Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door Asterix » 06 mei 2018, 11:57

Er circuleert een werkdocument van HR Rail waarin men het voorstel voor diensten van 12 uren op TC en de seinposten bestudeert. Concreet zouden Traffic Controllers werken in het regime 6u-18u en 18u-6u. Safety Controllers zouden moeten werken in het regime 7u-19u en 19u-7u. Sowieso zouden twee werkdagen worden gevolgd door vier rustdagen.

Er valt veel te zeggen over dit systeem. Zo verliezen de dagwerkers nachtpremies, dienen ze zowel de ochtend- als de avondspits in goede banen te leiden, komen er soms nog verre verplaatsingen naar de woonplaats bij en mag dit alles geen negatieve impact hebben op de veiligheid.

Iemand meer informatie of bedenkingen?
Laatst gewijzigd door Asterix op 06 mei 2018, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.


byter
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door byter » 06 mei 2018, 12:23

Ik verwacht dat dit op de komende roadshows zeker aandacht zal krijgen. Het gerucht is er al langer.
In combinatie met zelfroostering..

dekooiker
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door dekooiker » 06 mei 2018, 17:11

Een bedrijf dat als eerste prioriteit veiligheid heeft en als tweede stiptheid kan zulks niet aanvaarden.
Het doorvoeren van dit systeem zal nog meer leiden tot zieken, demotivatie en zo verder.
(Het voorstel dient niet meer of minder politieke doeleinden: zo onaantrekkelijk mogelijk maken van statutaire betrekkingen teneinde met een hoeraverhaal de privé het te laten overnemen.
De privé als oplossing voor alle kwaad, tenminste, voor de bedrijfsleiders.
De ellende en rommel opkuisen, geen of weinig sociale bescherming zal voor het personeel zijn.)

Naast het heimelijk doorvoeren van de 10 jaren in het verkeersleidingkader blijven (had iemand het eigenlijk al opgemerkt?) is dit een zoveelste maatregel om boven de hoofden van de betrokkenen beslissingen door te voeren die maar weinig goeds in zich meedragen.
De trein.
Alleen voor durvers.

Jan-Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door Jan-Mark » 07 mei 2018, 23:07

Een mijns inziens inderdaad onverantwoord voorstel. Als je nu al ziet dat vanwege de werkdruk veel vkl’s na 6/8 uur al erg vermoeid zijn, coorzie ik meer en meer fouten en ongelukken als men 12 uur moet werken...

dentheo
Berichten: 7639
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door dentheo » 08 mei 2018, 10:57

Ik neem aan dat men dan voor de rustige 12 uur minder mensen stelt , die grotere zones bedienen ?
Gebeurt nu op weekends ook ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door Asterix » 08 mei 2018, 22:22

dentheo schreef:
08 mei 2018, 10:57
Ik neem aan dat men dan voor de rustige 12 uur minder mensen stelt , die grotere zones bedienen ?
Gebeurt nu op weekends ook ?
Gebeurt nu inderdaad ook en nu is het vaak krabben, hoor. Niet zelden staan er treinen stil aan een rood sein, louter omdat één verkeersleider de zaak niet kan volgen. Dat creëert dus eigenlijk een onnodig veiligheidsrisico.

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1277
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door Bordensteker » 08 mei 2018, 22:24

Toen ik in 1972 de opleiding volgde voor luchtverkeersleider bij de Nederlandse tegenhanger van het huidige Belgocontrol, werkte men in de radarzaal op één ‘sector’ met drie man: een radarverkeersleider achter de radarbeeldbuis, een planner-verkeersleider achter het daarnaast opgestelde elektromechanische display van de verkeersleidingscomputer (digitale band motoren, alle lettertjes en cijfers per karakterpositie op een razendsnel soort smal koersrolletje ongeveer zo groot als een tandenborstelreisdoosje (die konden er per positie met een speciaal soort tang uitgetrokken worden en vervangen door een andere), en een verkeersleidingsassistent die via gereserveerde lijnen vooral telefonisch met aangrenzende sectoren en buitenlandse verkeersleidingscentra moest coördineren voorafgaand aan het de grens naderen van elke vlucht.

Dat even ter inleiding.
Het team zat daar dan bijvoorbeeld 2 uur achtereen en werd dan afgelost door een ander team. je had dan een pauze van 30 minuten. Daarna weer zo’n shift van anderhalf of 2 uur achter een andere sector, en een pauze van 45 minuten zodat je wat kon eten in de nabije kantine. Vervolgens nog een shift van 2 of anderhalf uur. Dan had je dus veelal 5 u 30 minuten daadwerkelijk achter een sector je werk gedaan, en was je bij elkaar 6 u 45 in het gebouw. De rest van de officiële dienst van 8 uur (men was toen tenslotte ambtenaar) werd doorgaans ingevuld met ‘TBC’ oftewel Ter Beschikking Chef. Dat kon in uitzonderlijke situaties nóg een tijdje invallen achter een reserve sector betekenen, maar dat stond dan niet vooraf gepland, en gezien de mentale belasting die dit soort werk met zich meebrengt mocht men die tijd zelf invullen; soms nog even in het gebouw in de buurt blijven, maar veelal kon men dan al zelf beschikken.

Ik schets nu dus wat ik zelf meegemaakt heb in 1972 en 1973. Een groot deel van de opleiding wordt hetzij gesimuleerd geoefend, hetzij in real ‘live traffic’, waarbij men dan als trainee met uw persoonlijke instructeur naast u zich de noodzakelijke praktijkervaring verwerft. En ik heb dat dus meegemaakt in de opleiding tot de eerste mijlpaal: verkeersleidingsassistent, en in een tijd waarin ik zelfstandig dat werk mocht doen*.

Ik kan me vanuit die ervaring, en daarna mijn operationele jaren op de dispatching van een luchtvaartmaatschappij, enigszins voorstellen welk een werklast er bij de regeling en beveiliging van het treinverkeer op u afkomt. En ik kan er met mijn inmiddels aan de wilgen gehangen luchtvaart- en spoorpetten niet bij hoe men dit werk in shiften van 12 uur zou kunnen uithouden. Ook niet als er na enkele dagen werken ineens 4 dagen vrij zouden volgen. Dat maakt de medewerker niet ineens tot een Superman!

* Ik heb destijds niet de hele opleiding kunnen volbrengen; je moet een zekere flair hebben en zeer snel kunnen analyseren en beslissen, en dit dan zonder overconfident te zijn; je moet tegelijk secuur en nauwkeurig en eigenlijk met voortdurende perfectie kunnen blijven werken. Zonder echt in de stress te schieten ...

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3617
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door Asterix » 08 mei 2018, 22:59

Het probleem is daarbij ook dat er van een Traffic Controller wordt verwacht dat hij vooruit kijkt. Je staat immers ten dienste van de klant (doorgaans NMBS) en zij verwachten terecht een goede service. Dat houdt dus in dat je voortdurend en tot een kwartier op voorhand de actiezone analyseert en zo regelt dat het een kwartier later ook daadwerkelijk vlot loopt:

- je moet treinen zo laten toekomen in je station dat ze bij vertrek elkaar zo min mogelijk kruisen,
- de snellere HST die achter een binnenlandse trein rijdt en niet stopt, moet een vrij spoor hebben voor doorrit én met zo weinig mogelijk wissels in afbuigende stand (want dat betekent snelheidsvermindering en dus tijdverlies)
- de luchthavenreizigers met hun koffers en zakken moeten idealiter de trein naar de luchthaven op het voorziene spoor zien toekomen (want anders heb je weer tijdverlies door reizigersbewegingen naar een ander perron)
- de rolstoelpatiënten die in een trein zitten en wensen af te stappen, moeten op het afgesproken perron worden ontvangen (want net daar wacht personeel van de NMBS hen met speciaal materiaal op om hen van de trein te halen)
- de toch noodzakelijke spoorveranderingen en kruisingen moeten tijdig worden gecommuniceerd aan de verkeersinfobedienden en worden ingegeven in de ARS-computer (die berekent immers de ideale volgorde van het treinverkeer)
- de treinbestuurders moeten zoveel mogelijk open seinen ontmoeten wegens evidente veiligheidsredenen.

Als het wat tegenvalt, moet je op een lijn ook nog treinen aankondigen aan overwegwachters die de overwegen tijdig moeten sluiten (vaak bij storingen of werkzaamheden aan de overweg) en je moet misschien ook nog communiceren met werfopzichters die met een weg-spoorkraan vanuit het nevenliggende spoor indringen in het vrijeruimteprofiel van het spoor dat in dienst is.

Welnu, zo inventief je bent bij aanvang van de dienst, zo erg bot je af naarmate zo een dienst vordert. Op den duur kijk je wel maar zie je niet meer en blijven treinen voor een rood sein staan of laat je de treinen elkaar maar volgen en loopt de vertraging op. En no way dat je om de twee uur een pauze van een halfuur krijgt, daarvoor is er gewoonweg onvoldoende volk. Hooguit kan je eens naar het toilet en snel iets eten.

traxie
Berichten: 181
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door traxie » 09 mei 2018, 09:43

Onverstaanbaar dat men er nog maar aan denkt. In zo'n geval laat het dan maar in de soep lopen, dat is de enige taal die ze blijkbaar verstaan.

dentheo
Berichten: 7639
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door dentheo » 09 mei 2018, 11:57

Asterix schreef:
08 mei 2018, 22:22
Niet zelden staan er treinen stil aan een rood sein, louter omdat één verkeersleider de zaak niet kan volgen. Dat creëert dus eigenlijk een onnodig veiligheidsrisico.
Is elk rood sein een "veiligheidsrisico" ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door Shrek » 09 mei 2018, 13:14

dentheo schreef:
09 mei 2018, 11:57
Is elk rood sein een "veiligheidsrisico" ?
Ja

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2575
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door HLE 2302 » 10 mei 2018, 08:19

Asterix schreef:
08 mei 2018, 22:22
dentheo schreef:
08 mei 2018, 10:57
Ik neem aan dat men dan voor de rustige 12 uur minder mensen stelt , die grotere zones bedienen ?
Gebeurt nu op weekends ook ?
Gebeurt nu inderdaad ook en nu is het vaak krabben, hoor. Niet zelden staan er treinen stil aan een rood sein, louter omdat één verkeersleider de zaak niet kan volgen. Dat creëert dus eigenlijk een onnodig veiligheidsrisico.
Duidelijk merkbaar in bv. Moeskroen. Door een fout in het systeem komt het inritsein van Moeskroen pas open als je het aankondigingssein reeds hebt overschreden, met 3km aan 40 km/h tot gevolg, zonder reden. In de week staat het tegenwoordig vaak groen omdat duidelijk de verkeersleider het sein aanlegt voor wij de aankondigingszone bereiken. In het weekend daarentegen heb je 99% zeker 2G. Duidelijk dat het samenvoegen van werkposten niet werkt, laat staan shiften van 12u. Niemand kan een groot gebied perfect analyseren gedurende 8 geïsoleerde uren, laat staan 12u.
Asterix schreef:
08 mei 2018, 22:59
- de treinbestuurders moeten zoveel mogelijk open seinen ontmoeten wegens evidente veiligheidsredenen.
In volle baan of in de richting de inritten van stations lukt dit meestal wel, helaas is dit nog altijd niet het geval bij aan perron komen waardoor onnodig vertraging word opgelopen terwijl er geen in bepaalde stations echt geen redenen zijn om het sein te sluiten, Lichtervelde bijvoorbeeld. Ik dacht dat men tegen mei een nieuwe ARS versie ging ontwikkelen die de uitritseinen van stations open zou zetten als er geen kruisingen zijn en de voorziene stilstand minder dan 5 minuten bedroeg ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

brouckie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door brouckie » 10 mei 2018, 10:35

HLE 2302 schreef:
10 mei 2018, 08:19

Asterix schreef:
08 mei 2018, 22:59
- de treinbestuurders moeten zoveel mogelijk open seinen ontmoeten wegens evidente veiligheidsredenen.
In volle baan of in de richting de inritten van stations lukt dit meestal wel, helaas is dit nog altijd niet het geval bij aan perron komen waardoor onnodig vertraging word opgelopen terwijl er geen in bepaalde stations echt geen redenen zijn om het sein te sluiten, Lichtervelde bijvoorbeeld. Ik dacht dat men tegen mei een nieuwe ARS versie ging ontwikkelen die de uitritseinen van stations open zou zetten als er geen kruisingen zijn en de voorziene stilstand minder dan 5 minuten bedroeg ?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ARS update er komt tegen eind mei.

byter
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door byter » 10 mei 2018, 11:52

Het gaat om een andere update (TMS v2.3). Hierin zit wel een aantal zaken verkeersoptimalisatie (mogelijkheid om enkel timer bij herbenuttiging in te stellen, timer individueel verwijderen, ..).

jan_olieslagers
Berichten: 1203
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Bericht door jan_olieslagers » 10 mei 2018, 13:42

Gaat dit over TC of over de seinhuizen? Toen de Traffic Control pas bestond ben ik daar regelmatig geweest, en keer op keer viel het op dat wie daar werkte vooral bezig was met niet-treingebonden activiteiten (spelletjes op pc, porno op pc, koffietje drinken, ...) Let wel ik heb het ook meegemaakt dat er een serieus incident gebeurde en dan was het natuurlijk hoogspanning, en het was indrukwekkend om die mannen (jawel! geen enkele vrouw!) te zien overgaan van "ralenti" naar "plankgas". Bv. die keer dat er ergens tussen Schaarbeek en Leuven een vrachtwagen de bovenleiding van L36 had kapotgereden, tijdens de aanleg van L36N...

ALS het werk van de verkeersleiders nog gelijkaardig verloopt, dan kan ik me voorstellen dat sommigen de dienst - die dan immers vooral een "aanwezigheid" inhoudt, met betrekkelijk weinig actieve interventies - willen optimalizeren door het verlengen van de shiftperiodes. Maar uit bovenstaande meen ik te begrijpen dat het er wel degelijk heel wat intensier aan toe gaat, vandaag. En zelfs als het nog steeds zo'n gezapige klus is, dan zou er moeten een buffer aan extra mankracht stand-by zijn, voor het geval van ernstig incident.

Ook lijkt het me strijdig met alle mogelijke arbeidswetgeving dat iemand zo lang aan een stuk zou moeten werken, of zelfs maar "beschikbaar zijn", zonder enige georganiseerde pauze. In mijn herinnering had de Traffic Control wel een paar vensters naar buiten, maar geen mogelijkheid om even buiten te gaan voor een rokertje of een frisse neus. Een regeling zoals @Bordensteker beschrijft bij de luchtverkeersleiders heeft dan veruit de voorkeur, maar is misschien niet zo simpel te organiseren bij het spoor.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Plaats reactie