Vermindering van dagen door ziekte.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door glda19 »

hi
Weet iemand welke dagen afwezigheid in aanmerkingen kom om een dag te verliezen.
Na hoeveel dagen afwezigheid verlies je een dag.
Volgens mij plaatselijke personeelsdienst telt zowel staking, ziekte,werkongeval mee.

Wat verliest iemand in :
- voltijdse te werkstelling en na hoeveel dagen ?
- andere te werkstelling en na hoeveel dagen? Welke dagen heeft die persoon?

Maak mij een verlofkalender en wil er de correcte berekening in verwerken voor berekenen wanneer je een dag kwijt bent.
Laatst gewijzigd door glda19 op 10 dec 2018, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Verlindering van dagen door ziekte.

Bericht door dekooiker »

Die materie kan je in de regelgeving terugvinden.
Het komt erop neer dat je ongeveer (weet het niet tot op de letter) na 5,6 dagen ziekte een dag CV kwijt bent.
De trein.
Alleen voor durvers.
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Re: Verlindering van dagen door ziekte.

Bericht door glda19 »

Volgens u dus een week thuis met griep en cv kwijt komaan. Duidelijk niet op de hoogte. Is pas ma 28 dag man. Maar moet het correct weten
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Verlindering van dagen door ziekte.

Bericht door Horatio »

glda19 schreef: 10 dec 2018, 06:59 Volgens u dus een week thuis met griep en cv kwijt komaan. Duidelijk niet op de hoogte. Is pas ma 28 dag man. Maar moet het correct weten
Misschien moet je het maar eens zelf opzoeken in de reglementering in plaats van af te geven op iemand die u probeert te helpen :roll: :roll:
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door profke »

even als buitenstaander:

als je "CV" krijgt, als COMPENSATIE VERLOF, dan is het de bedoeling dat je die dagen krijgt ter compensatie van teveel gewerkte uren.
uren niet teveel gewerkt ==> geen compensatie..

is da nu zo vreemd?

misschien eens terugvallen op het systeem van mijn werkgever: je krijgt die CV-dag pas nadat je een hele dag teveel gewerkt hebt.
per saldo hetzelfde hoor: je krijgt nog steeds evenveel dagen compensatieverlof, maar de 1e dag krijg je ergens in januari, de 2e dag iets later, en de laatste pas ergens in december...
dagen niet gewerkt doen de toekenning iets uitschuiven;
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door Asterix »

Ik vermoed dat het gaat om het verlies van kredietdagen (niet te verwarren met dagen CX/RX die je - dacht ik - niet kan verliezen)?

Indien het gaat om de kredietdagen, dan handelt het om Bericht 2016-H-HR-58 en Omzendbrief 2016-H-HR-26 die het Bericht uitvoert.

Bericht 58 bepaalt inzake vermindering ingevolge afwezigheden: "Per gecumuleerd aantal van 14 kalenderdagen onbezoldigde afwezigheid dient er 1/2 kredietdag te worden geschrapt. Vanaf 1 januari 2017 dient er per gecumuleerd aantal van 28 kalenderdagen afwezigheid wegens medische redenen een kredietdag te worden geschrapt. De cumulatie wordt terug op 0 gezet op 1 januari van elk kalenderjaar. "

Bericht 58 bepaalt inzake vermindering ingevolge een arbeidsstelsel met onvolledige prestaties (een tewerkstelling in het kader van het vrijwillig arbeidsstelsel van 32 uren per week gedurende het volledige jaar die leidt tot een totaal van 88 uren krediet bij een prestatierooster van 5 dagprestaties van 6u24' per week en bij een prestatierooster van 4 dagprestaties van 7 uren en 1 dagprestatie van 4 uren per week OF 11 kredietdagen in de andere gevallen): "Per gecumuleerd aantal van 17 kalenderdagen onbezoldigde afwezigheid dient er 1/2 kredietdag te worden geschrapt. Vanaf 1 januari 2017 dient er per gecumuleerd aantal van 33,5 kalenderdagen afwezigheid wegens medische redenen een kredietdag te worden geschrapt. De cumulatie wordt terug op 0 gezet op 1 januari van elk kalenderjaar."

Bericht 58 bepaalt inzake vermindering ingevolge een arbeidsstelsel met onvolledige prestaties (een tewerkstelling in het kader van het vrijwillig stelsel van halftijdse arbeid gedurende het volledige jaar die leidt tot 6.5 kredietdagen): "Per gecumuleerd aantal van 28 kalenderdagen onbezoldigde afwezigheid dient er 1/2 kredietdag te worden geschrapt. Vanaf 1 januari 2017 dient er per gecumuleerd aantal van 56 kalenderdagen afwezigheid wegens medische redenen een kredietdag te worden geschrapt. De cumulatie wordt terug op 0 gezet op 1 januari van elk kalenderjaar."

De omzendbrief preciseert dan weer:
"De afwezigheden die in aanmerking genomen dienen te worden voor de vermindering van de kredietdagen zijn de volgende:

1. onbezoldigde afwezigheden

Alle onbezoldigde afwezigheden dienen in aanmerking genomen te worden voor de vermindering van de kredietdagen, met uitzondering van de onbezoldigde dagen geboorteverlof, opvangverlof en pleegzorgverlof voor het niet-statutair personeel.

De cumulatie wordt terug op 0 gezet op 1 januari van elk kalenderjaar.

2. afwezigheden wegens medische redenen

Vanaf 1 januari 2017 worden de afwezigheden wegens medische redenen in aanmerking genomen voor de vermindering van de kredietdagen, met uitzondering van ziekte tijdens de prestatie, bevallingsverlof, profylactisch verlof, arbeidsongeval, ongeval op de weg naar of van het werk en beroepsziekte

De cumulatie wordt terug op 0 gezet op 1 januari van elk kalenderjaar.

De overige afwezigheden komen niet in aanmerking voor de vermindering van de kredietdagen.
"
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door Horatio »

Asterix schreef: 10 dec 2018, 19:26 Ik vermoed dat het gaat om het verlies van kredietdagen (niet te verwarren met dagen CX/RX die je - dacht ik - niet kan verliezen)?
.....
Verkeerd gedacht dan :wink: :!:
Sla het ARPS bundel 541 anders eens open en lees de paragraaf onder hoofdstuk 1 Titel C artikel IV. Daar vind je een formule waarmee berekend wordt hoeveel Rx en Cx je verliest bij ziekte en/of afwezigheid.
Punt is dat dekooier in het 2de bericht het bij het rechte eind had en je dus bij de 5de dag ziekte een Rx kwijt bent en bij de 6de dag een Cx (2 dagen dus in totaal). (bij nog meer dagen ziekte loopt dit nog verder op)
glda19 schreef:Volgens u dus een week thuis met griep en cv kwijt komaan.
Dit is toch logisch. Iemand die een de privé gewoon van maandag tot vrijdag werkt en de vrijdag wordt hij ziek en krijgt van de dokter 4 dagen ziekte voorgeschreven is zijn zaterdag en zondag toch ook kwijt. Het is toch niet als die uit ziekte komt de dinsdag dat hij onmiddellijk kan zeggen: jamaar, ik ga eerst mijn verloren weekend opnemen :D Onze Cx en Rx zijn in feite onze zaterdagen en zondagen.
glda19 schreef:Duidelijk niet op de hoogte. Is pas ma 28 dag man.
Toch blijkbaar meer op de hoogte dan jij :roll: :wink: :lol: Vanaf de 28ste dag ziekte verlies je -zoals Asterix al schreef- ook een kredietdag. Dit omdat de 13 KD's (samen met 13 extra Cx) een compensatie zijn voor onze 40u werkweek terwijl we maar voor 36u betaald worden. Terug ook logisch, want als je ziek bent heb je die dag ook geen overuren gepresteerd.
glda19 schreef:Maar moet het correct weten
Als je het correct wil weten, waarom zoek je het dan niet zelf eens op? We leven in een tijd dat al die reglementering niet enkel te vinden is op papier bij uw diensthoofd, maar ook digitaal op het intranet. Ik heb dit nu net van thuis uit gecontroleerd, het kan maar zo gemakkelijk zijn.
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door glda19 »

als ik kijk op de hr site bij Je loopbaan > Verlof, afwezigheid en arbeidsduur > Vrije dagen
dan zie ik dit staan en bij uitzonderingen staat arbeids ongeval telt als ik het goed versta niet mee toch want staat bij bezoldigde afwezigheden uitzonderingen
Welke afwezigheden verminderen je aantal kredietdagen?
Dus staking telt niet mee of wel.

Alle onbezoldigde afwezigheden
Uitzonderingen: geboorteverlof, opvangverlof en pleegzorgverlof voor het niet-statutair personeel​
​Bezoldigde afwezigheden: afwezigheid om medische reden
Uitzonderingen : bevallingsverlof, ziekte tijdens de prestatie, arbeidsongeval, ongeval op de weg naar of van het werk, beroepsziekte, profylactisch verlof (indien een van je gezinsleden een heel besmettelijke ziekte heeft).

Ben nu 3 weken thuis geweest ziek en in augustus september Werkongeval op maandag en tot maandag nadien thuis in oktober 3 dagen werkongeval en in maart ook 3 dagen.
of weet iemand waar ik in brussel bij hr te raden kan via e-mail

Want zie een bos maar geen bomen meer
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door dekooiker »

Vrije dagen zijn geen ziektedagen.
Overigens is profilaxis geen besmettelijke ziekte, god zij dank.
Misschien weet uw onmiddellijke chef het allemaal wel, wij zijn immers niet goed genoeg.
Succes ermee.
De trein.
Alleen voor durvers.
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door glda19 »

het nog even beken en toch een gans stuk wijzer geworden astrix.
Heb op intranet de betreffende omzendbrief terug gevonden.
Bedankt.
Maar vind 3 documenten die je nodig hebt om te weten wat allemaal vermindering van ziekte allemaal toch te veel van het goede.
Waarom niet beter eens één document gemaakt met een verwijzing naar de eerdere documenten. Had veel duidelijker geweest.

En om de omzendbrief terug te vinden moeten zoeken in meerdere jaren. Kan het nog omslachtiger. En ja van thuis uit krijg je ook niet alles open.
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door glda19 »

@horatio
Moest het allemaal werken van thuis uit. Kan geen enkele arps bundel van thuis openen en op het werk geen toegang tot pc
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door glda19 »

waar vind ik voor de Collectieve dagen wat in aanmerking komt voor vermindering want in bundel 541 hoofstuk 1
in deze die ik heb staat het niet. En via extraweb geraak ik er niet aan.

Zou het willen weten voor voltijds - halftijds - 4/5
Vanaf wanneer een cv word af getrokken . Of zijn het de zelfde aantal dagen zoals bij kd ?

Volgens hr zou het moeten hier staan ARPS bundel 541 §12
Vind enkel bundel 541 maar weet niet wat ze bedoelen met 12
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door Jan-Mark »

Vermoedelijk bedoelen ze paragraaf 12.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door Asterix »

glda19 schreef: 31 dec 2018, 16:34 @horatio
Moest het allemaal werken van thuis uit. Kan geen enkele arps bundel van thuis openen en op het werk geen toegang tot pc
Kan je van thuis uit op Extranet?
glda19
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mei 2012, 12:45

Re: Vermindering van dagen door ziekte.

Bericht door glda19 »

ja maar de links werken niet dan
En het is niet ene die niet werkt maar VELE
Plaats reactie