, 10:32
door dekooiker
Helemaal waar.
Alleen is het heel spijtig dat men nillens willens een aantal procedures laat bestaan die allang in de vuilbak moesten liggen.
Bijvoorbeeld wagens GL, lokale beweging, verbreken van de telefoonverbindingen, slotman,...sommige dingen zijn zo zeldzaam dan het niet nuttig is daar veel aan te verspillen.
De oplossing is dan stoppen met rijden.
Ik ben zeker voor het opsplitsen van verkeer en veiligheidstaken al had ik er veel meer van verwacht.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 23 feb 2018, 20:07
door Asterix
Kris schreef: 19 feb 2018, 13:51werkt men met een vaste vrije dag? Hoe zijn de vrije dagen geregeld? Per ploeg? Vast/variabel...
Ik heb zelf vroeger bij de brandweer gewerkt en het is niet zo dat je je vaste ploeg of compagnie volgt. Je krijgt een individuele planning en vandaag doe je een vroege met Jefke naast jou, dan nog een vroege met Jantje naast jou en dan een late met Gertje etc. Je ploegen wisselen voortdurend.

In theorie doe je alles qua diensten maar er zijn in Brussel altijd mensen die enkel vroeges of enkel lates of net geen nachten willen doen. Doorgaans wordt dat onderling geregeld en gewisseld. Weldra zullen we onze eigen shiften kunnen inplannen en dan zal je moeten zorgen dat er je onderling met je collega's uit komt.

Ik zou zeggen: kom bij het spoor werken en probeer als vrijwilliger nog aan de slag te gaan. Zo zijn er nog en die mannen gaan er pas financieel op vooruit. Zeker als je week van wacht voor de BW na een serie van 7 nachtdiensten bij het spoor valt en je 7 dagen thuis bent en dus beschikbaar voor je korps.

Re: Safety Controller

Geplaatst: 27 feb 2018, 08:26
door Kris
De kandidatuur is binnen, dus ik zie wel hoe het verder loopt. Ik heb toch al een goed beeld van de randvoorwaarden. Waarvoor dank.
Ik zou zeggen: kom bij het spoor werken en probeer als vrijwilliger nog aan de slag te gaan. Zo zijn er nog en die mannen gaan er pas financieel op vooruit. Zeker als je week van wacht voor de BW na een serie van 7 nachtdiensten bij het spoor valt en je 7 dagen thuis bent en dus beschikbaar voor je korps.
Dat kan als de post een vrijwilligerspost is( daar is nog heel wat bij te verdienen ) of wanneer de zone vrijwilligers nog een kans geeft. Hier zijn het vnl beroepsposten met nog enkele vrijwilligers die in stand-by opkomen wanneer men onder de minimumbezetting gaat, zonder peletons dus onder de vrijwilligers. Week van wacht gaat hier niet op :wink: De eisen hier aan de vrijwilligers ( per kwartaal minstens 450u - binnenkort zelfs meer- beschikbaar staan om op de bank te komen zitten en niet mee te spelen ) + de inroostering van vrijwilligers mag nog enkel 's nachts onder bepaalde voorwaarden, maken dat vrijwilligerschap niet echt interessant is, hier toch niet.