Taalexamens voor machinisten

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Taalexamens voor machinisten

Bericht door Papanero »

Ik vond volgend artikel op bruzz.be (een site die vooral lokaal Brussels nieuws geeft:
https://www.bruzz.be/samenleving/taalex ... 2019-02-08

Misschien hebben de lezers van dit forum hier wel ervaringen mee ?

Verstuurd met Tapatalk

CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Taalexamens voor machinisten

Bericht door CursorX »

Papanero schreef: 09 feb 2019, 11:33 Ik vond volgend artikel op bruzz.be (een site die vooral lokaal Brussels nieuws geeft:
https://www.bruzz.be/samenleving/taalex ... 2019-02-08

Misschien hebben de lezers van dit forum hier wel ervaringen mee ?

Verstuurd met Tapatalk

Ik zal er niet veel over zeggen, dat mogen we niet, enkel dit: moest je in de les iets totaal anders krijgen dan op je examens is het een slechte les. De lessen gaan over spoorwegtermen, de examens ook, dus 't is maar logisch dat het voor een groot deel overlapt...
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Taalexamens voor machinisten

Bericht door Terminus »

Ik mocht ooit mee op lijnstudie tussen Brussel en Leuven. De machinist verstond geen woord Nederlands en heeft tussen Brussel-Zuid en -Centraal enkel op zijn gsm zitten kijken... (Not done om dit te zeggen, maar de waarheid)
Jokke

Re: Taalexamens voor machinisten

Bericht door Jokke »

Even een vervolg aan dit draadje breien: ik begin binnenkort aan de opleiding treinbestuurder. Als ik het goed begrepen heb leggen treinbestuurders tijdens hun opleiding een examen rond elementaire operationele kennis Frans af. Bij het behalen hiervan krijg je een maandelijkse premie en kan je ook op lijnen in Franstalig België rijden.
Ik meen ook begrepen te hebben dat bestuurders die in TCT Brussel tewerkgesteld worden een extra premie kunnen krijgen? Weet iemand hier meer over? Komt die premie van de NMBS of van het Brussels Gewest? Voor welke examens moet je precies inschrijven bij Selor?

Thanks!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Taalexamens voor machinisten

Bericht door groentje »

Wie in Brussel werkt op een tweetalige post kan inderdaad meedoen aan de Selortaaltest, die iets moeilijker is, maar meer oplevert. Ik ga ervan uit dat de NMBS zelf betaalt, het staat in elk geval gewoon op de loonfiche van HR-Rail en is geloof ik niet cumuleerbaar... Zie het als een kleine tegemoetkoming voor in Brussel te werken, woon-werkverkeer is immers vaak lastiger, en dichtbij wonen duurder.
Het gaat volgens mij om artikels 8 en 10.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Taalexamens voor machinisten

Bericht door Steven »

Het geld komt van het Brussels hoofdstedelijk gewest. Doch word dat gewoon mee met het loon betaald. Nmbs zal het geld dan krijgen van het gewest.
Plaats reactie