Pagina 2 van 2

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 10 mei 2018, 13:44
door Asterix
@ HLE 2302, soms heeft het ook niets te maken met TMS/ARS maar gaat het om een fout in de parametrering in EBP of ontbreekt er ten velde iets als een kabel. Dat laten aanpassen heeft veel voeten in de aarde.

Soms gaat het ook om een beleidskeuze: als men het sein pas later laat openen, verkleint het risico op een verkeerde kruising en dus vertraging ten laste van Infrabel.

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 11 mei 2018, 10:06
door HLE 2302
Asterix schreef: 10 mei 2018, 13:44 @ HLE 2302, soms heeft het ook niets te maken met TMS/ARS maar gaat het om een fout in de parametrering in EBP of ontbreekt er ten velde iets als een kabel. Dat laten aanpassen heeft veel voeten in de aarde.

Soms gaat het ook om een beleidskeuze: als men het sein pas later laat openen, verkleint het risico op een verkeerde kruising en dus vertraging ten laste van Infrabel.
In het geval van Moeskroen heb ik me laten vertellen dat de trein te laat in de aankondigingszone van het seinhuis komt (overgang van BL3 naar BL37) waardoor het verwittigingssein (gecombineerd permissief stopsein) van sein M.K-37 (inritsein Moeskroen komende van Kortrijk) altijd 2G staat, en pas afwaarts van het verwittigingssein komt sein M.K-37 open, altijd op dezelfde plaats. Dat is nu al meer dan 6 maand aan de gang, in het begin steeds 2G. Maar aangezien dit veel vertraging oplevert sturen de verkeersleiders in de week sein M.K-37 altijd zelf aan zodat we wel groen hebben aan de verwittiger van M.K-37. Echter in het weekend heb ik de indruk dat Moeskroen in een andere werkpost zit verwerkt want dan hebben we nog steeds 2G, erg frustrerend, dit betekend 2 km op beperkende seinbeelden rijden. (2G verwittiger MK.37 en sein MK.37 staat ook telkens nog 2G) In het geval van Moeskroen zal dit niks te maken hebben met een verkeerde kruising want daar is maar 1 bepaalde kruising mogelijk, een kruising in het rooster kant Kortrijk voor een trein die van L75A naar L75 word gezonden, dat gebeurd zo'n 1x per uur ... en énkel in de week (treinserie 32**) in het weekend zijn daar zelfs helemaal geen voorziene kruisingen van HKV. Voor de rest bestaat het verkeer daar uit 1 trein per uur in de richting van Rijsel, en een handvol HKM verkeer richting Frankrijk. Deze ontvangen daar ook in dat geval telkens nodeloos 2G, en als de HKV naar Rijsel daar dan kort op volgt heeft dat natuurlijk een kettingeffect. Maar bon, ik en menig collega hebben dit al 1000'n keren opgeschreven en al een aantal keer aan TC gemeld, maar de oplossing blijft helaas weer eens uit. En dat is behoorlijk frustrerend !

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 11 mei 2018, 11:54
door Shrek
Het baanvak moeskroen-kortrijk is nog met relais beseind, daarom weet de EBP niet exact waar de trein zit. Over een jaar of 5 komt er daar een complete vernieuwing van de seininrichting, het nieuwe digitale kan wel exact zeggen waar de trein zit en dus op tijd het sein openen. Tot dan vrees ik dat het van de seingever zelf zal afhangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk


Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 11 mei 2018, 13:00
door brouckie
Shrek schreef: 11 mei 2018, 11:54 Het baanvak moeskroen-kortrijk is nog met relais beseind, daarom weet de EBP niet exact waar de trein zit. Over een jaar of 5 komt er daar een complete vernieuwing van de seininrichting, het nieuwe digitale kan wel exact zeggen waar de trein zit en dus op tijd het sein openen. Tot dan vrees ik dat het van de seingever zelf zal afhangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk
Serieus? Nog 5 jaar? En ondertussen maar de vertraging op Siemens steken.
Ga daarmee naar de oorlog... :roll: :roll:

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 11 mei 2018, 13:07
door Shrek
brouckie schreef:
Shrek schreef: 11 mei 2018, 11:54 Het baanvak moeskroen-kortrijk is nog met relais beseind, daarom weet de EBP niet exact waar de trein zit. Over een jaar of 5 komt er daar een complete vernieuwing van de seininrichting, het nieuwe digitale kan wel exact zeggen waar de trein zit en dus op tijd het sein openen. Tot dan vrees ik dat het van de seingever zelf zal afhangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk
Serieus? Nog 5 jaar? En ondertussen maar de vertraging op Siemens steken.
Ga daarmee naar de oorlog... :roll: :roll:
Infrabel kan toch moeilijk nu nog gaan investeren in extra kabels die over 5 jaar weer de vuilbak in mogen? De kost daarvan zorgt er natuurlijk dan wel voor dat nuttigere projecten misschien uitgesteld moeten worden.
Vroeger, met de lokale bediening, konden de seingevers het sein blijkbaar wel op tijd open zetten en nu opeens niet meer, terwijl ze exact dezelfde info ter beschikking hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk


Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 11 mei 2018, 15:11
door Asterix
Shrek schreef: 11 mei 2018, 11:54 Het baanvak moeskroen-kortrijk is nog met relais beseind, daarom weet de EBP niet exact waar de trein zit. Over een jaar of 5 komt er daar een complete vernieuwing van de seininrichting, het nieuwe digitale kan wel exact zeggen waar de trein zit en dus op tijd het sein openen.
Dat zal dan weer van de parametrering afhangen. Ook in PLP-zones wordt er op bepaalde plaatsen op GGV of 2G gereden dus ik hoop dat HLE 2302 niet te snel gaat jubelen.

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 11 mei 2018, 15:13
door Asterix
Shrek schreef: 11 mei 2018, 13:07 Vroeger, met de lokale bediening, konden de seingevers het sein blijkbaar wel op tijd open zetten en nu opeens niet meer, terwijl ze exact dezelfde info ter beschikking hebben.
Er is nu wel meer treinverkeer, de actiezones zijn een pak groter geworden en men moet dan ook meer steunen op (mangelende) technologie. Dan weet je het wel.

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 11 mei 2018, 17:09
door dentheo
HLE 2302 schreef: 11 mei 2018, 10:06 In het geval van Moeskroen heb ik me laten vertellen dat de trein te laat in de aankondigingszone van het seinhuis komt (overgang van BL3 naar BL37) waardoor het verwittigingssein (gecombineerd permissief stopsein) van sein M.K-37 (inritsein Moeskroen komende van Kortrijk) altijd 2G staat, en pas afwaarts van het verwittigingssein komt sein M.K-37 open, altijd op dezelfde plaats. Dat is nu al meer dan 6 maand aan de gang, in het begin steeds 2G.
Doet mij denken aan het ongeval bij de inrit van Lier (?) jaren geleden...een verwachtingspatroon waar ineens niet aan voldaan wordt , sein blijft rood en boem !!!.
Misschien even als referentie vernoemen om de druk op te voeren ?

Maar het heeft weer niets te zien met die 12 uur dienst, die waarschijnlijk gedacht is voor volledig gepolijste software systeempjes.

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 11 mei 2018, 23:10
door rvdborgt
dentheo schreef: 11 mei 2018, 17:09
HLE 2302 schreef: 11 mei 2018, 10:06In het geval van Moeskroen heb ik me laten vertellen dat de trein te laat in de aankondigingszone van het seinhuis komt (overgang van BL3 naar BL37) waardoor het verwittigingssein (gecombineerd permissief stopsein) van sein M.K-37 (inritsein Moeskroen komende van Kortrijk) altijd 2G staat, en pas afwaarts van het verwittigingssein komt sein M.K-37 open, altijd op dezelfde plaats. Dat is nu al meer dan 6 maand aan de gang, in het begin steeds 2G.
Doet mij denken aan het ongeval bij de inrit van Lier (?) jaren geleden...een verwachtingspatroon waar ineens niet aan voldaan wordt , sein blijft rood en boem !!!.
Nog 5 jaar lang binnenkomen op geel waarbij in 99,9% van de gevallen het rode sein open komt. Dat is inderdaad een situatie die vroeg of laat een keer misloopt.

Groetjes,
Rian

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 12 mei 2018, 09:56
door HLE 2302
Asterix schreef: 11 mei 2018, 15:11
Shrek schreef: 11 mei 2018, 11:54 Het baanvak moeskroen-kortrijk is nog met relais beseind, daarom weet de EBP niet exact waar de trein zit. Over een jaar of 5 komt er daar een complete vernieuwing van de seininrichting, het nieuwe digitale kan wel exact zeggen waar de trein zit en dus op tijd het sein openen.
Dat zal dan weer van de parametrering afhangen. Ook in PLP-zones wordt er op bepaalde plaatsen op GGV of 2G gereden dus ik hoop dat HLE 2302 niet te snel gaat jubelen.
Er zijn toch genoeg spoorlijnen waar de lijnen nog op relais techniek werken en de beheerde seinen WEL op tijd openen. Dus ik vind dat maar een héél erg flauw excuus. bovendien gaat het hier NIET om het inritsein, maar het sein VOOR het inritsein. Een baanvak van 140 km/h die in Moeskroen daalt naar 80 km/h, je kan je dus wel inbeelden dat 2 secties op 2G rijden hier een flink eindje is. Dat men voorzien om op 2G te rijden op bepaalde stukken met lage snelheid, allemaal goed en wel maar over deze situatie jubelt iedereen, spreek maar eens met de bestuurder van een HKM die daardoor telkens met zijn 2000T mag afremmen naar 40 per uur om vervolgens terug snelheid te maken. Dit heet jubelen vanwege de incompetentie van Infrabel, bij de overname van blok 11 door blok 3 zijn nieuwe seinen geplaatst, LED. Niet steeds op dezelfde plaats van vroeger, hier hebben ze ook kabels voor getrokken, dan ga je mij niet zeggen dat het op één kabeltje komt en al zeker niet als je deze situatie nog eens voor 5 jaar wil laten zoals ze is. Wat een ONZIN!

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 12 mei 2018, 18:14
door dekooiker
Allemaal goed en wel maar wat heeft dat met het onderwerp te maken?

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 13 mei 2018, 09:15
door HLE 2302
dekooiker schreef: 12 mei 2018, 18:14 Allemaal goed en wel maar wat heeft dat met het onderwerp te maken?
Dat Moeskroen in het weekend bij een andere werkpost word gezet en die verkeersleiders nooit het sein met dit probleem direct sturen, en dat in het geval van 12u diensten ik me goed kan inbeelden dat dit zeker niet meer zal gebeuren. Niemand kan 12u naar een scherm staren met lijntjes.

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 24 mei 2018, 16:12
door byter
Het project heet Flex4Me. Er is veel afgekeken bij de Zwitsers (die geven precies goede zakenreizen.. RCS hebben we daar ook gekocht).
Men stelt 4 maatregelen voor:
- compressed workweek/compacte werkweek -> shiften van 12u.. het regime 2x12 is op vrijwillige basis.
- pauzes, momenteel is er niet echt iets officieel rond pauzes en nu wilt men dit inplannen. Er zouden vlinders voorzien worden (verkeersleider niv 1 want die moet het volledig seinhuis kennen).
- zelfroostering (invulling hiervan zal verschillen per antenne).
Mmm er ontglipt me een maatregel.

Men was enorm vaag over de eventuele gevolgen voor verloning, verlof, compensatie, ..dit is voor het eventuele overleg op het paritaire comité.
Men wilt ook van het principe 6-14-22 afstappen -> beginnen op flexibele uren.

Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 24 mei 2018, 18:56
door stabilo
En niet vergeten: ze gingen de reglementen nog maar eens proberen te vereenvoudigen
Dit door nog maar eens een nieuwe bundel uit te brengen
(Louter ter goeder trouw en geen vervanging van het ARE [emoji6])

Daarnaast willen ze ook hvkln1 contractueel aanwerven, zonder kennis van de beweging ......

12u shiften werpen ze vooral op als een voordeel voor mensen die lang onderweg zijn naar hun werkzetel door de concentratie.

In Zwitserland heeft men voor slaapzalen gezorgd op de seinhuizen zodat je kan overnachten op het werk na je shift van 12u.


Re: Diensten van 12 uren voor de verkeersleiders

Geplaatst: 26 mei 2018, 15:46
door dekooiker
12 uur werken en dat op een veligheidspost?
Nu nog een lage verloning en we zijn goed op weg naar vervlogen tijden waar de wil van de bazen wet was en personeel alleen maar moest slikken.
Ik zal wel flexibel zijn en niet meer op de klassieke ploeguren beginnen maar van 8 tot 16:30 :mrgreen: